Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zondag 24 september 2023 om 20:05

Jumbo-Visma werkt aan fusie met Soudal Quick-Step

Breaking Het is het grootste geheim in de wielersport dat zich de afgelopen maanden afspeelde. Al vanaf medio juli zijn Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step met elkaar in gesprek om per 2024 een fusieploeg te vormen. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. Richard Plugge zal de CEO van de ploeg worden. Merijn Zeeman wordt hoofdcoach. Patrick Lefevere wordt lid van de Raad van Commissarissen van de ploeg. Volgens ingewijden is het een kwestie van tijd voordat deze spectaculaire en verrassende fusie wordt beklonken.


Op het moment dat tijdens de afgelopen Tour de France duidelijk werd dat de Britse miljardair Jim Ratcliffe in gesprek was om de ploeg van Patrick Lefevere over te nemen (zoals WielerFlits destijds uitgebreid publiceerde) ontstond er bij de leiding van Jumbo-Visma het idee om eens met Zdenek Bakala, eigenaar van Soudal Quick-Step, te praten.

Na een meeting in Geneve met Bakala ontstond er al vrij snel een basis om deze grootse en meest verrassende fusie in de wielersport te realiseren.  Het idee van een fusieploeg werd ook meteen door de hoofdsponsors in 2024 van beide ploegen, Soudal en Visma, omarmd.

Financieel en sportief zou dit een sterke koppeling zijn, waardoor het team de komende jaren de middelen heeft om tegen ploegen met grotere budgets zoals INEOS Grenadiers en UAE Emirates op te boksen.

Fusieploeg Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step bokst op tegen financiële geweld Midden-Oosten

De nieuwe ploeg, die bij de UCI geregistreerd gaat worden als Visma-Soudal of Soudal-Visma, kan door deze fusie vanaf 2024 werken met een concurrerend budget om aan de wereldtop te blijven mee doen. De ploeg wil zich als een Benelux-team in het peloton profileren. Waar de sportieve leiding in handen komt te liggen van Plugge en Zeeman houdt Lefevere vanuit de Raad van Commissarissen toezicht.

Wordt Remco Evenepoel (r) een teamgenoot van Primoz Roglic en Jonas Vingegaard? Foto: Cor Vos

Patrick Lefevere is inmiddels 68 jaar en maakte de laatste tijd al geregeld in het openbaar kenbaar dat hij liever in een andere rol actief was in de ploeg. Deze mogelijkheid krijgt hij in deze nieuwe constructie met een toezichthoudende rol.

Op dit moment heeft Jumbo-Visma al 27 renners en Soudal Quick-Step 23 renners voor 2024 in dienst. Of deze fusie de weg vrij maakt voor Remco Evenepoel om naar INEOS Grenadiers te gaan, is nog onduidelijk. Intern is bij de nieuwe fusieploeg door beide partijen de nadrukkelijke wens uitgesproken om met Evenepoel door te gaan. Vraag is echter of je de toppers Remco Evenepoel, Primoz Roglic, Jonas Vingegaard en Wout van Aert in een team kunt bundelen?

Al is het sowieso onduidelijk of alle toppers willen blijven. Gedurende en na de afgelopen Vuelta a España hebben diverse WorldTeams al aangegeven dat ze geïnteresseerd zijn om Roglic over te nemen en bereid zijn om hiervoor een afkoopsom te betalen. Hierbij zitten Bahrain Victorious, Jayco–AlUla, Lidl-Trek en Movistar.

Evenepoel flirt al jarenlang openlijk met INEOS Grenadiers dat hem als team in de ondersteuning in en richting de grote rondes meer te bieden zou hebben dan de huidige ploeg van Lefevere. Al wordt deze situatie natuurlijk totaal anders door de koppeling van technische staf van Jumbo-Visma met die van Soudal Quick-Step. De wereldkampioen tijdrijden kan nu met de beste middelen en door een super sterke ploeg worden omringd. Vraag is echter met welke positie Evenepoel genoegen neemt naast o.a. Vingegaard, Roglic en zijn landgenoot Wout van Aert als de absolute leiders van de ploeg.

Binnen de nieuwe fusieploeg zullen de komende weken de nodige pijnpunten moeten worden opgelost. Wat gaat de technische staf doen met de overbodige renners die al onder contract staan en waarvan het niet makkelijk zal zijn om die nu nog bij een andere ploeg onder te brengen.

Gaan Wout Van Aert (l) en Remco Evenepoel meer zeges samen vieren? Foto: Cor Vos

Worden de vrouwenploegen van Jumbo-Visma en AG Insurance–Soudal Quick-Step gebundeld? Wat doen ze met de opleidingsploegen van beide teams? Wat gebeurt er met diverse ploegleiders en de vaste kern van het personeel dat bij beide ploegen in dienst is. Blijft Cérvelo (lees Pon) de fietsconstructeur of wordt het Specialized dat al jaren goede en zeer nauwe connecties heeft met Lefevere en Bakala. Wat gebeurt er met de tweede WorldTour-licentie die het team straks heeft.

Ook bij de UCI zullen er eerst nog de nodige zaken geregeld moeten worden. Het verleden heeft echter aangetoond dat wanneer de geldschieters deze weg willen inslaan er altijd een constructie wordt gevonden om dit uit te voeren.

RIDE Magazine
230 Reacties
25-09-2023 07:58
Verschrikkelijk
25-09-2023 08:32
Aan de Nederlandse vrienden: ui weet dat jullie een hekel aan Karl en Vive le vélo hebben, maar het is een programma waar belangrijke dingen gezegd worden: herbekijk de aflevering van vorig jaar waar de top van Soudal op bezoek was. Ze zitten in het wielrennen met n enorme ambitie. Lotto was hen te klein. Remco is eveneens hun project. Maar zoals zovelen het hier al vertelden: de ploeg Lefevre heeft ook niet het ronde dna. En de familie Evenepoel morde omdat de ondersteuning te beperkt was. Soudal is nu net geen slapende geldschieter: die letten op en sturen bij achter de schermen. Als zij zouden laten verstaan dat ze de plek van Jumbo willen innemen dan past dit 101% in hun visie en doelen. Dan nemen ze Remco mee en die komt in n Tour ploeg terecht. Wat kan Lefevre dan doen? Meegaan. Overigens weten we nog niet alles: er wordt nergens gerept over QS, als sponsor, of over Fitte Peeters als Lefevres luitenant. Stel je voor dat we toch twee ploegen krijgen. Soudal Visma en een nieuw old style QS, op klassiekers en sprinters gericht, wie weet gaan die dan wel weer samen met Alpecin, die exact dat profiel hebben en buiten hun twee kopmannen nogal veel balast renners hebben.
    25-09-2023 09:29
    Precies wat ik eerder ook schreef. Dit is geen fusie, maar een overname waar de krenten uit de Wolfpap gevisma't worden en de fusieploeg voor de rest het TJV-DNA behoudt. Patlev een erebaantje, en de rest wordt mbv de overgebleven licentie geparkeerd. Roglic zal dan wel vertrekken, onder meenemen van een paar luitenanten.
    25-09-2023 09:44
    Awel ja, met de hoop dat de parking dan toch nog iets can de oude wolfpack spirit overhoudt, verder totaal met je eens!!!
24-09-2023 18:39
Gaan ze dan gewoon 20 contracten ontbinden? Echt een hele maffe ontwikkeling dit.
    25-09-2023 09:12
    Er zitten een hoop haken en ogen aan. Vingegaard vs Evenepoel, Merlier vs Kooij? Zal niet gemakkelijk worden.
24-09-2023 18:53
Hopen op Matje en Pogi, anders worden het een flink aantal saaie jaren voor de boeg.
24-09-2023 19:07
Evenepoel, Asgreen, Van Wilder en de sponsor overnemen en de rest kan een mooi Pro Conti team vormen.
24-09-2023 20:55
Zo jammer dit. Lijkt me geen goede zaak voor de spanning in de wedstrijden. Beetje alsof Ajax met Feyenoord fuseert (al is dat na hún wedstrijd van vandaag een beetje een gekke vergelijking).
    24-09-2023 20:56
    Vind het ergens ook wel een beetje een soort van 1 aprilgrap…
24-09-2023 20:58
@Quincy Adams (aka voorwiel) ...klopt, maar je kan ook zeggen dat TJV vragende partij is, zonder grote sponsor houden ze hun toppers ook niet. Dus ja, centen in één grote pot. Sowieso nog te weinig om ze allemaal in dienst te houden, maar daarvan maken ze samen toch een topploeg die in de toekomst kan blijven wedijveren met INEOS en UAE. Eigenlijk toch mooi dat de lage landen de krachten bundelen om te weerstaan aan oliedollars.
    24-09-2023 21:18
    Vervelende is dat 80% van omkadering sqs zal verdwijnen; renners komen op de markt, die zullen een nieuwe ploeg vinden (of niet en dat tekent dan de marktwaarde). Maar zoals elders gesteld: de contracten voor komende jaren liggen vast en zullen alleen kunnen worden afgekocht met een immense financiele injectie. Wat ik niet zie gebeuren. Dus veeleer een plan voor de lange termijn. Wellicht op een moment dat rogla klaar is en evenepoel er klaar voor is. Over een paar jaar ziet de wereld er heel anders uit, zo ook de wielerwereld. Ben dan wel benieuwd hoe ze naar het fusie moment toe gaan werken; ik neem aan dat het voor mannen uit de tweede lijn een risico is om naar een van beide teams te gaan.
    Edit: in 2026 (als ook nog de licentie is verlopen), kunnen de contracten worden samengevoegd. In 2025 nog 37 contracten. maw: tjv neemt de inboedel, enkele lange termijn contracten over en mag de sponsorcontracten hebben.
    24-09-2023 21:27
    @Quincy Adams; de licentie can een van de teams verkopen waarbij de ovetnemende partij een deel van de renners moet overnemen. Net zoals CCC dat bv destijds moest
    24-09-2023 21:27
    @Quincy Adams (aka voorwiel) ...welja de vraag is of die contracten niet automatisch ontbinden als één of twee ploegen gewoon stoppen. Is het een fusie? Of wordt er een geheel nieuw team gemaakt, nieuwe licentie enzoverder. De juristen vinden daar wel de "beste" oplossing. Inderdaad spijtig voor de mensen die in beide teams werken, en de minder getalenteerde renners die niet allemaal mee kunnen overstappen. Een aantal jaren geleden zijn heel wat Spaanse ploegen kopje onder gegaan, verdwenen. Ik denk dat deze oplossing nog de beste is voor beide teams. Eén absolute lage landen topploeg. Daaronder bestaan ook Lotto, Alpecin, DSM en Intermarché (?) nog wel.
    24-09-2023 21:42
    @tramo : vraag me af of uci en/of de rennersvakbond gemakkelijk akkoord zal gaan met eerst ontbinden van een ploeg en vervolgens voortzetten van een deel van die ploeg onder een reeds bestaande licentie met als gevolg een 20tal renners en omkadering zonder contract. Al was het maar vanwege reputatie vd sport.
    Veel gemakkelijker is het als in 2025 de licenties worden hernieuwd en veel contracten aflopen. Ik verwacht daarom dat een fusie of wat dan ook daarna pas zal plaatsvinden. Patlef dan 70; Jumbo nog 2 jaar als co-sponsor ter overbrugging voor tjv.
    24-09-2023 22:38
    @Quincy Adams (aka voorwiel) ...Patlef biedt nu aan, en wil alles rond voor de start van het seizoen. Plugge wil wachten, Kans bestaat dat QS dan met INEOS in zee gaat, zoals de geruchten eerder. Lastige kwestie, en denk inderdaad dat de timing nog grootste struikelblok gaat zijn. Voor Plugge moeilijk, want als er geen sponsor opstaat in 2024, zit hij met een groot probleem. Sowieso... het nieuws is er, en hoe raar is het om beide teams tegen elkaar te zien strijden volgend jaar als je weet dat er in 2025 een samensmelting komt?
24-09-2023 21:20
Waarschijnlijk dat de toppers van Soudal - Quick Step dan samen met sponsor Soudal en de World Tour licentie naar (Jumbo) Visma vertrekken. En voor de renners welke niet meekunnen naar Visma, zal Lefevre of zijn opvolger wel een nieuwe pro- continentale ploeg maken met bv. Quick Step, Specialized en nog wat ksponsors om het restant aan renners en personeel dan in te stallen.
24-09-2023 21:24
Hier wordt ik ook niet heel erg warm van, om het zachtjes te zeggen. Ik denk tegelijkertijd dat het hier niet om een fusie tussen gelijkwaardige partijen gaat, maar om een overname van de sponsor, de suikeroom en een paar renners van SQS. De huidige eigenaar van SQS krijgt een erebaantje, het merendeel van het team een enkele reis naar whatever d'r met die 2e licentie gebeurt. Bij het oude TJV vertrekt Roglic met een paar luitenanten (de afkoopregeling is quasi al aangekondigd) en daarmee is Soudal-Visma nog net een slagje beter, jonger en sponsorbaarder. Hoe de duo's Vingegaard-Evenepoel en vanAert-Evenpoel gemanaged gaan worden weet ik ook niet, en als ik Merlier was, zou ik m'n LinkedIn profiel ook maar gaan oppoetsen.
Edit: min of meer wat Gangmaker hierboven ook zegt.
    24-09-2023 21:35
    ...je gaat ervan uit dat Remco en Wout elkaar niet kunnen luchten... welja, dit is het beste bewijs dat die aannames en haat-zaaien gewoon quatsch zijn en alleen verhaaltjes blijken te zijn op wielerfora. Die gasten kunnen best met elkaar door één deur. Van Aert, Van Baarle, Remco, Kooij en Vingegaard volgend jaar samen naar de Tour de France...
    24-09-2023 21:47
    @tramontana Nee, dat neem ik helemaal niet aan, dat is jouw projectie. Puur zakelijk, qua eendagskoersen zouden de heren van Aert en Evenepoel, vriendjes of niet, maar zo in elkaars vaarwater kunnen komen. Dat is een manangement-uitdaging... Verder word ik niet graag van haatzaaien beschuldigd.
    24-09-2023 21:58
    ...ok, die woorden neem ik dan terug, fijn dat je er zo over denkt! Eendagskoersen lijkt me toch vrij duidelijk; Wout voor MSR, Rvv, Roubaix, Omloop, etc. Remco voor LBL, San Sebastian, RvLombardije. Remco wil in Tour klassement, Wout wil in tour voor ritzeges... ik zie daar geen problemen.
24-09-2023 21:54
Geen slecht idee, maar dan pas in 2025. Jumbo is bereid in 2024 te sponsoren en in de loop van 2024 kun je dan alles regelen, zonder dat je een hoop renners en personeel op de keien zet aan het einde van dit seizoen.
24-09-2023 21:56
Als de Europese mededingingsautoriteit groen licht geeft - ivm marktmonopolie of een verstoring van de concurrentieverhoudingen - , dan is dat mss een begin van een fusiegolf in de wielerwereld. Professionele wielerploegen worden bedrijfsmatig gerund en aangezien als ondernemingen.
    24-09-2023 22:06
    ...Europees? UCI is wereldwijd. En met de fusie komen ze nog bijlange niet aan de oliedollars van 2 andere grootheden, dus die fusie is alleen maar toe te juichen om die 2 anderen te kunnen beconcurreren.
24-09-2023 22:13
Je mag maar met acht mensen starten in een klassieker. Binnen de kortste keren valt het ganse rennerspak helemaal uit elkaar. Het was zowel bij Jumbo als bij QS al een ganse job om de selectie van pakweg de ronde van Vlaanderen te halen. En als je dan acht toppers al bij elkaar zou harken voor zo'n selectie, hoeveel er zich dan gepasseerd voelen binnen die geselecteerden ? Het lijkt me dat het eerder een operatie wordt om een paar dikke sponsors binnen te halen, een paar renners binnen te halen. Roglic te vervangen door Evenepoel in 2025, en al de rest door te sturen.
24-09-2023 22:30
Twee teams met een meer uiteenlopender dna kan ik niet verzinnen en dat zou moeten gaan samenwerken of moeten versmelten tot één ploeg, ik zie het niet gebeuren. Maar er zal wel een financieel doortimmerde gedachte achter zitten. Maar meestal is juist dat het begin van het einde.
24-09-2023 22:30
Neeeeeeeeeeeeeee alsjeblieft zeg. Nee!
24-09-2023 23:08
Een anonieme Jumbo-renner zegt dat dit het eerste is dat hij ervan hoort en haalt vervolgens een resem argumenten aan waarom hij dit een vreemde piste vindt. Pa Evenepoel verklaart ook geschrokken te zijn want niet op de hoogte. Dit wordt een soap.
    25-09-2023 08:33
    Waar is de reactie vd tjv renner te lezen?
    25-09-2023 08:39
    @Quincy GCN: https://www.globalcyclingnetwork.com/racing/news/jumbo-visma-riders-in-the-dark-over-possible-merger-with-soudal-quick-step
24-09-2023 23:24
Je mag maar dertig renners onder contract hebben. Hoe ga je op een jaar tijd van zoveel renners afraken die onder contract zijn ? Je moet ze uitbetalen uiteraard, maar ze hebben ook recht om te fietsen, want daar ging hun contract toch over. Er zijn natuurlijk veel renners die dit jaar en volgend jaar hun laatste jaar ingaan. Alaphilippe zal dus wel best snel andere oorden opzoeken. Maar uiteindelijk verdwijnt er wel een volledige ploeg met dertig renners. Dat wordt wel een bloedbad.
25-09-2023 06:59
Plugge weekendje doorgezakt met Lefevere?

Wat een grap dit.
25-09-2023 07:33
Zoals sommigen al opmerken idd: A: dit ga je nooit voor elkaar krijgen voor aankomend seizoen, B: iedereen rijdt met zijn eigen visie en bedenkingen rond aankomend jaar dus C: je moet maar zien wat er exact van overblijft qua ploeg ah einde vd rit.

Hoe dan ook , hopelijk maar 1 tourkopstuk en niet 3.5 : een ploeg waarmee je REVKET, Vingy, Roglic & Kuss tegenover Pogacar zet in de tour is een regelrechte nachtmerrie.

Ik verwacht overigens dat dit nieuws het vertrek van Roglic definitief maakt, hebben we dat alvast gehad.
    25-09-2023 07:54
    Plugge sprak van een experiment met 2 kopmannen in de Vuelta. Blijkbaar spreekt hij sinds de tour al met Quickstep over die fusie. Iedereen ging ervan uit dat hij met Roglic en Vingegaard naar de Tour 2024 zou trekken, het zou zo maar Remco-Vingegaard kunnen worden. Van Baarle-Van Aert voor de voorjaarsklassiekers kan ook.
    25-09-2023 08:46
    @tramontana Evenepoel lijkt me allesbehalve de ideale renner om de tweekopmannenstrategie mee toe te passen. Iedereen weet dat die gewoon zelf wil winnen en daar ook alles aan zal doen. Jonas + Remco lijkt me recipe for disaster.
    25-09-2023 09:31
    Sluit me hier aan bij Plank. Ik zie dit duo-kopmanschap niet gebeuren. Of je krijgt een Almeida-Evenpoel scenario in de Giro, waarbij Plugge moet dreigen met de camion. En waarbij ze elkaar een oor aan proberen te naaien in tussensprintjes.
    Roglic en Vingegaard hebben intussen voldoende krediet naar elkaar opgebouwd om samen te werken. Denk aan de Tourzege van Vingegaard waar Roglic Pogacar kraakte. Of Vingegaard die Roglic mee op sleeptouw nam, was het in de Dauphine? Evenepoel is altijd van de concurrent geweest. En vooral bezig met Evenepoel.
25-09-2023 08:54
De keuze zal niet uit weelde, maar uit bittere noodzaak gemaakt worden, mag je aannemen. Maar het zou niet best zijn voor het Nederlandse wielrennen. Nog minder plekken voor Nederlandse talenten, nog minder doostroming. Je moet open dat er dan iemand in het gat wil springen en een NEderlandse ploeg met een kleiner budget wil oprichten.
25-09-2023 09:08
Ik ben voor. Al zal de typische Lefevere-cultuur wel opgeslokt worden door het succesvolle TJV-beleid.
25-09-2023 09:50
Even de kalender gecheckt of het 1 april was.

Ook de Speld uitgeplozen. Geen woord hierover.
26-09-2023 09:33
Ik heb nog eens goed nagedacht en hoe meer ik erover nadenk hoe onrealistischer hij mij lijkt dat ze gaan fuseren, voor 2024 nog 20 rennerslozen inclusief veel personeel is niet te doen. Vervolgens moet je nog een hele structuur bouwen en selecteren welke mensen je wel of niet wilt meenemen. Ook zijn de identiteiten van deze twee ploegen natuurlijk compleet anders.
26-09-2023 15:36
Echt waardeloos hoe dat wielrennen in elkaar steekt. Een totaal failliet businessmodel. Elke 2-3-4 jaar een andere naam, andere kleuren, fusie of gewoon opgeheven worden. Ik ben vanaf het begin al voorstander van de filosofie van BEAT. Gewoon altijd dezelfde naam, dezelfde kleuren, zoals dat in andere sporten ook gebeurd. Dat zou de toekomst van het wielrennen moeten zijn. Vanaf heden focus ik me op BEAT, hopelijk zien we hen in de nabije toekomst ook in de grote(re) rondes. Met al die bedrijfsploegjes ben ik wel klaar...
26-09-2023 15:55
Zó fijn dat we na jaren van innige chemie ons geluk kunnen bezegelen! :)
24-09-2023 18:27
Verrassend, deze had ik echt niet zien aankomen. Dit levert voorlopig meer vragen dan antwoorden op zoals Raymond in het artikel ook al aangeeft!

Reacties zijn gesloten.