IOC wijst plaatsen wieleronderdelen voor 2020 aan

IOC wijst plaatsen wieleronderdelen voor 2020 aan
woensdag 9 december 2015 om 17:09

Het Internationaal Olympisch Comité heeft de plaatsnamen benoemd die de wielerdisciplines tijdens de Olympische Spelen van 2020 gaan huisvesten. De wegwedstrijden werkt het peloton af in Tokyo, evenals de BMX-onderdelen. De baanwielrenners en mountainbikers strijken neer in Izu, weet het ANP. Kostenbesparend
De keuze om de baanwedstrijden en de mountainbike-disciplines in Izu te houden is min of meer verrassend. Izu is een klein stadje op zo’n 120 kilometer afstand van Tokyo, waar de Olympische Spelen plaatsvinden. Het IOC heeft kostenbesparing echter hoog op de agenda staan en aangezien men in Izu kan gebruikmaken van het al bestaande Japan Cycle Sport Centre, is daarvoor gekozen. Ook de mountainbikers maken gebruik van deze faciliteiten en rijden hun wedstrijden met de befaamde vulkaan Fuji op de achtergrond. Naar verluidt bespaart de organisatie daarmee 75 tot negentig miljoen euro.

Mini-olympisch dorp
De wegwedstrijden starten wel ‘gewoon’ in Tokyo, in alle gevallen met start en finish nabij de bekende paleistuinen. Voor de BMX-onderdelen zet men een tijdelijk stadion op in het centrum van de Japanse hoofdstad, waar zo’n vijfduizend toeschouwers de verrichtingen van hun idolen kunnen volgen. In Izu kunnen de twee andere wielerdisciplines terecht in een mini-olympisch dorp. Aankomende zomer is het echter eerst de beurt aan Rio de Janeiro om de Olympische Spelen van 2016 tot een goed einde te brengen. In de Braziliaanse hoofdstad staan de renners pittige omlopen te wachten.

Dit artikel delen:

11 Reacties

Leukefans 9 december 2015 om 18:03

Ligt dat nu aan mij of is dat een volledig onbegrijpelijk titel?

Hakkie2 9 december 2015 om 18:07

@Leukefans: ik vind het een zeer logische titel en dekt ook de lading. Er had alleen OS 2020 kunnen staan, omdat niet iedereen gelijk aan de OS zal denken.

petoi 9 december 2015 om 18:24

En dan wel een mini Olympisch dorp bouwen… Gooi die 500 man/vrouw dan gewoon in een hotel.

achtpuntzes 9 december 2015 om 18:26

vreemde titel, ja. het stuur moet hier, de wielen daar. ;)
gelukkig wordt na het lezen van het artikel alles duidelijk :)
@petoi:
liever niet gooien met onze topsporters aub. ;)

Netraam 9 december 2015 om 18:27

@petoi
Een hotel waar? In Tokyo, tussen de fans, 120 kilometer van de wedstrijd? Shizuoka of Yokohama? Nog steeds ben je dan gewoon ruim 50 kilometer verwijdert van de plek waar je de wedstrijd gaat rijden.

Leukefans 9 december 2015 om 18:31

@Hakkie
Wielerdisciplines in plaats van onderdelen of loaties ipv plaatsen had de titel volgens mij een pak verteerbaarder gemaakt, maar goed, het is misschien maar muggenzifterij…

xistnc 9 december 2015 om 18:38
Quote:
Naar verluidt bespaart de organisatie daarmee 75 tot negentig miljoen euro.

Dus een besparing van 77,95 euro of zevenenzeventig euro en vijfennegentig cent zou ook kunnen?

Hakkie2 9 december 2015 om 18:57

@xistnc: de eenheid is hier gewoon ‘miljoen euro’. Of zeg je bij 100 tot 150km ook dat het ook 105 meter kan zijn?

remco2103 9 december 2015 om 20:34

@leukefans
Haha eens, ik dacht na het lezen van de titel dat het een vervolg was op de artikelen over de schijfremmen. ;)

Chrys 9 december 2015 om 21:01
Quote:
Het IOC heeft kostenbesparing echter hoog op de agenda staan

Hoe vol zat hun kas ook al weer?

Ik dacht bij het lezen van de kop trouwens dat het om startplekken ging haha

iLLan 10 december 2015 om 09:41

@xistnc, wat mij vooral stoort is dat het ene getal een cijfer is en de ander uitgeschreven is. Liever allebei hetzelfde, zeker bij een journalistiek stuk. De handregel is geloof ik om getallen vanaf 13 als cijfer te schrijven.
Dan voorkom je ook al meer dat je het leest zoals jij aangeeft

Headlines

Materiaalzone

Populair