Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zondag 24 september 2023 om 20:05

Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step

Breaking Het is het grootste geheim in de wielersport dat zich de afgelopen maanden afspeelde. Al vanaf medio juli zijn Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step met elkaar in gesprek om per 2024 een fusieploeg te vormen. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. Richard Plugge zal de CEO van de ploeg worden. Merijn Zeeman wordt hoofdcoach. Patrick Lefevere wordt lid van de Raad van Commissarissen van de ploeg. Volgens ingewijden is het een kwestie van tijd voordat deze spectaculaire en verrassende fusie wordt beklonken.


Op het moment dat tijdens de afgelopen Tour de France duidelijk werd dat de Britse miljardair Jim Ratcliffe in gesprek was om de ploeg van Patrick Lefevere over te nemen (zoals WielerFlits destijds uitgebreid publiceerde) ontstond er bij de leiding van Jumbo-Visma het idee om eens met Zdenek Bakala, eigenaar van Soudal Quick-Step, te praten.

Na een meeting in Geneve met Bakala ontstond er al vrij snel een basis om deze grootse en meest verrassende fusie in de wielersport te realiseren.  Het idee van een fusieploeg werd ook meteen door de hoofdsponsors in 2024 van beide ploegen, Soudal en Visma, omarmd.

Financieel en sportief zou dit een sterke koppeling zijn, waardoor het team de komende jaren de middelen heeft om tegen ploegen met grotere budgets zoals INEOS Grenadiers en UAE Emirates op te boksen.

Fusieploeg Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step bokst op tegen financiële geweld Midden-Oosten

De nieuwe ploeg, die bij de UCI geregistreerd gaat worden als Visma-Soudal of Soudal-Visma, kan door deze fusie vanaf 2024 werken met een concurrerend budget om aan de wereldtop te blijven mee doen. De ploeg wil zich als een Benelux-team in het peloton profileren. Waar de sportieve leiding in handen komt te liggen van Plugge en Zeeman houdt Lefevere vanuit de Raad van Commissarissen toezicht.

Wordt Remco Evenepoel (r) een teamgenoot van Primoz Roglic en Jonas Vingegaard? Foto: Cor Vos

Patrick Lefevere is inmiddels 68 jaar en maakte de laatste tijd al geregeld in het openbaar kenbaar dat hij liever in een andere rol actief was in de ploeg. Deze mogelijkheid krijgt hij in deze nieuwe constructie met een toezichthoudende rol.

Op dit moment heeft Jumbo-Visma al 27 renners en Soudal Quick-Step 23 renners voor 2024 in dienst. Of deze fusie de weg vrij maakt voor Remco Evenepoel om naar INEOS Grenadiers te gaan, is nog onduidelijk. Intern is bij de nieuwe fusieploeg door beide partijen de nadrukkelijke wens uitgesproken om met Evenepoel door te gaan. Vraag is echter of je de toppers Remco Evenepoel, Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Wout van Aert in een team kunt bundelen?

Al is het sowieso onduidelijk of alle toppers willen blijven. Gedurende en na de afgelopen Vuelta a España hebben diverse WorldTeams al aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn om Roglic over te nemen en bereid zijn om hiervoor een afkoopsom te betalen. Hierbij zitten Bahrain Victorious, Jayco–AlUla, Lidl-Trek en Movistar.

Evenepoel flirt al jarenlang openlijk met INEOS Grenadiers dat hem als team in de ondersteuning in en richting de grote rondes meer te bieden zou hebben dan de huidige ploeg van Lefevere. Al wordt deze situatie natuurlijk totaal anders door de koppeling van technische staf van Jumbo-Visma met die van Soudal Quick-Step. De wereldkampioen tijdrijden kan nu met de beste middelen en door een super sterke ploeg worden omringd. Vraag is echter met welke positie Evenepoel genoegen neemt naast o.a. Vingegaard, Roglic en zijn landgenoot Wout van Aert als de absolute leiders van de ploeg.

Binnen de nieuwe fusieploeg zullen de komende weken de nodige pijnpunten moeten worden opgelost. Wat gaat de technische staf doen met de overbodige renners die al onder contract staan en waarvan het niet makkelijk zal zijn om die nu nog bij een andere ploeg onder te brengen.

Gaan Wout Van Aert (l) en Remco Evenepoel meer zeges samen vieren? Foto: Cor Vos

Worden de vrouwenploegen van Jumbo-Visma en AG Insurance–Soudal Quick-Step gebundeld? Wat doen ze met de opleidingsploegen van beide teams? Wat gebeurt er met diverse ploegleiders en de vaste kern van het personeel dat bij beide ploegen in dienst is. Blijft Cérvelo (lees Pon) de fietsconstructeur of wordt het Specialized dat al jaren goede en zeer nauwe connecties heeft met Lefevere en Bakala. Wat gebeurt er met de tweede WorldTour-licentie die het team straks heeft.

Ook bij de UCI zullen er eerst nog de nodige zaken geregeld moeten worden. Het verleden heeft echter aangetoond dat wanneer de geldschieters deze weg willen inslaan er altijd een constructie wordt gevonden om dit uit te voeren.

RIDE Magazine
230 Reacties
24-09-2023 20:13
Heerlijk, alle haters moeten nu Remco in de armen sluiten, prachtig nieuws!!
    24-09-2023 20:24
    Nou 100% ikke niet
    24-09-2023 20:30
    Zelfs een om zich heen slaande baby, die aan het krijsen is, sluit je in de armen!
24-09-2023 20:28
Twee pertinente vragen die ik me stel: zou het kleurschema van WF veranderen naar dat van de nieuwe fusieploeg en gaan Plugge en Patlef samen een column schrijven voor Ride?
24-09-2023 20:45
Zalig nieuws, VlaamsNederlandse samenwerking!
24-09-2023 18:26
WTF!!!!!!!
Die zag ik niet aankomen...

EDIT: Ik laat m even binnenkomen, ik kijk op de kalender (geen 1 april), en ik vraag me vervolgens werkelijk af hoe dit er dan uit gaat zien. Een absolute aardverschuiving. Vervolgens ga ik nog even terug naar Polen een paar jaar terug, en hoe Lefevere en TJV toen met elkaar om gingen... BIZAR NIEUWS DIT!!!
    24-09-2023 18:36
    Hahaha,beste nieuws van de dag, Evenepoel in een Nederlandse ploeg. Plugge wou toch graag met Evenepoel werken? Dat was niet zomaar een uitspraak dus.
    24-09-2023 18:39
    Remco zou het niet erg vinden schat ik zo in. Lijkt mij wel dat iemand als Primoz daardoor sneller zou kunnen vertrekken. En bij de Don is Julian dan ook overbodig.
    24-09-2023 18:39
    Evenepoel én van Aert in een Nederlandse ploeg, ik zie de commentaren van Wuyts nu al voor me als ze in de Tour moeten werken voor Vingegaard..
    24-09-2023 18:47
    Luipaard, for once and for all: wat maakt het in godsnaam uit in welke ploeg onze toppers rijden. Echt geen sikkepit. Is dat nu zo moeilijk om te snappen?
    24-09-2023 19:03
    @Appel

    Ik heb het daarom ook niet over alle Belgen, maar over Wuyts. ;)
    24-09-2023 20:01
    Plugge zou graag met Remco werken, en Remco ook met Plugge denk ik. Ik verwacht dat Roglic vertrekt naar Ineos, eventueel met Kuss in zijn zog. Wen er alvast aan, tourploeg 2024: Vingegaard, Remco, Van Aert, Van Baarle, (Gesink), Valter,... een droomscenario eigenlijk. Wat een mooie dag!
    24-09-2023 23:11
    Ik heb paar weken geleden al geroepen : Roglic naar Trek en Evenpoel naar Jumbo. Maar deze had ik echt niet zien aankomen. Hoe dan!!!!
    24-09-2023 23:39
    Gek dat de meeste mensen denken dan de ploeg een Nederlandse ploeg zou blijven. Er blijft bij JV maar één sponsor over en Visma is een Noorse groep, QS en Soudal zijn twee Belgische sponsoren. Het is niet omdat het management Nederlands zou blijven dat het daarom ook een Nederlandse ploeg zou zijn/blijven. In internationale werkomgevingen heeft dit veel meer te maken met fiscaliteit en opportuniteiten dan met nationalisme. Het zou me zelfs verbazen mocht het een Nederlandse ploeg worden. Nederland staat niet direct bekend om het meest taksvriendelijke klimaat in Europa. België trouwens ook niet ...
    25-09-2023 08:58
    @Djerkson, stel je voor dat ik straks ga juichen voor Evenepoel. Wat moeten jij en je soortengenoten dan nog met jullie leven hier op WF?
    25-09-2023 08:58
    Oei Michel,hoe erg voor jou. Remco in een Nederlandse ploeg.
    25-09-2023 09:10
    Ik kan wel leven met een gezamenlijk blok tegen het Midden-Oosten hoor :-)
    25-09-2023 09:26
    Een eikel blijft een eikel. Of hij nu in een rood-wit-blauwe ploeg fietst of niet. Als hij wil dat ik hem leuk ga vinden en voor hem ga supporteren, moet ie zich anders gaan gedragen (en met name naast de fiets). Maar waarschijnlijk zal het hem jeuken hoe ik over hem denk... dat zouden meer mensen moeten doen ;-)
    25-09-2023 09:41
    Je moet de sportman los zien van de persoonlijkheid. Ik heb bv helemaal niks met een Lefevere (ik ken niemand die hem geen kwal vindt), maar als je kijkt naar zijn staat van sportieve verdienste, dan heb ik daar wel respect voor.
    25-09-2023 10:11
    Ik moet zjuust niks!
    Zet een kinderverkrachter op een fiets, en het blijft voor mij een kinderverkrachter. Hoe hard hij ook fietst, en hoe aantrekkelijk hij koerst. Of zou jij dan wel voor zo iemand applaudisseren?
    Nu is Remco natuurlijk absoluut geen kinderverkrachter (tenminste, ik heb daar nog geen enkel signaal van opgevangen). Waar deze vergelijking wel om gaat, is dat het wel degelijk uit maakt hoe iemand is of je er voor wilt supporteren of niet. Ongeacht of iemand hard kan fietsen en mooie dingen laat zien op een fiets of binnen welke sport dan ook. Tenminste, zo werkt dat bij mij. @djerkson, Als dat bij jou anders werkt; even goede vrienden....
    25-09-2023 10:37
    Een beetje appels met peren vergelijken, maar kom, ik begrijp waar het vandaan komt. Ik verwacht ook niet meteen dat Nederland hem in de armen zal sluiten, wel wat meer gematigde reacties. En trouwens, in Vlaanderen (Wallonië weet ik niet) zijn er ook heel wat tegenstanders van een fusie en van Evenepoel. Boonen had dat vroeger ook, die werd online zowat uitgespuwd vroeger aan het einde van zijn carrière. De trieste realiteit is dat diezelfde Vlamingen al sinds 2012 wachten op een opvolger van Boonen in hun Ronde van Vlaanderen (al was er Gilbert nog wel in 2017).
24-09-2023 18:30
Hopelijk kan Kooij hierdoor alsnog naar een goede ploeg voor hem.
24-09-2023 18:38
Crazy! Hoe gaan ze dat klaren. Teveel opstakels volgens mij
24-09-2023 19:14
Wat een geweldig nieuws is dit zeg !
24-09-2023 19:26
Niet wat de wielerwereld nodig heeft. Ik zie nog heel veel obstakels en vraag me af in hoeverre het verhaal klopt mbt het seizoen 2024. Ik vraag me af in hoeverre Wielerflits zich vergaloppeert in een poging met een wereldwijde scoop te komen. Of zijn er nog bronnen die dit melden?
24-09-2023 20:16
Het wielrennen begint steeds meer op het voetbal te lijken. Grote investeerders met supersterke teams die de kleintjes vermorzelen. Geen leuke ontwikkeling, maar kennelijk niet tegen te houden.
24-09-2023 20:22
Zal me benieuwen onder welke licentie ze gaan rijden, een Belgische of Nederlandse.
24-09-2023 20:40
Is dit echt een fusie? Ja, op papier. Maar geldt met name voor de omkadering, denk ik. Er blijft straks een team over in de vorm van tjv+. Kleine plus daarbij, want welke renners van soudal (excl remco) is dan een grote vis voor tjv? Geen. Lijkt me veel meer een kwestie van het wegdoen van de ploeg omdat de leiding te oud wordt. Lijkt enorm, valt wel mee. Remco zal niet mee verhuizen of primo gaat weg zo lijkt me. Tegen elkaar weg te strepen.
24-09-2023 21:04
Ik kan me herinneren dat Richard Plugge niet lang geleden heeft laten vallen dat hij graag met een renner als REV zou willen samenwerken. Toen vond ik het nog nietszeggend, maar met de kennis van nu kan die opmerking een stuk beladener zijn geweest dan ik toen dacht.

Nieuwsblad nu wel een reactie, maar wel onder “Wielerflits meldt”. Volgens mij wordt er momenteel druk gebeld en geverifieerd in wielerland.
    24-09-2023 21:18
    Komt daarbij het experiment om met 2 kandidaat-winnaars naar een grote ronde te trekken, en dus volgend jaar naar de Tour, Mogelijk dachten ze al aan Remco-Vingegaard.
24-09-2023 22:22
Sporza nu met Patrick Evenepoel reactie. Die lijkt niet blij.
24-09-2023 23:06
Ik hoop dat dit een grap is. Als het dan toch door gaat, dan hoop ik dat er een paar toppers bij de fusieploeg vertrekken.
24-09-2023 19:00
Ik verslikte me bijna in mijn avondeten. Holy moly. Benieuwd hoe ze iedereen tevreden gaan houden.
24-09-2023 19:23
Als jumbo visma fan wordt ik er nauw niet bepaald vrolijk van. Moet ik nu ineens andere renners gaan support en terwijl renners wie ik nu support mogelijk gedwongen weg moeten.

Het zou wel financieel noodzakelijk zijn.
    24-09-2023 23:19
    Ik lees dit net voor het slapen gaan. Daarom zeggen ze ook 1 uur voor slapen geen iPad aan……..
24-09-2023 19:29
Meerdere bronnen. Waarvan 0 genoemd.

Goed verhaal.
    24-09-2023 21:19
    De manier waarop het hier gebracht wordt is alleszins zo'n hoog spel spelen dat ik hoop voor hen dat het over 100% betrouwbare bronnen gaat.
    Dit wordt internationaal overgenomen met "wielerflits beweert" en "een auteur met jarenlange staat van dienst". De reputatie en geloofwaardigheid van zowel website als auteur staan dus op het spel. Benieuwd alvast want met de Ineos-Quickstep-scoop begaven ze zich al op glad ijs.
    25-09-2023 10:08
    Je kunt en mag een hoop van WF vinden, maar niet dat ze er vaak naast hebben gezeten als het om scoops ging.
24-09-2023 19:56
Duidelijk wel dat Jumbo geen ploeg gaat zijn met Roglic, Vingegaard, én Remco. Drie toppers die voor klassement willen gaan in grote rondes. Ik denk eerlijk gezegd dat Roglic verkast naar Ineos, met een aantal andere goede renners in zijn zog, bijvoorbeeld Kuss. Ik geloof dus dat de toppers zich wel verdelen over die 3 topploegen. Remco bij Jumbo, aangezien Plugge eerder al zei dat hij graag met hem werkt.
    24-09-2023 20:43
    Precies. Eigenlijk verkoopt patlef de inboedel, incl sponsor, wat juist past bij behoefte v tjv. Of is het: ze nemen een sponsor over en krijgen er een halve ploeg bij. (Zal mn gesneden worden in omkadering) charme offensief tjv zal heel heel hard nodig zijn volgend jaar
24-09-2023 20:12
Bijzonder, Zonneveld vertelde vorige week nog op de radio dat de wieler- en schaatsploeg van Jumbo uit elkaar gingen, omdat de wielerploeg een grote internationale sponsor zou krijgen en dat die niet geïnteresseerd was in de schaatsploeg. Ik zie Soudal toch niet direct als een grote internationale sponsor.

Oftewel, het is weer silly season, waarbij er allerlei mensen zijn met een agenda, die een bepaald idee proberen te pushen in de hoop dat het werkelijkheid wordt.
    24-09-2023 20:57
    Soudal is toch geografisch verspreid over zowat heel Europa verspreid. Het is niet omdat je een bedrijf niet kent dat het geen grotere speler is.
    24-09-2023 21:22
    Bakala is degene met het geld
    25-09-2023 10:11
    Er staat nu dan ook een artikel in het AD, waarin gezegd wordt dat er alleen nog maar verkennende gesprekken gevoerd zijn en dat ze onder andere ook met een andere sponsor bezig zijn en dat dat pad veel waarschijnlijker is.

    WF heeft dus gewoon een gerucht uit de geruchtenmolen opgepikt en dat als groot en breaking nieuws gebracht.
24-09-2023 20:16
De gevestigde media durft het nieuws nog niet over te nemen, maar eerlijk is eerlijk, als het allemaal klopt is het wel een geweldige scoop van Wielerflits.

En als het echt klopt zullen al die F1 kijkers (waar ik zelf ook toebehoor) eens zien wat een silly season is. :)
    24-09-2023 20:25
    Ik had ook al eens rondgesnuffeld maar voorlopig wordt dit bericht nog nergens overgenomen en wat mij ook verbaasd is dat er geen reacties van de ploegen is gevraagd, dat is toch het eerste wat je gaat doen? Als het waar is brengen ze het hopelijk niet veel te vroeg en zijn de renners en werknemers op de hoogte. Lijkt me niet zo fijn om ergens op internet te moeten lezen dat je werkgever gaat fuseren en daarmee kom wellicht je baan op de tocht en dan denk ik niet eens meteen aan de wielrenners.........
    24-09-2023 22:00
    Natuurlijk klopt het. Plugge, als vaste "RIDE" columnist, heeft de primeur aan Raymond gegund!
24-09-2023 20:55
Voorlopig is de enige bron de heer Kerckhoffs, die zelf geen enkele bron noemt. Ik lag me een kriek als er helemaal niets van waar blijkt. En dan nog: 'Er wordt gewerkt aan een fusie' - dan kan er nog een heel lange weg te gaan zijn.
    24-09-2023 21:05
    Op HLN.BE staat er nu ook een artikel.
    24-09-2023 21:57
    Op Sporza sedert ruim een uur ook...
24-09-2023 21:39
"Maak ervan wat je wilt": Patrick Lefevere reageert voor het eerst op fusiegeruchten met Jumbo-Visma


Sporza.be
    24-09-2023 22:21
    Evenepoel sr ook. Een stuk interessanter.
24-09-2023 21:57
De gesprekken tussen beide ploegen waren dus al gaande toen pa Evenepoel dat bommetje dropte net voor het WK... Wat dat ook moge betekenen.
24-09-2023 22:11
Wolfbees are born
    24-09-2023 22:22
    Wolven zijn bijna vogelvrij en het gaat ook niet goed met de bijenstand!
24-09-2023 22:50
Als Jumbo weg is, dan blijft enkel Visma over. Aan de andere kant van de tafel zijn er twee grote sponsors, QS en Soudal. Wie neemt wie dan over ? Of gaan de Belgische sponsors hun eigen ploeg uitkopen ? Daar lijkt het dan wel op. Als Bakala zijn centen terug heeft, en Lefevere kan gerust met pensioen zal het hen beiden een zorg wezen, zo lijkt het wel. Maar, Flupke, het zijn dus de Belgen die de Nederlandse ploeg overnemen, niet andersom. Eens kijken of die twee grote Belgische sponsors het ook zo bekeken hebben en met veel nieuw kapitaal over de brug willen komen om de dromen van sommigen te laten uitkomen.

Reacties zijn gesloten.