Ide Schelling over trainingsongeval: “Compleet de schuld van de bestuurder”

zondag 17 januari 2021 om 09:47
Ide Schelling over trainingsongeval: “Compleet de schuld van de bestuurder”

foto: Cor Vos

Meerdere renners van BORA-hansgrohe werden zaterdag op de laatste dag van een trainingskamp aangereden door een auto. “De automobilist kreeg een stopteken, maar keek totaal niet en reed zo de hele groep omver”, zo vertelt Ide Schelling in gesprek met de NOS.

De 22-jarige Schelling was samen op pad met onder meer Wilco Kelderman, Rüdiger Selig en Andreas Schillinger. “We hadden de training erop zitten en vervolgens besloten sommige jongens nog een ‘wielrennersdingetje’ te doen. Ze wilden de zes uur volmaken en besloten nog twintig minuten door te rijden. Toen is het gebeurd.”

“Ik had er zelf al genoeg van, ik was er klaar mee. Voor mij is het een gelukkige beslissing dat ik niet mee was. Niemand heeft het ongeluk echt gezien op de jongens na, maar het bleek wel een heftig ongeluk te zijn. Het is ook niet niks als je dertig of veertig kilometer per uur rijdt op een vlakke weg en er komt vervolgens een auto met redelijke snelheid op je ingereden.”

Domper
“In Nederland is het geluk dat je mooie fietspaden hebt, maar in het buitenland koers je gewoon op de openbare weg met auto’s naast je”, aldus Schelling. “Er is dus verkeer van rechts en links. Natuurlijk let je daar op, we hebben vaak ook een auto achter ons rijden die verkeer op afstand weet te houden. Vandaag was echter compleet de schuld van de bestuurder.”

De sfeer binnen de ploeg is nu wel bedrukt, zo laat Schelling weten. “Het was een heel mooi trainingskamp, maar om zo te eindigen is echt een domper. Het is nooit leuk om te horen dat je ploeggenoten en vrienden in het ziekenhuis liggen.” Zijn landgenoot Kelderman kampt met een wervelbreuk en hersenschudding en ook Andreas Schillinger en Rüdiger Selig zijn gehavend.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Panache 17 januari 2021 om 10:15

Ik vraag mij af wat de doel van dit separate artikel is. Ide Schelling is geen getuige. Daar waar de NOS nog netjes kopt: ‘Schelling over aanrijding Kelderman’ vindt WF het nodig om te koppen met: ’trainingsongeval compleet de schuld van de bestuurder’. Is er geen eindredacteur die denk – laten we ons neutraal opstellen en afwachten hoe de feiten zich ontwikkelen zo’n ongeluk is al erg genoeg?

Sephiroth 17 januari 2021 om 11:21

Dat en hij zegt dat niemand het heeft gezien behalve de betrokken renners.idd een suggestieve kop zonder fatsoenlijke onderbouwing

platteprijs 17 januari 2021 om 12:25

Aan de op deze site gepubliceerde artikelen te zien, werkt Wf niet met een eindredacteur.

reusjen 17 januari 2021 om 10:28

Eens met bovenstaande, het artikel is slecht opgebouwd, het leest simpelweg niet lekker weg en als je er doorheen geworsteld bent, kom je tot de conclusie dat er eigenlijk niets in stond. Wielerflits is op dit moment een beetje als een adolescent die fysiek wel volwassen is, maar psychisch nog wat tijd nodig heeft om te groeien. Wanneer gaan jullie je als een serieus en te respecteren nieuwsbron gedragen?

Tuubke 17 januari 2021 om 10:45

Dit voegt inderdaad niets toe, dus misschien maar wachten met meningen op de getuigenis van iemand die er wél bij was. Die kan misschien ook uitleggen wat Schelling bedoelt met “De automobilist kreeg een stopteken”. Van wie dan?

Jacco van Stierop 17 januari 2021 om 11:27

Er staat een stopbord aan het eind van de Via Verdi (Peschiera del Garda). Het zicht op het voorrang hebbende verkeer van rechts, – de Via Ronchi, waar de renners vandaan kwamen-, wordt behoorlijk belemmerd door een boom en hoge coniferen. Of misschien heeft de bestuurder de snelheid van de renners verkeerd ingeschat.

De aanwezigheid van het kapelletje op de hoek heeft er wellicht voor gezorgd dat de schade niet nog groter is.

JVD 17 januari 2021 om 11:45

Kijk, niet het artikel geeft (blijkbaar, volgens velen hier) extra info, maar deze reactie op een reactie doet dat wel. En zo ontstond toch meerwaarde. Misschien is Wielerflits naast nieuwssite ook een informatie creërende community, meer dan sommigen zich realiseren?

Jasper11 17 januari 2021 om 10:46

Waardeloos artikel. De bestuurder kreeg een stopteken? Hoe dan? Op de openbare weg? Wordt in de lead in een zin gezegd en dan verwacht je verder op in het artikel een uitdieping daarvan. Maar het bleek een quote van de NOS te zijn. Ook bijzonder dat zij daar dan niet op doorvragen.

Japiejo 17 januari 2021 om 11:06

Wat is dit voor waardeloos artikel? Nergens verdere toelichting en wát er staat roept alleen maar meer vragen op. En dan die kop…

KennyKlimmen 17 januari 2021 om 11:10

Gelet op de berichtgeving van trainings -en koersongevallen met auto’s in Italië zou je bijna denken dat het een tendens is….

Arie den Blanken 17 januari 2021 om 11:22

Wat gaan ze daar dan ook doen? Het weer was daar zeker niet beter dan hier.

Merlinappa 17 januari 2021 om 11:15

Wat een flut artikel.

wielrenner 17 januari 2021 om 11:15

Alles wat ik wilde opmerken is inmiddels geschreven.

Pelsluis 18 januari 2021 om 23:50

Ik heb de indruk dat in de media een niet onaanzienlijk deel vd stukjes door stage-krachten worden geschreven ……

Headlines

Materiaalzone