Israel Cycling Academy op Katusha-licentie naar WorldTour

woensdag 2 oktober 2019 om 18:24
Israel Cycling Academy op Katusha-licentie naar WorldTour

foto: Cor Vos

De deal tussen Israel Cycling Academy en Katusha-Alpecin is officieel beklonken. De Israëlische ProContinentale formatie maakte bekend dat de Zwitserse WorldTour-ploeg overgenomen wordt en dat op die licentie volgend jaar de stap naar het hoogste niveau wordt gemaakt.

Israel Cycling Academy treedt in 2020 toe tot de WorldTour, meldde de ploeg vandaag trots. De ploeg en het management van Katusha tekenden een overeenkomst, waardoor die stap mogelijk gemaakt is. Gereden wordt op de bestaande Katusha-licentie, die bovendien voor drie seizoenen is verlengd. De ploeg houdt vast aan de traditionele blauw-witte shirts, die in lijn met een nieuwe sponsorovereenkomst worden geleverd door kledingconstructeur Katusha.

Voor Israel Cycling Academy is dit een nieuwe stap in haar snelle ontwikkeling, nadat amper vijf jaar geleden begonnen werd in het continentale circuit. In 2017 promoveerde de ploeg al naar het ProContinentale niveau. “Enige tijd geleden zei ik dat Israel Cycling Academy vroeg of laat in de WorldTour zal rijden”, zegt mede-eigenaar Sylvan Adams in een perscommuniqué. “Ik kijk ernaar uit dat dit komend seizoen al het geval is.”

“Ik weet zeker dat deze stap onze kernvisie versterkt om de Israëlische wielersport te ontwikkelen op het hoogste niveau”, zegt mede-eigenaar en oprichter Ron Baron. “Het doet me genoegen om volgend jaar een Israëlische renner in de Tour de France te zien.” Teammanager en oud-renner Kjell Carlström: “Elk jaar is het team op zowel organisatorisch als sportief niveau gegroeid. We zijn klaar voor deze nieuwe uitdaging.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

FritsvanHoefelen 2 oktober 2019 om 18:47

Voor de mondialisering goed. Weer een Aziatische ploeg erbij

Chasse_patate 2 oktober 2019 om 18:48

Een Israëliër naar de tour voor alleen commercieel belang. Totaal geen sportief belang erbij.

Je kan lullen wat je wilt over Astana. Maar ze hebben wel een paar goede kazakken aan het rijden gekregen. Er is nog geen Israëliër op niveau gaan rijden.

ChefSpijker 2 oktober 2019 om 19:16

Daar zijn wel meer voorbeelden van geweest toch. De Chinese breakawaykiller van Skil bijvoorbeeld. Of de eerste donkere Afrikaan. De Israeliërs van deze ploeg worden mondjesmaat ook wel beter. Die Niv dit jaar toch al 100+ CQ-punten gepakt en Goldstein liet zich laatst in Denemarken nog aardig zien met een top 10-plek in een lastige rit. Een van die gasten meenemen naar de Tour kan vast geen kwaad. Mooi in de vroege vlucht in de sprintritten en water halen.

rovi 2 oktober 2019 om 22:14

Vergeet de Basken van Euskaltel niet

hartstikkebedankt 2 oktober 2019 om 18:50

Wat wordt dan het team?

Contractrenners 2020 ICA:
BADILATTI Matteo
CIMOLAI Davide
EINHORN Itamar
HERMANS Ben
HOFSTETTER Hugo
MARTIN Dan
NEILANDS Krists
RÄIM Mihkel
VAN ASBROECK Tom

En dan de renners van Katusha die nog een contract hadden, of worden die niet overgenomen? Zo niet, dan ben ik erg benieuwd waar Politt gaat tekenen en welke renners hier nog aan toe worden gevoegd.

Yeez 2 oktober 2019 om 18:50

Welke rijders van katusha gaan mee?

havana 2 oktober 2019 om 18:57

In ieder geval Politt gaat mee, en weg moeten Alex Dowsett en Dmitry Strakhov. De rest moet nog over worden beslist.

Groningen 2 oktober 2019 om 19:38

Politt had dit jaar al niet heel veel steun, maar dat gaat er ook nog niet veel beter op worden komend seizoen zo te zien.

Titaantje 2 oktober 2019 om 19:58

Met Van Asbroekc, Debusschere en Biermans toch een redelijke kern rond hem? Niet fantastisch, maar ook niet slechter dan dit jaar. Wellicht nog een Dempster en Jensen bv erbij

BW52 2 oktober 2019 om 19:13

Mijn schoonvader zou zeggen TSJOoooo

mollemarijden 2 oktober 2019 om 19:14

Wanneer politiek in sport betrokken wordt, nieuw dieptepunt in het wielrennen?

Matxin 2 oktober 2019 om 19:17

Je bent even vergeten dat we met Astana, Bahrein en UAE al drie nationale propaganda ploegen hebben?

rovi 2 oktober 2019 om 22:15

En dat in het verleden met Euskaltel al hadden

Haanaf 2 oktober 2019 om 22:18

Ik hoop wel dat het dan niet zo’n 1-dagsvlieg wordt rondom een rijke suikeroom die na een teleurstellend seizoen of conflict direct de stekker eruit trekt.

ghostwriter 2 oktober 2019 om 19:47

Na Astana, Bahrein en UAE nog zo'n reclamezuil voor een Faschistische staat in de WT…

Veloburto 2 oktober 2019 om 19:57

Je kan het woord niet eens spellen

jooprioolpijp 2 oktober 2019 om 20:27

@Velo: …maar afgezien van de vorm heeft hij wel een punt, al had ik zelf een ander woord gekozen.
Ook hierin gaat het wielrennen het voetbal achterna, alleen hier zijn de £$€ van twijfelachtige oorsprong iets meer zichtbaar door de anderszins charmante gewoonte om de naam van de sponsor aan de ploeg te geven.

freirefreire 3 oktober 2019 om 08:55

Sorry dat ik als politicoloog op een wielerforum even een verhaal over politiek moet houden, maar hou de terminologie correct aub. Israel, Kazachstan, de UAE én Bahrein zijn geen van allen fascistische staten. Het zijn (op Israel na) dictaturen, dat wel, en er is van alles aan te merken op de manieren waarop deze landen gerund worden. Maar een fascistische staat is iets compleet anders en het gebruiken van die term is gevaarlijk omdat, als het te vaak in de verkeerde context gebeurt, het meer een scheldwoord wordt dan een kwalificatie.

Bovendien eens met Lohof: Voor een échte fascistische staat moet je kijken naar bijvoorbeeld Nazi-Duitsland, en daar hebben ze in Israël bijzonder zwarte herinneringen aan.

Veloburto 3 oktober 2019 om 12:28

@jooprioolpijp, nee ghostwriter heeft geen punt en geen enkel idee waar hij het over heeft. Lees bijvoorbeeld de reactie van freirefreire

AWestie 2 oktober 2019 om 23:00

Gaat Alpecin nu verder met MvdP sponsoren dus?

Cyclinglife 3 oktober 2019 om 07:00

Blijft toch een bizarre situatie, hoe kan het dat DD nog steeds een wt status heeft? En een Israëlische ploeg een wt ploeg over kan kopen en zo promoveert tot wt? Wat is dan de waarde van wt? Waarom dan criteria maken waar wt ploegen aan moeten voldoen, als je eigenlijk iedereen toelaat?
UCI zou wat mij betreft nu verplicht een Palestijnse ploeg wt moeten maken. Om een statement te maken dat sport politiek en geld overstijgt.

HoofdIsVrij 3 oktober 2019 om 12:12

Benieuwd of ze aan De Rosa fietsen vasthouden of overgaan op Canyon. En mocht Canyon weggaan wat dit zal betekenen voor Corendon.

Headlines

Materiaalzone

Populair