Julian Alaphilippe teleurgesteld: “Tijdsmeting moet niet correct geweest zijn”

maandag 22 april 2019 om 08:28

foto: Cor Vos

Op tien kilometer van de finish in Berg en Terblijt was het voor velen een uitgemaakte zaak: Julian Alaphilippe en Jakob Fuglsang zouden voor de zege in de Amstel Gold Race gaan strijden. Dit was gerekend buiten Mathieu van der Poel die binnen no-time een achterstand van vijftig seconden ongedaan maakte. “Ik begrijp niet hoe ze opeens zo snel bij ons kwamen”, klinkt een verbijsterde Alaphilippe na afloop.


De samenwerking tussen de Fransman en zijn Deense kompaan vooraan leek lange tijd perfect te verlopen. “Vanaf het moment dat ik aanviel, tot aan de streep heb ik alles gegeven wat ik in me had. Fuglsang en ik hebben uitstekend samengewerkt. Op twee, drie kilometer kreeg ik nog te horen dat we 35 of 45 seconden hadden, dus ik dacht dat het genoeg zou zijn tot aan de finish”, aldus een teleurgestelde Alaphilippe.

Niets bleek minder waar te zijn. De samenwerking vooraan stokte terwijl in de achtergrond een groep met de ontketende Van der Poel kwam opzetten. “Jakob wilde niet meer op kop komen, ik gaf alles wat ik in me had, tot aan de laatste kilometer. Daarna begreep ik het niet meer”, vervolgt de Deceuninck-Quick-Step-renner zijn relaas.

Uiteindelijk moest de slokop van 2019 genoegen nemen met een vierde plaats. “Ik ben niet ontgoocheld omdat ik verloren heb, ik ben ontgoocheld over de manier waarop het gebeurd is. Ik begrijp niet hoe ze opeens zo snel bij ons kwamen. De tijdsmeting moet niet helemaal juist geweest zijn”, zoekt hij naar een reden voor het verdampen van zijn voorsprong en daarmee bijna zeker lijkende zege.

Ondanks zijn uitermate teleurstellende verlies kijkt Alaphilippe vooruit naar de koersen die nog komen gaan, waar hij ook tot de topfavorieten gerekend wordt. Zo verdedigt hij in de Waalse Pijl zijn zege van vorig jaar en kan hij zijn eerste Luik-Bastenaken-Luik winnen.

Dit artikel delen:

64 Reacties

Joachim Agostinho 22 april 2019 om 08:36

Op 3km. zaten de eerste achtervolgers op zo'n 35sec., de groep met v.d. Poel minimaal 15 sec. daar achter.
Toen v.d. Poel echt gas ging geven zat Mollema op zijn tandvlees aan het laatste wiel, terwijl het tweetal voorop aan het pokeren was. Gegokt en verloren, hand in eigen boezem zou de sympathieke Fransman sieren.

JaBo 22 april 2019 om 08:47

Jammer van deze reactie het siert een groot kampioen om toe te geven dat hij heeft gegokt en verloren. Voor de rest een goed coureur die altijd wil rijden en dat zien we graag.

Mwielerfan 22 april 2019 om 08:54

Met alle beelden zeggen tal van kijkers hetzelfde. Niet zo gek dat alaphilippe het waarschijnlijk zonder beelden dan ook nog niet door heeft

Romāns Vainšteins 22 april 2019 om 09:21

Het idee dat je als 'groot kampioen' niks anders meer mag dan alleen de hand in eigen boezem steken en als een steriele thunderbird alles maar moet slikken begin ik onderhand wat irritant te vinden. Er was wel degelijk iets niet helemaal in de haak op dat vlak en dus mag je de verbazing erover prima en publique delen. De geweldige koers en de uitslag ervan blijven toch staan, dit was er een onderdeel van.

SolitaryShell 22 april 2019 om 10:27

Kun je dan ook aangeven wat er precies niet 'in de haak was op dat vlak'?

HennieK 22 april 2019 om 10:28

@RV Heb je de koers wel gezien? Alaphilippe weet dondersgoed dat hij niet gereden heeft en de tijdwaarnemning was accuraat! ik heb getimed op d het 3 km bordje en daar klopt de tijdwaarneming. Kwiat rijdt het gaatje moeiteloos dicht en VDP levert een wereldprestatie.

In dit geval is het meer dan terecht om te zeggen dat hij de hand in eigen boezem moet steken. Gegokt en verloren, maar voor ons wel fantastisch om te zien.
Zelf nog even de finale kijken? https://streamable.com/nb556

appiett 22 april 2019 om 08:50

https://sporza.be/nl/2019/04/21/lodewyck-hoe-is-het-mogelijk-dat-ze-zo-snel-terug-komen-het-i/

Ik geloof dat Klaas ook niet erg blij is/was..

De zuurpruim reactie van de dag

yo-eddy 22 april 2019 om 08:51

De groep van der Poel zat achter een motor, die motor heette Mathieu ;) …… kijk de beelden terug, VdP heeft van voor de Bemelerberg het gas open gedraaid en is nooit meer gestopt. Fuglsang en VlaFlip reden paar km/h langzamer en waren vast hun schoentjes aan het strak trekken. In een normale situatie kan dat, maar met Matje op je stoom mag je niet pokeren.

marehoek 22 april 2019 om 18:14

+1

Mwielerfan 22 april 2019 om 08:55

Alaphilippe geeft het zelf aan, tot een km reed hij zelf. Maar waarom niet tot de finish? In die laatste km gebeurt uiteindelijk alles

Jandepandaman 22 april 2019 om 08:57

Flip moet niet zo zeuren. Het gat was er wel degelijk op de Bemeler, handgeklokt wellicht een paar tellen afwijking. Als hij niet zo loopt te linkeballen dan had Fuglsang gewoon meegereden en hadden ze het uit kunnen maken. Je zag ook gewoon dat ze praktisch stil stonden laatste 2km.

Dus Ala trek je conclusie en leer je les, mensen kennen je linkebal-stijl onderhand en brengen je niet zomaar meer in een zetel zonder dat jij een poot hoeft uit te steken.

toke 22 april 2019 om 08:58

Waarschijnlijk hebben ze bij DQS de beelden ondertussen ook teruggezien en geconcludeerd hebben dat de tijdsverschillen correct waren…..En dan hebben ze ook gezien dat van der Poel er aan gesleurd heeft en al het werk alleen heeft opgeknapt, En dan ook nog eens iedereen uit het wiel sprinte.

boehoe 22 april 2019 om 09:03

Lefevre geeft aan dat flip kramp had.

Wheely 22 april 2019 om 09:04

Loulou heeft toch de hele winter kunnen zien hoe snel VDP ergens naar toe kan rijden, in de Brabantse Pijl heeft ie zelfs persoonlijk in zijn wiel naar de finish mogen gieren.

Hij was gewaarschuwd.

bommie 22 april 2019 om 09:11

Ik heb het nog eens teruggekeken en de tijd tussen km 2 en km 1 getimed. Alaphilippe deed daar 1m50 over. Daar zullen ze dus makkelijk 30-40 seconden hebben dichtgereden.

Jean Dumas 22 april 2019 om 09:14

En dat deed Kwiat dus ook, en toen zat Poel ook al 10 sec erachter. Fugl had de sprint moeten aangaan, dan had een van de twee nog kunnen winnen.

iLLan 22 april 2019 om 09:19

Dat is inderdaad wel een goede om te timen. En die tijd verklaart wel wat!

Olly 22 april 2019 om 09:12

Zelf koersen Flip. En niet je ploegleider laten koersen via jouw oortjes! Dan had MvdP maximaal derde geworden. DQS heeft het als team weggegooid.

vanSpringel 23 april 2019 om 06:00

Vooral DQS is fervent voorstander van oortjes. ‘i.v.m. veiligheid’
Zelfs met die communicatietechniek blijft het voor die ploeg niet mogelijk controle over de situatie in koers te houden. Gelukkig maar.

peterwinnen 22 april 2019 om 09:14

Reacties hier niet helemaal terecht. Voor de tv was het pas op 700 m duidelijk dat het hele spul ineens weer terugkwam, dat kwam als een verrassing. Dan mag alaphilippe wat mij betreft best een beetje mopperen. Het zijn geen robots

Wheely 22 april 2019 om 09:25

Wat dat betreft liet de tv registratie inderdaad te wensen over, vooral omdat ze daar in de laatste kms vooral Fuglsang en Flip in beeld namen en Trentin, Kwiatkowski, Schachmann, Mollema etc. Uiteindelijk zat VDP met zijn groep daar dus vlak achter. Hij kon ze stuk voor stuk oprapen, had dat graag gezien.

Olly 22 april 2019 om 09:38

@peterwinnen.
Mopperen mag hij wat mij betreft best, ik vindt Flip 1 van de attractiefste renners en hij heeft mijn sympathie. Maar hij moet vooral mopperen op zichzelf. Totaal niet op zitten letten en alleen koersen op je oortjes en het daaruit komende wedstrijdverslag van de ploegleider, is natuurlijk de grootste fout van hem en Fuglsang. Als ze wat meer hadden omgekeken dan hadden ze de rest zien komen.

peterwinnen 22 april 2019 om 10:16

Oh zeker was dat fout. Maar kan me ook niet voorstellen dat ze nooit hebben gekeken eigenlijk. Dit zijn twee ervaren coureurs immers.

IlPirata 22 april 2019 om 09:23

Niet getreurd Julian, woensdag mag je Waalse Pijl bij je palmares bijschrijven.

Akiria 22 april 2019 om 09:41

Pokeren en dan verlies je ook wel eens…

Admirals 22 april 2019 om 10:05

Bron?

yo-eddy 22 april 2019 om 10:12

VdP was die motor ;)

Velominatus 22 april 2019 om 10:25

Probleem was niet dat de meting incorrect was. Probleem was de vertraging tussen het moment van meten en het moment van doorgeven. De organisatie meet, geeft dat door op de koersradio, die wordt afgeluisterd door de ploegleider en die geeft het weer door aan de renner.
Als de voorsprong zo snel terug loopt als gisteren krijg je als renner altijd achterhaalde en dus onjuiste info. Maar de meting klopt.

Jori 22 april 2019 om 11:08

Dit dus. Dank!

bart12 22 april 2019 om 10:30

@wheely maar aan de andere kant: waarom zou je in de laatste 4 km de nummer 7 in beeld nemen die verschillende groepjes voor hem inhaaalt.normaa gesproken gaat het om die voorste 2 groepjes

Laatste man 22 april 2019 om 10:33

Alaflip had zelf wat meer moeten doen (indien hij nog kon). Echter zijn ze niet helemaal goed op de hoogte gehouden en dat is ergens vreemd als ze meerdere malen met de koersdirecteur hebben gesproken (de ijdeltuit).

Gebruikersnaam 22 april 2019 om 10:46

Waarom zijn tijdswaarnemingen de laatste tijd zo'n probleem? Niet alleen hier, maar in vrijwel alle koersen gebeuren er de voorbije jaren rare zaken, veel meer dan vroeger. Ik volg het al 30 jaar en dat is al 28 jaar "wel OK". Ook toen de GPS zijn intrede deed, bleef dat vrij accuraat.

De voorbije jaren lijkt men echter overal (klassiekers, rondes, maakt niet uit) te hebben afgesproken dat men er volledig met de pet gaat naar gooien. Hoe is het mogelijk dat er nu plots een technische devolutie plaats vindt? Je zou bijna denken dat het een artificiële ingreep is om de zaken spannender te maken dan ze zijn, maar ik ben niet zo'n fan van de grote complotten. Al is dat verhaal nog wel een stuk geloofwaardiger dan "ons materiaal wordt steeds slechter en onze metingen worden steeds minder accuraat door innovaties in de technologie".

Maar goed, tegenwoordig hebben zelfs de meest achtergestelde wielerlanden een volledige uitslag na 5 minuten en zit je in een klassieker of een grote ronde na een uur nog steeds naar dezelfde top 10 te kijken.

NDI22 22 april 2019 om 14:32

Het is geen probleem, het klopte gewoon. Alleen gaat de informatie van de organisatie via de koersradio naar de auto en dan naar de renner. Daar zit vertraging in. Als de situatie dan ook nog eens heel snel veranderd dan snap je dat de renners niet altijd op de hoogte worden gebracht.

Mwielerfan 23 april 2019 om 00:49

Men verwacht nu dat het goed zit en stemt de Koers tactiek daarop af. Als het mis is, is het dus een issue.
Eerder verwachtte men minder en hield Men meer Rekening met foutjes in de tactiek. De info is verder helemaal niet verslechterd, juist stukken beter dan 15 jaar geleden

Diegosi 22 april 2019 om 10:56

Slap verhaal van Julian,

Ik heb het net 5x nageklokt, de tijdsmeting klopt gewoon helemaal.
Meetpunten: 3km & Sagan fan

Alleen op 1.2km van de streep zegt de wedstrijdleiding uit de auto tegen de renners, dat het nog 20 seconden is.
Echter rijden Fugl & Julian dan een snelheid van 30km/h? en de achtervolgers 40-50km/h (mijn schatting)?. Dan neemt zo'n voorsprong natuurlijk binnen no time af.

Benieuwd of we vandaag nog een sportievere reactie krijgen van Quickstep en/of Julian.

Gr.

yo-eddy 22 april 2019 om 11:21

sportieve reactie van Lefevere is inmiddels opgetekend, Mathieu is fenomeen en VlaFlip had kramp ..

vluggejapie 22 april 2019 om 11:03

Sowieso triest om afhankelijk te zijn van wat je ploegleider in je oortje tettert.

HennieK 22 april 2019 om 11:04

Deze reactie van Fuglsang over Alaphilippe vat het goed samen (van Cyclingnews):

“In the end, he’s the one who’s lost out today,” said Fuglsang. “He would have had a big chance to win if he’d pulled on, and I still did most of the work out there.

“From when he attacked, I was still the one who was putting in the most effort because he always said that he was fucked. But he did the same at Strade Bianche, and there he still got me, so that’s the game – that’s the tactic.”

yo-eddy 22 april 2019 om 11:22

“only this time he really was f#cked” ….. maar dat kon Fuglsang niet weten

Groningen 22 april 2019 om 12:13

Thanks voor deze quote. Fuglsang speelde het goed, alles of niets was zijn enige kans. Hij had misschien zelfs al veel eerder de benen stil moeten houden en Kwiat en Trentin terug laten komen, dan zijn er drie sprinters bij elkaar die met wat geluk naar elkaar gaan kijken bij een demarrage. Nu zit Alaphilippe telkens direct op z’n wiel.
Het is duidelijk dat Alaphilippe ook gegokt heeft, maar dan kompleet verkeerd. Dat gezeur van alles gegeven slaat zichtbaar nergens op, een en verhaal over kramp is toch ook alleen PR om niet toe te geven dat ze het zelf verkloot hebben.

Mwielerfan 23 april 2019 om 00:50

Jij snapt het Groningen

Mystery Rider 23 april 2019 om 03:25

@Groningen

Correcte analyse – Fuglsang denkt dat hij Ala niet kan kloppen in de sprint en dat Ala hem niet gaat laten wegrijden. Dus als Kwiat en Trentin terugkomen is er in principe een grotere kans om alleen weg te rijden met een stevige demarrage.

Alleen heeft Fuglsang ook toegegeven in een interview dat hij tevreden was met een tweede plaats en zelfs derde als Kwiat zou terugkeren. Desalniettemin denk ik wel dat hij niet goed geslapen heeft, hij was de beste man in koers en als hij blijft doorrijden met Ala had winst er misschien ingezeten en was hij sowieso tweede.

Wortel 22 april 2019 om 11:05

Beetje vreemde reactie, ze waren zo aan het pokeren dat ze op een paar momenten bijna stil stonden, dan is 40s natuurlijk zo weg. Eigen schuld.

thorsen 22 april 2019 om 11:29

Beetje vreemd dat men Alaphilippe hier weer om gaat neerhalen..

Ik denk dat we allemaal met open mond hebben gekeken, en ik denk dat veruit de meesten van ons ook daadwerkelijk ten minste even hebben gedacht dat de tijdsmeting niet kon kloppen.

"Slap verhaal van Julian,
Ik heb het net 5x nageklokt, de tijdsmeting klopt gewoon helemaal."

Dit vond ik dus vrij hilarisch…je hebt het 5x nagemeten…. blijkbaar omdat je het zelfs na 4x nog steeds niet geloofde dat je voor een 5e keer moest gaan. En Alaphilippe, die waarschijnlijk nog met kramp tot in zn oren, adrenaline tot het puntje van zn hoofd, zijn verlies moest analyseren zat er even naast in een van de meest bizarre ontknopingen in het wielrennen…ja slap verhaal zeg!

Diegosi 22 april 2019 om 20:26

5x keer meten is daar en tegen een sterk verhaal ;)

  • 1
  • 2