‘Jumbo-Visma wil opnieuw met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk naar de Tour’

‘Jumbo-Visma wil opnieuw met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk naar de Tour’
dinsdag 19 januari 2021 om 07:00
Opinie

Team Jumbo-Visma is met een trainingskamp nabij Alicante aan het nieuwe wielerseizoen 2021 begonnen. Niet alleen de profs, maar ook de beloften en de nieuwe vrouwenploeg rond Marianne Vos hebben zich in een hotel aan de Costa Blanca verzameld, maar zullen de komende weken in strenge teambubbels van elkaar gescheiden leven en trainen.

Vandaag worden de content-producties voor de verschillende sponsoren gemaakt. Morgen staat het opnemen van een podcast (met videopnamen) op het programma, die vrijdag tijdens de digitale presentatie van de ploeg wordt gepresenteerd.

Het belangrijkste nieuws dat bekend wordt gemaakt, is het verlengen van het contract van Wout van Aert. In de eerste week van januari tijdens de digitale nieuwjaarsreceptie van Jumbo Supermarkten liet de financiële directeur (CFO) Ton van Veen al weten dat er bijna een akkoord is en dat er de komende dagen betreffende Van Aert goed nieuws te verwachten is. Voor de supermarktketen wordt de Belgische markt de komende jaren steeds belangrijker, daarom is het tussentijds openbreken van het contract van de beste Belgische wielrenner commercieel gezien extreem belangrijk.

Wout van Aert wint de vijfde rit in de Tour de France. Foto: Cor Vos

Met Van Aert heeft Jumbo-Visma ook de beste wielrenner van 2020 voor langere tijd weten vast te leggen. Wat de drievoudig wereldkampioen veldrijden na de corona-break liet zien was ongekend. Winst in de klassiekers Milaan-San Remo en Strade Bianche. De snelste in twee massasprints in de Tour de France en daarbij een van de sterkste pionnen in de klimtrein voor Primoz Roglic. Vervolgens zilver op zowel het WK tijdrijden als op de weg. En in zijn laatste koers van het jaar kwam hij slechts een banddikte tekort op Mathieu van der Poel om de Ronde van Vlaanderen te winnen.

Er zijn ploegen die hun hele team het hele jaar rondom Wout van Aert zouden bouwen. Bij Jumbo-Visma is de Belg slechts één van de vijf kopmannen die geregeld op een beschermde status kunnen rekenen. Primoz Roglic (nummer 1 in de UCI-ranking), Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk en Dylan Groenewegen hebben bij ‘geel-zwart’ een riant salaris waar eveneens topprestaties voor verwacht worden.

De komende dagen zal de ploeg de laatste puntjes op de i zetten bij de samenstelling van de programma’s. Belangrijkste vraag is natuurlijk met wie Jumbo-Visma op zaterdag 26 juni in Brest aan de start van de Tour de France verschijnt. Waar afgelopen jaar de gele trui van Roglic nog totaal onverwachts in de afsluitende klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles aan Tadej Pogacar werd verspeeld, is het winnen van de Ronde van Frankrijk in 2021 andermaal het belangrijkste doel.

De technische staf heeft de afgelopen weken al rond de tafel gezeten en hun plan is om opnieuw te proberen met de drie kopmannen Roglic, Dumoulin en Kruijswijk aan het Franse avontuur te beginnen. Ook de drie renners hebben intern hun voorkeur uitgesproken om in de Tour te starten.

Voorlopige selectie Team Jumbo-Visma voor Tour de France2021
flag-si Primoz Roglic
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-de Tony Martin
flag-nl Mike Teunissen
flag-be Wout van Aert

Foto: Cor Vos

Duidelijk is dat Jumbo-Visma komende zomer met een heel andere koersinstelling in Frankrijk van start wil gaan. De afgelopen maanden heeft het team opponent Pogacar helemaal onder de loep gelegd. De 22-jarige Sloveen wordt na zijn demonstratie op La Planche des Belles Filles dit jaar als dé te kloppen man gezien.

Waar Jumbo-Visma zich vorig jaar vooral voorbereidde om de strijd met INEOS Grenadiers aan te gaan, gaan ze zich nu richten op de zwakke punten van Pogacar. Vanaf vandaag gaat de technische staf al met de belangrijkste renners bespreken met welke tactiek ze Pogacar het vuur aan de schenen kunnen leggen.

De NOS-documentaire ‘Code Geel’ maakte duidelijk dat er in de afgelopen Tour door de renners intern de nodige vraagtekens achter de tactische koerswijze werden geplaatst. Na rit twee benadrukte Dumoulin dat het team rondreed met een aura dat ze deze Tour ‘eventjes’ gingen winnen.

En voor de rit naar de Col de la Loze gaf Roglic aan dat ze Pogacar iedere dag een ‘free ride’ tot de laatste kilometer gaven. Hoewel de ploeg de hele ronde heel dominant de Tour controleerde, kon het eigenlijk nergens de kracht van het collectief tactisch uitbuiten. Nooit wist het gele-zwarte overwicht een situatie te forceren, waardoor eenling Pogacar in problemen werd gebracht. Dat zal in 2021 anders moeten.

De Tour-ploeg voor komende zomer zal in grote lijnen op die van afgelopen jaar lijken. George Bennett staat in principe weer op de Giro d’Italia en zijn plek wordt ingenomen door Steven Kruijswijk. Amund Grøndahl Jansen is naar Team BikeExchange vertrokken en zal normaal door Mike Teunissen worden vervangen. Voor de rest zullen er geen veranderingen zijn. Al zal Van Aert een vrijere rol krijgen, waardoor hij ook zijn zinnen op de groene trui kan zetten.

Dylan Groenewegen. Foto: Cor Vos

Hoewel er acht ritten op papier voor de sprinters zijn, komt de Tour de France voor Dylan Groenewegen te vroeg. De Amsterdammer is door het incident in de Ronde van Polen tot 7 mei geschorst. De ploegleiding wil hem rustig terugbrengen door veel ‘kleinere’ wedstrijden te rijden zodat hij het plezier en vertrouwen weer terug kan vinden. Door de Vuelta a España is nog geen definitieve streep gezet, maar vooralsnog heeft het team de naam Groenewegen met potlood ingevuld op de deelnemerslijst van de BinckBank Tour.

Een andere verrassing is, zoals WielerFlits eerder al meldde, dat Dumoulin de voorkeur geeft aan de Vlaamse klassiekers in plaats van de Amstel Gold Race en Waalse heuvelklassiekers. De Limburger werkt in eerste instantie naar de Tirreno-Adriatico toe, waar hij als kopman zal worden uitgespeeld.

Juist na 2020 is het belangrijk dat de Maastrichtenaar weer het gevoel moet ervaren om voor de overwinningen mee te strijden. Daarom zou het ook niet verkeerd zijn om hem in een kleinere wedstrijd in februari te laten starten. Vooralsnog is het echter de bedoeling dat hij het seizoen 2021 in de Strade Bianche begint.

Het Vlaamse kasseienwerk heeft bij Dumoulin altijd een bepaalde voorliefde gehad. In de E3 Saxo Bank Classic en de Ronde van Vlaanderen kan hij die liefde omarmen. Maar vooral ook het plezier in de sport weer de boventoon laten voeren.

Met het schitterende seizoen 2020 nog vers in het achterhoofd is het duidelijk dat Jumbo-Visma met heel grote ambities aan het wielerjaar 2021 kan beginnen.

Dit artikel delen:

90 Reacties

Yeez 18 januari 2021 om 12:17

Persoonlijk zie ik liever Kruijswijk in de giro en Oomen in de tour, maar verder weinig verrassingen

Groetjesaandevoetjes 18 januari 2021 om 13:31

Het is toch nog niet uitgesloten dat Kruijswijk niet de Giro rijdt?

En zelfs als dat niet zo is dan denk ik dat je met Bennett, Oomen, Tolhoek prima renners hebt die voor een klassement mogen gaan in de Giro. En dan heb je met Vingegaard, Hofstede, Foss, Affini ook gewoon een zeer sterk blok.

Jungle Man 18 januari 2021 om 14:11

Mee eens.
Mmag toch wel hopen dat TJV de Giro serieus neemt en dat ze daar met Kruiswijk of zo voor het roze zouden willen gaan.
Giro is per slot van rekening toch de mooiste en meest veelzijdige ronde.

Derierre de la course 18 januari 2021 om 15:29

Ik lees dat Bennet Giro-kopman wordt. Maar das maar net hoe je de woorden interpreteert.

diesflk 18 januari 2021 om 12:20

Niet opnieuw maar hopelijk voor het eerst met Dumuolin, Kruiswijk en Roglic naar de Tour!

Emergo 18 januari 2021 om 15:26

De intentie is dezelfde als in 2020.

Jean Dumas 18 januari 2021 om 12:22

Hup Mike.

HoofdIsVrij 18 januari 2021 om 12:26

Benieuwd of één van de grote drie dan ook nog in de Giro start of dat het weer alle ballen op de Tour zal zijn.

Jean Dumas 18 januari 2021 om 13:35

Slim zou zijn om Tom vol voor de Giro te laten gaan, en te laten knechten in de Tour.

Limal 18 januari 2021 om 15:22

De Tour ligt Tom veel beter dan de Giro dit jaar met de vele tijdritkilometers.

TomLaser 18 januari 2021 om 12:27

Terecht! En Tom, dit keer niet miepen over je zitvlak en die titel pakken. Geen ongein deze keer.

HoofdIsVrij 18 januari 2021 om 12:40

Wel fijn dat je zo meevoelt met Van Eerd en co.

Marik 18 januari 2021 om 12:45

Jij maakt je daar serieus zorgen over hè beer? Ik hoop oprecht dat je er dit jaar rust in vindt.

S. Morgenstern 18 januari 2021 om 12:45

In vergelijking met de plannen van een jaar geleden dus op papier een vlakke man erbij (Teunissen in plaats van De Plus), maar met de ontwikkeling van Van Aert in feite een zelfde soort selectie als ze een jaar geleden in gedachten hadden. Hopelijk nu wel met zomer waarin ze die plannen met twee/drie kopmannen uit kunnen voeren. Dat zou de Tour een stuk interessanter maken.

Ik zou zelf graag Kruijswijk eerst nog in de Giro gezien, maar ben bang dat dat niet het plan is.

koos1 18 januari 2021 om 12:50

Kruijswijk heeft al aangegeven dat hij niet naar de OS gaat. Lijkt combinatie Tour-Vuelta het meest logisch.

Marik 18 januari 2021 om 12:46

Alleen alles uitpluizen over Pogacar vind ik een gevaarlijke. Dat betekent dat er dus geen rekening wordt gehouden met andere concurrenten. En het lijkt me verstandig om wat breder om je heen te kijken en te analyseren dan m.b.t. 1 persoon.

xistnc 18 januari 2021 om 12:51

Over die ‘dat betekent’ en ‘dus’ moet je misschien nog even goed nadenken.

Kannibaal van Schepdaal 18 januari 2021 om 13:08

Er zijn bedroevend weinig klassementstoppers die alles op de Tour zetten dit jaar. Jumbo, Pogacar en de Ineos-kopmannen, en dan zijn we er al bijna. Carthy, Lopez, Mas, Guillaume Martin, Daniel Martin en Landa (na een vermoeiende Giro) lijken te strijden voor de ereplaatsen.

Veel kans op een verrassing in de top 10, op die manier. Hamilton of Sivakov bijvoorbeeld.

koos1 18 januari 2021 om 12:47

De ploeg was dit jaar heel sterk in de Tour, niet vreemd dat ze dit jaar met bijna dezelfde ploeg gaan starten.
Enige nadeel lijkt mij wel dat ze nu alleen Kuss als pure klimknecht hebben, naast de drie kopmannen. Van Aert zal dan toch weer bergop moeten knechten, voor het vlakke krijgt hij dan met Teunissen wel een prima knecht mee.

Giro: Bennett met de ‘jonge’ Giroploeg van vorig jaar?
Vuelta: Nog afwachten wie daar gaat rijden, al lijkt Tour, OS, Vuelta onmogelijk. Dus geen Roglic en Dumoulion. Kruijswijk, Oomen en evt. sprinttrein lijkt dan meest logische optie.

Bobby Solo 18 januari 2021 om 12:49

Ben ook benieuwd of Evenepoel dit jaar z’n salaris wel waarmaakt. Oftewel, geheel afhankelijk of je gevrijwaard blijft van pech en malheur toch? Verschrikkelijk tendentieus bericht weer.

Beer 18 januari 2021 om 13:30

Evenepoel heeft vorig jaar anders zijn salaris wel waargemaakt. Zeker als je gaat vergelijken met Dumoulin, Groenewegen, Kruiswijk en Teunissen.

Olly 18 januari 2021 om 13:45

Evenepoel?? wordt die in dit item ook genoemd?
Het is ongelooflijk hoe graag mensen deze naam er bij halen bij ieder onderwerp. Stick to the topic, wil ik maar zeggen.
Niets kwaads en vervelends over RvE, want ik ben zeer benieuwd naar zijn presteren komend seizoen, maar niet in dit topic :-)

AnderJ 18 januari 2021 om 15:05

@Olly: volgens mij is het punt van Bobby Solo dat het salaris van de kopmannen van TJV – waar het artikel aan refereert – net zo weinig relevant is als dat van Evenepoel.

VerstandOpNul 18 januari 2021 om 12:50

“De afgelopen maanden heeft het team opponent Pogacar helemaal onder de loep gelegd.” – afgelopen Tour maakten ze deze zelfde fout, maar dan met Bernal..

Bulcke 18 januari 2021 om 12:56

Het is maar wat je wilt lezen. Er staat niks over de tactiek die ze gaan volgen gezegd. Ze zeggen alleen welke kennis ze hebben toegevoegd.

Limal 18 januari 2021 om 15:29

Ik vermoed dat de tijdrijderscapaciteiten van Poga de belangrijkste focus van hun loupe geweest zullen zijn. Met name of (een frisse) Roglic en Dumoulin hem moeten vrezen in de vlakke TT kilometers.

Derierre de la course 18 januari 2021 om 15:35

Ik las anders inderdaad hetzelfde. Wat ze volgens mij hadden moeten leren is de focus breder te trekken dan 1 ploeg of 1 rennen. Dus ook op (ik zeg maar wat) Pinot, Alaphilippe, Sagan (voor het groen), het hele team Ineos, Froome, Porte, Landa, Lopez, Yates, de trukendoos van Movistar, onverwachte tactieken van Astana, etc.

kelderfan 18 januari 2021 om 12:57

Wat betreft Groenewegen is het de juiste keus om hem weer rustig te brengen en om
hem uit te spelen in de Binckbank Tour.
@S.Morgenstern
Ik hoop met jou mee, dat Kruijswijk als kopman naar de Giro gaat en als superknecht naar de TdF.

winningmood 18 januari 2021 om 12:59

Benieuwd wat er met Dylan Groenewegen gaat gebeuren.
Hopelijk ontpopt hij zich nu tot een correcte topsprinter.
Om de tour te rijden heeft hij daarna vast een andere ploeg nodig.
Met Wout van Aert hebben ze een meer completere renner, die etappes kan winnen en goed kan knechten.

AWestie 18 januari 2021 om 13:00

Weinig opiniestuk dit hoor @redactie. Gewoon een – nog officieel onbevestigd – nieuwsbericht van de hand van Raymond.

S. Morgenstern 18 januari 2021 om 13:07

Eens, dat dit eigenlijk vooral een nieuwsbericht is. De opinie zit hem dan in zo’n typische Kerckhoffs bijzin over Dumoulin in kleinere wedstrijden. Wat dat betreft zijn nieuwsberichten van zijn hand altijd ook opiniestukken.

Groetjesaandevoetjes 18 januari 2021 om 13:34

Ook een handige manier als disclaimer voor nieuwsberichten als ze uiteindelijk toch niet blijken te kloppen.

Murcia 18 januari 2021 om 13:12

De Tourploeg is niet verrassend. Eigenlijk vind ik dat wel jammer omdat ik graag Oomen zijn debuut had zien maken of Vingegaard maar gezien het parcours en hun aangekondigde andere tactiek is er op zich niks mis met deze ploeg. In de praktijk zal op een gegeven moment Roglic toch weer komen bovendrijven als de man voor en in het geel en mag de rest zich weer voor hem inschakelen.

jvh93 18 januari 2021 om 13:14

Ben ook wel heel benieuwd wat Bennett kan als hij volledig als kopman wordt uitgespeeld hoor! heeft vorig seizoen toch aardige dingen laten zien (was in de tour wat onzichtbaar, maar dat zou door die val te maken kunnen hebben gehad)

Murcia 18 januari 2021 om 13:18

Als George de topvorm van vorig jaar in Lombardije en Piemonte kan evenaren is er voor hem in de Giro wel degelijk wat te halen. Gezien de Tourploeg zal hij in de Giro mensen als Foss, Harper, Bouwman en Oomen mee krijgen en dat is prettige ondersteuning voor een klassementsman.

jvh93 18 januari 2021 om 13:24

Precies wat ik dacht. Zeker met de vorm van Bouwman afgelopen Giro en hopelijk ook een sterke Tolhoek, Foss, Harper en Oomen erbij. Dan kan je toch een aardig ploegje opstellen rond Bennett

Michelangelo 18 januari 2021 om 13:15

Is dit een opiniestuk of een primeur?

Zelf vind ik het jammer dat ze alle klassementseieren in hetzelfde mandje leggen. TENZIJ…. de klassementsmannen in vorm zijn en ze dit ook tactisch gaan gebruiken. Dus Kruijswijk, Dumoulin of Roglic ook meesturen in ontsnappingen ipv treintje rijden.

Groene ambitie voor Wout… als je gaat voor geel in Parijs zou ik niet graag hebben dat een belangrijke pion onnodige risico’s neemt in massasprints. Nu waren dit jaar de sprints redelijk overzichtelijk, maar in andere jaren ligt het halve peloton op dag 2 tegen de vlakte. En dat moet je gewoon niet willen lijkt me.

Barry Batsbak 18 januari 2021 om 13:28

Er zal wel iets groens in het verbeterd contract afgedwongen zijn zeker?

On topic; Kruijswijk eruit, Tolhoek erin. Ketonen pompen en knallen maar.

AWestie 18 januari 2021 om 13:29

de tag #brekend past inderdaad bijna beter

Murcia 18 januari 2021 om 13:46

De tactiek zal naast het vermijden van de onvermijdelijke valpartijen in de eerste week, vooral gericht zijn op de tijdrit in etappe 5. Niet ondenkbaar dat je na die etappe 3 of 4 mensen in de top van het AK hebt staan. Dan zou je optimaal met aanvallen van een Tom of Steven in de bergetappes erna INEOS en UAE onder druk kunnen zetten.
Het groen wordt vooral verdient door de tussensprints ook mee te pakken. Wuyts vergeet altijd dat die inspanning ook kracht kost. Dus zal Wout dit goed moeten afwegen. Ik persoonlijk heb liever dat hij gaat voor geel in de eerste etappe en ritzeges maar we zien wel hoe het uitpakt.

Koers 18 januari 2021 om 13:55

Ik vermoed dat ze vol voor geel gaan, met die 2 tijdritten zal het moeten gebeuren voor tom en roglic, al kunnen er meer tijdrijden natuurlijk… Bij de salarisonderhandelingen zal er wel over gesproken zijn, iets meer salaris/iets minder voor eigen gewin. En met fatsoenlijke ondersteuning in de klassiekers lijkt me dat een prima deal.

André Hilgersom 18 januari 2021 om 13:26

De oude én de nieuwe geschiedenis heeft geleerd dat de Tour gewonnen kan worden in één etappe. Een ploeg heb je nodig om te verdedigen, aanvallen moet een winnaar zelf doen. Wanneer Tom Dumoulin zichzelf weer hervindt kan en zal hij in de Tour aanvallen. Vindt het voorlopig fijn dat hij de voorjaarsklassiekers gaat rijden. Wanneer dat goed gaat hoop ik dat hij ook Parijs – Roubaix zal rijden.

KennyKlimmen 18 januari 2021 om 15:25

Hmm, Neerlands beste klassementsrijders lijken Roglic te moeten gaan dienen…..

Wim Kruithof 18 januari 2021 om 19:32

En… dat vind je vreemd Kenny? Dat zij in dienst rijden van de nummer 1 van de wereld lijkt mij volledig te billijken.

Derierre de la course 18 januari 2021 om 15:37

Ben ik de enige die denkt dat Tom als knecht naar de Tour gaat en als werkelijk doel de Spelen heeft (TT of RR)?

FDJ 18 januari 2021 om 15:43

Ja, aangezien Tom zelf al wel aangaf dat de Tour hoger staat dan de spelen.

Tom zal normaal gezien weer sterker zijn dan vorig jaar en vindt een een ideaal parcours. Hij werd afgelopen jaar met een derde bal en wat onnodig tijdverlies over de Peyresourde gewoon 7e in de Tour na anderhalf jaar zonder koersen te hebben gereden. Ik krijg het idee wel eens dat maar weinig mensen beseffen hoe bizar knap dat is.

Limal 18 januari 2021 om 15:42

Dit “opiniestuk” kan natuurlijk volledig achterhaald zijn voordat de laatste voorbereidingskoers erop zit. Of zelfs al vóór de eerste, mits pech van deze of gene renner. Ik verwacht dus nog meerdere dozijnen nieuwsberichten en breaking opiniestukken over de TJV Tourploeg tot we aan le Grand Départ toezijn ;-)

JVD 18 januari 2021 om 16:32

En dat allemaal met een blauwe voorband!

dynamo 18 januari 2021 om 16:44

snap niet waar dit lijstje vandaan komt, beter wout boven aan zetten, rogl. is niet altyd zeker van overwinning, hebben we gezien, wout knallen en de rest knecht, zo win je een grote ronde.

rogierb 18 januari 2021 om 16:48

Onleesbare tekst.

Gilberto 18 januari 2021 om 17:13

Ik begrijp hem anders prima. Gaat lekker ergens anders de pseudo intellectueel uithangen.
Altijd dat gezeik hier over schrijfwijze enzo…

Marik 18 januari 2021 om 18:26

Lekker Gilberto, ouwe rammer

rogierb 18 januari 2021 om 16:48

Haha zwakke punten van Pogacar geanalyseerd. Doe dat eerst eens binnen je eigen team. Beetje zelfreflectie kan geen kwaad.

Bulcke 18 januari 2021 om 16:55

Ja die prutsers van Jumbo–Visma klooien maar wat aan. Dat is in een oogopslag duidelijk als je kijkt naar de ranglijsten van vorig jaar. Het lachertje van het peloton waren ze

rogierb 18 januari 2021 om 17:06

Dat zeg ik toch niet. Al waren ze het laatste weekend inderdaad het lachertje van het peloton. De rest van het jaar ijzersterk.

S. Morgenstern 18 januari 2021 om 17:14

Weer die denkfout dat het analyseren van Pogacar betekent, dat je geen andere dingen hebt geanalyseerd.

Hoeveel gaan er nog bij komen in dit topic?

VerstandOpNul 18 januari 2021 om 21:09

Ik zou dát dan weer niet bij voorbaat een denkfout willen noemen.

De ploegleiding heeft de vorige tour enigszins oogkleppen op gehad, zoals ook mooi in beeld gebracht in die NOS-docu. Als ik dan zo’n uitspraak over ‘Pogacar onder de loep nemen’ lees, dan stelt me dat niet bij voorbaat gerust voor de komende tour.

Headlines

Materiaalzone

Populair