Jumbo Supermarkten gaat stoppen als sponsor bij Jumbo-Visma
foto: Bram Berkien / Jumbo-Visma
vrijdag 2 juni 2023 om 09:27

Jumbo Supermarkten gaat stoppen als sponsor bij Jumbo-Visma

Jumbo Supermarkten gaat stoppen als sponsor bij wieler- en schaatsploeg Jumbo-Visma. Dat bevestigt de nieuwe topman Ton van Veen aan het AD. Het huidige contract, dat nog doorloopt tot eind 2024, zal gerespecteerd worden, maar Jumbo is bereid eerder te stoppen als hoofdsponsor.

De nieuwe najaars-editie van RIDE is nu verkrijgbaar! In ons najaarsnummer kijken we vooruit naar de periode waarin ploeteren door regen & modder centraal staan. Met o.a. een uitgebreide reportage met gravelaar Niki Terpstra. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting! 

Naast de sponsoring van het wielrennen en het schaatsen, stopt Jumbo ook met de sponsoring van Formule 1-kampioen Max Verstappen. “Die sponsoring heeft ons enorm veel naamsbekendheid gebracht, maar we hebben inmiddels alles gewonnen wat er te winnen valt”, stelt Van Veen in de krant. “We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring, maar ik kan iedere euro maar een keer uitgeven. Dat geld kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken.”

Jumbo vertrekt dus bij Jumbo-Visma, de meest succesvolle wielerploeg van de laatste jaren. De vraag is alleen nog wanneer precies. Als een nieuwe hoofdsponsor zich eerder meldt bij de ploegleiding van Jumbo-Visma, dan houdt de supermarktketen een eerder vertrek niet tegen. Het team van manager Richard Plugge liet eerder al doorschemeren op zoek te gaan naar een grotere en internationale partner als hoofdsponsor.

Van Veen, die de van fraude verdachte Frits van Eerd opvolgde als CEO van Jumbo Supermarkten, vindt dat sportsponsoring niet meer binnen het profiel van het bedrijf past. Eerder stopte het bedrijf ook al alle sponsoring in de motorsport, nadat de witwaszaak van Van Eerd in die branche aan het licht kwam.

 
126 Reacties
Sorteer op:
2 juni 2023
‘Duurzaamheid en gezondheid’… Ik mis nog inclusiviteit en klimaatneutraal op de gebakken lucht bingokaart. Iemand bij de PR heeft zijn/haar/iets ertussenin huiswerk niet goed gedaan.
    2 juni 2023
    Echt he, vreselijk dit soort teksten.
    2 juni 2023
    Wat is het probleem met duurzaamhei en gezondheid?
    2 juni 2023
    Het probleem is dat ze het vrijgekomen geld echt niet gaan gebruiken om het goedkoper voor de klant te maken of te verduurzamen.
    2 juni 2023
    @Emergo Wellicht stond S.t.B. tussen de schappen met chips en frisdrank toen hij dat typte en liet hij zich even meeslepen door cynisme.
    2 juni 2023
    @ Oblomov en Emergo. Ooit gehoord van greenwashing?
    2 juni 2023
    Dat lijkt me er ook wel eentje voor op de gebakken lucht bingo kaart, maar dan afkomstig uit een andere hoek.
    2 juni 2023
    Vooral het eerste gedeelte van die zin vind ik wat slap. "Dat geld kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken." Ze gebruiken het nu als excuus om het niet te hoeven doen.
    2 juni 2023
    @Oblomov Voor greenwashing kunnen bedrijven beboet worden dus gebakken lucht uit ‘een andere hoek’ is het zeker niet.
2 juni 2023
Een logische zet. Die centen kunnen vast beter worden ingezet. Ook qua sponsoring. Jumbo is voornamelijk actief op de Nederlandse markt. Waarom zou je dan een een wielerploeg met internationaal karakter en nauwelijks Nederlandse blikvangers sponsoren?
    2 juni 2023
    Omdat ze daarmee wel echte kanshebbers op winst in grote wedstrijden hebben terwijl ze toch gezien worden als echte Nederlandse ploeg.
    2 juni 2023
    'Nauwelijks Nederlandse blikvangers', met Van Baarle, Kelderman, Kooij, Bouwman, Kruijswijk... rijdt er volgens mij op dit moment toch aardig wat van de Nederlandse top bij deze ploeg. Ik begrijp anderzijds wel dat het op een gegeven moment stopt voor een sponsor, en hun Tour vorig jaar was toch wel zowat het ultieme dat je kan bereiken als team.
    2 juni 2023
    Die rijden voornamelijk als knecht van de buitenlanders rond.
    2 juni 2023
    En hoe denk je dat dat komt Paustovski. Alsof die jongens wel even hun wedstrijden zouden winnen als er geen buitenlanders bij fietsten. Dan reden die toppers in een andere ploeg en zagen we van het grootste gedeelte van de Nederlanders niets dan dat ze er aan de achterkant vanaf wapperden.
    2 juni 2023
    Naast de genoemde namen ook Vos en Van Empel. Bepaald geen knechten toch?
    2 juni 2023
    @Reusjen Met de Giro van Bouwman vorig jaar heb je kunnen zien dat er ook alternatieven zijn voor alles op het algemeen klassement zetten. Dan blijkt een renner die nu weer anoniem moet knechten inderdaad dingen te kunnen winnen.
    2 juni 2023
    @reusjen precies wat @oblomov zegt. De Nederlanders verpieteren in de schaduw.
    2 juni 2023
    Dat is ook meteen de enige in het rijtje dat genoemt wordt die deze giro geknecht heeft terwijl hij misschien een etappe had kunnen winnen. Kooij hoeft niet te knechten, Kruijswijk heeft kansen zat gehad en levert niet als kopman, van Baarle is (gedeeld) kopman in zijn wedstrijden. Kelderman heeft veel kansen gehad, krijgt ze nog steeds en levert ook niet. Zeker niet in vergelijking met de toppers van de ploeg.
2 juni 2023
De reden waarom Plugge en Zeeman hun kampioen Roglic de NPO studio in sleurden. En dan achteraf mopperen... over het grote onrecht!
2 juni 2023
Gaat HEMA dan ook van het tenue af? Die horen nu bij elkaar toch?
    2 juni 2023
    Goede vraag. En behoort Gorillas ook niet tot dat Jumbo conglomeraat?
    De samenwerking tussen Jumbo en het noodlijdende Gorillas, -dat een half jaar geleden is overgenomen door het Turkse Getir-, wordt opgezegd. Al enkele dagen nadat TJV Gorillas had aangekondigd als co-sponsor (1 juli 2022) besloot Gorillas hun werkzaamheden in 6 Nederlandse steden stop te zetten. Of Gorillas tot eind 2024 co-sponsor van TJV zal blijven lijkt me twijfelachtig.
2 juni 2023
Dit zou best wel eens grote gevolgen kunnen hebben in Nederland voor het wielrennen. Als er een grote internationale sponsor komt wordt de binding met de ploeg als Nederlandse ploeg minder en zullen er minder mensen geïnteresseerd zijn in het wel en wee van de ploeg. Aangezien we geen andere Nederlandse ploeg op het hoogste niveau hebben daalt de aandacht voor wielrennen in het algemeen en daarmee ook het aantal helden voor kinderen en in het verlengde daarvan de aanwas.
    Dat wordt mentaal voorbereiden op een paar decennia à la Robbie Ruijgh en Kenny van Hummel ja. Pittig.
    2 juni 2023
    Vergeet Johnny Hoogerland niet :-)
    2 juni 2023
    Je bent DSM vergeten?
    2 juni 2023
    DSM is geen Nederlandse ploeg. Edit: ik zie dat ze sinds 2021 onder Nederlandse licentie rijden dus dan is dat inderdaad het alternatief. Ik heb persoonlijk echter helemaal niets met de ploeg en ik ken ook niemand die DSM ziet als een Nederlandse ploeg en er daarom binding mee heeft.
    2 juni 2023
    Het zou inderdaad wel een kleine ramp zijn mocht er nu een grote buitenlandse partij instappen. Dan kan je er vergif op innemen dat het laatste beetje Nederlandse aan de ploeg(en dat is er al amper meer tegenwoordig) er vakkundig uitgesloopt gaat worden. En dan krijg je dus inderdaad een gigantische negatieve spiraal van geen goede Nederlanders in de WT --> geen inspiratie van jonge kinderen om te gaan wielrennen --> geen goede Nederlandse talenten doorstroom meer. Rinse and repeat. Zo'n Girowinst van Roglic is leuk, maar dat boeit hooguit enkele (tien)duizenden die-hard wielerfans in Nederland wat. Maar als Roglic een Nederlander was geweest hadden miljoenen mensen zijn succes meegekregen en stonden de kranten er wekenlang vol mee..
    2 juni 2023
    Reusjen, DSM is zeker wel een Nederlandse ploeg. Ze rijden weer onder een Nederlandse licentie sinds ruim een jaar en niet meer onder een Duitse (ik neem aan dat je daar op doelde). Edit; zelf ook al gezien inmiddels. In hoeverre de aandacht voor het Nederlandse wielrennen van een "Nederlandse" ploeg afhankelijk is, lijkt me verwaarloosbaar. Lieden zoals Verstappen en Van der Poel hebben een grote fanschare terwijl ze voor een Oostenrijkse cq Belgische formatie rijden. De hang naar een strikt Nederlandse ploeg is minimaal voor de aandacht die er voor de sport is.
    2 juni 2023
    @Barry Verstappen is een interessant geval en ik ken de psychologie er niet achter, maar in het geval van wielrennen is voor mij de ploeg zeker net zo belangrijk als de renner. Ik zie liever een buitenlander van Jumbo de tour winnen dan bijvoorbeeld Arensman of Mollema. In het voetbal zie je hetzelfde, mensen supporteren voor een ploeg ongeacht de nationaliteiten. Nu begrijp ik wel dat een voetbalploeg ook als ploeg wint en niet als individu, maar het truitje is niet te onderschatten.
    2 juni 2023
    Wauw echt? Liever een buitenlandse renner bij een Nederlandse ploeg dan een Nederlander bij een buitenlandse ploeg? Dat vind ik wel opmerkelijk, maar je mag natuurlijk gewoon je eigen voorkeuren hebben. Ik zie zelf liever iemand winnen die spektakel en kijkplezier brengt. Als dat Van der Poel is dan is het Nederlanderschap mooi meegenomen, maar ik zie net zo lief een Pogacar of Evenepoel of Simmons koers maken. Als het maar vuurwerk is onderweg. Maar als NL Arensman een rit wint van NL Van Baarle (willekeurig voorbeeld) dan baal ik niet omdat een rijder van Ineos van TJV wint.
    Arensman die de tour wint... Naast erg tof is het eveneens nog niet uitgesloten dat dat ooit gebeurt.
    2 juni 2023
    Ja echt, maar het zal een combinatie zijn uiteraard. Ik vind Vingegaard bijv een mooie persoonlijkheid en ben daarom fan, maar zou ik dat ook zijn als hij voor Ineos reed, dat is maar zeer de vraag. Ik kan zelf niet zo goed de vinger leggen op wat zorgt voor de binding met een ploeg. Het makkelijkste antwoord zou nationalisme zijn, maar dat botst dan weer met dat ik niet zoveel heb met dat je zou moeten supporteren voor een sporter omdat die toevallig geboren is binnen dezelfde landsgrenzen.
    2 juni 2023
    Ik denk dat dat wel meevalt mits de sport voldoende gepromoot wordt en wielrennen is en blijft populair. Persoonlijk snap ik die fascinatie met nationaliteit niet zo. Ik kan enorm genieten van een renner als Gee in de Giro, wat maakt dat dan uit van welke land die afkomstig is. Waarom zouden jongeren geen Gee willen worden. Het is omdat we er iets nationalistisch van maken dat het nationalistisch is, haal je het sausje weg blijft over de sport waar iedereen van kan genieten. Willen kinderen alleen voetballertjes worden omdat er Nederlandse helden zijn? Of omdat ze voetbal helden zijn. Volgens mij zijn er zelfs voetbalhelden waar nederlanse kinderen zich door laten inspireren die never nooit niet voor een nederlands team hebben gespeeld. Of kijk naar muziek, laten kinderen zich alleen inspireren door nederlandse muzikanten? Waarom zou dat bij wielrennen dan opeens wel zo zijn.
    Onzin. Ten eerste opereert Team DSM net als Team Jumbo Visma onder een Nederlandse licentie. Ten tweede: om onder Nederlandse licentie te varen moet het team een zeker aantal Nederlandse renners hebben
    2 juni 2023
    Aangezien tegenwoordig ieder kind al zo'n beetje als peuter een elektrische fiets onder de kont krijgt geschoven, zie ik de toekomst sowieso slecht in.
    2 juni 2023
    @reusjen Dat heb ik nou met Jumbo
2 juni 2023
Niet wereldschokkend, ook al gaf Van Veen twee maanden terug nog aan dat hij zich niet kon voorstellen dat Jumbo volledig afscheid zou nemen van de ploeg. Je zou denken dat er wel een groot bedrijf in zou willen stappen bij zo'n publicitair aantrekkelijke ploeg, maar in de praktijk blijkt dat vaak nog niet zo mee te vallen. In ieder geval hebben ze nog de nodige tijd.
2 juni 2023
Dit is wel een verrassing, van stoppen in 2024 als hoofdsponsor maar de ploeg niet loslaten naar we stoppen liefst gisteren in plaats van vandaag. Gelukkig hebben er al wel wat belangrijke renners juist hun contract verlengd, als je een contract moet onderhandelen en dit komt buiten is dat toch oncomfortabeler als ploeg.... Ik ben wel benieuwd wat Zeeman uit zijn hoed gaat toveren qua internationale groep. Op zich is wielrennen heel goedkoop om te sponsoren dus er is wel wat potentieel als je een goed werkend marketing apparaat hebt als ploeg.
    2 juni 2023
    Zeeman tovert niks, ja op performance, maar de bedrijfsvoering daar is Plugge voor.
    2 juni 2023
    @RiccardoRicco, je hebt gelijk. Dit is een idiote persoonsverwisseling van mij :-p
2 juni 2023
Ik heb de gele shirts nooit mooi gevonden. Hopelijk iets in een wat spannendere kleur.
    2 juni 2023
    Roze. Easytoys / Visma.
2 juni 2023
Ik word stil van een bericht als dit. Ik ben om dezelfde reden groot fan van Jumbo als dat ik van voorganger Rabobank was: een honderd procent Nederlands bedrijf. Sommigen zullen het verder als een detail zien maar voor mij speelt de kleur van de shirts ook een grote rol. Ik heb een sterke band met dit geel, simpelweg omdat ik van onderscheidend vermogen houd. Zelfde geldt voor de kleur oranje. Die is ook nogal uniek en ontzettend passend bij ons land. Geef mij maar een sponsor a la Nationale Nederlanden, of weet ik welk andere oerhollands bedrijf met een oranje of geel logo waarin je lekker opvalt. Rijdt een peloton voorbij dan kun je de Jumbo-shirts binnen een paar tellen zien. Probeer dit voor de aardigheid maar eens uit bij bijvoorbeeld Trek of Ineos. Lukt je niet. Als er echt een internationale sponsor wordt aangetrokken, hoeft het voor mij niet meer. Ik zit niet te wachten op DSM 2.0. Al vanaf dag 1 krijg ik hoofdpijn van dit nietszeggend team, waarvan ik dagelijks hoop dat ze worden opgedoekt. Niet alleen hangen er donkere wollen boven ons, de eerste regendruppels zijn al begonnen te vallen. Mijn grote dank Jumbo aan jullie sponsoring. Ik heb dit enorm weten te waarderen. Het ga jullie goed.
    Ik voel met je mee en zie een identiteitscrisis aankomen op dit forum. Hoe heet ik volgend jaar? het geel en zwart matchte toevallig mooi met de wielerflitskleuren, waar we met elkaar vooral over de jumboploeg spraken. Ik denk al in de verleden tijd. Hopelijk wordt het vervolg van dit jaar ook heel mooi.
    2 juni 2023
    "waarvan ik dagelijks hoop dat ze worden opgedoekt", duidelijk een echte wielerfan, hoedat je kan WENSEN dat een team wordt opgedoekt en alle renners en begeleiders daar hun baan verliezen, ontgaat me volledig
    2 juni 2023
    Oranje verbind ik minstens zo sterk met Euskaltel als met het Nederlandse wielrennen…
    2 juni 2023
    Zietemgaan, je bent niet de eerste hier die op een vervelende manier doordenkt bij wat ik denk. Ik probeer gewoon een algemeen punt te maken: ik heb niets met DSM en word er niet huilerig van als ze van het toneel verdwijnen. Ik vind het een inhoudsloze ploeg die alle mogelijke sturing mist en de meest onnavolgbare aankopen doet. En als ze al een renner in huis hebben die zich eindelijk eens met de groten kan meten dan kun je er voor ruim negentig procent op aan dat die het volgende seizoen voor een ander team rijdt. De mensen die op straat komen te staan indien DSM wordt opgedoekt... zover zat en wil ik niet eens denken. Ik wens hen uiteraard het beste toe.
2 juni 2023
Dat was al wel duidelijk.
2 juni 2023
Benieuwd of er deze maand al een nieuwe sponsor komt. Vlak voor de Tour is voor elke sponsor het ideale moment om in te stappen.
    Het klinkt inderdaad bijna alsof dit het voorbereidende bericht wordt voor een nieuwe sponsor die vlak voor de Tour in stapt. Zou wel zonde zijn van de, in mijn mening, mooie tourshirts die ze dit jaar hebben.
    2 juni 2023
    Of een logistieke ramp Sean Kelly, als ploeg moeten ze dan echt last minute alles rebranden en herontwerpen. Al het materiaal moeten ze dan ook nog eens voorzien van het nieuwe ontwerp, dan zit je logistieke afdeling met een burn out thuis tijdens de tdf...
2 juni 2023
Koopmans nieuwe sponsor.
2 juni 2023
Gaat nog leuk worden als de nieuwe sponsor een buitenlandse is en dan ook nog is doodleuk eist de licensie op te kopen, weg Nederlandse ploeg, Saudi Arabië en Qatar hebben geloof ik nog geen wielerploeg.
    2 juni 2023
    Denk niet dat dat gaat gebeuren, de leiders blijven gewoon nederland, wss een groot nederlands bedrijf, ing ofzo.
    2 juni 2023
    @goldone123 ING no way. Al zijn ze daar natuurlijk ook erg goed met witwassen.
    2 juni 2023
    Saüdie-Arabië sponsort Jayco - Al Ula al. Zoek maar eens op wat Al Ula is.
    Ik hoef het niet op te zoeken, dat is Arabisch voor ‘vat olie’.
Wat een commotie rond een sponsor die ermee stopt. Is dagelijkse realiteit hoor, of is dat jullie ontgaan? Goede ploegleiding lost dat wel op, jaar na jaar. Kijk naar Lefevere en zovele anderen.
Geelzwart zijn de kleuren van de Vlaamse vlag. Misschien kunnen we daar iets mee.
2 juni 2023
Maar toch geen nieuws? Eind maart was het al op sites en in kranten. Met min of meer dezelfde strekking. Eind 2024 loopt zeker sponsoring af.
2 juni 2023
Het belangrijkste is dat je een internationale grote sponsor binnenhaalt die zich kan vinden in een langjarig project.De verdere uitbouw van deze wielerploeg en die zich daaraan committeert. Geen onbetrouwbare Amerikaanse 'Belko"profiteurs.
2 juni 2023
Jammer, maar gezien de resultaten zal Plugge wel een nieuwe geldschieter vinden. Een ploeg als deze wil je wel sponsoren lijkt mij.
2 juni 2023
Ik mag toch hopen dat er achter de schermen allang een nieuwe hoofdsponsor gevonden is. Meerdere langdurige miljoenencontracten tot 2026 en 2027 afgesloten de laatste tijd, dat kan je eigenlijk alleen doen als je absolute zekerheid hebt over de financiering van de ploeg op lange termijn. Ik zou het een hele riskante zet vinden als ze puur speculeren op de gedachte dat er toch wel iemand instapt vanwege alle successen. Maar welke partij zou dat dan gaan doen? In het profwielrennen ga je nooit een fatsoenlijke return-on-investment halen op je geld als sponsor. Dan moet je het dus al snel gaan zoeken in wielerminnende topmensen bij miljoenen(miljarden)bedrijven die puur als hobby en uit liefde voor de sport geld in de bodemloze put genaamd wielersponsoring willen smijten. Maar zoveel Frits van Eerds zijn er niet, dus dat wordt nog een hele lastige zoektocht..
    2 juni 2023
    Waar baseer je op dat het wielrennen alleen door suikerooms gesponsord kan worden?
    2 juni 2023
    Wielersponsoring is nou eenmaal niet rendabel, nooit geweest ook. Dat geld voor elke sponsor bij elke ploeg. Er zijn eigenlijk maar 2 redenen om in een ploeg te stappen: Éen daarvan is, zoals ik hierboven al noem, dat je simpelweg een wielerfan bent met een grote portemonnee die het leuk vindt om te doen en het niet kan schelen dat je geld nooit meer terugziet. En de andere grote hoofdreden is sportswashing, zoals we zien bij UAE, Bahrain, Israel, Jayco, Astana en Ineos
    2 juni 2023
    @hnak: er is nog een reden: maatschappelijke functie / verplicht worden door overheid om bijv gokwinsten in sport te steken. FDJ bijvoorbeeld
    2 juni 2023
    @HNak, maar een wielerploeg is toch gewoon maar een bedrijf waarbij je soms berekende risico's moet nemen als je wil renderen. Als ze die contracten niet verlengen ook al weten ze dat ze nog niet rond zijn met een nieuwe sponsor, dan blijft er een lege doos over die niet aantrekkelijk is voor sponsors. Dan zit je in een spiraal naar beneden met minder prestaties en nog eens minder geld.... Er zullen ook wel clausules in contracten staan waarbij renners weg kunnen in bepaalde omstandigheden vermoed ik. En ik ben het ook niet eens dat wielersponsoring niet rendabel is, in interviews verkondingen sponsors toch het omgekeerde. Dat wielersponsoring heel lucratief is voor de prijs die ze er voor betalen. Deels zal het ook wel zijn uit liefde voor de sport bij velen, maar beursgenoteerde bedrijven kunnen het heus niet maken om er geld in te pompen als het geen nut heeft. Alles is ebit of ebita in zo'n grote bedrijven, dus sponsoring is ook geen hobby meer zoals vroeger.
    2 juni 2023
    Jumbo is niet beursgenoteerd.
    2 juni 2023
    @HNak Met roepen dat iets zo is bewijs je niets.
    2 juni 2023
    Quote:
    paustovski 2 JUNI 2023 OM 10:14 Jumbo is niet beursgenoteerd.
    Ik had het ook niet over Jumbo in het algemeen pausovski, het merendeel van de bedrijven die wielerploegen sponsoren zijn wel beursgenoteerd of hebben meerdere (niet familiale) aandeelhouders. Natuurlijk hangen er bedrijven rond in het peloton zoals Ineos (evengoed geen beursnotering) waar je de vraag kan stellen wat hun return is. Maar de meeste sponsors doen ook niet gewoon maar wat op hé. Ineos draait miljarden winst, UAE is wat het is, maar normale bedrijven maken geen extreme winsten waarmee ze kunnen smijten.
    2 juni 2023
    Is sponsoring van een voetbalclub wel rendabel? Wie is de shirtsponsor van pakweg Sevilla, Valencia of the Spurs? Ik kan het je zo niet zeggen (al zal het wel een gokbedrijf zijn). En dat kost een stukje meer dan een wielerploeg volgens mij. Wie is de sponsor van de Soudal-QS wielerploeg? Of van Jumbo Visma? Precies!! Sterker nog, we spreken nu nog over de Mapei ploeg, Rabobank ploeg, Fassa Bortolo en US postal. Als je naamsbekendheid nastreeft is er volgens mij geen betere manier dan het sponsoren van een wielerploeg...
    2 juni 2023
    @Harry Nak je eerste en laatste zin(eerste bericht in dit draadje) spreken elkaar tegen.
    2 juni 2023
    Er kijken meer dan 1 miljard personen naar de tour. Dus dat het niet rendabel kan zijn is onzin. Dan kan geen enkele sportsponsoring rendabel zijn. Zeker dat je eigen naam kan gebruiken als teamnaam. Probleem is natuurlijk het hoge instapgeld en niet de zekerheid dat je het geld gaat terug verdienen. Ik zou als fiets of fietskleding-merk dolgraag een Nederlands team sponsoren. Daarnaast zijn wielerliefhebbers ook reis/natuurliefhebbers. Dus daar zitten ook kansen voor reisorganisaties. Zo zijn er wel meer branches interessant voor wielrennen.
    2 juni 2023
    1 miljard mensen die naar de Tour kijken, dat geloof je toch zelf niet..? Ik ben nu wel heel benieuwd waar je deze cijfers vandaan hebt getoverd.
    Jumbo betaald niet de volledige ploeg he. Er zijn meerdere sponsoren die al voor langere tijd vastliggen, waardoor ze zekerheid hebben voor de wat langere termijn.
    2 juni 2023
    https://www.bbc.com/news/blogs-magazine-monitor-28264183.amp 1.4 billion in 2013. Google is je vriend. Zelfde geldt overigens voor de rest van je claims.
    2 juni 2023
    Heb je je eigen artikel uberhaupt wel gelezen..? Dat gaat er namelijk juist over dat al die claims van extreem hoge kijkersaantallen die sponsoren/organisatoren doen totaal onverifieerbare quatsch zijn.
    2 juni 2023
    @AvdS Zoek op twitter maar eens de account van Daam van Reeth op. Die doet onderzoek naar de echte kijkcijfers van wielrennen. De conclusie: dat soort bizarre cijfers van ASO en UCI moet je met meer dan één korreltje zout nemen. @HNak Dat wielersponsoring niet rendabel is, is complete onzin. Het loutere feit dat wij, en half Nederland, de naam Visma kennen is daar het levende bewijs van. Die werden na hun overname van Raet in één klap de grootse speler op de Nederlandse markt voor payrolling en HR-software, maar waren totaal onbekend. Een paar jaar wielersponsoring verder hebben ze een naamsbekendheid die dat van het bedrijf dat ze overnamen ver overstijgt.
    2 juni 2023
    U suggereert kennis maar de statements "Wielersponsoring is nou eenmaal niet rendabel,nooit geweest ook" en "In het profwielrennen ga je nooit een fatsoenlijke return-on-investment halen op je geld als sponsor" geven mij de indruk dat die u kennis ontbeert.Sponsoring en het meten van directe of indirecte rendabiliteit is afhankelijk je doelstellingen.Insiders bij "Jumbo" weten dat de sportsponsoring wel degelijk rendabel is/was.
2 juni 2023
Dit was toch al lang bekend ? Hopen dat de geleverde kleur kan blijven hup bijenploeg !!
2 juni 2023
Vanmorgen was het bericht dat ze alleen met de F1 zouden stoppen. Nu dus ook het wielrennen en schaatsen. Hoe gaan ze het doen met de schaatsploeg? Eind 2024 valt midden in het seizoen. Stoppen ze die al na komende winter?
    2 juni 2023
    Stoppen met schaatssponsoring zal een veel grotere impact hebben dan de wielersponsoring. Schaatsen heeft alleen impact op de Nederlandse markt en vist dus in een veel kleinere vijver van potentiele sponsors.
2 juni 2023
Heb mij al vaker afgevraagd waar al dat geld vandaan komt als "simpele" supermarktketen terwijl andere ketens blij zijn dat ze het hoofd boven water houden. Hoeveel miljoenen per jaar steekt Jumbo per jaar in Max Verstappen, de wieler en schaatsploeg en reclames op TV?
    2 juni 2023
    De grootste concurrent gaat het best goed mee: https://nos.nl/artikel/2463875-recordwinst-voor-ahold-delhaize-ondanks-inflatie
    2 juni 2023
    @Poeksel, Okay Appie uitgezonderd, heb het meer over Plus, Jan Linders, Nettorama en dat soort ketens.
    2 juni 2023
    Ketens met dezelfde omvang zitten met hun hoofd heerlijk boven water hoor.
    2 juni 2023
    Het zou me niet verbazen als oom Frits er voor een deel privé inzat wat betreft de sponsoring. Voor iemand die er op persoonlijke titel een Endurance Racing team op nahield waar hij zelf ook rijder voor was is dat niet eens zo heel ver gezocht. Man is gewoon helemaal waus van sport.
    2 juni 2023
    Jumbo heeft 10 miljard omzet. Dan is 20 miljoen sportsponsoring (0,2%) relatief beperkt. Als je vervolgens bv iets minder in tv en radio zou kunnen steken, heb je een deel ook alweer terug.
    @Yogibear, Ze moeten ook inkopen he. Het percentage van hun totale marketingbudget zegt meer. Is dat openbaar?
    PLUS gaat samen met CO-OP, maar dat terzijde. De andere genoemde zijn kleintjes binnen "SUPERUNIE" inkoop organisatie. Ik ben jaren leverancier bij alle supermarktketens geweest, veel onbetrouwbaarder vind je ze niet, contracten worden niet gerespecteerd, vandaar dat ik onlangs in de lach schoot toen ik las: “We gaan Jumbo-Visma zeker niet zomaar loslaten”
2 juni 2023
Misschien kan Red Bull overnemen.. nu sponsoren ze Van Aert al.. neem er de rest gewoon bij. Ze hebben geld genoeg denk ik zo.
    2 juni 2023
    Wegwielrennen is iets te saai voor Red Bull. Ik blijf er bij dat Pon verder instapt bij Jumbo. Pon is groter dan Jumbo en heeft nog veel diepere zakken. Cervelo is van Pon. De wagensponsor is Skoda, geïmporteerd door Pon. Het zal me niet verbazen wanneer Skoda op het shirt van TJV gaat prijken. VW/AUDI?Porsche stapt in de F1, Seat houdt op te bestaan. Dan zou Skoda perfect op de shirts van een wielerploeg staan.
    2 juni 2023
    Ik zie wel iets in de oplossing van Gerard.
    2 juni 2023
    Jumbo en Pon holding hebben wel ongeveer de zelfde grootte qua omzet, maar qua winst ligt Pon Holding wel flink voor. Maar wat voor nu heeft het voor Pon om Skoda op de truitjes te krijgen, Skoda is al een naam op zich en om nu te betalen voor internationale zichtbaarheid omdat je in Nederland invoerder bent dan maak je in België D'ieteren wel blij denk ik met de gratis reclame. Voor de rest heeft de Pon Holding veel merken en bedrijven onder de paraplu maar welke hebben echt baat bij internationale zichtbaarheid? Gazelle is een merk waar ik fan van ben maar nogal lastig om op een truitje te zetten van een wielerploeg die met andere fietsen rijdt :-p
    3 juni 2023
    @Ken dcq: Je dacht toch niet dat Pon het Skoda logo op de shirtjes helemaal zelf gaat betalen? VAG zal daar het meeste van bijdragen. En vanwege Wout, Tiesj en de andere Belgen zal D'iteren ook wel een duit in het zakje doen. Reken maar dat de rekenmachines bij VAG, Pon en D'Iteren draaien en dat er vergaderd wordt.
2 juni 2023
Behoud van het huidige budget wordt een lastige kwestie, al hebben ze goede co-sponsoring.
    2 juni 2023
    Ik vermoed dat het budget gewoon al in kruiken en kannen is hoor, we hebben het over 1 van de beste ploegen van de laatste jaren, die aangetoond heeft heel sterk te presteren in de breedte. Risico om in te stappen is niet zo groot wat dat betreft met zoveel toppers onder contract.
    2 juni 2023
    Opvolging van Sky was ook niet zo'n 1-2'tje dus ik moet het nog maar zien
    Die nieuwe hoofdsponsor heeft inmiddels al lang getekend, en het budget van de ploeg zal flink stijgen. Contracten verlengen en daarnaast renners als Healy en Jorgenson binnenhalen doe je nu eenmaal niet zonder centjes. Gewoon even geduld hebben. ;)
2 juni 2023
Mooi nieuws dat ze een nieuwe hoofdsponsor hebben. Grappig dat niemand hier nog een clue heeft welke dat is.
    2 juni 2023
    Jij hebt inside-informatie? Want ze hebben absoluut nog geen nieuwe hoofdsponsor kan ik je vertellen.
    2 juni 2023
    Dat weet jij helemaal niet.
    Ik weet dat wheely gelijk heeft: van insiders gehoord via de directe omgeving van Pieter Serry. Het wordt Red Bull, inclusief hypocriete focus op de suikervrije variant en allemaal lulkoek dat ze jongeren bewust gaan waarschuwen tegen de gevaren etc.
    2 juni 2023
    Red Bull zou niet de eerste suikerdrankjes sponsor zijn idd, Gatorade had je vroeger, en ook ergens eens coca cola. Die helm van WVA is dus een voorbode gebleken?
    2 juni 2023
    @zietemgaan Alsof Jumbo zo fantastisch is. Enkele weken geleden was het bij ons in het dorp avondvierdaagse. De plaatselijke Jumbo had een mooi schap ingericht voor de kinderen die sportief en gezond zouden gaan wandelen. En wat ligt er in dat schap? ALLEEN MAAR SNOEP en 'sportdrankjes' (met vet veel suiker) en van die dextrosesnoepjes. Waarschijnlijk stond dat als advies in de Jumbo Food Coach app voor kinderen...

Reacties zijn gesloten.