Harm Vanhoucke verlengt, Harry Sweeny wordt prof bij Lotto Soudal
Lotto Soudal heeft het contract van Harm Vanhoucke opengebroken en verlengd met twee seizoenen. De 23-jarige Vanhoucke blijft daardoor tot en met 2022 bij de Belgische formatie. De Australiër Harry Sweeny (22) wordt door Lotto Soudal overgeheveld van de U23- naar de WorldTour-ploeg.
Vanhoucke debuteerde in 2018 al bij de WorldTour-ploeg. “Mijn eerste seizoen liep niet zoals verwacht. Ik sukkelde met bloedarmoede, maar de ploeg heeft me de nodige tijd gegeven om terug te vechten. Ik voel me erg thuis in deze ploeg. Er heerst bij Lotto Soudal echt wel een familiale sfeer”, zegt de klimmer, die in oktober zijn debuut maakt in de Giro d’Italia.
Sweeny is bezig aan zijn eerste seizoen bij de beloftenploeg van Lotto Soudal. Hij tekent voor twee jaar. “Ik ben vooral iemand voor de klassiekers, maar ben goed in het aantrekken van de sprint. En ook klimmen lukt me aardig”, legt hij uit. “Ik ben ongelooflijk blij. Ook fijn voor mij is het om mijn landgenoot Caleb Ewan aan te treffen. We kennen mekaar. Hij kan zeker en vast op me rekenen.”
Van Sweeny schrik ik wel wat. Welke adelbrieven kan die man voorleggen? Rijdt zelf zelden of nooit resultaten. Is dat een aanvaller die daardoor zelden prijs rijdt dan ofzo? Misschien een grote sterke beer van het type Declercq? Iemand?
Ik ben benieuw of hij zich kan profileren als klassieke coureur.
Maar goed, ze zijn niet alleen, ze modderen wat aan in de achterste regionen van de WT, maar dat geldt ook voor CCC, NTT, Cofidis en Israel.
En vooral ook Movistar, die voorlopig een echt abominabel seizoen hebben, die moeten zelfs het beste PCT-team (Arkea) laten voor gaan.
Zijn 2de grote ronde. Reed vorig jaar de Vuelta en werd daar pas 119de. Dus of het zo'n goeie klimmer is daar heb ik mijn twijfels over.
Eigenlijk op dit moment is Van Aert onze beste klimmer. Dat zegt genoeg denk ik dan.
Belgische WK-selecties bestonden tot een aantal jaar geleden telkens voor de helft uit Lotto-renners, omdat de toppers die niet bij Mapei/Quick-Step terecht konden, bij Lotto reden. Nu moet je in het World-Tour peloton al goed zoeken om een ploeg te vinden zonder Belg in de selectie, en dat zijn bijna stuk voor stuk sterkere renners dan wat Lotto heeft.
Teuns, Stuyven, Keukeleire, Naesen, Van Avermaet, Philipsen, Pauwels, Van Aert, Benoot, Van Wilder, De Plus, Hermans, Van Marcke,... rijden allemaal voor buitenlandse teams, of een Meurisse bv voor Pro-team. Beetje kort door de bocht zet Lotto daar enkel Wellens, Gilbert en De Gendt tegenover.
Als je dan vergelijkt met wie ze pakweg 10 jaar geleden allemaal in de rangen hadden: Van Avermaet, Aerts, Debusschere, Roelandts, Gilbert, Bakelandts, Vanendert, Van den Broeck, Van Goolen, Hoste, Scheirlinckx, Dehaes, Brandt, De Greef, ...
Bijkomend probleem is de taalgrens. Vanuit sponsor Lotto willen ze ook steeds enkele Waalse renners erbij, vandaar wellicht ook het aantrekken van Gilbert na het stoppen van Monfort. Dat brengt altijd een beperkte manouvreerruimte op de transfermarkt met zich mee.
Zou graag eens het budget zien van LTS, en hoe ze dat spenderen.
Als je ziet dat Alpecin-Fenix al meer top-10 gereden heeft in de WT dit seizoen dan Lotto, dan zegt dat al genoeg. Dat ze in het ploegenklassement van de Tour al op meer dan 10u (!) staan is wat mij betreft ook veelzeggend, zelfs ondanks het vroege uitvallen van Gilbert en Degenkolb en de focus op Ewan. Als je dan bedenkt dat de laatste ploeg vorig jaar aan het eind van de Tour 'amper' op 7,5u stond... We hebben nu 15 etappes achter de rug en ze hebben 5x top-35 gereden, telkens met Ewan. Amper 23x waren ze bij de beste 100 in de etappe.
Maar er zijn meer teams die zo denken, FDJ neem daar Démare weg, dan winnen ze dit jaar 3 koersen. Movistar is ook nergens en toch blijven ze inzetten op Valverde.
NTT wint nu dankzij Nizzolo het IK en EK, maar daarbuiten ook zeer matig.
Cofidis… twee koersen gewonnen.
CCC (ok, daar zijn problemen) moet het doen met 4 ritzeges en de eindzege in de Ronde van Hongarije als uitschieter...
Als je weet dat we een kort seizoen hebben en DQS (32), UAE (23), Jumbo (17), Bora(15) en MTS(15) overwinningen. Dan blijft er weinig over voor de rest. Zelfs Ineos hangt met 9 overwinningen achterop.