Jonathan Vaughters: “Kosten Tour of California en Tour de France zijn bijna gelijk”

woensdag 30 oktober 2019 om 09:42
Jonathan Vaughters: “Kosten Tour of California en Tour de France zijn bijna gelijk”

foto: Cor Vos (archief)

Jonathan Vaughters vindt dat er opnieuw nagedacht moet worden over professioneel wielrennen in de Verenigde Staten. “Wielrennen in de Verenigde Staten is een andere markt dan in de rest van de wereld, omdat de wedstrijden volledig door particulieren bekostigd moeten worden. Zo zijn de kosten voor de Tour of California – geloof ik – bijna gelijk aan de Tour de France”, vertelt hij. 


“Dat komt omdat de regering en de gemeenten het wielrennen nooit zouden sponsoren. Ons politieke systeem is daar niet naar gemaakt”, gaat de baas van EF Education First verder tegen CyclingNews. “In de Tour of California moet er betaald worden om de wegen, de omgeving rond de start en de omgeving rond de finish af te sluiten, terwijl in Frankrijk de Tour de France gezien wordt als Frans erfgoed, waardoor de regering de wedstrijd steunt. In de Verenigde Staten moeten we voor alles betalen. Dat maakt het lastig om een groot evenement te organiseren.”

Daarom vindt Vaughters dat er nagedacht moet worden over hervormingen in het Amerikaanse wielrennen. Hervormingen die de sport aantrekkelijker maken voor het Amerikaanse publiek. De Amerikaan denkt daarbij aan het organiseren van een deelnemersevenement: “Deelnemers zijn dan bereid om honderden euro’s te betalen om te mogen deelnemen. Dat zorgt voor een constante geldinstroom bij de organisatie.”

Daarnaast moet er nagedacht worden over de manier waarop het wielrennen op televisie wordt uitgezonden. “De wedstrijden zijn zes uur lang. Dat maken ze tot een Odyssee. Ze zijn episch en avontuurlijk. Maar dat betekent niet per se dat ze daarom televisievriendelijk zijn om te bekijken. Ik vind dat Dirty Kanza (een wielerwedstrijd in Kansas, red.) het op de goede manier doet.”

Tour of California
Vaughters eindigt zijn relaas tot slot met de hoop dat de AMGEN Tour of California in 2021 wederom op de wielerkalender za staan: “Maar ik hoop wel dat ze daarbij nadenken over de behoeften van het publiek in de Verenigde Staten. Ik denk dat het mogelijk is om daar iets op te verzinnen. Het wielrennen moet opnieuw worden uitgevonden.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

tendam 30 oktober 2019 om 09:50

Het wielrennen in Amerika zit sowieso in een dip. Vaughters afficheert zich graag als Amerikaanse ploeg, maar wat is er nu Amerikaans aan? Net als Trek. Het wordt wel beter, er komen goede jonge renners aan. Dan komt het geld wellicht ook terug.

NDI22 30 oktober 2019 om 17:08

Professioneel wielrennen misschien. Recreatief is het enorm populair in verschillende vormen.

freirefreire 30 oktober 2019 om 10:06

Ik denk dat Vaughters hier een punt heeft. Bovendien doet hij heel subtiel iets hoffelijks: Hij kan gemakkelijk zeggen “De overheid in de VS moet meer geld overhebben voor wielerevenementen”, maar dat zegt hij niet. In plaats daarvan zegt hij dat die wielerorganisaties zichzelf opnieuw uit moeten vinden. Het is netjes dat hij eerst wil zoeken naar creatieve oplossingen voordat hij in bedelmodus naar de overheid stapt. Tegelijkertijd denk ik dat er best wel wat goodwill en meedenkend vermogen zou kunnen zijn bij zo’n overheid, en dat hoeft geen geld te kosten.

9W 30 oktober 2019 om 14:25

Vergelijkbare problemen zijn er bij lokale wielerwedstrijdjes voor amateurs. Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn tussen staten onderling, maar bijvoorbeeld in New York is het verplicht om bij elke weg die je afsluit een aantal man politie neer te zetten (2 of 3) en de organisatie betaald de volledige kosten van de agenten. Ik denk dat hier in Europa iets anders me omgegaan wordt en de overheden het wielrennen dus beter faciliteren.

Daarnaast moet er met elke gemeente afzonderlijk afspraken gemaakt worden wanneer een wedstrijd door meerdere gemeentes gaat. Resultaat hiervan is dat het voornamelijk criteriums zijn die worden georganiseerd.

Een andere manier waarop het duidelijk wordt hoe kostbaar het organiseren van een wielerevenement is: voor een simpele toertocht (à Veenendaal-Veenendaal) betaal je zo $90 startgeld. Als ze echt uitpakken en een uitstekend georganiseerde cyclo neerzetten (GFNY), dan is het inschrijfgeld zomaar $320. Fietsen is in de VS voor de elite!

Brummel 30 oktober 2019 om 14:54

"goodwill en meedenkend vermogen bij zo'n overheid"

De VS is op een aantal gebieden te vergelijken met een derdewereldland. Ik denk niet dat ze daar ooit denken dat wielrennen een prioriteit is.

Ricardo Otxoa 30 oktober 2019 om 10:09

Dat vervelende narratief over televisiekijkers die niet bereid zijn zes uur naar een wielerwedstrijd te kijken omdat het zogenoemd ‘saai’ is hangt me onderhand de keel uit. Dan ga je toch lekker baseball kijken, waar na iedere honkslag reclame wordt uitgezonden.

Maillot à Pois 30 oktober 2019 om 10:16

Dat doen de Amerikanen dan ook.
En dat haalt Vaughters aan als een van de oorzaken waarom wedstrijden in Amerika niet rendabel zijn.

9W 30 oktober 2019 om 15:00

Baseball is ook een aflopende zaak, de jeugd vindt het te saai om te spelen. American Football is meer actie, maar bijna gegarandeerde hersenbeschadiging, ouders willen niet meer dat hun kinderen dat spelen.

Soccer is on the rise!

Wheely 30 oktober 2019 om 10:45

Als er èèn wedstrijd op de kalender is die je zou kunnen inzetten om zoiets als het mooie landschap en toerisme te promoten dan is het de TOC toch wel.

Of dat echt nodig is is maar de vraag natuurlijk.

Cyclinglife 30 oktober 2019 om 12:11

Publiek laten betalen voor het wielrennen. Klinkt leuk, ipv nietszeggende VIP waarvan de meeste niets met de sport hebben, fans en publiek de kans geven om tegen betaling de koers als vip mee te maken. En speciale zones instellen bij start en finish waar je op de eerste 2 rijen kan staan tegen betaling van een paar euro pp. Blijft het een sport voor het volk, en de fans die iets extra’s willen krijgen ookeen kans.

SteelHorseCowboy 30 oktober 2019 om 14:37

Eh.. hoe doet Dirty Kanza het dan?

Kan me voorstellen dat die in ieder geval veel minder geld kwijt zijn aan het afzetten van wegen, want ze rijden over onverharde wegen..

leegloper 30 oktober 2019 om 15:41

Ja, die vraag bleef bij mij ook hangen na het lezen van het artikel.

Maglia Rosa 30 oktober 2019 om 17:07

De toerfietser het evenement laten betalen.

Titaantje 30 oktober 2019 om 15:52

Ja laat die amateur miljonairs betalen om tussen de profs te rijden. Je ziet de valpartijen al voor je, waardoor profs voor een half ajaar uitgeschakeld zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair