Joris Nieuwenhuis mogelijk niet geselecteerd door terugkeer Mathieu van der Poel

zondag 20 november 2022 om 07:45
Special

Mathieu van der Poel maakt binnenkort zijn entree in deze veldritwinter. Tijdens de Wereldbeker in Hulst (Zeeuws-Vlaanderen) zullen we de 27-jarige Nederlander van Alpecin-Deceuninck waarschijnlijk voor het eerst in actie zien in de cross. En dat vormt een probleem voor Joris Nieuwenhuis. Waarom? Dat is een technisch verhaal. WielerFlits legt uit.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

De Wereldbeker is anders dan alle andere klassementen. Ondanks dat de renners in het tenue van hun commerciële ploeg rijden, moet de bondscoach van een land voor de Wereldbekers zijn selectie samenstellen. Maar aan die selectie zitten criteria verbonden. Dit terwijl die criteria er voor de Superprestige- en X2O Trofee-wedstrijden niet zijn; daar kan een ploeg naar hartenlust crossers voor inschrijven. In die klassementen is er dan ook geen probleem voor de fulltime crosser van Baloise Trek Lions. Maar ook hier zitten gevolgen aan.

Dat zit hem namelijk per saldo in de UCI-punten die er te verdienen zijn in de verschillende klassementen. De Wereldbeker is daarin veruit de belangrijkste. Een zege in deze competitie levert een renner 200 UCI-punten op. Ter vergelijking: win je een Superprestige- of X2O-manche, dan krijg je slechts 80 UCI-punten bijgeschreven. Voor een nationale of Europese titel zijn dat 100 UCI-punten. Het missen van Wereldbekers kost je dus heel veel punten, die dezelfde crosser wél nodig heeft om in de cruciale top-50 van de UCI Ranking te komen.

Nieuwenhuis onderweg tijdens de Wereldbeker in Maasmechelen – foto: Cor Vos

Welke selectiecriteria zijn er voor de Wereldbeker?
In het beginsel mag een bondscoach voor iedere Wereldbeker-manche acht renners selecteren. Daarbij geldt dat renners die in de top-50 van de UCI Ranking staan, hoe dan ook bij dat achttal moeten zitten. Nu krijgt die ranglijst iedere dinsdag een update. De ranking die geldig is voor de inschrijving van de desbetreffende Wereldbeker, is die van de week vóór de week waarin de Wereldbeker plaatsvindt. Voor Hulst geldt dus de ranking van dinsdag 15 november. Voor Antwerpen een week later, is dat die van 22 november.

Ook aan wie een bondscoach mag selecteren, zijn regels verbonden. Dit is alleen het geval voor landen met zes of meer renners in de top-50 van de UCI Ranking. In de praktijk geldt dit enkel voor België (twintig) én Nederland (zeven). De regels schrijven voor dat een land met zes crossers in de top-50, die zes plus twee renners naar keuze mag selecteren. Bij zeven renners (in het geval van Nederland, dus) zijn dat zeven plus een. Ook in het geval van acht renners mag je een renner naar keuze daaraan toevoegen, tot maximaal twaalf. Dat zit zo:

Een land heeft
in de top-50…
Een land móet selecteren… Een land mag selecteren… Een land mag max. selecteren…
6 crossers de beste 6 geplaatsten 2 crossers naar keuze 8 crossers
7 crossers de beste 7 geplaatsten 1 crosser naar keuze 8 crossers
8 crossers de beste 8 geplaatsten 1 crosser naar keuze 9 crossers
9 crossers de beste 8 geplaatsten 2 crossers naar keuze 10 crossers
10 crossers de beste 8 geplaatsten 3 crossers naar keuze 11 crossers
11 crossers de beste 8 geplaatsten 4 crossers naar keuze 12 crossers

De gevolgen voor Nieuwenhuis door Van der Poel vanaf Hulst
Op de meest recente UCI Ranking van dinsdag 15 november, heeft Nederland zeven crossers in de top-50 staan: Lars van der Haar, Pim Ronhaar, Corné van Kessel, Mees Hendrikx, Ryan Kamp, Stan Godrie en Luke Verburg. Op basis van deze ranking moet bondscoach Gerben de Knegt deze zeven crossers selecteren voor de Wereldbeker van Hulst, volgend weekend. Omdat er in Hulst geen aparte U23-wedstrijd is (Verburg is nog belofte), vallen Gosse van der Meer, David van der Poel, Joris Nieuwenhuis én Mathieu van der Poel normaal buiten de boot.

In Hulst is er overigens nog geen probleem voor Nieuwenhuis. Omdat Nederland het organiserende land van deze Wereldbeker is, mag bondscoach De Knegt vier extra eliterenners en twee extra beloften selecteren. Maximaal zal de Nederlandse selectie dan uit veertien mannen bestaan. De resultaten die deze renners in Hulst behalen, tellen pas voor de Wereldbeker-selectie van de manche in Dublin. Die vindt plaats op 11 december. In deze casus gaan we ervan uit dat Nederland ook op 22 november zeven top-50-renners heeft.

Bondscoach Gerben de Knegt – foto: Cor Vos

De Knegt mag in Antwerpen maar één aanwijsplek toepassen. Tegenover WielerFlits verklaart de bondscoach dat hij nooit om Mathieu van der Poel heen kan. Wanneer hij in een Wereldbeker wil starten en niet in de top-50 staat, krijgt MVDP altijd een aanwijsplek van de bondscoach. Dat kan niet alleen in Antwerpen een probleem zijn voor Nieuwenhuis, maar dus ook voor Dublin, Val di Sole en Gavere in december mits Van der Poel besluit om deze te rijden óf Luke Verburg (47ste) uit de top-50 van de rollende ranking zou vallen óf Nieuwenhuis zélf de top-50 entert.

flag-nl Nederlanders op de UCI Ranking van dinsdag 15 november 2022

Plaats Naam UCI-punten
4. Lars van der Haar 2413
14. Pim Ronhaar 985
18. Corné van Kessel 898
24. Mees Hendrikx 824
25. Ryan Kamp 820
36. Stan Godrie 445
47. Luke Verburg* 368
58. Gosse van der Meer 274
60 David van der Poel 262
72. Joris Nieuwenhuis 218
81. David Haverdings* 187
91. Mathieu van der Poel 160

* U23-renners, daarvoor zijn in januari drie aparte Wereldbekers


Uitzondering op de regel en startrijen
Dat laatste is sowieso het geval bij de Wereldbekers van Zonhoven, Benidorm en Besançon in januari. Tijdens die manches vindt er een aparte U23-cross plaats en die zal Verburg – die vierdejaars belofte is – dan moeten afwerken. Voor Pim Ronhaar geldt hetzelfde, ware het niet dat hij onlangs besloten heeft om per direct over te stappen van de beloften naar de elitecategorie. Het missen van de Wereldbekers is ook funest voor de ranking van Nieuwenhuis, net omdat er dus in die wedstrijden de meeste punten te verdienen zijn.

Ook voor een mogelijke startrij op het WK veldrijden in Hoogerheide begin februari, zijn Wereldbeker-punten van belang. De eerste acht renners in de Wereldbeker-stand in de week vóór het WK, starten op de eerste startrij. Daarna vullen de startrijen van acht zich op basis van de UCI Ranking. Het is dus ook hier van belang om zo hoog mogelijk in een van de twee rankings te staan. Daarvoor moet je zo veel mogelijk Wereldbekers rijden, zodat je zo veel mogelijk punten kunt verdienen. Nieuwenhuis en Van der Poel moeten aan de bak.

Mathieu van der Poel tijdens het WK Gravel – foto: Cor Vos


Ook in de WielerFlits Podcast kwam dit onderwerp voorbij. Het begint na 13.30 minuten:

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Dit artikel delen:

78 Reacties

Steven_E 18 november 2022 om 09:12

Nieuwenhuis moet gewoon maken dat ie zelf snel in de top-50 terecht komt, en dan is er geen probleem meer. Daar wordt wat te weinig aandacht aan besteed in het artikel vind ik. Daar moet ie nog 150 punten voor scoren, een top-5 in de WB van Hulst zou al een heel stuk helpen.

5
Youri IJnsen 18 november 2022 om 14:00

Precies. Hetzelfde geldt voor Mathieu. Punt is alleen dat als je geen Wereldbekers rijdt/kan rijden, het een stuk lastiger is om een sloot punten te pakken. Daarom is dit juist nu interessant, want voor Joris zit de druk er de komende twee weekenden vol op.

0
Oblomov 18 november 2022 om 14:45

Nieuwenhuis had zijn seizoen in Tabor moeten beginnen, in plaats van twee dagen later in Woerden. Zou wat startgeld gescheeld hebben, maar had hij in Tabor top 10 gereden, dan had hij zich dit weekend al probleemloos terug in de top 50 kunnen rijden. Kan nu nog, maar dan zal hij podium moeten rijden.

Maar goed, aangezien hij geen punten meer verdedigt en zijn concurrenten wel, gaat het heel snel met zijn stijging op de UCI-ranglijst. Wat dat betreft is speculeren over Dublin, Gavere en Val di Sole onzin. Tegen die tijd is Nieuwenhuis al lang en breed terug in de top 50.

0
Zwarte Trui 18 november 2022 om 15:39

Nieuwenhuis heeft in de meeste gevallen aan 2x een top 7 al genoeg.

0
Martijn Arensman 18 november 2022 om 19:41

Reaguurders die stellen dat renners iets moeten vind ik altijd zo komisch.

Renners kunnen wel proberen, ergens voor kiezen, iets doen of iets willen.

Moeten is hier lokaal dialect voor slecht houtwerk.

0
Romāns Vainšteins 18 november 2022 om 09:18

Aan de ene kant lullig maar wanneer je al die reglementen, punten, tabellen, statistieken, bevoegdheden en uitzonderingen minitieus doorneemt zie je na pakweg 2,5 uur inderdaad dat het nou eenmaal niet anders is.

4
Boomie1 18 november 2022 om 12:55

Heeft het ook niet te maken met de overstap van Ronhaar van U23 naar Elite recent na het EK?

0
Youri IJnsen 18 november 2022 om 14:03

@Boomie1
Nee, omdat dit effectief pas van invloed is bij de Wereldbekers van Zonhoven, Benidorm en Besançon. Daar zijn aparte U23-crossen. Die zal Ronhaar normaal niet meer gaan rijden. Kleine kwinkslag, want zowel de bondscoach als de UCI moeten die overstap nog goedkeuren. De bondscoach wacht daar bewust nog even mee om te kijken hoe de ranking zich evolueert. Stel Nieuwenhuis of Van der Poel raakt geblesseerd en je kunt hen in januari niet selecteren voor de eerstgenoemde drie Wereldbekers omdat Ronhaar plots een elite-plek ‘afpakt’, dan sla je jezelf ook voor je kop.

0
platteprijs 18 november 2022 om 08:14

Sorry maar het is niet door de terugkeer van Van der Poel dat Nieuwenhuis niet wordt geselecteerd. Het is doordat de bondscoach door het regeldictaat niet de sterkste renners kan selecteren.

3
Barry Batsbak 18 november 2022 om 09:05

Ja maar voor VdP-critici is het wel prettig dat er in de verslaggeving gesuggereerd wordt dat Mathieu verantwoordelijk is voor enig ongemak van wie dan ook. Want clics.

0
Wheely 18 november 2022 om 09:37

“Van der Poel en Nieuwenhuis brengen elkaar in een genante situatie” had ik gekopt. ;-)

3
Mooie Sjors 18 november 2022 om 09:40

Ja, daar staat deze site wel om bekend, een uiterst kritische benadering van het heerschap Van der Poel. :D

-3
Maillot à Pois 18 november 2022 om 09:41

Het regeldictaat is de oorzaak, maar vormt geen probleem zolang Mathieu niet rijdt. Dat is gewoon een correcte analyse van Youri. Nergens wordt ook maar gesuggereerd dat Mathieu hiervoor verantwoordelijk zou zijn.

2
platteprijs 18 november 2022 om 10:13

@Maillot na het woordje ‘door’ volgt een reden of oorzaak.

0
Maillot à Pois 18 november 2022 om 10:33

@platteprijs
De terugkeer van Mathieu is dan ook de reden waarom de achterliggende oorzaak – het regeldictaat – een probleem gaat vormen voor Nieuwenhuis. Die connotatie van schuld of verantwoordelijkheid wordt er verder toch echt wel door jullie in gelegd.

2
platteprijs 18 november 2022 om 12:35

@Maillot waar zeg ik dat het de schuld van VdPoel is? Ik zeg gewoon dat het een foute kop is. Het is journalistiek veel correcter als je 'door UCI-regels' schrijft, maar dat levert minder clicks op dan als je VdPoel in de kop gebruikt.

0
Youri IJnsen 18 november 2022 om 13:56

@Platteprijs
Wat een onzin. Als Van der Poel niet meedoet, is er geen issue. Nu dat zijn rentree aanstaande is, is dat issue er wél. De titel is volledig juist.

-6
Maillot à Pois 18 november 2022 om 14:14

Je hebt gelijk, het is niet jij maar Barry die hier een beschuldigende vinger richting Mathieu meent in te moeten zien. Hoe je het draait of keert, zonder de terugkeer van Mathieu doet het probleem zich helemaal niet voor, daarom vind ik de titel journalistiek verdedigbaar.
In tegenstelling tot de titel van de Wielerflits nieuwsbrief trouwens: die luidt “Comeback Mathieu van der Poel dreigt voor problemen te zorgen” –> kijk, dàt is clickbait

1
platteprijs 18 november 2022 om 14:57

@Youri prima als je het er niet mee eens bent, maar begin je zin dan niet met ‘wat een onzin’. Ik durf trouwens wel te stellen dat bij de meeste eindredacteuren die ik ken, deze kop publicatie niet haalt

1
Youri IJnsen 18 november 2022 om 15:03

Maar wat jij beweert, is onzin. Dan kan ik daar prima mee beginnen, toch? En ik vermoed dan dat die eindredacteuren geen lang leven is beschoren ;-)

-6
Limal 18 november 2022 om 15:18

@Youri, af en toe verlaag jij je als professionele journalist toch wel erg ver richting reaguurders-niveau in je reacties. Als ik eindredacteur was zou je bij mij al lang op het Matje geroepen zijn. Stel jezelf boven zulke onzin, zou ik zeggen.

2
Klootje Kriekeljon 18 november 2022 om 15:41

Ik ben er juist van overtuigd dat een eindredacteur op een beetje grote jongens-redactie jou voortdurend zou moeten corrigeren. Nico en Raymond komen van HLN en Telegraaf. Wellicht heeft dat de afg. jaren voor een ander referentiekader gezorgd achter de schermen.

1
Blackcanyon 19 november 2022 om 13:52

@limal Youri haalt als wielerjournalist een niveau waar alleen De Cauwer mee kan wedijveren. Ducrot, Kroon, Boogerd, ze kunnen nog niet in zijn schoenen staan met 8 blikjes red bull in hun mik.

-1
Youri IJnsen 21 november 2022 om 10:47

@Limal
Hoe zo verlaag ik me? Ik word beticht van het niet goed doen van mijn journalistieke werk, stemmingmakerij en clickbait. Dat is onzin en ik leg uit waarom. Vervolgens krijg ik een weerwoord dat niet onderbouwd is, enkel met dat ‘de meeste eindredacteuren die ik ken deze kop niet hadden gepubliceerd’. Terwijl eindredactie júist dit soort koppen maakt. Want het moet triggeren tot lezen. Ik ben de grootste tegenstander van clickbait – daarom ben ik daar ook altijd zo fel op. Maar deze titel is feitelijk gezien gewoon juist. Volgens mij heb ik ook als journalist het recht om me daarvoor te verdedigen.

Om meteen een nuance aan te brengen: eindredacteuren controleren het werk van een journalist. Hoofdredacteuren roepen iemand op het matje vanwege gedrag.

@Klootje
Sorry, maar waarom? Ja, ik ben af en toe wat fel. Dat geef ik toe. Maar waarom zou ik voortdurend gecorrigeerd moeten worden? Vanachter een anoniem toetsenbord is het makkelijk oordelen over iemand. Mensen die mij echt kennen, weten beter. Ook Nico en Raymond.

@Blackcanyon
Ik ga er vanuit dat het een geintje is, ik moest er in ieder geval om glimlachen. Mocht het wel serieus zijn: heel groot compliment, maar ik mag José’s schoenen nog niet eens uit de doos halen. En onderschat Michael niet, datzelfde geldt voor Karsten. Ducrot daarentegen… ;-)

0
Polleke 18 november 2022 om 08:24

Wat een regelneverij… maar scheefgetrokken, en in sé, illegale startvergoedingen uitbetalen mag dan weer wel…

3
Fast Freddy 18 november 2022 om 09:38

Waarom eerst stellen dat er een probleem is in Hulst en een zin verder weer intrekken?
‘Omdat er in Hulst geen aparte U23-wedstrijd is (Verburg en Ronhaar), vallen Gosse van der Meer, David van der Poel, Joris Nieuwenhuis én Mathieu van der Poel buiten de boot.

In Hulst is er overigens nog geen probleem voor Nieuwenhuis. Omdat Nederland het organiserende land van deze Wereldbeker is, ‘

3
Romāns Vainšteins 18 november 2022 om 10:17

Die verklaring staat in statuut 43 van document 2C : sectie Hulst

0
Boomie1 18 november 2022 om 12:59

Dat klopt sowieso niet, want Ronhaar is geen U23 meer.

0
Youri IJnsen 18 november 2022 om 14:05

@Fast Freddy
Omdat we het begrijpelijk wilden houden. Antwerpen is pas over twee weken, maar daarvoor is wel dit weekend van belang. En Hulst niet. Ik heb het nu een beetje herschreven, hopelijk is het duidelijker.

@Boomie1
Thanks, dat foutje is er doorheen geslipt bij mij. Inmiddels heb ik dat rechtgezet.

0
Zwarte Trui 18 november 2022 om 15:40

De overstap van Ronhaar gaat toch pas in vanaf de eerstvolgende Wereldbeker waar de U23 apart rijdt?

0
Fast Freddy 18 november 2022 om 18:19

Beter zo Youri.

1
Gerard Dekker 18 november 2022 om 09:51

Hoe verzinnen ze het…

3
Massimo Bataille 18 november 2022 om 10:10

Mogen we vooral eens aankaarten dat (net zoals het wegwielrennen) het UCI-puntensysteem eigenlijk op niets slaat?
Ze willen het CX naar hun trekken, eerst met elke zondag in te palmen (en te veel WB-manches te hebben) en ook artificieel belangrijker maken door de hoeveelheid UCI-punten.

In de WB krijg je als winnaar 200pt, 8ste plaats krijgt 80pt en 20ste krijgt zelfs ng 40pt.
In een klasse 1 cross (zoals meeste belgische crossen) krijg je 80pt als winaar of 40pt als derde …
Terwijl superprestige/o2o nauwelijks moet onderdoen qua kwaliteit van crossen.
Maar vooral de lagere plaatsen bij WB is absurd. Als 20ste id WB evenveel punten krijgen als de 3rde in andere cross.
Tevens krijgen beloften toch ook wel te veel punten. Winaar van een WB-manche U23 krijgt 100pt. Dat is meer dan de winnaar van de koppenbergcross…

3
Koers 18 november 2022 om 10:40

Tsja dat is gewoon de UCI die de WB heeft willen verhuren/verkopen en dat levert nou eenmaal het meeste op als je die enorm belangrijk maakt (voor imago, maar ook zodat men op de beste rijders kan rekenen). In dit geval door enorm veel punten toe te kennen, de eerste startrij op het wk (en ek?) afhankelijk te maken het WB-klassement, en door de beste dagen in te pikken. Een schoonheidsprijs verdient het zeker niet.

2
Ward 18 november 2022 om 13:08

Sportbonden voor wie de bond belangrijker is dan de sport. Ik krijg er lichte braakneigingen van. Noem jezelf dan ten minste bondbond:)

3
Limal 18 november 2022 om 16:53

The name is Bond.
Bondbond.

1
Dario 18 november 2022 om 08:19

Nou, als Matje wint, zal ie gauw in die top-50 terecht komen. En bij Nieuwenhuis zal dat ook niet lang meer duren.

2
Pietspeed 18 november 2022 om 11:20

That’s it. Zoals Nieuwenhuis nu koerst staat hij in no time bij de top 20 of hoger bij wijze van spreken. In de tussenliggende superprestige en x2o races zal hij ook wel flink scoren. Van een mug een olifant maken zou ik zeggen.

1
Youri IJnsen 21 november 2022 om 10:34

@Piet
Niet helemaal, omdat Joris vanaf 0 punten moet beginnen. Hij crosste vorig jaar tot en met Niel, al die punten zijn nu vervallen omdat die wedstrijden geweest zijn. En: is de Superprestige en X2O-wedstrijden zijn véél minder punten te verdienen dan in de Wereldbeker. Voorbeeld: Joris werd 11e in de Wereldbeker van Maasmechelen. Dat zijn 58 punten. Een tweede plek in een SP of X2O levert 60 punten op. Dat is het scheve aan heel deze situatie. Je moet Wereldbekers rijden om snel op de ranking te stijgen. Maar als dat vanwege de reglementen niet mag, heb je het zitten. Hopelijk staat Joris snel terug in de top-50, dan is het normaal geen probleem meer.

0
josi 18 november 2022 om 08:25

Hieruit blijkt wel dat de regels niet echt goed in elkaar zitten. Als Wereldbeker-organisatie zul je toch zelf ook de beste renners aan de start willen hebben?

2
Youri IJnsen 18 november 2022 om 13:59

Op zich zitten de regels prima in elkaar. Ze zijn er juist om te voorkomen dat België (bij de mannen) en Nederland (bij de vrouwen) met een gigantisch blok kunnen starten. Dat werkt. Normaal is dit bij de Nederlandse heren geen probleem, ware het niet dat zowel Mathieu als Joris vorig jaar amper gecrosst hebben vanwege blessures. En daardoor ver weg zijn gezakt op de ranking.

0
Zwarte Trui 18 november 2022 om 08:57

2 goede scores in Overijse en Hulst en eventueel Kortrijk erbij en dit is geen probleem.

2
Maillot à Pois 18 november 2022 om 09:52

Voor Antwerpen wordt het inderdaad lastig, maar Nieuwenhuis kan ervoor nog 2 wereldbekermanches rijden, zondag in Overijse en volgend weekend in Hulst. Als hij daar zijn prestaties van de Beekse Bergen weet te bevestigen en twee keer top-8 rijdt, zit hij wellicht in of dicht tegen de top-50 voor de ranking die geldt voor Dublin.

@Youri
Hoe zit het eigenlijk als iemand uit de top-50 ziek of geblesseerd is, of om een andere reden verstek geeft? Ik veronderstel dat er dan een 2de renner van buiten de top-50 opgesteld mag worden?

2
Youri IJnsen 18 november 2022 om 14:09

Nee, dat mag niet. Iemand die bij de eerste geplaatste crossers staat op de UCI Ranking, eist die plek op. Is diegene geblesseerd of ziek, dan mag je daar geen vervanger voor oproepen.

Mooi voorbeeld: Annemarie Worst is nu geblesseerd. Zij gaat Hulst niet halen. Omdat zij bij de eerste acht Nederlandse dames op de UCI Ranking staat, heeft ze recht op een startplek in Hulst. Die mag de bondscoach niet overgeven aan iemand anders bij blessure of ziekte. Daarom zal de selectie bij de dames voor Hulst uit maximaal dertien rensters bestaan. Is Worst fit, dan hadden dat – net zoals bij de mannen (voor de regels zie het artikel) – veertien mogen zijn. Bij een cross in het buitenland zullen er dat dan altijd maximaal elf zijn in plaats van twaalf.

0
Maillot à Pois 18 november 2022 om 14:36

Bedankt Youri.
Maar het klopt nog niet helemaal denk ik: die twee beloften mogen volgens mij altijd toegevoegd worden, ook in het buitenland. Daarom staan er dit weekend in Overijse bvb 13 Nederlandse dames aan de start (14 minus Worst), en 10 Nederlandse heren (8 + 2 beloften).
Het verschil met het buitenland is volgens mij dan de 4 extra eliterenners, en steeds met een maximum van 14? Of maw voor de Belgische heren en de Nederlandse dames maakt binnen- of buitenland geen verschil?

0
Youri IJnsen 18 november 2022 om 14:45

Dat klopt, maar dat vroeg je niet ;-) Bij iedere Wereldbeker waar geen U23-cross is, mag een bondscoach twee extra beloften toevoegen aan de elite-selectie.

0
Maillot à Pois 18 november 2022 om 14:53

Dat vroeg ik niet, da’s waar :-)
Maar de laatste zin in je uitleg klopt niet.

Quote:
Is Worst fit, dan hadden dat – net zoals bij de mannen (voor de regels zie het artikel) – veertien mogen zijn. Bij een cross in het buitenland zullen er dat dan altijd maximaal elf zijn in plaats van twaalf.

–> nee, in het buitenland is het (bij de vrouwen) net zo goed dertien ipv veertien.

0
Youri IJnsen 18 november 2022 om 15:01

Ik doel op elite vrouwen. Dat het geen verschil maakt met een buitenlandse cross, dat klopt. Dat komt omdat er elf of meer Nederlandse dames in de top-50 staan. Daardoor mag De Knegt twaalf rensters oproepen, maar bij afwezigheid in mijn voorbeeld (Worst, Hulst) mogen dat er max elf zijn. Plus dus twee beloften naar keuze.

0
Maillot à Pois 18 november 2022 om 15:15

Als je doelt op elitevrouwen, dan is die dertien/veertien die je voor Hulst noemde dan weer niet juist… ik snap het nu hoor, maar je maakte in je uitleg toch een onderscheid tussen binnen- en buitenland dat er niet is, right?

Quote:
Daarom zal de selectie bij de dames voor Hulst uit maximaal dertien rensters bestaan. Is Worst fit, dan hadden dat – net zoals bij de mannen (voor de regels zie het artikel) – veertien mogen zijn. Bij een cross in het buitenland zullen er dat dan altijd maximaal elf zijn in plaats van twaalf.
1
Youri IJnsen 21 november 2022 om 10:29

Ik heb het nog eens rustig teruggelezen daarnet, maar er staat inderdaad een fout in. Voor de Nederlandse vrouwen maakt het geen verschil. Maar ik zie nu net dat de selectie toch uit veertien dames bestaat. Ik zal eens vragen hoe dat zit.

1
Maillot à Pois 22 november 2022 om 00:41

@Youri
Nog even de regels op de UCI site nagelezen en volgens mij heb ik het door:
Nederland mag volgens de algemene regels de 8 best geplaatste vrouwen + 4 renners selecteren. Worst is geblesseerd dus haar plek valt weg –> in totaal geeft dit recht op 11 renners.
Als ‘host nation’ mag je nog 4 bijkomende renners selecteren, met een maximum van 12 renners in totaal. Als Worst had kunnen rijden, had deze regel Nederland geen extra rensters opgeleverd. Maar nu mag Nederland op basis hiervan nog één extra renster selecteren om aan te vullen tot 12. Dus tóch een verschil in vgl met een buitenlandse cross.
Daarnaast nog 2 U23/U19 rensters omdat er geen jeugdworldcup is, dus samen 14.

2
Bielefeld, Nordrhein-Westfalen 18 november 2022 om 10:31

Je kunt MvdP in ieder geval niet kwalijk nemen dat wanneer hij start Nieuwenhuis niet mag starten. Nieuwenhuis wordt hier slachtoffer van het systeem. En “men” heeft hier geen problemen mee anders waren de regels wel aangepast in het verleden of überhaupt niet zo gemaakt.

2
Arie den Blanken 18 november 2022 om 14:12

De Knegt zou lef in zijn donder hebben als hij in geval van een keuze te moeten maken voor Nieuwenhuis kiest i.p.v van der Poel.

0
Mooie Sjors 18 november 2022 om 14:26

Grote kanshebber op de zege thuislaten voor iemand die toch niet kan winnen? Lef en een totaal gebrek aan koersinzicht liggen wel dichtbij elkaar. ;)

0
Oblomov 18 november 2022 om 15:13

Met “men” hier dan in de betekenis van de UCI. Want de rest van de betrokkenen heeft hier destijds wel degelijk over geklaagd.

0
Lo squalo del lago di confine 18 november 2022 om 12:10

2 dingen;
Niets ten nadele van MvdP, maar moet je als bondscoach niet in eerste instantie de renners selecteren die een volledige Wereldbekercyclus willen rijden? Niet dat dat Nieuwenhuis helpt, maar je rijdt een klassement of niet. En het is niet alsof er geen andere crossen zijn die de part-time crossers kunnen rijden.

Tegen de tijd dat dit actueel wordt staat Nieuwenhuis allang in de top 50.

2
Arie den Blanken 18 november 2022 om 14:19

Goede suggestie. dan kan je wel krijgen dat de organisatoren niet alleen de gelegenheids toppers srartgeld moeten betalen maar ook bij de bondscoachers onder tafel over de brug moeten komen.
Voor mij mogen ze Van der Poel, Van Aert en Pidcock helemaai weg laten.

0
Oblomov 18 november 2022 om 15:19

Haverdings en Ronhaar als eerste opschrijven dus?

Want dat zijn de enigen die aan je criterium voldoen.

Nou ja, en Van Kessel dan, want die had een blessure als excuus voor zijn absenties.

1
Anketieletje 18 november 2022 om 16:47

Ik heb liever dat ze jouw commentaar weglaten, Den Blanken.

-2
Fast Freddy 18 november 2022 om 18:24

Lsdldc, de toppers willen crossen, heel veel fans – behalve Arie – willen de toppers zien crossen (en met toppers bedoel ik bedoel niet die dikke Froger), dus waarom zouden de toppers niet crossen?
Om vanuit principiële gronden een drievoudig wereldkampioen, die vorig jaar onvrijwillig zijn crossseizoen verklooit zag, te weigeren, gaat mij veel te ver.

0
FondriestTF3 18 november 2022 om 14:09

– Een wereldkampioen hoort minimaal 5 jaar startrecht te hebben.

– Punten van de afgelopen drie jaar met een halfwaardetijd van 1 jaar lijkt me alleszins redelijk.

2
Pietspeed 18 november 2022 om 19:24

Wat is dat voor een kaasverhaal. Je wordt WK en hebt daardoor meer (start)rechten dan andere profcrossers? Wkschap en wereld beker wedstrijden zijn gewoon koersen op zich. Heeft geen directe relatie met elkaar. Als Mathieu of Wout het WK en nog een paar crossen zouden rijden en één van beide wordt WK dan zou dat een garantie van 5 jaar startrecht moeten geven? Belachelijk redenering gewoon.

-1
Lars Maden 18 november 2022 om 09:47

Thoughts and prayers.

1
Al Phila 18 november 2022 om 10:03

Je zou ook nr 8, Gosse van der Meer, kunnen opstellen. Die won vorige week nog en heeft niet zo heel veel punten nodig om weer in de top 50 te komen. In ieder geval minder dan MvdP en JN.

1
Maillot à Pois 18 november 2022 om 10:23

Maar dat lost toch niets op? Dan mag je een extra man opstellen (=Gosse), maar nog steeds slechts 1 renner van buiten de top-50 dus nooit zowel Joris als Mathieu.

1
Viktrodriguez 19 november 2022 om 17:02

”Een lang mag selecteren”

Een land lijkt me

1
Youri IJnsen 21 november 2022 om 10:22

Scherp! Aangepast.

0
Cornelius 20 november 2022 om 19:05

Joris is nu gestegen naar plaats 52. Net niet genoeg voor deelname in Antwerpen, maar als hij in Hulst weer punten pakt, kan Dublin hem niet meer ontgaan.

1
Baukema Tomoulin 18 november 2022 om 19:24

Waarom doen we het crossen inclusief teamsindeling niet zoals het wegwielrennen? Doe 6 teams + 2 wildcards. 3 of 4 crossers per team per wedstrijd en de teams kunnen uit 4 tot 8 renners bestaan. Geen bondscoach behalve bij EK & WK en renners kunnen zelf bepalen of ze bij het 'grote' pauwels sauzen voor weinig kansen willen rijden of bv liever voor het 'kleinere' baloise trek lions voor een kopmanstatus. Na 2 jaar krijg je vanzelf een leuke verdeling tussen de teams qua renners en waar ze hun kopmannen opstellen.

0
HennieK 18 november 2022 om 20:51

En terecht!

Of nee, toch niet….

0
Rondje 25 19 november 2022 om 09:15

Men had beter kunnen schrijven: Hoe houdt men Nieuwenhuis uit de worldcup wedstrijden. Dit artikel is alleen maar opvulling wat nergens op slaat. Nieuwenhuis in deze vorm zit toch zo in de top 50. Ik zie het probleem helemaal niet. Ja mits hij pech krijgt of een blessure oploopt. Maar daar mag je niet vanuit gaan.

0
Oblomov 20 november 2022 om 16:20

Antwerpen gaat hij gewoon missen hoor, zoals de zaken er nu voorstaan. Tenzij Van der Poel die overslaat.

0
Youri IJnsen 21 november 2022 om 10:24

Wat een onzin. Nieuwenhuis zit in deze vorm normaal gesproken inderdaad zo in de top-50. Maar hij gaat in ieder geval de Wereldbeker van Antwerpen missen, mits Van der Poel die rijdt. Maar daar lijkt het wel op. Joris moet daarom in Hulst weer een topresultaat neerzetten. Want vorig jaar sloeg Baloise Trek Lions de Wereldbeker in Val di Sole over vanwege te veel wedstrijden op de planning. Als ze dat dit jaar weer doen, mist Joris én Antwerpen én Val di Sole twee weken later. Met bijgevolg een hele sloot punten.

0
Dikke Kater 19 november 2022 om 11:57

Iedere keer als ik inlog staat de sortering op populariteit.
Dat is vervelend. Ik wil de oudste eerst zien.
Kan ik dat ergens standaard instellen?

0
Het Luipaard van Lent 19 november 2022 om 12:17

Ja, als je ‘m op oudste eerst zet verschijnt ernaast een knopje met ‘instellen als standaard’. Daar even op klikken!

0
Dikke Kater 19 november 2022 om 23:57

Dank je wel.

Ik ben benieuwd of het ook werkt als ik niet inlog. Dat doe ik namelijk meestal niet, want dat moet je telkens opnieuw doen. Heel irritant is dat.

0
Lalsacien 18 november 2022 om 08:13

Kan een organisatie niet een wildcard aanbieden aan een renner uit een ander land?

-1
Johnnie Doe 18 november 2022 om 11:14

KISS… Keep It Simple Stupit… de bondcoach selecteerd. PUNT Dan ben je van alle gezever af.

-5

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Populair

Materiaalzone