Ronde van Hongarije wil profiteren van Giro-start in Boedapest

donderdag 21 november 2019 om 13:37
Ronde van Hongarije wil profiteren van Giro-start in Boedapest

foto: LaPresse (archief)

De Ronde van Hongarije wil volgend jaar optimaal gebruikmaken van het Grande Partenza van de Giro d’Italia in Boedapest. De rittenkoers begint namelijk twee dagen nadat de Giro het land heeft verlaten. Daarmee springt de Ronde van Hongarije in het gat dat de Tour of California achterlaat.


Afgelopen seizoen was de Hongaarse ronde nog halverwege juni, maar dat wordt vervroegd naar halverwege mei. De UCI heeft de periode van 13-17 mei goedgekeurd. Niet toevallig is dat twee dagen nadat de Giro d’Italia vertrokken is uit Hongarije. Daar begint op 9 mei La Corsa Rosa met een tijdrit in Boedapest. De dagen erna staan ritten naar Gyor en Nagykanizsa op het programma.

Door de nieuwe plek op de kalender hoopt de Ronde van Hongerije meer exposure voor de eigen koers. De organisatie wil in de toekomst de stap maken naar de nieuwe ProSeries. “Het eerste criterium daarvoor is dat minstens veertien WorldTour- of ProTeams aan de start staan”, zegt organisator Károly Eisenkrammer volgens Spaziociclismo.

Geen Tour of California
“Door de start van de Giro zullen de sterkste ploegen in het land zijn, met al hun auto’s en bussen. Na de laatste rit hier zullen de renners per vliegtuig naar Sicilië gaan, maar de voertuigen blijven in Hongarije”, aldus Eisenkrammer. “We hebben al met enkele ploegen gesproken of ze twee dagen later willen starten in de Ronde van Hongarije. We kregen een aantal bevestigingen. Zelfs de UCI zag het als een goed idee, vooral omdat er dit jaar geen WorldTour-wedstrijd zoals de Tour of California wordt georganiseerd in die periode.”

Dit artikel delen:

2 Reacties

Viktrodriguez 21 november 2019 om 15:47

Niets minder dan een prima organisatorisch plan daar van de lokale wielerronde. Kan een goeie impuls zijn voor de populariteit en groei van de sport in Hongarije.

Cyclinglife 22 november 2019 om 08:48

Slim plan, eigenlijk zou dit vaker moeten gebeuren, zal ook kosten besparen en zo makkelijker sponsors binden. Voor de zekerheid gooi het ook nog op co2 besparend en beter voor het milieu. Dan zijn de groene ook blij(er)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.