Jakobsen slaat toe in Tour of California, Van Garderen behoudt leiderstrui
foto: Chris Graythen/Getty Images
donderdag 16 mei 2019 om 01:16

Jakobsen slaat toe in Tour of California, Van Garderen behoudt leiderstrui

Fabio Jakobsen heeft de hattrick van Deceuninck-Quick Step in de Tour of California gecompleteerd door naar de overwinning te sprinten in de vierde etappe. De Nederlander bleef in Morro Bay na een knappe sprint Jasper Philipsen en Peter Sagan nipt voor. Leider Tejay van Garderen kwam in de laatste tien kilometer ten val, maar kreeg na het jurybesluit geen tijdverlies aan zijn broek.

Kasper Asgreen en Remi Cavagna maakten de afgelopen dagen indruk in de Tour of California door op indrukwekkende wijze de etappes naar Lake South Tahoe en Morgan Hill op hun naam te schrijven. Woensdag waren de ogen binnen de succesploeg gericht op Fabio Jakobsen, die een nieuwe sprintmogelijkheid zag. De Nederlander had in Peter Sagan, Mark Cavendish en Danny van Poppel echter te maken met het nodige sprintgeweld.

Vijf vluchters kiezen zonder succes het hazenpad
De vierde etappe voerde het peloton in 212 kilometer van Laguna Seca Raceway naar Morro Bay en kende aanzienlijk minder hoogtemeters dan de etappes daarvoor. En dus zagen vijf mindere klimgoden hun kans schoon om mee te glippen in de vlucht van de dag. Roy Goldstein (Israel Cycling Academy), Johnny Brown, Ian Garrison (beiden Hagens Berman Axeon), Michael Hernandez (USA) en Joonas Henttala (Novo Nordisk) kregen een maximale voorsprong van vier minuten, maar wisten al snel dat zij geen kans maakten op de etappeoverwinning.

In het peloton controleerden de grote teams namelijk de etappe. Deceuninck-Quick Step, Trek-Segafredo en BORA-hansgrohe posteerden allemaal een mannetje op kop van het peloton om de voorsprong van de vijf koplopers onder controle te houden. Dit verliep zonder problemen, waardoor de koplopers met nog 5 kilometer weer werden ingerekend.

Van Garderen op achterstand, Asgreen nieuwe leider
Op dat moment was leider Tejay van Garderen op achterstand geraakt door een valpartij. Na een snelle fietswissel kon de Amerikaan echter weer door. EF Education First panikeerde niet en liet vier coureurs afzakken om Van Garderen op tijd weer terug te laten keren in het peloton. Zonder al teveel problemen leek de ploeg weer de aansluiting te maken met het peloton, maar nadat Van Garderen een bocht miste, werd de situatie snel penibel voor de leider.

Vooraan bereidden de sprintersploegen zich voor op een massasprint, waardoor het Van Garderen niet meer lukte om de aansluiting met het peloton te maken. Met een achterstand van 53 seconden kwam hij over de finish, maar kreeg deze door een coulante jury niet toegerekend.

Jakobsen slaat toe
Team Sunweb en Jumbo-Visma toonden zich van de sprintersploegen in de strijd om de ritwinst het meest actief. Max Walscheid en Danny van Poppel werden in polepositie de slotkilometer ingeslingerd, maar zij bleken tekort te komen. Peter Sagan en Jasper Philipsen kwamen in de laatste 200 meter opzetten, maar zij werden in extremis gepasseerd door Jakobsen, die met zijn overwinning de hattrick van Deceuninck-Quick Step completeerde.

RIDE Magazine
43 Reacties
Sorteer op:
16 mei 2019 08:37
Iemand die kan bevestigen dat ze de remmen andersom plaatsen voor renners uit landen waar links wordt gereden?
    16 mei 2019 09:01
    Dat klopt ja. Zelf ook wel eens de vergissing gehad in Nieuw-Zeeland en met één hand aan het stuur dacht ik mijn achterrem in te knijpen.... nee dus. En daar lag ik ;)

    Overigens is het zo dat in landen waar links gereden wordt, het gebruikelijk is de voor- en achterremhendels om te draaien. Dat heeft er mee te maken dat als je in zo'n land rechtsaf wilt slaan, je het rechtdoor rijdende verkeer moet passeren, je rechterhand moet uitsteken en tegelijk ook wilt kunnen remmen (en dat doe je dan nou eenmaal veiliger met de achterrem en die kan dan alleen met je linkerhand bediend worden).
    Precies de reden waarom het dan bij ons andersom is.
16 mei 2019 09:48
Had geen zin om weer 's nachts te kijken. Ging er al vanuit dat het een massasprint zou gaan worden. De juries zijn de laatste dagen wel nadrukkelijk aanwezig.
Elk jurybesluit leidt tot discussies. Valpartijen, mechanische pech etc. zijn helaas onderdeel van de sport en als je daardoor tijdverlies oploopt het zij dan maar zo.
Hier regels voor bedenken ter compensatie van favorieten etc. levert altijd competitie-vervalsing op.
16 mei 2019 10:02
40e Nederlandse overwinning dit seizoen!
16 mei 2019 10:10
Nog even een opmerking, van Garderen en 4 teamleden waren los van de volgwagens maar werden gestayerd door hun ploegleider en teruggebracht tot vlak voor hij die haakse bocht mistte. Nog een overtreding zou ik zeggen.
16 mei 2019 10:14
Van Poppel zat inderdaad helemaal niet in polepositie, maar schoof juist toch nog de top-10 in na in de laatste kilometer nog ver in de groep te zitten.

Reacties zijn gesloten.