John Degenkolb keert terug naar Team DSM
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zaterdag 17 juli 2021 om 16:32

John Degenkolb keert terug naar Team DSM

De kogel is door de kerk. John Degenkolb heeft een overeenkomst met Team DSM bereikt voor een terugkeer naar het team van Iwan Spekenbrink waar hij in het verleden reeds vijf jaar lang voor uitkwam. Dat hebben meerdere bronnen vandaag aan WielerFlits bevestigd.

De 32-jarige Duitser kwam reeds van 2012 tot en met 2016 voor de Nederlandse ploeg uit en wist in die jaren o.a. Parijs-Roubaix, Milaan-Sanremo, Gent-Wevelgem en Vattenfall Cyclassics te winnen. In die jaren won hij ook liefst tien etappes in de Vuelta a España.

Degenkolb verliet de ploeg een jaar na het ongeluk op het trainingskamp in Calpe waarbij een aantal renners door een auto werd geschept. Hij hield hier o.a. een ernstige handblessure aan over en was bijna zijn linkerwijsvinger kwijtgeraakt.

John Degenkolb wint Parijs-Roubaix in 2015. Foto: Cor Vos

Sindsdien kwam hij drie jaar uit voor Trek-Segafredo en twee jaar voor Lotto-Soudal. Voor de Amerikaanse ploeg wist hij de Roubaix-rit in de Tour de France van 2018 te winnen. Dit voorjaar kon hij zich in ‘zijn’ klassiekers niet met de strijd om de ereplaatsen bemoeien.

Bij Team DSM is hij als ervaren renner van grote waarde om de talrijke jonge talenten wegwijs te maken in het profmilieu. Eerder deze week meldde het AD reeds dat beiden partijen met elkaar in gesprek waren.

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
17 juli 2021 16:39
Het beleid van DSM blijft ver te zoeken...
    17 juli 2021 16:49
    Dat valt mee: “Keep Challenging” of te wel: planmatig, wetenschappelijk, via protocollen en schone, ethische sport.

    In dit licht is Degenkolb een logische aanwinst.
    17 juli 2021 20:27
    Spijker op zn kop Arensman
    17 juli 2021 23:47
    Zo ethisch vind ik ze niet omgaan met alle renners.
    18 juli 2021 08:41
    Veel invoelbare positieve reacties hieronder, maar dit was ook mijn eerste oordeel.
    18 juli 2021 15:56
    Arensman.. dus resultaat halen is geen onderdeel van hun beleid? Dan is het een prima aanwinst. Ik lees verder dat het een goed voorbeeld zou zijn voor de jeugd, een mentor of wegkapitein. Persoonlijk denk ik dat je dan juist geen Degenkolb type moet hebben. Dus Dzjof, welke spijker precies? Dit is gewoon vrij triest..
17 juli 2021 16:41
Prima wegkapitein voor de klassiekers.
17 juli 2021 16:44
Op amateurbasis denk ik dan?
17 juli 2021 16:57
DSM is een ploeg die dit seizoen als los zand aan elkaar hangt.
Hoogste tijd om de positie van Iwan Spekenbrink eens aan de orde te stellen.
17 juli 2021 17:12
Geld opgestreken bij lotto, er niets voor in de plaats geleverd en nu dat kunstje nog eens herhalen bij DSM en dan op pensioen. Tja. Ik had hem hoger ingeschat.
17 juli 2021 17:20
Geen idee of ik dit zieliger vind voor Lotto of voor DSM.
    17 juli 2021 17:22
    voor DSM toch? Lotto moest hem echt wel kwijt, andere en betere!
    17 juli 2021 17:26
    Lotto-Soudal en Team DSM behoren allebei tot de zwakste ploegen in de World Tour.
    17 juli 2021 17:27
    Ik ben blij voor Lotto dat Degenkolb vertrekt. Hopelijk komt er dan voor 2022 wat budget voor anderen.
    Of sparen voor de jaren erna, zonder Soudal.
17 juli 2021 17:31
32 nog maar
17 juli 2021 17:43
Ik snap bovenstaande zure reacties niet. Degenkolb is een van de sympathiekste renners. Die gaat goed zijn voor de jonge renners
    17 juli 2021 18:07
    Precies. En wie weet gedijt hij goed bij de DSM aanpak en kan ie weer voor de winst meedoen.
    17 juli 2021 19:20
    Sympathiek maar al enkele jaren jaren zonder sprekende resultaten, zowel in de spurt als in klassiekers. Degenkolb was in 2014 nr. 4 van de wereld, de laatste 3 jaar haalt hij amper de top-100 maar wordt wel betaald als een superkopman.
17 juli 2021 18:05
Bij Lotto komt m.u.v. Ewan al een tijd niemand vooruit, dus hoe iedereen er zo van overtuigd kan zijn dat er geen rek meer op John Beton zit snap ik niet helemaal. Als hij de aanpak van DSM wel trekt, zou het best o.k. kunnen uitpakken.
17 juli 2021 18:26
Eindelijk goed nieuws voor Lotto.
Degenkolb is zeker geen team player.
Geef verder kansen aan de jonge garde zoals Brent Van Moer en Co
    17 juli 2021 23:01
    Geen team player? Wat is daar tegenwoordig de definitie van dan?
17 juli 2021 18:27
Degenkolb deed het destijds best lekker met de DSM aanpak dus lijkt me prima dit voor beide partijen.
17 juli 2021 19:33
Super aanwinst!
17 juli 2021 19:58
Goeie aanwinst met de nodige ervaring
17 juli 2021 20:36
Het wil nogal wat zeggen dat zelfs WF deze keer de term 'versterking' vermijdt.
17 juli 2021 21:17
Hier word ik weinig enthousiast van. Degenkolb lijkt al jaren in een soort winterslaap. Bij Lotto kon hij ongetwijfeld niet blijven na twee puur slechte jaren. Voor Degenkolb zelf wel een opsteker. Veel keuze op WT niveau zal hij niet meer gehad hebben.
    17 juli 2021 21:31
    Is na dat ongeluk eigenlijk nooit meer op niveau gekomen. Zonde wel.
    17 juli 2021 23:23
    Zeker. Voor dat ongeluk was Degenkolb een prima renner hoor. Daarna nog weleens een uitslag hier en daar maar niet om naar huis te schrijven. Op grond van de laatste jaren is het niet realistisch om nu wel te verwachten dat hij het heel goed gaat doen helaas.
17 juli 2021 23:23
"Bij Team DSM is hij als ervaren renner van grote waarde om de talrijke jonge talenten wegwijs te maken in het profmilieu."
Overgenomen uit een persbericht?
Dat zullen we toch moeten afwachten.