Hidde van Veenendaal stapt over naar Metec-Solarwatt: “Mijn persoonlijkheid paste niet bij Jumbo-Visma Development”

Hidde van Veenendaal stapt over naar Metec-Solarwatt: “Mijn persoonlijkheid paste niet bij Jumbo-Visma Development”

foto: Léon van Bon/Topcompetitie

zondag 17 oktober 2021 om 19:55
Interview

Hidde van Veenendaal kwam als winnaar van Parijs-Roubaix U19 in de winter van 2020 over van de junioren naar Jumbo-Visma Development, met de nodige adelbrieven. We zijn intussen dik anderhalf jaar verder en de 20-jarige Noord-Brabander moet weg bij het Development Team. “Maar ik vind Metec-Solarwatt ook een uitstekende opleidingsploeg, dat hebben ze de laatste jaren bewezen”, zegt Van Veenendaal tegen WielerFlits, die komende zondag in de Omloop van de Braakman een gooi doet naar de eindzege in de Topcompetitie.

De uitleg uit het kamp van Jumbo-Visma Development is dat de jongeling zich niet goed genoeg ontwikkeld heeft binnen de normen van de opleidingsploeg. Dat beaamt ook de renner in kwestie. “Ze zagen niet de ontwikkeling die ze hadden gehoopt en verwacht, dat klopt”, zegt Van Veenendaal. “Dat verbaasde me wel, omdat ik natuurlijk ook naar het ziekenhuis ben geweest. Uit onderzoek bleek dat er een vernauwing in mijn liesslagader zit (waarvoor hij komende winter onder het mes gaat, red.). Daarnaast vind ik dat de wedstrijden die ik gereden heb, nog niet eens zo slecht afgewerkt heb. In Kreiz Breizh heb ik heel veel op kop gereden voor Mick van Dijke en dit voorjaar in de Istrian Spring Trophy heb ik hetzelfde gedaan voor Finn-Fisher Black, die daar eindwinnaar werd.”

“Een uitslag zegt lang niet altijd alles”, gaat de jongeling verder. Bovendien is er ook nog de verzachtende omstandigheid dat Van Veenendaal als belofte in 2020 niet heel veel kon koersen omwille van de corona-maatregelen. Veel wedstrijden zijn niet doorgegaan. De vraag rijst daarom of hij wel een eerlijke kans heeft gehad. Zijn afscheid is er in ieder geval eentje met mixed feelings. “Jumbo-Visma Development heeft een bepaalde manier van werken. En die sluit niet helemaal goed aan bij mijn persoonlijkheid. Daarom is het misschien ook wel beter om niet met elkaar verder te gaan en naar een team te vertrekken dat misschien beter bij mij past. Daar kun je jezelf wellicht beter ontwikkelen dan wanneer je niet op je plek zit.”

Van Veenendaal (tweede Jumbo-Visma-renner van links) in de kopgroep tijdens het NK U23 – foto: Cor Vos

Nieuwe stap lijkt bevrijding
Wat opvalt is dat Van Veenendaal na de mededeling van Jumbo-Visma Development plotsklaps de goede resultaten aan elkaar vast rijgt. Achtereenvolgens werd de stiefzoon van Arthur van Dongen zevende in het eindklassement van de Tour du Pays de Montbéliard (UCI 2.2U), zesde in de Omloop van Valkenswaard, vierde in de Eurode Omloop, winst in zijn thuiskoers de Ronde van Midden-Brabant (deze drie koersen reed hij voor zijn club De Jonge Renner) en achtste in Parijs-Tours voor beloften. Een reeks resultaten waar je als tweedejaars belofte mee kunt thuiskomen. “Je kunt het een bevrijding noemen, maar ik ben ook bij een manueeltherapeut geweest.”

De Noord-Brabander had vaak last van zijn rug- en bilspieren. “Daardoor rijd ik nu ook weer beter. Maar het is wel waar dat ik mentaal nu veel frisser rondrijd. Dat mijn resultaten nu ook steeds beter zijn, geeft me dan ook veel vertrouwen en moraal met het oog op de komende jaren. Ook al omdat alle wedstrijden die geweest zijn, eigenlijk alle vijf niet op elkaar lijken. Al moet ik eveneens zeggen dat al die parcoursen me wel goed liggen. Neem nu die korte, steile klimmetjes in de Eurode Omloop. Dat verteer ik heel goed. Maar ook als het van start tot finish volop koers is zoals in Midden-Brabant, dat ligt me ook. Daar zaten natuurlijk niet de minste namen mee in de kopgroep. Ik kom er goed tot mijn recht.”

Dan heeft hij het over het klassieke werk. “Ik denk wel dat je dat kunt zeggen, die kant zou ik ook graag op willen. De Amstel Gold Race zou me goed moeten liggen”, ambieert Van Veenendaal. Bij Metec-Solarwatt gaat hij proberen om richting dat niveau toe te werken. “Michel Megens zocht contact met me op en daar was ik heel blij mee. Ik vind Metec-Solarwatt een heel mooie ploeg. En nee, dat is geen politiek correct antwoord. De gesprekken met hem geven me heel veel vertrouwen. Daar ben ik blij mee, want dat heb ik ook nodig om echt lekker in een ploeg te zitten.” Megens stelde dat Van Veenendaal in 2022 een belangrijke rol zal spelen in zijn team. “Dat vertrouwen vind ik fijn, ik wil me laten zien.”

Van Veenendaal won in 2019 Parijs-Roubaix voor junioren – foto: Cor Vos

De deur bij Jumbo-Visma is voor Van Veenendaal overigens nog niet dicht. “Ik vind Metec-Solarwatt ook een uitstekende opleidingsploeg, dat hebben ze de laatste jaren bewezen. Denk maar eens aan David Dekker, Lars van den Berg, Arvid de Kleijn, Oscar Riesebeek en onlangs nog Marijn van den Berg. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik hier ook dat profcontract kan bemachtigen in een van de komende jaren. Het is zeker niet uitgesloten dat het bij Jumbo-Visma zou kunnen gebeuren. Ik koester geen wrok of fiets nu rond met revanchegevoelens jegens die ploeg. Natuurlijk heeft het me verbaasd dat ik weg moest, maar dat is het dan ook.”

Op Topcompetitie-jacht in de Braakman
Zondag rijdt Van Veenendaal met De Jonge Renner in de Omloop van de Braakman, de finale-manche in de Topcompetitie. In de tussenstand staat de jongeling op een gedeelde derde plek met honderd punten, na zijn optredens in Valkenswaard en de Eurode Omloop. Bart Lemmen leidt de dans met 160 punten, gevolgd door Coen Vermeltfoort (150 punten), Stan Van Tricht (100 punten), Roy Eefting (100 punten) en dus Van Veenendaal.

“Het zou heel mooi zijn als ik de Topcompetitie zou kunnen winnen, dat moet je nooit laten liggen. Maar ik moet wel zeggen: tegen een renner als Coen Vermeltfoort is het gewoon lastig koersen. Hij is zo sterk en ervaren, die pakt altijd punten.” De Ronde van Drenthe is volgende week zijn laatste koers van 2021.

Dit artikel delen:

26 Reacties

YogiBear 16 oktober 2021 om 11:27

Beide kanten zijn denk ik te begrijpen. JV Development ziet op dit moment meer mogelijkheden in andere renners en Van Veenendaal is teleurgesteld. Voor mij lijkt het nu echter alsof het vertrek voor hem enigszins als een verrassing kwam. Als dat zo is, mag je de ploeg wat kwalijk nemen omdat wat mij betreft het wezenlijke van beoordeling en performance management een continue feedback is, zeker bij een professionele wielerploeg. Bij de beoordeling op het eind (wel/geen nieuw contract) hoor je feitelijk niets nieuws te horen (even gebaseerd op hoe we binnen ons bedrijf de feedback en beoordelingscyclus hebben ingericht). Mocht het voor hem eigenlijk geen verrassing moeten zijn, zou je een wat kritischere houding van hemzelf en van de interviewer mogen verwachten. Ik lees nu bv niet of er wat is gedaan aan de liesslagader en of dat in overleg met de ploeg was, of bv anders dan de ploeg wilde. Daarnaast had natuurlijk iedereen last van het mindere aantal wedstrijden in 2020. Wat heeft hij (in overleg met de ploeg ) gedaan om te zorgen dat dit een zo klein mogelijk effect heeft en waarom heeft hij hier blijkbaar meer last van gehad dan anderen? Wat heeft hij geleerd (als persoon) dat hem bij een andere ploeg wel verder gaat helpen. Ik denk dat het ook in zijn voordeel zou kunnen zijn als het interview wat kritischer was geweest mbt het waarom hij weg moest bij JV development.

platteprijs 16 oktober 2021 om 11:38

Wat ik zwak vind aan het artikel is dat de auteur de vraag stelt of Van Veenendaal wel een eerlijke kans heeft gehad, en die vervolgens niet beantwoordt.

Youri IJnsen 16 oktober 2021 om 14:57

@Platteprijs
Hij vindt dat hij die niet gehad heeft. Omdat je daarover kunt discussiëren, heb ik het zo opgeschreven.

Youri IJnsen 16 oktober 2021 om 15:00

@YogiBear
Wie zegt dat ik niet kritisch ben geweest? ;-) Van Veenendaal had de breuk in ieder geval niet zien aankomen. Wat betreft de liesslagader: daar mag de ploeg sinds de AVG-wet er is niets meer over vermelden. Of althans, niet zonder goedkeuring van de renner. Bovendien doet Jumbo-Visma vaker geen uitspraken over medische zaken.

YogiBear 16 oktober 2021 om 15:21

@Youri wellicht inderdaad teveel voor dit interview, maar in het algemeen vind ik het interessant om te weten of het echt niet meer dan een meningsverschil is of dat er iets anders achter zit. Ik denk dat uit de reacties van platteprijs, kelderfan en Murcia ’ ook blijkt dat er vragen overblijven. Ik snap dat je als journalist nooit alle vragen beantwoord krijgt, maar kan me niet voorstellen dat er bij jou ook niet nog wat vragen leven. Positieve is dat hij in ieder geval aangeeft niets tegen TJV te hebben. Dat TJV trouwens niets zegt over de liesslagader is wat mij betreft volkomen logisch, maar wellicht had je daar wat over aan Van Veenendaal kunnen vragen.

platteprijs 16 oktober 2021 om 18:37

Is toch ongeveer een van de eerste zaken die ik geleerd heb: als je in een tekst een vraag stelt, dien je haar ook te beantwoorden.

dit is mijn voorwiel 17 oktober 2021 om 09:29

@youri. Daarnaast vind ikwat meer diepgang in de persoon ook interessant. Wat is dan die persoonlijkheid en hoe past die niet binnen jv… wat was zijn ervaring bij de ploeg en hoe was het contact on en off de bike. Dat soort info komt wat mij betreft in interviews te weinig naar voren

Youri IJnsen 17 oktober 2021 om 09:37

@Ditismijnvoorwiel
Akkoord. Maar dan moet er wel over uitgeweid worden. Er is op doorgevraagd, maar daar wilde Hidde het bij laten. Hij vond het ook moeilijk om uit te leggen. En in sommige gevallen – zoals eerder al is opgemerkt – moet je een geïnterviewde ook in bescherming nemen, zeker wanneer dit een jong iemand betreft.

klootje kriekeljon 17 oktober 2021 om 11:58

Wat je eigenlijk zegt ie ik heb niet het artikel dat de kop suggereert, maar heb het toch geplaatst.

dit is mijn voorwiel 17 oktober 2021 om 20:04

@youri. Goed dat je rekening houdt met de persoon. Maar ik denk dat je het best in algemene termen kunt neerzetten.

platteprijs 16 oktober 2021 om 11:34

Ik lees hier een beetje uit dat als je niet de ideale schoonzoon van Richard Plugge bent, je kansen als Nederlands toptalent om prof te worden flink afnemen. Ik hoop dat dat niet klopt, anders wreekt het zich hier opnieuw dat Nederland slechts 1 profploeg telt en dat opleidingsteam SEG stopt. In elk geval vind ik dat Jumbo zo’n talent wel érg snel aan de kant zet.

ChefSpijker 16 oktober 2021 om 16:53

Van der Tuuk leverde zelfs z'n contract in afgelopen zomer omdat de manier van werken van Jumbo niet bij hem past:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/172393/Axel-van-der-Tuuk-verliest-plezier-en-verlaat-opleidingsploeg-Jumbo-Visma

Dus Van Veenendaal is geen geval op zich. DSM krijgt vaak kritiek hier (en lijkt terecht) over de manier van werken, maar bij Jumbo gaat het er niet heel anders aan toe waarschijnlijk.

Anton van Valouwe 16 oktober 2021 om 17:40

inderdaad, de mantel der liefde wordt snel uit de mottenballen gehaald.

Marco Willems 17 oktober 2021 om 13:05

@ChefSpijker
DSM is een ploeg die alles voor je regelt, waar je niet zelf hoeft of mag nadenken of handelen, je hoeft alleen te fietsen.

TJV zegt over zichzelf dat ze de renners juist alle vrijheid geven, je eigen baas binnen de ploeg bent zolang je maar ownership neemt en als je dan toch veel hulp wilt dan kun je het krijgen. Nu moet ik zeggen dat het hele Dumoulin verhaal van begin dit jaar hier niet op aansloot want hij vond dat ie het niet zelf in handen had en vooral dingen voor anderen deed maar dat is hoe de ploeg zichzelf neer heeft gezet.

Beide werkwijzen zouden dus haaks op elkaar staan en bij beide zul je renners hebben die juist bij de andere ploeg beter gedijen.

wouter 17 oktober 2021 om 20:42

Grote verschil tussen de vertrekkers bij DSM en TJV is dat bij de een de vertrekkers of een contract tekenen waardoor er niet gesproken mag worden over de breuk of alle vuile was buiten hangen… en bij de ander de vertrekkers geen slecht woord over hun ex-werkgever zeggen. Behalve dan wellicht dat de communicatie over met elkaar doorgaan of niet beter had gekund….

kelderfan 16 oktober 2021 om 14:22

Ja, ik had dat ook niet verwacht, want hij is volgens mij een talent.

Murcia 16 oktober 2021 om 15:03

Goed interview waarbij wel een aantal vragen blijven hangen, wat mij opvalt is dat hij tussen neus en lippen door verteld over een vernauwing in de liesslagader. Kennelijk geen operatie gehad wat betekend dat het niet weg is en het kan voor de ploeg een reden zijn geweest om niet met hem door te gaan, want helaas levert dit altijd problemen op van zwaardere aard vroeger of later.

Youri IJnsen 16 oktober 2021 om 16:08

@Murcia en ook @YogiBear
Ik heb er al een aantal keer over geschreven, zoals hier:
https://www.wielerflits.nl/nieuws/wat-hebben-we-geleerd-van-het-nk-voor-beloften/
https://www.wielerflits.nl/nieuws/van-veenendaal-en-habets-tekenen-bij-metec-solarwatt/

Ik heb het nu ook in de tekst vermeld. Ik ben er iets te makkelijk vanuit gegaan dat dit algemeen bekend was.

YogiBear 16 oktober 2021 om 16:48

@Youri Dank. Had ik inderdaad gemist. Toch nog meer tijd doorbrengen op wielerflits. Ik kan me dan wel voorstellen dat JV, met een duidelijke ambitie tot opleiden voor de Worldtour voor volgend jaar de voorkeur geeft aan andere renners, hoe hard dat ook is.

Murcia 16 oktober 2021 om 18:44

@Youri
Dank voor de extra informatie middels de links, zoals ik eerder al zei vond ik het een goed interview. Zeker bij deze categorie vind ik het mooi om meer te weten te komen over hun ervaringen.

Explorer 16 oktober 2021 om 17:30

Prima artikel hoor, genoeg doorgevraagd. Een jonge renner die volgens bepaald beleid mag gaan ‘werken’. Want dat zou het gaan worden, ‘zijn werk’. En daar hangen natuurlijk verantwoordelijkheden aan, hoe die onderling zijn afgesproken weten wij niet. En dat dat soms geen match is, is helemaal niet erg. Hopelijk leren beide kanten ervan. Er leiden meerdere wegen naar Rome voor van Veenendaal. En TJV kan weer een ander talent wel de kans geven om op hun wijze door te groeien tot prof.
Ga zo door Youri. Mooi artikel, ook voor jongemannen als van Veenendaal om te reflecteren.

Bob en Niek 17 oktober 2021 om 11:01

Hier liepen wij ook tegenaan, Jumbo paste niet zo bij onze persoonlijkheid… daarom werd het de Adelaar

Westfalen 17 oktober 2021 om 13:15

Beetje flauw. Hidde van Veenendaal laat resultaten zien, dus zo slecht is hij niet.

Wheely 17 oktober 2021 om 13:23

Leuk stukje, niet iedereen is nou eenmaal hetzelfde, gelukkig maar!

Puntjes:
“Neem nu die korte, steile klimmetje in de Eurode Omloop.”
Kan zijn tekst zijn maar volgens mij praat Hidde keurig ABN.
En zijn het niet gewoon adelbrieven?
Ergens een s ruilen en het is fraai. ;)

VerstandOpNul 17 oktober 2021 om 13:30

Ik moet een beetje aan Nikki Terpstra denken als ik het zo lees.. Wie weet gaan we nog veel van deze jongen horen..

dit is mijn voorwiel 17 oktober 2021 om 20:07

Interessant. Waar denk je dan aan?

Headlines

Materiaalzone

Populair