Johan Bruyneel weet het zeker: “Pogacar zal Van der Poel niet lossen in Milaan-San Remo”
foto: Fotopersburo Cor Vos
dinsdag 17 maart 2026 om 09:23 Volg in Google

Johan Bruyneel weet het zeker: “Pogacar zal Van der Poel niet lossen in Milaan-San Remo”

Mathieu van der Poel is klaar voor Milaan-San Remo. Dat is wel duidelijk na zijn optreden in Tirreno-Adriatico. De Nederlander won met verve twee etappes en maakte op andere momenten eveneens indruk, ook op Johan Bruyneel. “Ik heb begrepen dat hij beter is dan ooit”, geeft de oud-renner en ploegleider aan in zijn podcast The Move.

Bruyneel baseert zich niet alleen op zijn eigen bevindingen. “Ik heb informatie vanuit het peloton dat zijn vormpeil momenteel echt scary is. Dat hij beter is dan ooit. In de slotetappe wilde hij er nog een laatste, doorgedreven training van maken en het peloton pijn doen.”

De inmiddels 61-jarige Belg heeft dan ook zeer veel vertrouwen in Van der Poel voor Milaan-San Remo, de wedstrijd die hij vorig jaar nog glansrijk wist te winnen. “Ik durf nu al wel te voorspellen dat Van der Poel in Milaan-San Remo bij Pogacar zal blijven. Pogacar zal hem niet kunnen lossen”, is Bruyneel stellig.

Over koersgedrag in slotrit Tirreno
Bruyneel liet ook nog zijn licht schijnen op het opvallende koersgedrag van Van der Poel in de slotrit van Tirreno-Adriatico. De kopman van Alpecin-Premier Tech beukte op weg naar San Benedetto del Tronto lange tijd in zijn eentje op kop van het peloton, met als doel om de sprinters te lossen, maar Van der Poel zorgde er eigenhandig voor dat ook zijn ploeggenoot en snelle man Jasper Philipsen bergop moest passen.

In zijn (zeer rechttoe rechtaan) analyse van de slotrit in Tirreno-Adriatico heeft voormalig Vuelta a España-winnaar Chris Horner weinig goede woorden voor ‘domkop’ Mathieu van der Poel. Horner zag naar eigen zeggen verschillende ‘domme’ acties van de tweevoudige ritwinnaar en vond hem geen teamspeler richting zijn ploegmaat Philipsen.

Bruyneel heeft duidelijk een andere mening. “Het is heel simpel: Van der Poel is de uitgesproken kopman van de ploeg. Hij heeft dit overduidelijk van tevoren aangegeven in de briefing voor de rit. “Luister jongens, ik heb vandaag nog een intense work-out nodig. Zijn jullie het ermee eens? Iedereen zal ermee hebben ingestemd; de ploegleiders, trainers, zelfs Philipsen.”

foto: Fotopersburo Cor Vos

“Dan is het aan Philipsen om in het peloton te blijven en aan het einde te sprinten voor de overwinning. De kans op een hergroepering was sowieso al erg groot. Het is jammer dat hij door een valpartij zijn kansen niet kon verdedigen. Was Horner ook zo kritisch geweest op Van der Poel, als Philipsen niet was gevallen en de etappe had gewonnen? De rit winnen was niet het belangrijkste voor de ploeg.”




De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. Een van de verhalen gaat over de band tussen Mathieu van der Poel en zijn opa Raymond Poulidor. Wat zijn hun gelijkenissen? Welke invloed heeft Poulidor gehad op de wielrenner en de mens Mathieu? En hoe wordt in Frankrijk aangekeken tegen MVDP? In de Zomergids lees je verder alles over de Tour de France en de Tour Femmes, Jonas Vingegaard over de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Nienke Vinke en nog veel meer!

Voor de zomervakantie
27 Reacties
17-03-2026 10:49
Het lijkt wel de Story.
    17-03-2026 11:03
    Dat is een belediging voor de Story…
17-03-2026 12:19
Kan het commentaar van de dopinghandelaar achterwege blijven
    17-03-2026 12:21
    Dan blijven er weinig volgers over:)
    17-03-2026 12:32
    Kunnen dit soort commentaren achterwege blijven? We weten het nu wel. In de titel staat duidelijk om wiens commentaar het gaat. Als dat je stoort, lees het niet en reageer vooral dan ook niet.
    17-03-2026 12:49
    Misschien moet het wel anders:
    Mocht VdP er genadeloos afgepoeierd worden door Pogi op de Cipressa, dat dit dan gewoon de laatste "bijdrage" is geweest van kenner JB hier op dit pltfrm.

    Dan ga ik zaterdag Pogi aanmoedigen. En de remmen van Matje wat laten slepen...
    17-03-2026 22:11
    Helaas Mies, ben bang dat hij net zoals doping in de wielersport nooit zal verdwijnen.
17-03-2026 09:37
Van een kenner als Bruyneel zou ik een betere analyse verwachten. In de zin van "het gaat bijna 40 per uur bergop, in het wiel blijven scheelt X watt" En dan zou Pogi Y Watt moeten trappen over 6 minuten om VdP te lossen, wat gewoon onmogelijk is".

Maar nee, Bruyneel baseert zich op "radio Peloton". Waarbij ik wel benieuwd ben welke antennes hij nog in het peloton heeft, welke renners er nog actief met hem communiceren.

En als hij net zo veel antennes heeft als de gemiddelde flitser, maakt het dat zijn bijdrage net zo zinvol is als welke prognostiek van de doorsnee flitser ook.
    17-03-2026 10:09
    Je hebt de doorsnee flitser hoog zitten
    17-03-2026 10:13
    Eerder laag. De gemiddelde bijdrage van een flitser is ongeveer 0, wat nog altijd veel meer is dan de uitzonderlijk negatieve bijdrage van Bruyneel.
    17-03-2026 10:19
    Die wattages betekenen niets, tenzij je de persoonlijke data kan inzien van beide renners. De observaties en geruchten zijn uiteindelijk het enige waar we van uit kunnen gaan en wat dat betreft zit Bruyneel iets dichter op het vuur: wat we kunnen zien wordt bevestigd door mensen om MVDP heen en that’s it: er is geen sprake van wiggelarei.
    Ook het parcours: hoe ga je er iemand afrijden op een makkelijk parcours die beter is dan vorig jaar ook al ben je zelf beter? Je moet 2x meer beter zijn geworden als MVDP om het verschil te maken en dat is simpelweg onwaarschijnlijk, tot het onmogelijke toe.
    Alleen als MVDP iet tegenkomt (een valpartijtje, misselijk zijn, lekke band) kan Pogacar winnen.
17-03-2026 11:42
Pogacar moet durven gokken, stuur misschien del Toro vooruit op de Cipressa/voet Poggio, ga zelf zitten storen met UAE en dwing Alpecin het initiatief op. Dan kan je misschien omgekeerd in het wiel de finale in.
    17-03-2026 12:19
    Dat lijkt me inderdaad een goede tactiek voor UAE als ploeg, maar ik ben bang dat veelvraat Pogacar perse zelf wil winnen, terwijl VDP durft te verliezen. Als VDP "gewoon" bij Pogacar in het wiel blijft zitten is de kans redelijk groot dat hij opnieuw wint. Als Pogacar del Toro laat gaan, is de kans redelijk groot dat del Toro (of één van zijn mede ontsnappers) wint, ervan uitgaande dat VDP niet reageert op del Toro.
    17-03-2026 13:10
    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Romans, dat dit de beste tactiek voor UAE als ploeg is om deze koers te winnen - maar ik vermoed (net als El Stoemperi hierboven) dat het belang van winnen met Pogacar voorrang krijgt in dit geval. En ze dit soort spelletjes dus niet zullen spelen. De recente uitspraken van Del Toro lijken daar ook op te zinspelen.
    17-03-2026 14:45
    Maar Del Toro is geen Pogacar. Als Del Toro gaat op Cipressa, dan zullen andere teams (Visma, Ineos, ...) hem volgen.
17-03-2026 10:28
Het is simpel: Pogacar moet 2x meer beter zijn geworden dan MVDP beter is geworden dit jaar om hem te lossen, anders blijft MVDP gewoon in het wiel. (Op dit parcours) MVDP is duidelijk beter en het dus zeer onwaarschijnlijk dat je 2x meer progressie hebt geboekt. (En was Pogacar 2x beter in Strade dan vorig jaar? Hij gaf min of meer dezelfde indruk)
(Op het Parcours van RVV en Parijs Roubaix zijn veel meer variabelen, daar kan het nog alle kanten op maar ook daar heeft MVDP de zekerheid dat hijzelf duidelijk beter is dan vorig jaar en kan dus achterover leunen om te zien wat er gebeurt in plaats van pro actief een voordeel te moeten zoeken)
    17-03-2026 10:46
    Hoe kom jij aan de getallen 2x meer?
    Ik ben het wel eens met Mies. Als Bruyneel uitrekent dat Pogacar bv 80 watt meer moet trappen dan degene die in zijn wiel zit, dan weet ik zeker dat het onmogelijk is om Mathieu, del Toro, Van Aert, Jorgenson, Ganna en zelfs Brennan te lossen. Tenzij iemand op een gaatje wordt gezet, omdat er een 'mindere god' er tussen zit. Maar als je teveel energie kwijt bent in positioneren dan kan je natuurlijk wel weer in problemen komen.

    En nee we weten de getallen niet van deze kleppers. Maar we kunnen toch wel stellen dat deze 'zware' toppers een hogere of gelijke 6 minuten waarde hebben tvm de lichtere Pogacar. Dus als hij 100 watt meer moet trappen dan is dat onmogelijk. Echter als hij op de capi's er aan begint dan liggen de verhoudingen anders.
    Dus als Bruyneel wat concreter was geweest (en dat kan hij). Dan was Mies ook tevreden gesteld :).
    17-03-2026 11:58
    Mies is niet snel tevreden. Zeker niet als het gaat om J.B. ;-)
    17-03-2026 12:49
    @Aerts - voor de verstaander: 2x is niet letterlijk een nummer, het betekent simpelweg dat beter zijn dan vorig jaar niet genoeg is, MVDP heeft die stap namelijk ook gezet. Om hem uit het wiel te rijden moet Pogacar dus duidelijk meer verbetert zijn dan MVDP verbetert is, en omdat in het wiel rijden minder energie vraagt, dus niet een klein beetje want MVDP kan lekker in het wiel blijven als het hard gaat: hij hoeft het verschil niet per se te maken.
    17-03-2026 19:01
    Wat een onzin, en helemaal nergens op gebaseerd.

    Van der Poel heeft zelf gezegd dat als ie maar een procentje slechter is dan Pogi, hij hem niet kan volgen.

    Vanuit Strade hebben we een indicatie dat Pogi wellicht beter is dan vorig jaar (380W gemiddeld over z'n solo tov vorig jaar 340W). Ik weet het, niet direct vergelijkbaar, maar het is wel een indicatie dat Pogi er waarschijnlijk goed voor staat.

    Van der Poel heeft nergens aangegeven of gezegd beter te zijn dan vorig jaar; alleen dat hij tevreden is met zijn vorm (correct me if I'm wrong).

    De waarheid die veel flitsers niet onder ogen durven te zien is dat Van der Poel volledig op de limiet moet om Pogi überhaupt te kunnen volgen op de Cipressa, en ook op de Poggio. Daarmee kan ie nét winnen, omdat hij met z'n (net wat hogere) absolute vermogen een betere (vlakke) sprint heeft na een koers met niet al te veel kJ's verbrand. Dit is simpelweg de feiten - zie vorig jaar, en ook zo aangegeven door beide mannen (Pogi gaf aan dat ie net wat absolute power mist, VDP gaf aan dat ie op de limiet zat).

    Dus Pogi hoeft helemaal niet veel beter te zijn - een procentje beter en een Van der Poel die een procentje slechter is en VDP wordt er gewoon af gereden. Zie ook RVV vorig jaar, waar VDP net wat slechter was (again, zo door de man zelf aangegeven), en hij wordt er gewoon afgereden op de OK.
17-03-2026 19:59
Cool. Een bejaarde in een podcast, dat is natuurlijk een artikel op Wielerflits waard.

Ome Henk heeft ook een mening. En die heeft nog tot 2014 gekoerst dus actuelere informatie dan deze figuur.
17-03-2026 12:04
We hoeven niet te kijken , de voorspellers zijn er weer , een beetje zoals Eurosport , de klets Belg doet , Karsten ............. die renner heeft wel een kans , ja maar die kan veel beter dat , maar die renner heeft een veel betere ploeg , maar wanneer daar rekening mee houd , maak deze man heeft een veel betere kans , en dat gaat de hele dag door , die / hij kletsen het fietsen compleet dood elke keer weer , ik denk dat wij het zaterdag middag weten rond 5 ........ ?!
17-03-2026 12:52
Gelukkig vond Philipsen het ook goed... ook een goede vriend
17-03-2026 20:33
Dat hele verleden van Bruyneel boeit me geen ene moer, maar ik heb wel eens zo'n 'The Move' gezien en daar kwam hij zéér vervelend over. Dan 10 x liever Chris Horner.
17-03-2026 22:32
Oh ja want Johan Bruyneel is alwetend en kan in de toekomst kijken! Ik kan echt niet tegen al die ouwe mannen die altijd proberen een beetje de interessant proberen te doen met hun voorspellingen! Bruyneel, E. Dekker, De Cauwer, Wuyts, Bakelants, A. v/d Poel en ook Ruben van Gucht ook al is hij geen ouwe man, moeten echt hun mond dicht houden en hun meningen voor zichzelf houden, want het zijn altijd hele opvallende meningen die nergens op slaan! En het zijn altijd die oude mannen, nooit eens een jonge frisse 20er of 30er. Ik stel voor dat WF ook eens hier berichten gaat plaatsen over de mening van de mensen in de reacties want het slaat nergens op dat altijd de meningen van die gasten hierboven geplaatst moeten worden! Ik lees hier vaak reacties die nergens op slaan maar ze zijn logischer dan de meningen van de 60 plussers hierboven. En ik stel voor dat we alle wieleranalisten vervangen door jonge mannen als Zonneveld, Jip van den Bos, babbelbelg, Ijnsen, Tietema en co, de wielerpodcast De Rode Lantaarn en vooral heel veel Anders Mielkes! Ps. om verwarring te voorkomen, met deze reactie probeer ik niet te zeggen dat ik zeker weet dat Pogiboy en MVDP wel gaat lossen.
17-03-2026 22:33
Juist ja, interresante bijdrage bedankt :)

Reacties zijn gesloten.