Jordi van Loon al sinds september 2018 geschorst vanwege dopinggebruik

maandag 2 december 2019 om 14:39
Jordi van Loon al sinds september 2018 geschorst vanwege dopinggebruik

foto: Cor Vos

De KNWU heeft bekendgemaakt dat wielrenner Jordi van Loon een dopingschorsing van vier jaar uitzit. De 23-jarige Brabander heeft de dopingregels overtreden en de straf ontvangen van het Instituut Sport Rechtspraak. Zijn schorsing ging in september 2018 al in.


Van Loon reed drie jaar voor een continentale ploeg. In 2016 debuteerde hij voor Metec-TKH, waarna hij in 2017 de overstap maakte naar DESTIL-Jo Piels. Die ploeg ging een jaar later verder als DESTIL-Parkhotel Valkenburg.

Daarna verdween Van Loon uit beeld. Zijn laatste UCI-koers was Olympia’s Tour 2018, die ronde eindigde op 16 september. Volgens het persbericht ging Van Loons schorsing in op 26 september van dat jaar. Het gaat om een straf van vier jaar, die eindigt in september 2022.

‘Aanwezigheid van een verboden stof of methode’
Volgens het Instituut Sport Rechtspraak heeft Jordi van Loon artikel 3 en 4 van het dopingreglement overtreden. Die artikelen houden het volgende in:

  • Artikel 3: De aanwezigheid van een verboden stof en/of een verboden methode, de afbraakproducten daarvan en/of markers in een monster van een lid vormt een dopingovertreding.
  • Artikel 4: Gebruik of poging tot het gebruik van een verboden stof of een verboden methode vormt een dopingovertreding. Het slagen of mislukken van (de poging tot) het gebruik van een verboden stof of verboden methode is niet relevant voor de beoordeling of sprake is van een overtreding.
Dit artikel delen:

29 Reacties

Piet Lut 2 december 2019 om 14:42

wie denkt er nu ook aan ‘Verliefdheid is een toverbal’ ?

Verweggistan 2 december 2019 om 14:44

Gesnoept heeft hij hij zeker. :)

Derierre de la course 2 december 2019 om 22:02

@PL eerste wat door mn hoofd schoot.

Scott Sunderland 2 december 2019 om 15:35

Apart dat men dat nu pas naar buiten brengt. Was dit een jongen met talent ? Geen enkele informatie verder over wat er precies is gebeurd ?

DeGroteMolen 2 december 2019 om 15:39

Zijn vader, Anjo van Loon, heeft nog een blauwe maandag bij Post gereden, tot hij arbeidsongeschikt raakte door een aanrijding. Dom van zijn zoon in deze fase te pakken. En 4 jaar eruit: komt niet meer terug hoogstwaarschijnlijk.

Casar 2 december 2019 om 16:03

Waarom is de KWNU hierin niet transparant?

skylimit 2 december 2019 om 17:40

Lekker vaag weer. Vanwege privacy redenen geen melding van stof en/of methode of hoe hij gebruikte of probeerde gebruikt te maken van verboden middelen/methodes?
Live betrapt op camera?

Regina Visseren 2 december 2019 om 18:00

Allemaal makkelijk geluld over een ander. Geen beter vermaak dan leedvermaak. Misschien zouden jullie beter reageren als je wist hoe het werkelijk zat, maar daar wordt niet over nagedacht blijkbaar. Niemand die er bij nadenkt dat hij misschien wel onschuldig is, want dat is hij. Je bent als kleine man niet opgewassen tegen de onrechtvaardigheid van instanties als de dopingautoriteit. Op deze manier wordt de carrière van een goeie wielrenner die zijn ziel en zaligheid in de sport legde om zeep geholpen. Een droom van een jongeman naar de klote, allemaal omdat er voorbeelden gesteld moeten worden? Zorg dan dat je echt goed geïnformeerd bent over de werkelijke situatie. Dat geldt dus ook voor jullie reacties.

Marco Cecchini 21 jarige Italiaan kreeg een jaar schorsing voor gebruik van doping omdat hij bekend had dat hij anabole steroïden zalf heeft gebruikt. Iemand die niet bekend, omdat hij het niet gedaan heeft en voor de waarheid wil gaan, krijgt 4 jaar schorsing in zijn strot geduwd. Hoezo met meerdere maten meten.

skylimit 2 december 2019 om 18:08

Ik wil best in zijn onschuld geloven, daarom vind ik de berichtgeving over zijn schorsing ook zo vaag en dit komt pas nu naar ruim 1 jaar in de openbaarheid ?
Hij heeft geen beroep aangetekend tegen zijn schorsing of was er geen beroep mogelijk, c.q. ontbreken daarvoor de noodzakelijke financieele middelen of is er meer aan de hand ……..

Rico. 2 december 2019 om 18:44

@Regina: Zonder verdere informatie is er toch weinig reden in zijn onschuld te geloven? Het enige dat ik lees, is een positieve test gevolgd door een schorsing. Ik geloof best dat er meer aan de hand is, maar ik ga er niet bij elk willekeurig nieuwsbericht van uit dat er niets van klopt.

Jacco van Stierop 2 december 2019 om 19:52

@Regina
Veel helderheid verschaf je niet. Jouw woorden zijn daarom even veel waard als die van de mensen tegen wie je ageert. Volgens jou is hij onschuldig “omdat hij het niet gedaan heeft”. Wat heeft hij dan niet gedaan? En hoe weet jij zo zeker dat hij “het” niet gedaan heeft?
Als jij wel weet “hoe het werkelijk zat”, en als jij wel “echt goed geïnformeerd bent”, waarom geef je daar dan geen inzage over?

dneddy 2 december 2019 om 21:53

Sorry hoor, zoon van anjo van loon. Iedereen die 30 jaar geleden gefietst heeft trekt dan toch zn wenkbrouwen op.

Regina Visseren 2 december 2019 om 18:12

Wil beroep aantekenen, maar daar moet je de financiële middelen voor hebben. En meer aan de hand? Mischien foutief handelen door instantie?

Rawolf 2 december 2019 om 18:30

Ben jij objectief in deze zaak?

doorak 2 december 2019 om 18:30

Indeedaad, ook dat is mogelijk.

Bram Zwaluw 2 december 2019 om 21:03

Toch zeker vervuilde voedingssupplementen?

xistnc 2 december 2019 om 21:19

Ik weet niet of dit nou een geschikte plek is voor insiders uit de omgeving van Lage Zwaluwe om zich te laten gelden.

skylimit 2 december 2019 om 21:50

Meer inside informatie in deze zou allicht wat zaken kunnen verduidelijken en als die informatie uit de omgeving van Lage Zaluwe kan komen, waarom niet.
Eigenlijk zou dit een zaak zijn voor de echte journalistiek van de Wielerflitsredactie om meer info boven water te krijgen dan alleen aan kopie/paste en modificeren te doen;)

Regina Visseren 3 december 2019 om 18:14

Als je zo goed weet dat ik een insider ben, heb dan ook gewoon het lef om je eigen naam te gebruiken ipv een alias.

simplex 2 december 2019 om 22:29

Ik weet wel dat het recht van mensen zich hier te melden of te “laten gelden” zoals hier wordt beweerd, niet alleen aan de verheven pseudo journalisten boven de rivieren is voorbehouden.
Deze trieste zaak hoeft hier helemaal niet nader te worden verklaard. Jordi heeft zelf enkele dagen na een controle zijn licentie ingeleverd. Het boek lijkt daarmee gesloten.

skylimit 2 december 2019 om 22:41

@simplex hoezo spreekt jij van een trieste zaak ? als het een doodsimple controle was en 1+1 is nog steeds 2, dan is het toch duidelijk. Wat is daar triest aan ?
Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er meer speelt dan gezien de summiere berichtgeving en de reacties hierop.

simplex 2 december 2019 om 22:49

@skylimit. Ik ken geen in/outs, details en tijdverloop.
Ik bedoel met triest dat Jordi de consequenties heeft gezien en zijn droom om wielerprof te worden hiermee moest laten varen.

ddjong67 3 december 2019 om 09:52

vreemd dat mensen zo verbaasd zijn. Ik hoorde dit al maanden terug en ik was niet alleen. Helemaal nieuw is het dus niet. Ik vraag je wel af hoevaak het voor komt in de traditionele misdaad dat beschuldigde met zoveel klem zegt: Ik zal bewijzen dat ik onschuldig ben!! Dan denk ik hier: wat is er nu vaag? de dopingregel of de verklaring van de beschuldigde? Als je 4 jaar krijgt dan ligt er echt wel een case onder lijkt me…. En ik mag niet suggestief zijn, maar als je dan zo zeker weet dat je onschuldig ben kun je ook wel zeggen waarvan je beschuldigd bent … Bij Betsema, Froome, de Vuyst, etc, etc wordt dat niet verzwegen en hier wel… Ach… het zal wel … doping … het is en blijft een lastig onderwerp …

sooike 3 december 2019 om 11:23

Van Loon is schuldig bevonden wegens “opzettelijk dopinggebruik”en heeft kort na die bekendmaking zijn licentie al ingeleverd. Wat hij heeft gebruikt, hoe en wanneer hij is betrapt, wordt niet bekendgemaakt en dat zal zijn reden wel hebben. Waarschijnlijk zijn de instanties bang dat zijn slechte voorbeeld met gebruik van een bepaald middel wordt nagevolgd . De uitspraak is duidelijk en dat Van Loon zijn stoere taal over verweer etc. nog altijd niet in de praktijk brengt, zegt eigenlijk al voldoende. En Regina is zijn zus, zijn verloofde of zijn buurvrouw en dus is haar wazige reactie alleszins begrijpelijk, maar ook te voorspelbaar.

Regina Visseren 3 december 2019 om 18:18

Lul niet over zaken waar je geen verstand van hebt. En ook voor jou geldt dat je van alles kunt schreeuwen, maar te laf bent om je echte naam te gebruiken. Makkelijk hè anderen afzeiken als anonieme persoon die “verstand van zaken heeft”

rik86 3 december 2019 om 23:33

Jeetje… Regina wat een felheid en agressie.
Dat je ergens een link hebt met betrokkenne is nu volkomen duidelijk.
En dan nog , waar hebben we het over en wat probeer je in godsnaam te verdedigen haha.
Een onbekende amateur wielrenner die positief getest is op verboden middelen en daardoor 4 jaar geschorst.
Dikke vette prima toch en tevens logisch !
Daar hebben we in de wielersport niets aan! Hopelijk zien we deze loser nooit weer

Regina Visseren 3 december 2019 om 23:48

Jij bent te sneu om op te reageren.

simplex 3 december 2019 om 23:48

Toch heb ik wel begrip voor Regina die wel in Jordi gelooft en hem wil ondersteunen
Ze mag teleurgesteld zijn en ook boos op sommige posters hier die alles denken te weten wat er is gebeurd en waarom dit zo is gegaan.
Maar Jordi zal het moeten ondergaan en accepteren en is relatief nog vrij jong om een leuke carriëre of op een wat lager niveau als zelf gewild te gaan en te blijven fietsen.
Want talent gaat echt niet verloren.