Jakob Fuglsang kent hoofddoel voor 2020: “Wil koste wat het kost goud in Tokio”

zaterdag 26 oktober 2019 om 13:03
Jakob Fuglsang kent hoofddoel voor 2020: “Wil koste wat het kost goud in Tokio”

Jakob Fuglsang - foto: Cor Vos

Gisteren verkende Jakob Fuglsang met Chris Froome, Michał Kwiatkowski en Romain Bardet het parcours van de Olympische wegwedstrijd van 2020. En hij windt er alvast geen doekjes omheen dat hij komend seizoen voor niets minder dan goud gaat in de wegwedstrijd: “Dat wordt mijn grote doel volgend jaar.”


In 2016 was de Deense Astana-renner al dichtbij Olympisch goud. Het was Greg Van Avermaet die hem in de sprint wist te kloppen, waardoor hij genoegen moest nemen met zilver. Maar volgend jaar wil hij een nieuwe poging wagen om de top van de Olympus te bestijgen. “Ik wil koste wat het kost goud in Tokio, meer nog dan elke andere wielerwedstrijd”, zei hij na de verkenningstocht.

“Ik denk dat het een goed parcours voor me is”, blikt Fuglsang vooruit. “Ik ben optimistisch over mijn kansen. Bovendien zal het als het regent nog zwaarder zijn dan in Yorkshire. En alleen een klimmer kan op dit parcours winnen…”

De 34-jarige Fulsang kan terugkijken op een prima seizoen, ondanks dat zijn Tour de France in het water viel. Zo won hij voor het eerst een rit in een grote ronde, pakte hij eindwinsten in de Ronde van Murcia, de Ruta del Sol en het Critérium du Dauphiné. Eind april schreef hij zijn eerste monumentale klassieker op zijn naam. In Luik-Bastenaken-Luik soleerde hij naar de overwinning.

Dit artikel delen:

13 Reacties

xistnc 26 oktober 2019 om 13:05

“Koste wat het kost”, mooi ;)

Covadonga 26 oktober 2019 om 13:22

Vino zal het hem geleerd hebben.

Fast Freddy 27 oktober 2019 om 08:18

Hele foute uitspraak, zeker voor een Astana renner

Tuubke 26 oktober 2019 om 13:33

Dat zal een klap zijn als hij het per ongeluk níet redt… Hij is vast de enige niet die hier een hoofddoel van maakt.

Shinzawai 26 oktober 2019 om 13:42

Lopez dus kopman in de Tour.

Panache 26 oktober 2019 om 14:03

Voor de pure klimmers, net als Rio…

DMenchov 26 oktober 2019 om 14:50

Altijd riskant om heel je seizoen af te stemmen op 1 wedstrijd. Ik zou haast zeggen gedoemd om te mislukken.

De renners die mikken op de Vlaamse klassiekers hebben doorgaans een stuk of 5 kansen, in de heuvelkassiekers heb je er 3 en een grote ronde duurt 3 weken.

De OS is slechts 1 dag en die koers is vaak toch heel anders dan elke andere wedstrijd.

Shinzawai 26 oktober 2019 om 16:18

Het is prima te combineren met een sterk voorjaar, Tour als rittenkaper en daarna WK + Lombardije.

Pietspeed 26 oktober 2019 om 16:46

Idd, gedoemd te mislukken. Waarom jezelf ongezonde druk opleggen, als je de prestaties van concurrenten niet in de hand hebt, laat staan pech oid

Brabander 26 oktober 2019 om 14:59

Die Spelen hebben toch flink aan importantie gewonnen als je dat zo leest. En terecht ook. Toch geweldig om zo’n gouden medaille te mogen winnen!?

Pietspeed 26 oktober 2019 om 16:43

Als tang op een varken. Waarom niet gewoon dat hij daar graag wil winnen. Er zijn daar zoveel meer kanshebbers.

Anketieletje 26 oktober 2019 om 17:33

Mathieu moet ook maar eens voor de lol mee gaan fietsen. Hij weet nu dat-ie af en toe een beetje moet eten….. Ik denk dat Fuglsangs vogeltje toch wat in mineur zou gaan zingen.

Martino87 26 oktober 2019 om 17:45

Ik zou hem dan wel aanraden om niet met een snelle man in zijn wiel naar de finish te rijden.