Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zondag 24 september 2023 om 20:05

Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step

Breaking Het is het grootste geheim in de wielersport dat zich de afgelopen maanden afspeelde. Al vanaf medio juli zijn Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step met elkaar in gesprek om per 2024 een fusieploeg te vormen. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. Richard Plugge zal de CEO van de ploeg worden. Merijn Zeeman wordt hoofdcoach. Patrick Lefevere wordt lid van de Raad van Commissarissen van de ploeg. Volgens ingewijden is het een kwestie van tijd voordat deze spectaculaire en verrassende fusie wordt beklonken.


Op het moment dat tijdens de afgelopen Tour de France duidelijk werd dat de Britse miljardair Jim Ratcliffe in gesprek was om de ploeg van Patrick Lefevere over te nemen (zoals WielerFlits destijds uitgebreid publiceerde) ontstond er bij de leiding van Jumbo-Visma het idee om eens met Zdenek Bakala, eigenaar van Soudal Quick-Step, te praten.

Na een meeting in Geneve met Bakala ontstond er al vrij snel een basis om deze grootse en meest verrassende fusie in de wielersport te realiseren.  Het idee van een fusieploeg werd ook meteen door de hoofdsponsors in 2024 van beide ploegen, Soudal en Visma, omarmd.

Financieel en sportief zou dit een sterke koppeling zijn, waardoor het team de komende jaren de middelen heeft om tegen ploegen met grotere budgets zoals INEOS Grenadiers en UAE Emirates op te boksen.

Fusieploeg Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step bokst op tegen financiële geweld Midden-Oosten

De nieuwe ploeg, die bij de UCI geregistreerd gaat worden als Visma-Soudal of Soudal-Visma, kan door deze fusie vanaf 2024 werken met een concurrerend budget om aan de wereldtop te blijven mee doen. De ploeg wil zich als een Benelux-team in het peloton profileren. Waar de sportieve leiding in handen komt te liggen van Plugge en Zeeman houdt Lefevere vanuit de Raad van Commissarissen toezicht.

Wordt Remco Evenepoel (r) een teamgenoot van Primoz Roglic en Jonas Vingegaard? Foto: Cor Vos

Patrick Lefevere is inmiddels 68 jaar en maakte de laatste tijd al geregeld in het openbaar kenbaar dat hij liever in een andere rol actief was in de ploeg. Deze mogelijkheid krijgt hij in deze nieuwe constructie met een toezichthoudende rol.

Op dit moment heeft Jumbo-Visma al 27 renners en Soudal Quick-Step 23 renners voor 2024 in dienst. Of deze fusie de weg vrij maakt voor Remco Evenepoel om naar INEOS Grenadiers te gaan, is nog onduidelijk. Intern is bij de nieuwe fusieploeg door beide partijen de nadrukkelijke wens uitgesproken om met Evenepoel door te gaan. Vraag is echter of je de toppers Remco Evenepoel, Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Wout van Aert in een team kunt bundelen?

Al is het sowieso onduidelijk of alle toppers willen blijven. Gedurende en na de afgelopen Vuelta a España hebben diverse WorldTeams al aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn om Roglic over te nemen en bereid zijn om hiervoor een afkoopsom te betalen. Hierbij zitten Bahrain Victorious, Jayco–AlUla, Lidl-Trek en Movistar.

Evenepoel flirt al jarenlang openlijk met INEOS Grenadiers dat hem als team in de ondersteuning in en richting de grote rondes meer te bieden zou hebben dan de huidige ploeg van Lefevere. Al wordt deze situatie natuurlijk totaal anders door de koppeling van technische staf van Jumbo-Visma met die van Soudal Quick-Step. De wereldkampioen tijdrijden kan nu met de beste middelen en door een super sterke ploeg worden omringd. Vraag is echter met welke positie Evenepoel genoegen neemt naast o.a. Vingegaard, Roglic en zijn landgenoot Wout van Aert als de absolute leiders van de ploeg.

Binnen de nieuwe fusieploeg zullen de komende weken de nodige pijnpunten moeten worden opgelost. Wat gaat de technische staf doen met de overbodige renners die al onder contract staan en waarvan het niet makkelijk zal zijn om die nu nog bij een andere ploeg onder te brengen.

Gaan Wout Van Aert (l) en Remco Evenepoel meer zeges samen vieren? Foto: Cor Vos

Worden de vrouwenploegen van Jumbo-Visma en AG Insurance–Soudal Quick-Step gebundeld? Wat doen ze met de opleidingsploegen van beide teams? Wat gebeurt er met diverse ploegleiders en de vaste kern van het personeel dat bij beide ploegen in dienst is. Blijft Cérvelo (lees Pon) de fietsconstructeur of wordt het Specialized dat al jaren goede en zeer nauwe connecties heeft met Lefevere en Bakala. Wat gebeurt er met de tweede WorldTour-licentie die het team straks heeft.

Ook bij de UCI zullen er eerst nog de nodige zaken geregeld moeten worden. Het verleden heeft echter aangetoond dat wanneer de geldschieters deze weg willen inslaan er altijd een constructie wordt gevonden om dit uit te voeren.

RIDE Magazine
230 Reacties
1 3 4 5
24-09-2023 19:40
Die ploeg heeft niets te bieden. Matige omkadering, geen renners waar ze nodig hebben naast Evenepoel.

Een fusie voor de sponsor? Soudal betaalt veel minder dan nodig is.

Zonder duidelijkheid wie de bronnen zijn en de betrouwbaarheid daarvan, geloof ik hier niet zoveel van. Monkey Sandwich.
24-09-2023 21:47
Inmiddels vier (identieke) topics:
- opinie
- nieuwsbericht (nl)
- nieuwsbericht (uk)
- podcast

Het wordt er voor de reacties niet overzichtelijker op…
24-09-2023 21:49
Indien Raymond Kerckhoffs hiermee het bij het rechte eind heeft, wordt dit de doodsteek van het project dat door Plugge en Zeeman zo’n succes verhaal is geworden. Daarnaast is het onmogelijk om binnen 3 maanden zo’n fusie te realiseren, gezien het renners bestand, overig personeel, materiaal etc.. Dit verhaal gaat alleen maar vele verliezers opleveren. Het is voor de wielersport, de renners met een contract en het overige personeel te hopen dat deze door Wielerflits gebrachte scoop, nooit de wekelijkheid wordt.
    24-09-2023 21:52
    ---heeft Plugge dan nog een team, als Jumbo vertrekt? Hij heeft geen sponsor. Kost wat kost vermijden wat met vele Spaanse ploegen gebeurde, eieren voor je geld kiezen en gaan voor die fusie en overleven.
    24-09-2023 22:29
    @tramontana Jumbo draait niet direct de geldkraan dicht en laten de wielerploeg niet ter ziele gaan. Dus er is zeker nog bestaansrecht in 2024, alleen dan moeten ze gaan werken met een ander budget. Maar aan al je reacties te zien, heb je een heel eigen mening en alle kennis in huis.
24-09-2023 21:09
Dan worden Ernst, Deef en al die andere Evenepoel fans wiens namen ik steeds weer vergeet vrienden van mij. Links of rechtsom zal dat pluspunten opleveren.

Maar hoe de hell is het vanaf volgend seizoen al zo ver met 50 contracten. Los van het juridische wordt dat nog een behoorlijke puzzel.
    24-09-2023 21:28
    Blijkt later dat er uiteindelijk maar één fan was van remco, met duizenden accounts: rem selber!
    25-09-2023 07:12
    Als het kansloze gekwaak en genitwit rond REV stopt (en dat zou niet lang duren, want kleuters hebben een groot windhaangehalte), dan wordt iedereen vriendje van de Evenepoelpolitie voor we het door hebben.
24-09-2023 21:53
Ander wieler-DNA, andere mentaliteit. Ik zie de match echt niet, ik zie de mayonnaise volstrekt niet pakken.
24-09-2023 22:02
Evenepoel in de klim trein van vine
24-09-2023 18:45
Vreselijk!!!!
24-09-2023 18:56
Totaal niet nodig voor jumbo om met n B-team te fuseren. Alleen maar verliezers.
    24-09-2023 19:12
    Slechtst denkbare optie. En wat blijft er over van het #samenwinnen als bindmiddel Roglic vertrekt? Ik moet in elk geval een andere ploeg zoeken om te supporteren.
    24-09-2023 20:03
    ..als Jumbo niet fuseert, zal het zelf een B team worden, ze hebben namelijk de centen nodig he...
24-09-2023 20:36
De hel. Lefevre en die dwaas van een Evenepoel samen met de ultieme topploeg. Mijn hart huilt.
    24-09-2023 20:39
    mooie dag! Vingegaard en Remco volgend jaar beide voor tourzege. Het Vuelta experiment toonde aan dat het kan. En Plugge heeft aangegeven met Remco in zee te willen. Fijn fijn!
24-09-2023 18:37
Met Evenepoel heeft Visma dan eindelijk ook een man om te winnen in de heuvelklassiekers.
En Evenepoel kan mooi in het treintje van Vingegaard. De rol overnemen van Kruijswijk.
    24-09-2023 20:37
    Gewoon zoals het al jaren is: 2 klassementsrenners binnen zelfde team. Het was een experiment in de Vuelta en dat is ze goed bevallen. Dus Remco én Vingegaard voor Tourzege in 2024. Gaandeweg blijkt dan wel wie de prijs pakt. Kuss en Roglic naar Ineos? Kuss die eens voor eigen kansen kan gaan...
24-09-2023 19:38
Als Jumbo verdwenen is, is er dan niet gewoon in 2025 een belgische licentie? Dan is het over en uit voor het nederlandse wielrennen, en zakt die ploeg weg. Gelukkig hebben we de foto's nog.
    24-09-2023 19:42
    Plugge is eigenaar van de licentie.
    24-09-2023 19:46
    ah oké, duidelijk
24-09-2023 19:10
Doe dan maar die Arabische sponsor.
    24-09-2023 19:44
    Het probleem is de achternaam en het bijbehorende ras van de eigenaar van TJV. Dat ligt heel erg gevoelig in Saudi Arabie.
    24-09-2023 21:05
    Wat bedoel je juist, ik zie niet wat er mis is met Plugge? Voorts zijn ze in de hogere kringen in Saudi-Arabie erg flexibel, net zoals de kerk in Europa vroeger was.
24-09-2023 19:12
We hebben in 1830 afscheid genomen, en dan gaan we ze nu overnemen? En wat moeten we met de heren van sporza? Ik zeg ontbinden!
24-09-2023 19:21
Ik mag hopen dat dit een grap is. Waarom zou Jumbo-Visma dat wolvenzooitje nodig hebben.
24-09-2023 18:36
Gaan ze bij Jumbo echt die playmobiel ploeg overnemen? (fusie lijkt me vooral voor de buitenwereld). Wel een mooie manier om de komende jaren de concurrentie van remco uit te schakelen. Ben een beetje ontdaan, wat moeten we dan wel niet op wf?
Edit: ben benieuwd wat remco hiervan denkt. Weg naar Ineos, of een leerschool, in het treintje plaatsnemen komende paar jaar?
Dit artikel gaat naar duizend reacties, nog voor het slapengaan.
    24-09-2023 18:45
    Ben je een beetje ontdaan? Niet nodig.
24-09-2023 19:06
Nooit met belgen in zee gaan. Dat is een afwijkende cultuur.
1 3 4 5

Reacties zijn gesloten.