Ivar Slik wint loodzware editie van Unbound Gravel, Laurens ten Dam vierde

zondag 5 juni 2022 om 08:27
Ivar Slik wint loodzware editie van Unbound Gravel, Laurens ten Dam vierde

Foto: Georg Lindacher / Wilier Triestina

Ivar Slik heeft zaterdag een unieke overwinning geboekt in Unbound Gravel. De Nederlander, dit sinds dit jaar ambassadeur is van Wilier Triestina voor het gravelracen, won na een wedstrijd van ruim negen uur de sprint van een kopgroep van vier. Laurens ten Dam werd vierde.

Unbound Gravel (ook wel bekend onder de oude naam Dirty Kanza) is het officieuze WK in de gravelscene. De wedstrijd in de Amerikaanse staat Kansas is 200 mijl lang, omgerekend 320 kilometer, en werd zaterdag verreden in bijzondere omstandigheden. Door de vele regenval van de afgelopen week, en de regenval op de koersdag zelf, was het erg modderig en werd de wedstrijd nog zwaarder.

Kopgroep met bekende namen
Laurens ten Dam was een van de eerste renners die ten aanval trok, maar zijn poging werd onschadelijk gemaakt door een elitegroep met daarbij topfavoriet Slik en ook oud-profwielrenner Ian Boswell (die vorig jaar won) en voormalig LottoNL-Jumbo-renner Alexey Vermeulen. Zij reden een kleine zestig kilometer voor de finish in Emporia weg met Keegan Swenson, de Amerikaanse kampioen mountainbike.

Ivar Slik hield de kopgroep bij elkaar en sprintte vervolgens na 9 uur, 22 minuten en 4 seconden naar de overwinning. Hij klopte Swenson en Boswell. Acht seconden later werd Ten Dam vierde. Hij was in de slotfase Vermeulen, die moest lossen op de laatste klim van de dag, nog gepasseerd. Peter Stetina, ook geen onbekende naam, werd achtste op negen minuten van Slik.

Bij de vrouwen ging de winst op de 200 mijl naar Sofia Gomez Villafane in een tijd van 10 uur, 27 minuten en 41 seconden.

Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. In deze editie is er ook ruimschoots aandacht voor de gravelscene. Je leest onder meer een interview met Peter Stetina, die vertelt over zijn transitie van de WorldTour naar gravel pro en zijn samenwerking met Canyon. Daarnaast lees je ook waarmee je Unbound Gravel kunt vergelijken in een artikel met Laurens ten Dam. Bestel nu jouw exemplaar!

Dit artikel delen:

16 Reacties

garconextraordinaire 5 juni 2022 om 08:41

Van harte Ivar wat een prestatie! De charme is er wel eem beetje af met die stuurtjes maar t geeft ook aan hoe serieus ze t zijn gaan nemen.

Wheely 5 juni 2022 om 10:02

Die stuurtjes gebruiken ze ook vooral om de polsen te ontlasten en het voegt weer een extra positie toe, ik snap wel dat dat tijdens die lange ritten erg fijn is.

Ikweethetniethoor 5 juni 2022 om 10:19

Natuurlijk is het lekker. Maar het gaat natuurlijk gewoon om het aerodynamische voordeel. Niet meedoen aan de gentlemens agreement en eruit zien als ‘die ene die de groepsrit met een tijdritstuur mee gaat’ maakt voor mij dat ik de rest een stuk hoger heb zitten. Maarja, het is volgens de regels en de winnaar heeft altijd gelijk. Dat snap ik. Volgend jaar is het hopelijk wel verboden.

ssj 5 juni 2022 om 12:31

Je moet een gentlemen’s agreement ook niet 2 weken van tevoren maken, maar dit ruim voor zo’n wedstrijd doen

EricV 5 juni 2022 om 13:20

Idd erg triest die stuurtjes. Ltd bewijst dat t ook zonder kan

Derierre de la course 5 juni 2022 om 08:42

Edit redactie: dankje, het is aangepast!

Wheely 5 juni 2022 om 10:05

Grappig die nr 1 en 2 in de junioren race :)

Martino87 5 juni 2022 om 10:40

Ik zie dat er ook een Unbound XL is van 350 mijl! Dat is ook een mooi stukje fietsen.

Ouwe Taaie Bask 5 juni 2022 om 11:00

Het lukt LTD en consorten goed om het gravelen commercieel te maken. Dure reisjes over de hele wereld en ook deze wedstrijd krijgt steeds meer aandacht. Dit terwijl het nivo en aantal deelnemers vergelijkbaar is met een aantal NL wedstrijden die veel minder aandacht krijgen (ook op wielerflits). Ik luister graag naar de podcast, maar de commercie begint er wel steeds meer vanaf te druipen…

EricV 5 juni 2022 om 13:25

De fietsfabrikanten proberen je weer een extra fiets aan te smeren

Klein Verzet 5 juni 2022 om 12:22

Wat volgt? Met een ligfiets of op een paard? Sowieso vind ik dat gravel-racen (hoezo Nederlands?) een bezigheid voor profs die geen prof meer zijn maar het nog heel graag spelen; een beetje de Johnny Depps in de rechtszaal – acteert ie nou of is ie echt zo?

Alfons Haavers 5 juni 2022 om 12:30

Peto nog niet in Tour-vorm blijkbaar.

Erica-de-moeder-van-Niki 5 juni 2022 om 12:37

Die deed de kortere afstand.

Alfons Haavers 5 juni 2022 om 12:41

Ja maar niet meteen in de voorste regionen geëindigd.

Pietspeed 5 juni 2022 om 13:06

Samen met z’n maatje Oss. Opvallend dat er in de 200 mile aanzienlijk sneller is gefietst dan de honderd. Ca 9u.20min vs 5u.
Sagan en Oss 5u.55…. Hebben misschien meer fun gehad dan gekoerst, al dan niet voor de sponsor.

Mystery Rider 5 juni 2022 om 14:23

Back to basics – 10 uur op de fiets – zalig !!!

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone