fbpx

‘Hoogerheide en Hulst in 2020-2021 de Nederlandse manches in de Wereldbeker’

Door , maandag 6 januari 2020 om 16:47
‘Hoogerheide en Hulst in 2020-2021 de Nederlandse manches in de Wereldbeker’

foto: Cor Vos

Het wordt pas officieel gemaakt tijdens het WK in het Zwitserse Dübendorf, maar onze bronnen zijn formeel: “Hoogerheide en Hulst worden volgend seizoen de Nederlandse manches in de vernieuwde Wereldbeker veldrijden.”

Opmerkelijk: Valkenburg, waar in 2018 nog het WK plaatsvond, heeft om een of andere reden geen kandidatuur ingediend. Rosmalen deed dat wel, maar omdat Stichting GPB volgende winter opnieuw het Europees kampioenschap wil organiseren, zijn ze daar in het Autotron pas kandidaat om in het seizoen 2021-2022 toe te treden tot het hervormde regelmatigheidscriterium.

Dat betekent concreet dat Flanders Classics alleen van Hulst en Hoogerheide officiële kandidaturen in de bus kreeg en dat zullen ook de twee wedstrijden zijn die volgend seizoen gaan deel uitmaken van de Wereldbeker.

De Vestingcross in Hulst is relatief nieuw en volgende maand pas aan zijn vierde editie toe, maar oogstte reeds bijzonder veel lof bij zowel renners als publiek. De GP Adrie van der Poel in Hoogerheid is dan weer een gevestigde waarde sinds 2003 en stond nog nooit ter discussie.

De trappenpartij in Hoogerheide – foto: Cor Vos

Ondertussen kreeg WielerFlits bevestigd dat er geen zestien maar veertien wedstrijden deel zullen uitmaken van de Wereldbeker van volgend seizoen: zeven Belgische manches, aangevuld met zeven niet-Belgische, waarvan dus twee in Nederland. Ook Frankrijk (Besançon) en Tsjechië (Tábor) zijn zekerheden.

De Belgische wedstrijden in pole position, maar ons nog niet bevestigd, zijn Overijse, Diegem, Zonhoven, Koksijde, Wachtebeke en Namen. Ook Heusden-Zolder is een potentiële kandidaat. Tijdens het WK in Dübendorf wordt de volledige WB-kalender definitief bekendgemaakt.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Samlambeej 6 januari 2020 om 17:12

7 in België en 7 in het buitenland: Hulst, Hoogerheide, Tabor en Besançon.
Stel je voor dat daar nog 2x VS en 1x Zwitserland bijkomen. (Bern wss niet)
Wat is er dan in wezen veranderd? Behalve dan dat de kost verdubbeld is.

Rawolf 6 januari 2020 om 17:21

Het monopolie van flandersclassics

A.M.M. Jonkers 6 januari 2020 om 17:40

@Rawolf:
U slaat de spijker op zijn kop. Wouter Vandenhaute vult zijn zakken en de veldritten gaan naar de sodemieter.
Eerder heeft die "zogenaamde wielerliefhebber" al diverse wegkoersen in België de duimschroeven aangedraaid en de Gemeente Geraardsbergen dient vanaf volgend seizoen voor elke passage van De Muur fors te betalen. Hoogste tijd om deze grootgraaier de wielerwereld uit te schoppen. Kan hij naar voetbalclub Roda JC die hij steun beloofd heeft…….

Apemantus 6 januari 2020 om 17:42

België zou eigenlijk 8 crossen voor z’n rekening nemen. Maar ik ben het er wel mee eens dat met 7 crossen het zwaartepunt nog steeds veels te veel in België ligt.

Thijs E 6 januari 2020 om 19:11

Er is zoveel veranderd, dat alles hetzelfde gebleven is. Behalve inderdaad de verdiensten van FC en waarschijnlijk de UCI.

Onno Meeuwis 6 januari 2020 om 19:55

Dit kan niet volgens hun eigen regels. Er moeten minstens 7 organiserende landen zijn als er 14 of 15 wedstrijden zijn. VS, NL, België, Tsjechië, Frankrijk en Zwitserland zijn er maar 6

Samlambeej 6 januari 2020 om 20:38

Klopt. Volgens Tomas Van den Spiegel spreken ze ook met Kopenhagen en Londen.
Denemarken is op zich geschikt land voor de cross maar tot dusver geen toppers, zelf geen aankomende talenten.
Over Londen vraag ik mij de lange termijn visie af. Als Flanders Classics geen WB in Engeland organiseert hebben ze gewoon gefaald.
Cyclocross is er big & booming én ze hebben Pidcock. Alleen is wielrennen niet algemeen populair in Engeland. Soms is er zelfs sprake van haat jegens fietsers. En zonder grote bedrijven die er geld in willen stoppen heb je geen WB. Aan Flanders Classics en lokale organisatoren om die warm te maken.

KnightBiker 6 januari 2020 om 21:42

Inderdaad, Flanders classics heeft in Het wegrennen een mooi portfolio opgebouwd maar de wijze waarop dat ging is niet zo fraai, in het cyclocross doen ze nu hetzelfde.
Wat mij betreft is dit dan ook alleen acceptabel als ze er in slagen crossen buiten België groot te maken met wedstrijden in Frankrijk, Tsjechië, de VS, Nederland en vooral Engeland! (En dus een aanloop periode van een aantal jaar nemen waarop deze crossen met verlies draaien.)

De cross in Hulst, dat is wat mij betreft een miskleun omdat dat al zo goed als België is… de Cross in Gieten was als Wereldbeker mooi samen gegaan met een kleine cross in Duitsland of elders in Noor Nederland.

john 7 januari 2020 om 09:13

AMM Jonkers Roda Jc staat echt niet om die gast te springen ,dus dat gaat hem niet worden

Theo Bovengemiddelkamp 6 januari 2020 om 17:19

Twee heel erg mooie Nederlandse crossen. Allebei één van de mooiere parkoersen van het seizoen en allebei veel publiek.

Van de Belgische crossen vind ik Wachtebeke er niet echt tussen passen.

Conclusie: Nu zijn er 9 crossen, waarvan 3 in België en 6 buiten België. Straks zijn er 14 crossen, waarvan 7 buiten België en 7 in België. Flanders Classics zegt dat ze de cross willen internationaliseren, maar het buitenland is er 1 crossje op vooruit gegaan en België 4 crossen. Dit is het tegenovergestelde van internationaliseren.

Verweggistan 6 januari 2020 om 17:27

En de buitenlandse cross die ze er op vooruit is Hulst, op een steenworp afstand van Belgie. :)

Samlambeej 6 januari 2020 om 17:38
Quote:
Van de Belgische crossen vind ik Wachtebeke er niet echt tussen passen.

Zeg maar: echt niet.
Hulst en Hoogerheide zijn voor onze kempenzonen minder ver dan Wachtebeke, Eeklo, Oudenaarde of die in West-Vlaanderen. #internationalisering #wiebetaaltdiebepaalt

FDJ 6 januari 2020 om 17:48

Hoogerheide is ook zowat België

Gebruikersnaam 6 januari 2020 om 18:39

Internationaliseren doe je met renners, niet met crossen. Er gaan niet plots lokale renners opduiken omdat er een cross in de buurt wordt georganiseerd, er moet een cross worden georganiseerd als er genoeg lokale renners zijn. Als je publiek wil dan toch.

Maar goed, laat ze maar blijven proberen op de manier die al 15 jaar mislukt. Behalve in de VS dan, daar is 't nog enigszins haalbaar, maar dat zijn dan weer crossen die 90% van de renners liever zien verdwijnen als ze eerlijk zijn (omdat ze geen zin hebben in de reis).

FDJ 6 januari 2020 om 17:30

"Opmerkelijk: Valkenburg, waar in 2018 nog het WK plaatsvond, heeft om een of andere reden geen kandidatuur ingediend."

Die een of andere reden is vooral financieel. Dat is ook de reden dat World Cup daar al een paar seizoenen niet meer verreden wordt.

Overigens ben ik benieuwd of Hulst nog een en ander aanpast aan het parcours. Nu is het niet meer dan pak 'm beet Woerden, maar niet echt wereldbekerwaardig.

Apemantus 6 januari 2020 om 17:37

Tof. Al had Gieten er ook wel bij gemogen. Iemand hier op de site zei al in de comments dat Hulst in gesprek was met flanders classics. Was goed op de hoogte deze persoon.

Verweggistan 6 januari 2020 om 18:09

Hulst gaf vorig jaar al aan WB ambities te hebben.

Polleke 6 januari 2020 om 18:16

Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was… tot zover de mondialisering van het veldrijden…volgende sporten op de lijst zijn pietjesbak en vogelpiek…go Wouter !

koos verrek 6 januari 2020 om 18:20

’t is wel een slimme businessman die wouter

Edbrus 6 januari 2020 om 18:34

Namen wordt door Golazo georganiseerd. Zij zouden toch niet meedoen?

A.M.M. Jonkers 6 januari 2020 om 18:58

De stad Namen betaalt 50.000 euro aan Geldwolf Woutertje en het is geregeld….
Dus Golazo buitenspel gezet door Flanders Classics & UCI.

Theo Bovengemiddelkamp 6 januari 2020 om 21:34

Hulst is ook Golazo.

blix 6 januari 2020 om 22:27

Is dit het beste dat ze uit die 31 kandidaturen kunnen halen? Triest…

Jean Dumas 7 januari 2020 om 01:12

Fantastisch voor Hulst. Hele mooie cross.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.