Giro 2019: Jumbo-Visma presenteert sterke selectie rond kopman Roglic

woensdag 17 april 2019 om 18:57
Giro 2019: Jumbo-Visma presenteert sterke selectie rond kopman Roglic

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft de acht namen bekendgemaakt die komende maand aan het vertrek staan van de Giro d’Italia. Eerder werd al duidelijk dat Primož Roglič voor de eindzege gaat. De Sloveen wist dit jaar al de UAE Tour en Tirreno-Adriatico te winnen.


Tijdens de perspresentatie in december maakte Primož Roglič bekend dat hij dit seizoen de kopman van Jumbo-Visma is in de Giro d’Italia, waarbij hij meteen al de ambitie uitsprak mee te willen strijden om de eerste plaats. Een ambitie die begin dit jaar nog eens werd onderstreept door ploegleider Merijn Zeeman: “Schrijf maar op: wij willen met Primož Roglič de Giro d’Italia winnen”, vertelde hij aan WielerFlits.

Van de beoogde selectie aan het begin van dit jaar ontbreekt alleen Floris De Tier in het team. De plek van de 27-jarige Belg wordt ingevuld door Tom Leezer, die kopman Roglič dit seizoen al bijstond in de UAE Tour. De andere renners in de selectie zijn de namen, die eerder al werden verwacht: Koen Bouwman, Laurens De Plus, Jos van Emden, Robert Gesink, Paul Martens en Antwan Tolhoek.

De Giro d’Italia 2019 wordt gehouden van 11 mei tot en met 2 juni.

Selectie Jumbo-Visma voor de flag-it Giro d’Italia 2019
flag-nl Koen Bouwman
flag-be Laurens De Plus
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Tom Leezer
flag-de Paul Martens
flag-si Primož Roglič
flag-nl Antwan Tolhoek

Dit artikel delen:

58 Reacties

rahimns 17 april 2019 om 19:00

prima selectie voor de Giro en alle ballen op Primoz…

Wielerfan1987 17 april 2019 om 19:01

Zoals verwacht dus Leezer in de plaats van de vooraf verwachtte De Tier.

Ik moet zeggen dat het eruit ziet als een evenwichtige en indrukwekkende selectie.

platteprijs 17 april 2019 om 19:04

Benieuwd wie Kruijswijk in de Tour meekrijgt.

DrJ 17 april 2019 om 19:21

Roglic, Bennett, Gesink als klimmers. Martin als wegkapitein en Jansen, Teunissen of Roosen voor Groenewegen.

nickdt 17 april 2019 om 19:35

Ik denk dat de Tier naar de Tour gaat IPV Roglic/Gesink.

Koen35 17 april 2019 om 20:45

Nee De Tier zal absoluut niet naar de tour gaan. Heel misschien naar vuelta als Powless te licht wordt bevonden maar de selectie voor de tour ligt op een blessure na vast. Het enige twijfelgeval is teunissen of roosen wat waarschijnlijk teunissen wordt aangezien die de meeste vorm heeft getoond(door blessure van roosen) en teunissen heeft de meeste sprints van groenewegen dit jaar aangetrokken

jvh93 17 april 2019 om 19:06

De tier was toch ook vrij sterk begin van dit seizoen. Verrassend dat ze uiteindelijk toch voor leezer hebben gekozen, maar wel een hele mooie selectie

Alto 17 april 2019 om 19:06

Dat is geen misselijke ploeg zeg…

Random wielerliefhebber. 17 april 2019 om 19:14

Bergop vind ik de selectie tegenvallen. Je hebt nu 3 man voor het vlakkere werk met Martens, van Emden en Leezer. En 3 mannen voor alles bergop, Gesink, Tolhoek en de Plus. Met Bouwman voor het eerdere werk. Andere ploegen leggen die verdeling toch veelal meer richting klimmers. De selectie met de Tier was beter in verhouding en het is dan ook vreemd dat Hofstede hier niet word opgesteld

Wielert 17 april 2019 om 19:28

Er zijn er genoeg die een grote ronde verliezen op het vlakke, dan ben je blij dat je jongens als the boss bij je hebt. Verder gaat het mij niet zozeer om de hoeveelheid klimmers, als om de kwaliteit, dit zijn gewoon 3 bazen die hij meekrijgt, ofwel: sterke selectie.
Of verwacht je dat we met al die klimmers van andere ploegen in een ‘uitgedund’ peloton van 40 man boven op de stelvio komen?

kelderfan 17 april 2019 om 19:45

Ik ben ’t met je eens. Het is inderdaad een verzwakking tov de beoogde acht.
Leezer in de UAE was prima, maar in de Giro heb je toch duidelijk meer aan De Tier.
Roglic had in deze meer gehad aan Van Emden en Martin.

Explorer 17 april 2019 om 20:27

De tier had niet misstaan, maar die schat ik net(misschien iets lager) zo hoog in als bouwman. Verder vind ik dit een ijzersterke selectie. Gesink, tolhoek en de plus kunnen ver mee in het hooggebergte. De rest op van emden na kunnen uitstekend mee in het middengebergte. Als ze gaan punchen rijd niemand roglic eraf. Titelkandidaat met deze selectie. Maar dan moet iedereen wel top rijden, het komt niet aanwaaien.

flitsvolger 17 april 2019 om 22:37

Op papier is het een matige selectie, maar voor Jumbo-Visma zeker goed en misschien worden de renners wel onderschat en zijn ze beter dan men denkt (of in het verleden dacht).

jessevdalen 17 april 2019 om 19:15

Met De Plus Gesink en Tolhoek heb je wel echte topklimmers mee

tdola 17 april 2019 om 19:22

@platte prijs
Tour kruijswijk roglic Bennett kruijswijk Martin groenewegen jansen en teunissen of roosen

DrJ 17 april 2019 om 19:24

Gesink

Covadonga 17 april 2019 om 19:28

Wat is de reden dat De Tier is vervangen? Het klimmend vermogen in de ploeg is nu toch een stukje minder.

Explorer 17 april 2019 om 20:28

Tour met kruiswijk en Bennet?

Koen35 17 april 2019 om 19:32

Ik denk dat de keuze voor leezer eigenlijk vrij logisch is. De tier is dit jaar oké geweest maar niet bijzonder sterk en roglic is zelf niet heel goed in het voorin plaatsen op het vlakke en leezer is daar een meester in. En klimknechten hebben ze genoeg want bij de laatste 25 zitten Gesink De Plus en Tolhoek normaal nog bij roglic dat is meer dan genoeg om een mogelijke roze trui te kunnen controleren. En ik denk gebaseerd op de prestaties dit jaar dat de plus misschien wel top tien kan rijden. Dus supersterke en logische selectie

S. Morgenstern 17 april 2019 om 19:47

Bingo!

mollemarijden 17 april 2019 om 19:32

Sterke ondersteuning voor Roglic!

Gladiool 17 april 2019 om 19:44

Een De Plus van het voorjaar kan zelfs héél lang mee bergop.

iLLan 17 april 2019 om 20:17

Precies wat ik dacht. Als De Plus weer in topvorm is, dan blijven er niet veel over in zijn wiel.

LukasvdK 18 april 2019 om 01:00

Inderdaad. Als je de laatste strava ritjes bekijkt van hem dan merk je ook wel dat de vorm goed zit. Ik denk dat we zijn vormpeil direct gaan zien in de Waalse pijl en LBL, in een vrije rol!

BenderBeach 18 april 2019 om 18:28

Daar geloof ik niet in. De Plus is leuk als knecht in de 1e wedstrijduren, maar tot de finale: nee, dat niet!

S. Morgenstern 18 april 2019 om 18:36

Dat onzekere Calimero;gedoe over alles wat Vlaams is, komt minder belachelijk over wanneer je nog enigszins rekening houdt met de werkelijkheid.

BenderBeach 18 april 2019 om 19:58

Dat heeft niks met Vlaams of Calimero gedrag te maken, maar met de kwaliteiten die ik betreffende renner toedicht. Uw reactie getuigd overigens wel van Calimero-gedrag.

LukasvdK 19 april 2019 om 14:55

En van waar deze reactie?
Bleef zowel in de UAE Tour en Tirreno als laatste bij Roglic. Reed zelfs een top 10 klassement als knecht in de UAE Tour.
Werd in zijn 2de seizoen bij Quickstep op 20-21 jaar al 3de in GC van de ZLM Tour na Goncalves en Roglic. Werd daar ook 2de in een zware rit.
Had nadien gewoon heel wat pech met zijn val in Lombardije en de aanrijding samen met Vakoc en Jungels in zuid-afrika. Nadien kwam hij meteen terug met een 8ste plaats (GC) in California. Zonder pech gaat hij nu een goede Waalse pijl en/of LBL rijden + een goeie Giro in functie van Roglic.

josi 17 april 2019 om 19:50

Sterke ploeg die op alle terreinen uit de voeten moet kunnen. De zwakte van Roglic ligt volgens mij op het vlakke, waar hij zich nog wel eens wil laten verrassen. Leezer i.p.v. De Tier lijkt me dus zo gek nog niet.

BenderBeach 17 april 2019 om 19:52

Verwacht vooral veel Bouwman en Tolhoek. En de Condor van Varsseveld in de vroege vlucht om in het slot van de rit een ontketende Roglic op sleeptouw te nemen voor die paar secondjes extra.

Jungle Man 17 april 2019 om 20:33

Jammer dat de Nederlandse en Duitse renners moeten gaan knechten voor roglic. Op zich een goede renner maar op een of andere manier heb ik er helemaal niks mee. Hoop dat nibali of dumoulin de giro wint

Hollow Knight 17 april 2019 om 20:56

Kruijswijk zou gewoon de knecht van Roglic moeten zijn. Roglic is tien keer beter als hem. Hij wint ten minste koersen…

Laatste man 17 april 2019 om 21:30

Aaaah.

Kannibaal van Schepdaal 17 april 2019 om 21:31

Akkoord. Kruijswijk kopman in Giro en daarna knechten voor Roglic in de Tour, niet andersom.

Brummel 17 april 2019 om 22:05

beter dan

flitsvolger 17 april 2019 om 22:44

De commerciële belangen leiden naar een Nederlandse kopman in de Tour.

havana 18 april 2019 om 07:57

beter dan hij.

Romāns Vainšteins 17 april 2019 om 21:36

Mooie selectie die Roglic elke dag uit de gevaren en in de finale moet kunnen krijgen.
Die de Tier is wat gammel en dan kan ik me goed voorstellen dat ze hem vervangen voor een goede en handige knecht met veel ervaring.

xistnc 17 april 2019 om 21:41

Als De Tier een auto was, zou ik er niet mee op de snelweg durven rijden. Dus logisch dat hij wordt ingeruild.

Akiria 17 april 2019 om 21:48

Top ploeg inclusief een top fotograaf

flitsvolger 17 april 2019 om 22:46

Ik vind de Strava van Robert Gesink geniaal.

VerstandOpNul 17 april 2019 om 22:49

Hierboven ook al gezegd, waarom Kruiswijk niet mee als knecht.. Zou van veel meer waarde kunnen zijn voor de ploeg en zou te combineren moeten zijn met een top-5 plek in de tour.

Djoop 17 april 2019 om 22:56

Laat die ski schans springert liever voor Kruiswijk knechten. Het moet niet veel gekker worden met deze Slovaakse ploeg.

Silent Hill 17 april 2019 om 23:09
Quote:
“Schrijf maar op: wij willen met Primož Roglič de Giro d’Italia winnen”

Je geeft aan vol voor de eerste plaats te gaan en dan stel je zo'n ploeg op ? Kruijswijk of Bennet meesturen is dan het minste, plus dan een Kuss of Powless. Nu stelt het klimmend compartiment weinig tot niets voor.
Gelukkig dat Roglic een topper is, en het ook zonder knechten kan.

Laatste man 17 april 2019 om 23:37

Kuss en Powless zijn klimmend zeker niet beter. Kruijswijk is te goed als knecht en Bennett kan lang aanhaken, maar waiat er op elk tussenstuk af als je miet op past.

john 18 april 2019 om 09:17

Niemand is te goed om te knechten ,en al zeker Kruijswijk niet
Ik moet hem nog zien of hij het kopmanschap waar maakt in de Tour

Tommetjen 17 april 2019 om 23:37

De grote rondes komen er weer aan hoor. De niet-volgers van het wielrennen beginnen zich weer te roeren. De types die ‘beter als hem’ zeggen en Jumbo als Slowaaks willen typeren om onbekende redenen. Blijft alstublieft onder uw steen het verdere jaar. Dit lijkt me overigens een uitgebalanceerde selectie. Ik geef Roglic een goede kans om te winnen.

Chris Van Uden 18 april 2019 om 13:14

Helemaal mee eens!

Bergbeklimmer 25 april 2019 om 13:47

Bleh. Wat een misselijke, hautaine en onnodige reactie. Sinds wanneer heeft taal te maken met de interesse in wielrennen? En wat is er erg aan dat men de grote rondes wel kijkt en de overige wedstrijden niet? Maak zelf een website en accepteer daar alleen wielerliefhebbers die alle wedstrijden bekijken.

Fort 18 april 2019 om 06:14

Mooie selectie zeg. Als je dan bedenkt wat ze nog mee kunnen nemen naar de Tour en Vuelta. Mooie aan deze is toch de vijf Nederlanders waarvan er drie normaliter veel in beeld te zien zullen zijn. En dat naar zo’n voorjaar waarvan het toetje as zondag! Olland!

  • 1
  • 2