Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zondag 24 september 2023 om 20:05

Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step

Breaking Het is het grootste geheim in de wielersport dat zich de afgelopen maanden afspeelde. Al vanaf medio juli zijn Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step met elkaar in gesprek om per 2024 een fusieploeg te vormen. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. Richard Plugge zal de CEO van de ploeg worden. Merijn Zeeman wordt hoofdcoach. Patrick Lefevere wordt lid van de Raad van Commissarissen van de ploeg. Volgens ingewijden is het een kwestie van tijd voordat deze spectaculaire en verrassende fusie wordt beklonken.


Op het moment dat tijdens de afgelopen Tour de France duidelijk werd dat de Britse miljardair Jim Ratcliffe in gesprek was om de ploeg van Patrick Lefevere over te nemen (zoals WielerFlits destijds uitgebreid publiceerde) ontstond er bij de leiding van Jumbo-Visma het idee om eens met Zdenek Bakala, eigenaar van Soudal Quick-Step, te praten.

Na een meeting in Geneve met Bakala ontstond er al vrij snel een basis om deze grootse en meest verrassende fusie in de wielersport te realiseren.  Het idee van een fusieploeg werd ook meteen door de hoofdsponsors in 2024 van beide ploegen, Soudal en Visma, omarmd.

Financieel en sportief zou dit een sterke koppeling zijn, waardoor het team de komende jaren de middelen heeft om tegen ploegen met grotere budgets zoals INEOS Grenadiers en UAE Emirates op te boksen.

Fusieploeg Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step bokst op tegen financiële geweld Midden-Oosten

De nieuwe ploeg, die bij de UCI geregistreerd gaat worden als Visma-Soudal of Soudal-Visma, kan door deze fusie vanaf 2024 werken met een concurrerend budget om aan de wereldtop te blijven mee doen. De ploeg wil zich als een Benelux-team in het peloton profileren. Waar de sportieve leiding in handen komt te liggen van Plugge en Zeeman houdt Lefevere vanuit de Raad van Commissarissen toezicht.

Wordt Remco Evenepoel (r) een teamgenoot van Primoz Roglic en Jonas Vingegaard? Foto: Cor Vos

Patrick Lefevere is inmiddels 68 jaar en maakte de laatste tijd al geregeld in het openbaar kenbaar dat hij liever in een andere rol actief was in de ploeg. Deze mogelijkheid krijgt hij in deze nieuwe constructie met een toezichthoudende rol.

Op dit moment heeft Jumbo-Visma al 27 renners en Soudal Quick-Step 23 renners voor 2024 in dienst. Of deze fusie de weg vrij maakt voor Remco Evenepoel om naar INEOS Grenadiers te gaan, is nog onduidelijk. Intern is bij de nieuwe fusieploeg door beide partijen de nadrukkelijke wens uitgesproken om met Evenepoel door te gaan. Vraag is echter of je de toppers Remco Evenepoel, Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Wout van Aert in een team kunt bundelen?

Al is het sowieso onduidelijk of alle toppers willen blijven. Gedurende en na de afgelopen Vuelta a España hebben diverse WorldTeams al aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn om Roglic over te nemen en bereid zijn om hiervoor een afkoopsom te betalen. Hierbij zitten Bahrain Victorious, Jayco–AlUla, Lidl-Trek en Movistar.

Evenepoel flirt al jarenlang openlijk met INEOS Grenadiers dat hem als team in de ondersteuning in en richting de grote rondes meer te bieden zou hebben dan de huidige ploeg van Lefevere. Al wordt deze situatie natuurlijk totaal anders door de koppeling van technische staf van Jumbo-Visma met die van Soudal Quick-Step. De wereldkampioen tijdrijden kan nu met de beste middelen en door een super sterke ploeg worden omringd. Vraag is echter met welke positie Evenepoel genoegen neemt naast o.a. Vingegaard, Roglic en zijn landgenoot Wout van Aert als de absolute leiders van de ploeg.

Binnen de nieuwe fusieploeg zullen de komende weken de nodige pijnpunten moeten worden opgelost. Wat gaat de technische staf doen met de overbodige renners die al onder contract staan en waarvan het niet makkelijk zal zijn om die nu nog bij een andere ploeg onder te brengen.

Gaan Wout Van Aert (l) en Remco Evenepoel meer zeges samen vieren? Foto: Cor Vos

Worden de vrouwenploegen van Jumbo-Visma en AG Insurance–Soudal Quick-Step gebundeld? Wat doen ze met de opleidingsploegen van beide teams? Wat gebeurt er met diverse ploegleiders en de vaste kern van het personeel dat bij beide ploegen in dienst is. Blijft Cérvelo (lees Pon) de fietsconstructeur of wordt het Specialized dat al jaren goede en zeer nauwe connecties heeft met Lefevere en Bakala. Wat gebeurt er met de tweede WorldTour-licentie die het team straks heeft.

Ook bij de UCI zullen er eerst nog de nodige zaken geregeld moeten worden. Het verleden heeft echter aangetoond dat wanneer de geldschieters deze weg willen inslaan er altijd een constructie wordt gevonden om dit uit te voeren.

RIDE Magazine
230 Reacties
24-09-2023 18:34
Slim gespeeld van beide partijen, beide partijen worden hier niet slechter van en het belangrijkste voor de Don is dat hij zijn goudhaantje tevreden houdt. Voor Plugge is het de kans om in 1 klap de macht van zijn ploeg uit te breiden. Top scoop jongens!!
24-09-2023 19:28
Dit had ik niet aanzien komen. Mocht de fusie wel doorgaan dan hebben ze een goed kern om de GC mannen te ondersteunen in de bergen. Wilder, serry, vervaeke, kelderman, kuss etc etc.
Er zal wel een GC man weg moeten en ik gok dat het roglic wordt. Leeftijd technische en in acht nemend dat vingegaard nog de giro en vuelta wil winnen. Misschien in 2024 en dat remco de tour in 2024 wil gaan rijd en roglic wil tour nog een x winnen.

Nu ik zo bedenk leek het al duidelijk eigenlijk. Remco gaf al aan dat als hij de tour wil winnen hij naar een voorbereiding moet kijken alla jumbo. Een ingeving was dat.
24-09-2023 19:31
Eén vraag is eigenlijk nog niet beantwoord. Als Bakala zo graag wil blijven spelen, waarom springt hij dan niet gewoon bij Jumbo-Visma in? Waarom die hele moeite met een fusie, terwijl SQS eigenlijk amper meer dan Evenepoel heeft te bieden als versterking voor Jumbo-Visma. Maar als die daadwerkelijk meegaat naar de fusie zal dat betekenen dat Jumbo-Visma van andere toppers afscheid moet nemen.
24-09-2023 19:34
Ik ben geen QS fan, maar zonder gezond concurrentie wordt het een saaie boel. De huidige dominantie van JV is nu al op het randje. Geen positieve ontwikkeling w.m.b.
24-09-2023 19:35
Wat een teloorgang voor het wielrennen. Er is dus niet een bedrijf in de wereld wat jumbo kan vervangen of ik de buurt kan komen financieel. Je bent de beste ploeg ter wereld en de enige optie om door te gaan is fuseren met een ploeg in verval (op Merlier en evenepoel na)!
24-09-2023 19:37
Lampaert reed al zo gemotiveerd op kop voor van Aert vandaag.
24-09-2023 19:43
Alleen voor Remco is dit gunstig. Voor het overige kan ik hier niet enthousiast van worden. Denk dat er veel verloren gaat voor de sport..
24-09-2023 20:02
En dan gewoon onder Duitse licentie om de lagelanders te jennen
    24-09-2023 20:06
    haha, precies, wij vreten de wolfjes op, en wij worden weer door de adelaars genomen. Memmuh!
24-09-2023 20:03
Die ploeg gaat ECHT alles winnen.
24-09-2023 20:03
Wat triest. Een fusie is het meest zielloze wat er bestaat. We hebben een Nederlandse ploeg met uitsluitend Nederlandse sponsoren en renners nodig. Niet deze onzin, bah.
24-09-2023 20:08
Wout,Remco,vingegaard,Roglic en nog een aantal andere toppers kunnen toch niet allemaal in één ploeg!
24-09-2023 20:26
De lol van wierennen is na dit nieuwx veel minder.
    24-09-2023 20:29
    Het zal wel loslopen. Je koopt een doosje playmobiel, en na een tijdje ben je zat van spelen, en gooi je het weg. Komt goed!
24-09-2023 20:28
Eindelijk hebben we een mogelijke verklaring voor de offday van REV. Heeft men hem die ochtend van 8 september op de hoogte gebracht dat ie mag gaan knechten voor Vingegaard en Roglic in 2024?
    24-09-2023 20:33
    Vingegaard of Roglic rijden in 2024 niet meer voor het team dat voorheen Jumbo - Visma heette.
24-09-2023 20:34
Bah , hoop het niet
24-09-2023 20:34
Sapperdeflap zeg
24-09-2023 20:40
Verder: wat is de invloed (geweest) van tjv al dan niet indirect op aankoop/contract beleid van sqs afgelopen half jaar...?
24-09-2023 20:49
Eindelijk een Benelux team. De licentie best Nederland. Aangezien dat ook de vlag was toen de Benelux 1 land was!
2 haattribes hier op het forum bij elkaar in bed gedwongen.
Dank u! Soudal Visma 4ever!
24-09-2023 20:52
Geen enkel regeltje in de serieuze media over deze "fusie", niets op Sporza/NOS/etc. Het is wachten op de officiële aankondiging of is dit maar een roddel? Je zou toch op zn minst reacties verwachten van de hoofdrolspelers in dit verhaal.
24-09-2023 21:03
Dit is zoals Ajax en Feyenoord Barcelona en Madrid fuseren. Als of noord en zuid Korea samengaan. Soennieten en sjiïeten vrede sluiten. Als hamas en Israël elkaar knuffelen/
24-09-2023 21:35
Ik heb even een staatje gemaakt met de mogelijke bezetting voor de grote rondes. Gebaseerd op de huidige UCI-punten. Jonas, Primoz en Remco krijgen teams met zich mee om je vingers bij af te likken!
Tour Giro Vuelta
Vingegaard Roglic Evenepoel
van Aert Kooij Landa
Laporte Jorgenson Van Wilder
Kuss Benoot Merlier
Alaphilippe Lampaert Asgreen
Valter Tulett Kelderman
van Baarle Cattaneo Pedersen
T.van Dijke Gloag Vansevenant
Bouwman Affini Hagenes
Staune-Mittet Warlop Vervaeke
    24-09-2023 21:37
    Kuss, Roglic en nog een aantal anderen zullen wel vertrekken, naar Ineos. Alaphilippe naar een Franse ploeg,..
    24-09-2023 21:43
    @tramontana Ik denk eigenlijk dat Kuss wel bij Vismastep blijft. Roglic en Alaphilippe zouden eventueel dan misschien vertrekken. Ach, het is ook nog geen voldongen feit, toch?!
    24-09-2023 21:48
    Wie de licentie koopt van SQS zal renners over moeten nemen. Net zoals CCC destijds. Welke ploeg zou dat willen?
    24-09-2023 21:49
    @Vincent Kleijn ...kort interview met Lefevere, niet echt verduidelijkend maar aan zijn gezicht te zien, zou ik opmaken dat er wel iets van aan is, anders had hij het wel ontkend. Gesprekken lopen wellicht nog, maar zijn constructief lijkt me. Lefevere wil vooral dat renners en personeel ergens terecht kunnen. Mogelijk denken ze ook aan een (tweed) DEVelopment-ploeg, of zoiets in die aard...
24-09-2023 21:55
En dan Lefevere in de raad van commissarissen… Arme Plugge.
24-09-2023 18:32
Nou, wat een feestje voor de wielersport..
24-09-2023 19:19
Nou, het hoeft niet van mij. Zou toch zeggen dat het vinden van 1 of meerdere hoofdsponsoren voor jumbo niet onmogelijk is?

Zoveel renners wiens contract dan ontbonden moet worden en, ze concurreren nu al uitstekend met Ineos.

Ik vrees dat de fusie van deze ploegen ook compleet het Nederlandse aspect weghaalt bij de ploeg.

Zonde, zo’n fusie. Kijk als het totalenergies en Arkea waren had ik het gesnapt, Franse ploegen die te weinig resultaat in hun eentje halen, dan maar samen. Maar twee topteams? Waarom?? Er moeten toch wel bedrijven zijn die een sponsoring zien zitten? Desnoods vervul je het tekort van jumbo met twee sponsoren… God wat zou dit toch zonde zijn zeg
24-09-2023 19:20
Voor een ploeg met Van Aert, Vingegaard, Evenepoel en Kooij is er geen wedstrijden waar ze geen topfavoriet naar toe kunnen sturen. Het lijkt me de prioriteit van deze fusieploeg om in ieder geval die vier te behouden.
24-09-2023 19:34
Wauw, slecht nieuws zeg. Morgen maar bij de CEO van Visma aankloppen om te vragen of ze hier van af kunnen zien. Niet tof dit.

Reacties zijn gesloten.