‘Jumbo-Visma wil opnieuw met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk naar de Tour’
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 19 januari 2021 om 07:00

‘Jumbo-Visma wil opnieuw met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk naar de Tour’

Opinie Team Jumbo-Visma is met een trainingskamp nabij Alicante aan het nieuwe wielerseizoen 2021 begonnen. Niet alleen de profs, maar ook de beloften en de nieuwe vrouwenploeg rond Marianne Vos hebben zich in een hotel aan de Costa Blanca verzameld, maar zullen de komende weken in strenge teambubbels van elkaar gescheiden leven en trainen.

Vandaag worden de content-producties voor de verschillende sponsoren gemaakt. Morgen staat het opnemen van een podcast (met videopnamen) op het programma, die vrijdag tijdens de digitale presentatie van de ploeg wordt gepresenteerd.

Het belangrijkste nieuws dat bekend wordt gemaakt, is het verlengen van het contract van Wout van Aert. In de eerste week van januari tijdens de digitale nieuwjaarsreceptie van Jumbo Supermarkten liet de financiële directeur (CFO) Ton van Veen al weten dat er bijna een akkoord is en dat er de komende dagen betreffende Van Aert goed nieuws te verwachten is. Voor de supermarktketen wordt de Belgische markt de komende jaren steeds belangrijker, daarom is het tussentijds openbreken van het contract van de beste Belgische wielrenner commercieel gezien extreem belangrijk.

Wout van Aert wint de vijfde rit in de Tour de France. Foto: Cor Vos

Met Van Aert heeft Jumbo-Visma ook de beste wielrenner van 2020 voor langere tijd weten vast te leggen. Wat de drievoudig wereldkampioen veldrijden na de corona-break liet zien was ongekend. Winst in de klassiekers Milaan-San Remo en Strade Bianche. De snelste in twee massasprints in de Tour de France en daarbij een van de sterkste pionnen in de klimtrein voor Primoz Roglic. Vervolgens zilver op zowel het WK tijdrijden als op de weg. En in zijn laatste koers van het jaar kwam hij slechts een banddikte tekort op Mathieu van der Poel om de Ronde van Vlaanderen te winnen.

Er zijn ploegen die hun hele team het hele jaar rondom Wout van Aert zouden bouwen. Bij Jumbo-Visma is de Belg slechts één van de vijf kopmannen die geregeld op een beschermde status kunnen rekenen. Primoz Roglic (nummer 1 in de UCI-ranking), Tom Dumoulin, Steven Kruijswijk en Dylan Groenewegen hebben bij ‘geel-zwart’ een riant salaris waar eveneens topprestaties voor verwacht worden.

De komende dagen zal de ploeg de laatste puntjes op de i zetten bij de samenstelling van de programma’s. Belangrijkste vraag is natuurlijk met wie Jumbo-Visma op zaterdag 26 juni in Brest aan de start van de Tour de France verschijnt. Waar afgelopen jaar de gele trui van Roglic nog totaal onverwachts in de afsluitende klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles aan Tadej Pogacar werd verspeeld, is het winnen van de Ronde van Frankrijk in 2021 andermaal het belangrijkste doel.

De technische staf heeft de afgelopen weken al rond de tafel gezeten en hun plan is om opnieuw te proberen met de drie kopmannen Roglic, Dumoulin en Kruijswijk aan het Franse avontuur te beginnen. Ook de drie renners hebben intern hun voorkeur uitgesproken om in de Tour te starten.

Voorlopige selectie Team Jumbo-Visma voor Tour de France2021
flag-si Primoz Roglic
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-de Tony Martin
flag-nl Mike Teunissen
flag-be Wout van Aert

Foto: Cor Vos

Duidelijk is dat Jumbo-Visma komende zomer met een heel andere koersinstelling in Frankrijk van start wil gaan. De afgelopen maanden heeft het team opponent Pogacar helemaal onder de loep gelegd. De 22-jarige Sloveen wordt na zijn demonstratie op La Planche des Belles Filles dit jaar als dé te kloppen man gezien.

Waar Jumbo-Visma zich vorig jaar vooral voorbereidde om de strijd met INEOS Grenadiers aan te gaan, gaan ze zich nu richten op de zwakke punten van Pogacar. Vanaf vandaag gaat de technische staf al met de belangrijkste renners bespreken met welke tactiek ze Pogacar het vuur aan de schenen kunnen leggen.

De NOS-documentaire ‘Code Geel’ maakte duidelijk dat er in de afgelopen Tour door de renners intern de nodige vraagtekens achter de tactische koerswijze werden geplaatst. Na rit twee benadrukte Dumoulin dat het team rondreed met een aura dat ze deze Tour ‘eventjes’ gingen winnen.

En voor de rit naar de Col de la Loze gaf Roglic aan dat ze Pogacar iedere dag een ‘free ride’ tot de laatste kilometer gaven. Hoewel de ploeg de hele ronde heel dominant de Tour controleerde, kon het eigenlijk nergens de kracht van het collectief tactisch uitbuiten. Nooit wist het gele-zwarte overwicht een situatie te forceren, waardoor eenling Pogacar in problemen werd gebracht. Dat zal in 2021 anders moeten.

De Tour-ploeg voor komende zomer zal in grote lijnen op die van afgelopen jaar lijken. George Bennett staat in principe weer op de Giro d’Italia en zijn plek wordt ingenomen door Steven Kruijswijk. Amund Grøndahl Jansen is naar Team BikeExchange vertrokken en zal normaal door Mike Teunissen worden vervangen. Voor de rest zullen er geen veranderingen zijn. Al zal Van Aert een vrijere rol krijgen, waardoor hij ook zijn zinnen op de groene trui kan zetten.

Dylan Groenewegen. Foto: Cor Vos

Hoewel er acht ritten op papier voor de sprinters zijn, komt de Tour de France voor Dylan Groenewegen te vroeg. De Amsterdammer is door het incident in de Ronde van Polen tot 7 mei geschorst. De ploegleiding wil hem rustig terugbrengen door veel ‘kleinere’ wedstrijden te rijden zodat hij het plezier en vertrouwen weer terug kan vinden. Door de Vuelta a España is nog geen definitieve streep gezet, maar vooralsnog heeft het team de naam Groenewegen met potlood ingevuld op de deelnemerslijst van de BinckBank Tour.

Een andere verrassing is, zoals WielerFlits eerder al meldde, dat Dumoulin de voorkeur geeft aan de Vlaamse klassiekers in plaats van de Amstel Gold Race en Waalse heuvelklassiekers. De Limburger werkt in eerste instantie naar de Tirreno-Adriatico toe, waar hij als kopman zal worden uitgespeeld.

Juist na 2020 is het belangrijk dat de Maastrichtenaar weer het gevoel moet ervaren om voor de overwinningen mee te strijden. Daarom zou het ook niet verkeerd zijn om hem in een kleinere wedstrijd in februari te laten starten. Vooralsnog is het echter de bedoeling dat hij het seizoen 2021 in de Strade Bianche begint.

Het Vlaamse kasseienwerk heeft bij Dumoulin altijd een bepaalde voorliefde gehad. In de E3 Saxo Bank Classic en de Ronde van Vlaanderen kan hij die liefde omarmen. Maar vooral ook het plezier in de sport weer de boventoon laten voeren.

Met het schitterende seizoen 2020 nog vers in het achterhoofd is het duidelijk dat Jumbo-Visma met heel grote ambities aan het wielerjaar 2021 kan beginnen.

RIDE Magazine
90 Reacties
Sorteer op:
18 januari 2021 17:18
Ik had er sowieso niet over moeten beginnen. Laatste Tour is niet meer interessant. Volgende Tour nog te ver weg.
    18 januari 2021 17:35
    En dat is een opmerking die hout snijdt.
    Ik heb namelijk gehoord dat Bernal weer regelmatig op zijn vroegere vriendin kruipt en daardoor zijn motivatie weer heeft teruggevonden. UAE gaat met superknecht Hirschi de complete tactiek omgooien en een derde trein op de rails zetten naast Ineos en TJV. Dumoulin heeft inmiddels een omazadel op zijn fiets. Wout tekent een contract, maar vertrekt 2 weken voor de TdF omdat hij zich groen en groen ergert, en zijn zaakwaarnemer M.Wuyts een sterk verbeterd contract heeft losgepeuterd bij de geldloze Lefevere. Alwaar Wout kan knechten voor Evenepoel, die niet op tijd fit geraakte voor de Giro en daardoor toch de TdF gaat rijden.

    Kortom; er is nog zo weinig te zeggen, behalve dat het een richting geeft mbt de programma's in de komende periode. En de rest wordt bepaald door valpartijen, blessures, corona, vormverlies etc.
18 januari 2021 17:40
Pogacar moet niet echt geanalyseerd worden. Jumbo is hem zelf vergeten afmaken.

Of Jumbo moet geleerd hebben dat Roglic dan ook maar plots een absurde mutantentijdrit moet rijden die minuten sneller gaat dan voorheen.
18 januari 2021 19:31
Dus in de plaats van Bennett Kruijswijk, een kopman ipv een knecht, en voor Jansen Teunissen, gaat Teunissen samen met Martin het labeur op het vlakke aankunnen? denk het niet, en wie gaat het klimwerk van Bennett doen? kopmannen teveel en knechten te kort.
Zoals sommigen hierboven al aan haalden is dit wss maar een opsomming of verzinsel zoals het ze nu paste, voor de TDF zal uitgemaakt moeten worden wie er bekwaam is om als kopman beschermd en vrijgesteld te worden, drie kopmannen zijn twee knechten minder.
    18 januari 2021 19:50
    Teunissen is volgens jouw minder dan Jansen?! Het klimwerk van Bennett kan ook uitstekend door anderen worden overgenomen, mocht het überhaupt nodig zijn wanneer ze hun plannen met drie kopmannen uit kunnen voeren.
    18 januari 2021 20:14
    Als knecht is hij minder dan Jansen, ja.
    18 januari 2021 20:52
    In vond hem in dienst van Roglic en Kruijswijk in 2019 op het vlakke niet minder dan Jansen. Dat het verschil groot genoeg is om ervoor te vrezen dat ze daar nu in vergelijking met vorig jaar opeens iets tekort komen, lijkt me hoe dan ook onzin.
    19 januari 2021 09:07
    Er zijn betere knechten voor het vlakke en de heuvels, maar ik neem aan dat Mike gaat om ook als Lead out voor Wout te fungeren en dan is het een terechte keuze. In alle andere gevallen heb je veel meer aan bijv. een Bouwman, Vingegaard of Hofstede .

    Voor de rest, als TJV met 3 kopmannen wil vertrekken: OK, maar ze zullen eind van de tweede week cq de laatste rustdag een van die drie moeten omzetten tot knecht.

    Bennet heeft afgelopen Tour natuurlijk niet optimaal gefunctioneerd als knecht.
    Als TJV daarnaast minder in treintjes modus berg op rijd en het werk meer aan INEOS laat, dan zal het geheel compleet anders uitpakken. INEOS zal erop gebrand zijn om hun dominantie te herstellen. Of dat met treintjes of aanvallend rijden is, dat zal de Tour moeten uitwijzen.
    19 januari 2021 10:08
    Teunissen is voor het vlakke de beste knecht van dat rijtje. Wanneer het in de Tour op de kant gaat, dan heeft hij de meeste meerwaarde. Het verschil in kwaliteit op heuvelachtig terrein is voor die eerste vlakke knecht veel minder belangrijk.
18 januari 2021 19:35
Zouden tom en steven echt geloven dat er voor hun kansen komen om de tour te winnen?
    18 januari 2021 22:17
    Als Dumoulin niet moet lossen bergop en in de tijdritten de bonificatieseconden van Roglic compenseert, gaat hij echt niet de opdracht krijgen om te remmen op de Champs-Elysées.

    Dumoulin moet gewoon zien dat hij beter is dan Roglic.
18 januari 2021 19:42
Neen! Iets met een ezel en een steen. Of proberen ze bij TJV een rookgordijn op te zetten voor Pogacar en dat Vanaert stiekum de echte kopman is, die met 2 vingers in de neus het geel en groen binnen gaat halen met Roglic als superknecht.
Ik zou zeurkous Dumoulin en einzelganger Kruijswijk lekker naar de Giro of Vuelta sturen en voor de Tour 2 superknechten meenemen.
    18 januari 2021 20:17
    Ook een suggestie wie dan die superknechten moeten zijn? Bennett,...
    18 januari 2021 20:48
    En twee superknechten om volledig in dienst te rijden van Roglic, in plaats van de kans om met Dumoulin en Kruijswijk erbij voor vroegere aanvallen te kunnen gaan? Welke steen probeer je dan te ontwijken?
    19 januari 2021 10:24
    Als TJV treintje gaat rijden, dan hebben ze niet geleerd van deze tour. Aangenomen dat alle drie fit zijn, zal TJV kruijswijk vaak van verder moeten laten aanvallen. Gaat TJV in 2021 tegen Pogacar (en ook tegen Carapaz en evenpoel bijv) treintje rijden dan hebben ze gefaald in hun analyse.

    Kruijswijk heeft een goed herstelvermogen als "wapen" dus zet het dan ook zo in door hem vaak van verder aan te laten gaan, vroeger oorlog te maken in etappes etc.
18 januari 2021 20:18
Samenvatting van het artikel: Pogacar krijgt 3 luxe knechten mee naar de tour: Kruijswijk, Dumoulin en Roglic, plus de rest van team Jumbo Visma natuurlijk. Pogacar viert vanavond nog feest!
    19 januari 2021 10:26
    als ze rijden zoals in 2020, ja

    en dan kan je volmondig zeggen dat TJV faalt en geen creativiteit heeft.

    Aangenomen dat Kruijswijk gaat, dan zal hij vaker van ver moeten aangaan, daarmee doel ik niet op de voet van de laatste klim maar al eerder.
    19 januari 2021 19:52
    Ik heb niets tegen Kruijswijk maar dat een 'helper' in zijn plaats naar de TDF moest gaan in 2020 was een zege voor de ploeg, hoe zouden ze het oplost hebben? VA moest dan met Martin op het vlakke zijn kas leeg rijden en dan....wie zou dan de beurten die VA bergop deed gedaan hebben? en dat gevaar, een helper te kort komen, zit er nu aan te komen.
    Geen enkele ploeg start met drie kopmannen.
    Stel er is een ontsnapping, Bernal gaat en Kruijswijk springt mee, wat dan? gaan ze die laten rijden? gaan ze dan de enige echte kopman die ze hebben, Roglic, in het verlies laten rijden? of denken jullie echt dat Kruijswijk de Tour kan winnen?
18 januari 2021 20:22
"Opinie" zegt de kop van het artikel. Wat is precies de opinie in dit artikel? Dit zijn enkel feiten en suggesties, maar nergens is een inzicht van Raymond te zien wat hij er van vindt. Dit is pertinent geen opinie artikel. Ik merk dit recent vaker bij WF met de "opinie" en "analyse" tags. Gebruik ze correct of gebruik ze niet.
18 januari 2021 21:15
Click bait allert. Jumbo topic.

Zucht.
    19 januari 2021 09:49
    Ha die Fred Postma, gaat het goed kerel?
18 januari 2021 22:28
“Met Van Aert heeft Jumbo-Visma ook de beste wielrenner van 2020 voor langere tijd weten vast te leggen.”

@redactie
Er zit een storende fout in het artikel. Het woordje Belgische tussen beste en wielrenner is weggevallen.
18 januari 2021 22:40
De echte kopman is uiteraard Kuss. Die krijgt een paar meesterknechten mee, dat is niet normaal meer.
19 januari 2021 00:21
Het eerlijke verhaal is dat Roglic de kopman is en dat Dumoulin en Kruijswijk hooguit beschermde renners zijn. Marketing technisch klinkt het beter om te zeggen drie kopmannen. Ik denk dat dit onzin is. Tom en Steven gaan in de tour weer gewoon knechten, dat mag. Als wielerliefhebber baal ik hiervan, na vele jaren geen ronderenner te hebben gehad. Gaan nu onze ronderenners in dienst rijden van Roglic. Daar krijgen ze goed voor betaald, dat wel. Benett zie ik geen potten breken in de Giro, daar komt hij net iets tekort voor. Verder denk ik dat Jumbo, ondanks dit verhaal, toch weer uiteindelijk treintjes gaan rijden in de tour. Dat Dumoulin aanvankelijk een eigen programma gaat rijden vind ik een goede zaak. Verder hoop ik ook dat Mike Theunissen weer zijn niveau gaat halen. Jammer dat weer alles moet wijken voor de tour de France. Als wielerliefhebber heb ik al jaren veel meer plezier in Giro dan in de Tour. Verder wil ik ook betonen dat Pocagar niet de enige belangrijke tegenspeler is. Met de instelling van alleen op hem gericht. Ga je grote problemen krijgen. Ik voorzie dat ze dit jaar de tour weer niet winnen.
    19 januari 2021 10:27
    knechten in de vorm van aanvallen hopelijk. Treintje rijden is de dood voor TJV vs Pogacar.
19 januari 2021 06:17
De enige manier waarop Wout een vrije rol krijgt is wanneer Ineos opnieuw op volle sterkte aan de start staat en de rol van Jumbo in de bergen terug overneemt.

Ik kan me niet inbeelden dat hij EN overwinningen wil opstapelen EN het groen wil EN dan nog eens zoals vorig jaar het peloton aan flarden rijdt in de de bergen EN ook nog even naar de olympische spelen gaat (als die al doorgaan).

Met deze ploeg staan ze met VIER kopmannen aan de start en zit het erin dat Kuss de beste klimmer is :)
    19 januari 2021 06:36
    Onderschat Wout niet hoor, pakt in Parijs ook nog t geel :-)

    Van Aert is een Alien.
    21 januari 2021 00:41
    Inderdaad, die driemaal 'en', dat gaat niet goed komen, dan moet JV met 10 man vertrekken.
19 januari 2021 10:17
Benett samen met Kuss naar de giro? Ik zou Kuss graag in een vrijere rol zien dan in de tour en vuelta van verleden jaar.
19 januari 2021 14:07
Weet iemand of, waar en hoe de ploegpresentatie live te volgen is vrijdag?
    20 januari 2021 04:13
    Via sociale media... het komt via video's en een podcast. Het is geen livestream
    20 januari 2021 14:30
    Thanks
19 januari 2021 23:15
Oeih is de Tour al begonnen ?!?!

Reacties zijn gesloten.