Primoz Roglic voert Jumbo-Visma aan in Giro d’Italia 2019

vrijdag 21 december 2018 om 15:32
Primoz Roglic voert Jumbo-Visma aan in Giro d’Italia 2019

foto: Sirotti

Primož Roglič is komend seizoen de kopman van Jumbo-Visma in de Giro d’Italia. De 29-jarige Sloveen zal daarna ook van start gaan in de Tour de France, waar hij teamgenoot Steven Kruijswijk moet gaan bijstaan. Dat zei hij vandaag tijdens de mediapresentatie van zijn ploeg.


“Ik ga de Giro d’Italia rijden, dus daar gaan we nu naartoe werken en nadenken over hoe we die ronde zo goed mogelijk kunnen aanpakken”, zei Roglič. Ook in 2016 reed hij er al eens; destijds won hij de tijdrit in Chianti en eindigde hij 58e in het klassement. “Natuurlijk wil ik strijden voor de eerste plaats, je probeert altijd zo goed mogelijk te presteren.”

“Met de ploeg gaan we in elk geval alles proberen te doen wat binnen onze mogelijkheden ligt”, aldus de Sloveen. Daarna staat hij ook aan het vertrek van de Tour de France, waarin hij afgelopen jaar nog vierde eindigde en daarmee nipt naast een podiumplek greep. In La Grande Boucle moet hij kopman Kruijswijk gaan bijstaan.

Selectie Jumbo-Visma voor de Giro d’Italia 2019
flag-si Primož Roglič
flag-nl Koen Bouwman
flag-nl Jos van Emden
flag-nl Robert Gesink
flag-de Paul Martens
flag-be Laurens De Plus
flag-be Floris De Tier
flag-nl Antwan Tolhoek

Dit artikel delen:

43 Reacties

Wheely 21 december 2018 om 15:39

Topfavoriet!

vlek 21 december 2018 om 15:48

Ploeg waarmee hij daar naartoe gaat:
Roglic, Tolhoek, De Plus, Gesink, Bouwman, De Tier, Martens en Van Emden.

peervaneynthoven 21 december 2018 om 15:58

goed opgelet!

Brabander 21 december 2018 om 16:03

Daar kun je mee thuiskomen hoor

koos1 21 december 2018 om 16:08

Dat is nog eens een sterke (klimmers)ploeg die Roglic meekrijgt naar de Giro. In de vorm van het voorjaar is Roglic voor de Giro een van de grote favorieten.

EddyB1958 21 december 2018 om 16:09

En wie staan er op de reservelijst, soms kunnen renners uitvallen. En we zijn nog ruim vier en halve maand voor het vertrek…

kelderfan 21 december 2018 om 17:22

Toch Gesink met de dubbel Giro/TdF; maar Roglic heeft echt wel een goed ploegske mee met een toch wel verrassende Paul Martens.

Jean Dumas 21 december 2018 om 16:14

Leuk, Tolhoek naar de Giro. Sterk team.

Johnny7 21 december 2018 om 16:15

Sterk team sterke knechten.

KimJungPoels 21 december 2018 om 16:27

Kijk aan, 1 man in de top-3 en 1 in de top-10. ;)

KnightBiker 21 december 2018 om 16:36

Ideaal, hier kan Roglic een heel team voor zich opeisen, In De Tour is dat lastig want Kruijswijk en Groenewegen hebben Ook wat te eisen…
Als Roglic hier bevestigd Met winst dan is hij voortaan wel de uitgesproken kopman voor De Tour.

Front-runner 21 december 2018 om 16:44

Slim van Jumbo om niet alle ballen op de Tour te gaan zetten. Denk dat Roglic hoge ogen kan gaan gooien in de Giro.
Belooft een mooie Giro te worden met Nibali, Dumoulin, Roglic, S. Yates, MAL, Landa en Valverde. Jammer dat daar dan niet het commentaar van Jose de Cauwer en Renaat Schotte bijzit.

de oudste 21 december 2018 om 17:28

Inderdaad!! Ik keek er altijd naar uit, naar die twee…

Nikolai 21 december 2018 om 17:06

Pfoe!!! Waanzinnig sterk team als ondersteuning in de bergen. Verheug me er nu al op.

Gilberto 21 december 2018 om 17:17

Wat een Giro belooft dat te gaan worden, wat een deelnemersveld! Smullen!

tdola 21 december 2018 om 17:23

Kuss dan wrs in de Vuelta als hij verlengt en meer zijn pijlen op 1 weekse rondes begin van het seizoen. Romandie/Tour of California/Dauphine. Want daar dan minder op gericht door giro renners lijkt me. Bennett/Olivier/powless ook die wedstrijden lijkt me.

kelderfan 21 december 2018 om 18:21

Dat lijkt mij geen verkeerde conclusie.
Kuss wat meer 1 weekse WT-rondjes is niet verkeerd.

Mark 21 december 2018 om 20:32

Kuss kopman Ronde van Californië verwacht ik (geen Giro dus). Backup voor tour ploeg en in de Vuelta ploeg lijkt me niet verkeerd.

ChefSpijker 21 december 2018 om 20:40

Of Bennett is kopman in California. Die won ‘m immers al en is een van z’n favoriete rondes. Al kunnen ze ook prima kijken wie in koers de betere klimmer is van die twee.

jvh93 21 december 2018 om 17:50

Pittige klimploeg krijgt roglic mee hoor. Kunnen het sky en sunweb best wel eens heel erg lastig gaan maken

Komi 21 december 2018 om 18:18

Super sterke klimploeg. Mis nog wel een knecht voor het vlakke naast van Emden. Misschien Bouwman. Maar lekker groepje hoor.

arjando.ooms 21 december 2018 om 18:41

Zover ik heb begrepen kan Gesink die rol ook prima vervullen. Rijdt verschrikkelijk hard en constant op het vlakke. Hoorde zoiets in de podcast van LtD.

Mwielerfan 21 december 2018 om 19:46

Ja voor ten dam wel hard ja. Denk dat kirienka en castroviejo niet onder de indruk zijn

tendam 21 december 2018 om 21:51

@mwielerfan
Moet dat dan?

Kelder is de Man 21 december 2018 om 22:11

Mwielerfan
Als iemand zo lang mee rijdt in het profpeloton, kan hij echt wel inschatten wat hard is en wat niet.

nickdt 22 december 2018 om 00:37

Martens als extra mannetje op het vlakke naast van Emden.

EddyB1958 22 december 2018 om 10:39

Kiryjenka is gewoon over zijn top.

Samlambeej 21 december 2018 om 19:13

Renaat Schotte heeft op sporza.be een opiniestukje gepost over de Giro vs. Tour.

EddyB1958 22 december 2018 om 10:43

Eventjes de permalink naar het artikel https://api.sporza.be/permalink/web/articles/1545402860133

Mwielerfan 21 december 2018 om 19:47

Zie dat jullie de nos gewoonte om irrelevante klassement posities te noemen hier overgenomen hebben. Hoop dat het geen gewoonte wordt.

fransvanrooij 21 december 2018 om 19:55

Vraag me wel af welke frisse klimmers Kruiswijk nu meekrijgt. Roglic en Gesink met een Giro in de benen? Groenewegen met drie kompanen. En dan?

aru123 21 december 2018 om 20:04

George bennett

Wolt 21 december 2018 om 21:19

Kopmanschap voor de tour kan ook gaan naar Roglic of Bennett , zal in de aanloop wel worden beslist.

Verweggistan 21 december 2018 om 20:00

Belangrijke rol voor Martens: Zorgen dat Roglic in de sprintetappes geen tijd verliest.

Mark 21 december 2018 om 20:33

Kan Van Emden ook hoor en Gesink.

Verweggistan 22 december 2018 om 10:55

Maar Martens, als onderdeel van de sprinttrein, zou daar het meest voor geschikt moeten zijn en het is Roglic zijn zwakste punt.

Wielerfan1987 21 december 2018 om 21:27

Ik zat er dus redelijk dichtbij….

mus van de maasstad 21 december 2018 om 21:42

Wow. Wat een sterke ploeg is dit. Ik denk dat je nu al kan zeggen dat dit 1 vd sterkste ploegen in de giro gaat zijn.

maklukzat 21 december 2018 om 23:02

Roglic heeft niet te klagen. Ze verwachten bij Jumbo blijkbaar dat hij nog een kleine stap kan maken en dan doe je mee voor de winst. Gaat Dumoulin zware concurrentie aan krijgen.

Covadonga 22 december 2018 om 00:03

Sterke ploeg. Ze zien echt kansen en dat is logisch. Door blessures oid zal er nog wel wat gesleuteld worden aan de opstelling, vermoed ik.

Jungle Man 22 december 2018 om 00:33

Hoop dat kruiswijk voldoend knechten mee krijgt. Maar als er op sprints gefocust gaat worden , kan dat in het gedrang komen

assen 22 december 2018 om 09:19

Voor Jumbo standaarden een sterke ploeg ja. Maar of ze tot de vijf sterkste ploegen zullen behoren valt nog te bezien. Sunweb, Sky, Michelton, Bahrain, Movistar zullen ook geen misselijke ploeg sturen.

fietsvriend 22 december 2018 om 15:28

Deftige ploeg voor Roglic. Zin in de Giro.

Ben bijzonder onder de indruk van Jumbo – noemt het een filosofie of visie die verder gaat dan een hashtag. Groter busget scheelt natuurlijk ook.