Hans van Kasteren reageert fel op Jan Tormans en Patrick Lefevere
foto: Cor Vos
donderdag 10 februari 2022 om 08:57

Hans van Kasteren reageert fel op Jan Tormans en Patrick Lefevere

Hans van Kasteren, de Nederlandse manager van onder andere Joran Wyseure en Emiel Verstrynge, heeft gereageerd op de uitspraak van Jan Tormans, die stelde dat Van Kasterens meest recente acties ruiken naar mensenhandel. “Er wordt een beeld van mij geschetst alsof ik een profiteur ben, dat ben ik niet”, zegt de Nederlander in gesprek met Het Laatste Nieuws. In dat interview laat hij ook weten een advocaat te hebben benaderd.

Tormans verwijt Van Kasteren dat laatstgenoemde zijn renners onder heeft gebracht bij Alpecin-Fenix, en dus niet bij Patrick Lefevere. Tormans-CX, waar Wyseure en Verstrynge momenteel voor rijden, zal volgend jaar aanhaken bij Quick-Step-Alpha Vinyl, maar de twee talenten maken deze overstap niet. Ook Quinten Hermans en Corné van Kessel, twee andere poulains van Van Kasteren, zullen een ander pad bewandelen.

Geen cent in rekening gebracht
Tormans suggereert nu dat Van Kasteren mensenhandel bedrijft. “Wie mij een klein beetje kent, weet dat ik de procenten die er zouden te verdienen zijn in de cross, niet nodig heb”, reageert de Nederlander. “Ik kan zo ook wel leven. Ik heb aan Joran Wyseure en Emiel Verstrynge, met wie ik al twee jaar samen werk, nog geen cent in rekening gebracht. Dat ga ik ook niet doen. Ik heb altijd een hart voor de sport gehad, ik weet waar ik mee bezig ben.”

“Als ze eenmaal profwielrenners zijn, wordt het een ander verhaal. Dan vraag ik wel een vergoeding. Dan is het nog maar minimaal, maar dan wil ik mijn onkosten kunnen betalen. Tot vandaag heb ik nul euro van die jongens gezien. Dan vind ik mensenhandel wel een heel grof woord”, aldus Van Kasteren.

De Nederlander is niet van plan om het hier bij te laten zitten. “Ik vind dat een zware beschuldiging. Ik neem Tormans die uitspraak kwalijk. Ik heb ook een advocaat gecontacteerd, met de vraag of we daar iets gaan mee doen. Dit kun je niet zeggen. Dit is het tegenovergestelde van wat ik doe.”

“Patrick denkt dat iedereen bij hem wil rijden”
In een interview met Het Nieuwsblad reageert Van Kasteren ook nog op Patrick Lefevere, die Van Kasteren “een Hollander met een grote bek” noemde. “Patrick denkt dat iedereen bij hem wil rijden. Wel, die jongens zijn groot genoeg om zelf hun beslissingen te nemen. Zij hebben voor Alpecin-Fenix gekozen”, is het antwoord van de Nederlander.

RIDE Magazine
111 Reacties
10-02-2022 09:05
Wel fijn dat Lefevre nu ook het crossnieuws gaat domineren
10-02-2022 09:07
Helemaal mee eens. Renners vertegenwoordigen is het tegenovergestelde van mensenhandel. Hij behartigt juist hun belangen tegenover lui die denken over renners re kunnen beslissen, zoals die tormans
    10-02-2022 09:49
    Zo is dat. +1
    10-02-2022 10:25
    Hij treedt op als makelaar maar heeft geen licentie als makelaar en is dus niet door het UCI erkend als makelaar. Dat ruikt dan toch naar mensenhandel ...
    Vermits hij geen makelaar is, wat is dan precies zijn huidige functie?
    10-02-2022 10:32
    @MarkPeeters: hij krijgt er geen geld voor. Ben je dan een makelaar?

    Voordat we makelaars gaan verketteren: misschien moeten we de renners die keuze laten. En aan het woord laten.
    10-02-2022 10:42
    ik vraag me wel af hoe hard je hun belangen vertegenwoordigt als je zelfs niet met Quickstep/Tormans gaat praten over je renners

    We weten het idd niet, maar het leek me wel dat de renners tevreden waren bij de ploeg Tormans. Dan lijkt het me evident dat je eerst de optie contractverlenging afloopt voordat je kijkt naar andere ploegen
    10-02-2022 10:51
    Uci licentie voor makelaar. Dat is net zo iets als een diploma coach betaald voetbal. Interessantdoenerij. Het is bijna ongeschoold werk, wat nagenoeg iedereen zou kunnen die het zou willen. Vooral marktkoopmannen zullen er goed in zijn. In een vrije wereld laat je sporters gewoon de belangen behartigen door diegene die een juiste klik heeft met de atleet en of het dan om procentjes of miljoenen gaat doet niet ter zaken dat zoeken ze zelf maar uit. Kwaliteit waarborgen doen we wel in de zorg daar waar het gaat om mensenlevens.
    10-02-2022 11:07
    @Turtlehead: hij doet dit dus gratis en voor niks? Ik zal antwoorden met wat een gelijkgestemde van jou hierover vindt:

    Quincy Adams 10 februari 2022 om 10:53
    Dit is natuurlijk om te investeren. Band opbouwen met de jonge jongens en dan als ze verdienen, daar een graantje van meepikken.

    Een graantje meepikken = betalend = makelaar spelen ...
    10-02-2022 12:53
    @MarkP. Prima, dan is hij makelaar/adviseur/mentor/belangenbehartiger/manager/bemiddelaar.

    Wie zijn wij om daar iets van te vinden? Ik neem aan dat renners daar zelf keuzes in maken? En uiteindelijk zelf kiezen wat ze zelf willen?
    10-02-2022 13:58
    Net om mensenhandel of andere duistere praktijken te voorkomen, is dit mentorschap/vriendendienst/makelaar/manager/ ... zijn in reglementen gegoten. Zowel door de sportfederatie (UCI) als door de overheid (Vlaamse overheid in dit geval). Beiden bepalen dat je als makelaar erkend moet zijn. Van Kasteren is dat niet ...
    10-02-2022 14:06
    @mark peeters en Massimo

    Annex C van de UCI regulations, betreffende riders agents regulations bepaalt o.m:

    ".... Henceforth, riders will be able to negotiate their own contract or resort exclusively to the services of a UCI licensed riders'
    agent."

    Dat betekent vlg mij dat renners (met een uci licentie?) vrij zijn in hun keuze wie hen vertegenwoordigt cq hun belangen bij bijvoorbeeld contractonderhandelingen behartigt. Dat kunnen ze zelf evt, of een familielid of een zaakwaarnemer,... of een zgn uci makelaar die daarvoor een examen heeft afgelegd.

    Van Kasteren is geen mensenhandelelaar, wat een baarlijke nonsens. Van mensenhandel is sprake als iemand een slaaf is, in de willekeurige macht van een ander. Als diens rechten zijn ontnomen, als die ipv van subject tot object verwordt.
    10-02-2022 14:19
    Dat kan de UCI wel zo opschrijven, maar Mark Peeters loopt hier natuurlijk niet voor niets zo te stampvoeten en vol te houden dat iemand zonder licentie prima als mensenhandelaar valt weg te zetten. Toch? Of kan ik die stortvloed aan berichten beter negeren.
    10-02-2022 14:38
    Mark Peeters 10 FEBRUARI 2022 OM 11:07
    @Turtlehead: hij doet dit dus gratis en voor niks? Ik zal antwoorden met wat een gelijkgestemde van jou hierover vindt:

    Quincy Adams 10 februari 2022 om 10:53
    Dit is natuurlijk om te investeren. Band opbouwen met de jonge jongens en dan als ze verdienen, daar een graantje van meepikken.

    Een graantje meepikken = betalend = makelaar spelen …

    dus? Ik weet niet wat jouw werk is, maar ik neem aan dat je daarin iets betekent voor de ander en dan daar iets voor terug krijgt (jouw graantje)
    10-02-2022 14:44
    @Morgenstern
    Er wordt door Tormans 'mensenhandel' geroepen, en juist hij bedient zich ervan.
    Tormans is een sponsor, maar bij wie staan de renners onder contract cq is de wg'er? Als dat Tormans niet is, wat is die man dan aan het bazelen?
    10-02-2022 15:48
    @Pietspeed: in ieder geval niet bij Van Kasteren want die heeft helemaal geen functie binnen de ploeg. En ook niet tegenover de renners want hij is geen erkend makelaar. Hoogstens een charlatan. Vervang die renners door Afrikaanse voetballertjes die door Van Kasteren te koop worden aangeboden aan wie het meeste beidt en iedereen spreekt van mensenhandel ...
    10-02-2022 16:33
    Ik spreek ook nergens over mensenhandel of dergelijke
    En de renners zullen wel zelf hun 'keuze' maken
    Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat Van Kasteren een goeie deal heeft geregeld bij Alpecin en zijn renners daar warm heeft voor gemaakt.

    Dit is allemaal legaal, want je kan met aflopende contracten doen wat je wilt.
    Maar of dit in het 'belang' van de renners is, terwijl je de optie Tormans/Quickstep zelf niet bekeken hebt, lijkt me wel sterk.
    Nogmaals als de renners tevreden waren ( wat me wel zo lijkt) is de optie contractverlenging de eerste keuze. Als je deze zelf niet bekeken hebt, dan is dit toch niet geheel ethisch.
    10-02-2022 17:27
    @PietSpeed: Van Kasteren is helemaal geen "UCI licensed riders'agent"
    11-02-2022 20:26
    Klopt Massimo, excuus.
    Evenwel, itt jij ga ik ervan uit dat een zaakwaarnemer eerst met zijn renners praat wat hun wensen zijn. Kennelijk zijn die zo zoals thans het resultaat is. Wat er verder allemaal achter de schermen besproken is en of papier staat, weten de betrokkenen. 'Wij' hoogstwaarschijnlijk niet of in mindere mate.
10-02-2022 09:10
Hij heeft misschien een grote mond, maar heeft wel een gouden hart voor zijn renners. Anders blijf je niet zolang bij een makelaar/begeleider.Dus om te spreken over mensenhandel of iets dergelijks lijkt mij onzin. Denk eerder dat Patje en Tormans op hun pik getrapt zijn omdat renners een andere keuze maken.
10-02-2022 09:12
Het wordt stilaan een beetje zielig. Ik laat in het midden voor wie (de protagonisten zelf of de kranten die hen blijven opbellen om het rondje moddergooien te blijven stimuleren).
    10-02-2022 09:26
    @Cochise Dit is een normale reactie na de bagger die hij over zich heen heeft gekregen. Het moddergooien is volgens mij toch echt bij Tormans, Lefevere en Wellens begonnen. Of is volgens jou Van Kasteren begonnen? Als zij gewoon geaccepteerd hadden dat de renners gekozen hebben voor Alpecin - Fenix was er niets aan de hand geweest. Ik mag hopen dat er actie wordt ondernomen richting Tormans naar aanleiding over zijn uitspraken mbt "mensenhandel".
    10-02-2022 09:37
    Dat bedoel ik juist. Ze hebben allemaal boter op hun hoofd. Tormans heeft voor z'n beurt gesproken, Van Kasteren leurt met z'n rennerspakketje en laat hen gemaakte afspraken negeren. Lefevere kan je nog het minst verwijten maar deed ook te graag mee aan het rondje moddergoeien. Je kan elk van hen nog 10x opbellen voor een tegenreactie en ze zullen nog 10x elkaar verwijten naar het hoofd slingeren, de eigen handen wassen in onschuld en zeggen dat ze het beste voor hebben met die vier renners.
    Elke keer ze niet antwoorden met "sorry, ik ga hier niet meer op reageren" maken ze zichzelf alleen maar meer belachelijk en minder geloofwaardig in hun rol als barmhartige en onbaatzuchtige wielerliefhebber.
    10-02-2022 10:27
    Een illegale (want niet in het bezit van een UCI-licentie zijnde) makelaar ... dat ruikt inderdaad naar mensenhandel.
    10-02-2022 11:00
    Illegaal, zozo. Probeer een term te vinden die de lading dekt, de term illegaal heeft een strafrechtelijke betekenis en dat is niet van toepassing op een bond met zijn spelregels.
    10-02-2022 11:08
    Mensenhandel is toch strafrechtelijk vervolgbaar?
    10-02-2022 11:19
    Prima Mark, doe er vooral ook nog een schepje bovenop.

    [i]Edit redactie: Dat is niet nodig.[/i]
    10-02-2022 11:40
    @Panache: seriously???

    Panache 10 februari 2022 om 11:19

    Prima Mark, doe er vooral ook nog een schepje bovenop. Is het verstand van Mark nog beschikbaar vandaag of heeft de onderbuik alles opgeëist?
    10-02-2022 11:54
    @Mark Peeters Leg eerst eens uit waarom er volgens jou sprake is van mensenhandel en wat volgens jou de definitie is van mensenhandel.
    10-02-2022 12:05
    Ik vond volgende definitie wel passend:

    "Mensenhandel is de uitbuiting van mensen om er geld mee te verdienen"
    10-02-2022 12:15
    @Mark Peeters Hoe voldoet Van Kasteren aan deze definitie volgens jou?
    10-02-2022 12:29
    Dat is aan de rechter om te oordelen ...

    Wat ikzelf bezwarend vind: de man heeft geen makelaarslicentie (en mag dus geen renners vertegenwoordigen), zijn (arbeids)verhouding tot de renners is onduidelijk (hij is geen makelaar, ook geen bezorgde vader of zo ... maar wat is hij dan dan wel?), hij heeft die renners aangeboden bij Alpecin (terwijl hij geen licentie heeft) en ik geloof niet dat hij al dat werk gratis doet (al beweert hijzelf van wel). Maar een rechter zal er over moeten oordelen ...
    10-02-2022 18:17
    @Mark Peeters “Mensenhandel is de uitbuiting van mensen om er geld mee te verdienen” Je begeeft je op een hellend vlak, je definitie geldt voor iedere makelaar.
    10-02-2022 20:54
    Precies wat men zegt, bij mensenhandel wegen de woorden "Dwang" en "Eigen gewin" sterk mee. Zolang je geen harde bewijzen hebt dat hij de personen onder dwang ergens laat tekenen en daar zelf beter van wordt kun je niet zomaar iemand beschuldigingen van mensenhandel. Er is geen enkele rechter die hem gaat veroordelen op basis van een vermoeden.

    Kijk prima dat je zegt dat hij vermoedelijk de regels overtreed en geen papier heeft om makelaar te zijn maar dat is nog geen mensenhandel. Laster daarintegen is steeds harder te bewijzen hoe meer Tormans in de media dit roept.
10-02-2022 09:17
Zijn insteek over vergoedingen is een beetje misplaatst maar zulke lieden kennen natuurlijk niks anders dan geld. Waar het om draait met ‘mensenhandel’ is het feit dat hij zou bepalen waar zijn renners gaan rijden en dat doet hij niet. Dit was meneertje Tormans zelf.
    10-02-2022 12:54
    Wel fijn dat hij zelf over geld begint en over zijn eigen goedheid om het voor niks en noppes te doen. Past wel bij Ome Pat wat dat betreft ;)
10-02-2022 09:21
Hans heeft gelijk om even van zich af te bijten. Lefevre is een meester in alle schuld bij anderen te leggen en de eigen handen in onschuld te wassen. Gelukkig weten de meesten hoe Lefevre in elkaar steekt.
10-02-2022 09:21
Het is een beetje als ronddraaiende drollen bij het eindelijk eens doorspoelen van de één-na-laatste plee op een natuurhippiecamping, deze hele Geschichte
10-02-2022 09:46
Ik vind van Kasteren hier behoorlijk beschaafd reageren. Hij gaat niet op de man af, maar reageert enkel op de uitspraken en doet er zelf geen.
    10-02-2022 10:19
    Precies, helemaal mee eens!
    10-02-2022 10:32
    Vraag anders maar eens aan Bart en Geert Wellens hoe beschaafd die Van Kasteren is. Trouwens, wat is precies zijn functie? Want een makelaar kan hij niet zijn want hij heeft geen UCI-licentie ...
    10-02-2022 10:51
    Nee, Mark. Dat doe ik niet. Ik reageer op de informatie die ik voorhanden heb. Bovendien beperk ik me graag tot deze situatie. Of de man zich elders als een hork gedragen heeft, wil niet zeggen dat hij nu ongelijk of gelijk heeft.
    Ik lees dit stukje en doe daar een uitspraak over.
    10-02-2022 11:03
    @Mark Peeters er wordt hier een uitspraak gedaan over zijn reactie. Niet of hij in het verleden beschaafd is geweest. Dat het niet botert tussen Wellens en hem is wel duidelijk.
    10-02-2022 11:03
    @Quincy Adams: Bart Wellens maakt wel degelijk deel uit van "deze situatie". Hij is de trainer en ploegleider van Team Tormans ...
10-02-2022 10:06
Bij Nederlandse renners was dit niet gebeurd. Die hadden zelf hun mond opengedaan.
    10-02-2022 10:12
    Corné van Kessel is een Nederlander.
    10-02-2022 10:30
    Bij Nederlandse renners was dit niet gebeurd. Dat klinkt racistisch ...
    10-02-2022 10:34
    @AlfonsH: ... maar geen Hollander ;)
    10-02-2022 11:52
    @Mark Peeters: Nederlander is geen ras, dus nee.
    10-02-2022 12:01
    Eventjes de definitie van racisme opgezocht.

    Racisme is een houding van systematische vijandigheid of minachting voor bepaalde personen of groepen van personen op basis van hun nationaliteit, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afkomst.
    10-02-2022 12:31
    Bedankt om die definitie hier even te posten Mark. Beetje wat notriple hier continu doet eigenlijk tov Vlamingen/Belgen.
10-02-2022 10:08
de discussie tussen geldwolfjes van kasteren en lefevere/tormans boeit me niet echt, maar de manier waarop ze achter de rug van wellens zijn gegaan en die helemaal van niets wist, vind ik vrij bedenkelijk.

als er één iemand in deze lachwekkende soap was die echt bekommerd was om het sportieve welzijn van verstrynge en wyseure, dan was het wel wellens

maar goed, hier wordt vooral op lefevere en tormans geschoten, want dat zijn de gemakkelijke doelwitten en de meesten richten zich liever op het laaghangend fruit.
    10-02-2022 10:21
    Volgens mij hebben alle partijen gewoon hun zegje mogen doen in diverse artikelen, dus beweren dat hier enkel op Patje en Tormans wordt geschoten is tamelijk kortzichtig. Bovendien mag er best gereageerd worden wanneer iemand een beschuldiging als "mensenhandelaar" krijgt.
    10-02-2022 10:24
    met hier bedoel ik reacties op wielerflits, geen statements van betrokkenen in de pers.
    10-02-2022 10:46
    Dan is dat duidelijk nu voor mij!
10-02-2022 10:18
Straks even mijn boekhouding naar Hans brengen. Misschien dat hij mijn papierwinkel ook wel even gratis op orde wil brengen. Doet deugd om te lezen dat er in de wielerwereld nog mensen zijn die zich belangeloos inzetten voor de renners. Hopelijk belt er ook nog iemand naar Heilige Christoph en San Philip in Morkhoven.
    10-02-2022 10:30
    Beloften (amateurs) begeleiden zonder daar geld voor te vragen is niets bijzonders. De geïnterviewde brengt het volgens mij ook niet als zodanig (vermeld het enkel als verdediging tegen een vrij stevig verwijt). Merkwaardige reactie op dit bericht.
    10-02-2022 10:34
    @Beer: inderdaad, hij doet dit zogezegd allemaal "gratis". Dan mag hij ook mijn boekhouding en belastingaangifte "gratis" in orde brengen. Natuurlijk doet hij dit niet gratis maar de man weet dat hij geen officiële makelaar is en geen licentie heeft.
    10-02-2022 10:50
    Wat een gezeur over een licentie zeg. Alsof een licentie ook maar iets toevoegd voor wielermakelaars. Het is niets aanders dan een paar papieren invullen en vervolgens dokken aan de UCI, die de papieren vervolgens in hun archief dumpt.
    10-02-2022 10:53
    Dit is natuurlijk om te investeren. Band opbouwen met de jonge jongens en dan als ze verdienen, daar een graantje van meepikken. Op zich snijdt het mes aan twee kanten en dat is niet per definitie verkeerd. Makelaarschap komt op mij over als een dienstverlening, waardoor de renner zich kan concentreren op wat die graag doet. De makelaar doet wat die graag doet: het netwerken en de onderhandelingen.
    10-02-2022 11:00
    Maar Hans is toch geen makelaar .... :)
    10-02-2022 11:04
    hoezo niet, Mark?
    10-02-2022 11:12
    Ik zou kunnen antwoord dat hij geen makelaarslicentie heeft ... maar zo'n licentie zien velen hier als een waardeloos vodje papier.

    Ik zal dan maar antwoorden met wat een met jou gelijkgestemde ziel er over denkt:

    Turtlehead 10 februari 2022 om 10:32
    @MarkPeeters: hij krijgt er geen geld voor. Ben je dan een makelaar?
    10-02-2022 11:44
    "Ik zou kunnen antwoord dat hij geen makelaarslicentie heeft … maar zo’n licentie zien velen hier als een waardeloos vodje papier."

    Zo'n licentie is mi een bewijs dat je aan bepaalde voorwaarden hebt voldaan op moment van afgifte. En daarnaast dat je belooft volgens bepaalde voorwaarden te handelen. Geen licentie hebben wil niet zeggen dat diegene niet op licentie-specifieke wijze handelt. Is makelaar een beschermde titel? volgens mij niet, dus een ieder mag zich makelaar noemen.

    "Ik zal dan maar antwoorden met wat een met jou gelijkgestemde ziel er over denkt:"
    ?

    Turtlehead 10 februari 2022 om 10:32
    "@MarkPeeters: hij krijgt er geen geld voor. Ben je dan een makelaar?"
    Als je elke dag muurtjes metselt als je beroep. En je bouwt op zaterdag een muurtje voor de buurman, voor nop. Ben je op dat moment tijdelijk geen metselaar? Volgens mij maakt tarief niet uit...
    10-02-2022 12:00
    Volgens mij ook niet ...

    Ik zit wel op een ander spoor wat de waarde van een licentie betreft. Het is niet enkel op moment van afgifte dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Ook tijdens de uitoefening van je beroep als makelaar moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen.

    Trouwens, je moet niet enkel de voorwaarden of regeltjes van de sportfederatie (het UCI) naleven maar ook de wettelijke voorwaarden. Van Kasteren woont in Vlaanderen. Dan geldt het decreet betreffende de private arbeidsbemiddeling waaronder o.a. uitzendarbeid, maar ook sportmakelarij valt.
10-02-2022 10:35
Jemig, kunnen we deze bullshit-fittie lekker laten voor wat ie is? Zelfs in komkommertijd is dit nog niet de moeite van sitevulling waard.
    10-02-2022 10:54
    Is toch gewoon wielernieuws? De achtergronden geven (mij) wat inzicht in het leven van de renners achter de schermen. Je mag zelf weten of je het lees of er op reageert.
    10-02-2022 11:08
    Dit is nu net waarom ik wielerflits volg, de uitslagen kan ik ook lezen op PCS.
    10-02-2022 11:34
    Wat mij betreft hoort het hier wel thuis maar het allemaal zo navelstaarderig op het NL-taalgebied gericht. Er zijn vast tal van veel interessantere, internationale kwesties die aan onze neus voorbijgaan mbt wielerfitties.
10-02-2022 10:54
In heel deze affaire hoop ik vooral dat de renners zelf niet het slachtoffer gaan worden. Zeker jonge gasten als Wyseure en Verstrynge hebben toch vooral baat om in de luwte verder te kunnen groeien.
10-02-2022 11:08
Ik heb de indruk dat de heer Tormans een beetje voor zijn beurt heeft gesproken zonder een akkoord te hebben met de renners zelf. Afgelopen zondag zei hij dat alles rond was, maar de renner die naast hem stond kon of wilde dat niet bevestigen. Wie doet er dan aan mensenhandel zoals hij zelf aanhaalt. De renners daar draait het om en met hen op voorhand overleggen is dan toch wel het minste wat je moet doen.
10-02-2022 11:27
De broertjes lachen zich een breuk. Iedereen schiet op iedereen, en zij blijven buiten schot. Aan het feit dat Van Kasteren de kogel voor hen opvangt, zal wel een leuke vergoeding verbonden zijn. Officiële makelaar of niet.
    10-02-2022 11:42
    Neen, die man doet dat allemaal voor niks :)
10-02-2022 11:54
Keurige reactie van Van Kasteren. En logisch dat hij stappen onderneemt als hij wordt beschuldigd van mensenhandel. Hij is immers juist degene (en de enige) die de betrokken renners vertegenwoordigt op basis van een daadwerkelijke afspraak met die renners.
    10-02-2022 13:53
    Vertegenwoordigt als wat? Hij is geen makelaar want heeft geen licentie. Wat is hij dan wel? Een suikeroom, een mensenhandelaar ...

    Je moet trouwens niet enkel een licentie hebben bij het UCI maar ook bij de overheid. Van Kasteren woont in Vlaanderen en dan is de Vlaamse wetgeving van toepassing. Het Vlaams decreet betreffende de private arbeidsbemiddeling, waaronder o.a. uitzendarbeid valt, maar ook sportmakelarij, is van toepassing. Van Kasteren heeft ook daar geen licentie en handelt dus tegen het Vlaams decreet.
    10-02-2022 14:39
    hij heeft een advocaat "benaderd"...


    Lefevere en Tormans trillen op hun benen.
    10-02-2022 15:06
    Dat Van Kasteren een advocaat in de arm neemt, is niet meer dan logisch. Hier is sprake van smaad en of laster. Cq het publiekelijk aantasten van iemands eer en goede naam. Een redelijke schadevergoeding, dwz een te begroten immateriële schadevergoeding lijkt me op z'n plaats. En een publiekelijke rectificatie. Als Tormans met een eigen UCI cross team wil verder gaan zonder dat hij in een (evt toekomstige) arbeidsrechtelijke verhouding tot de betreffende 4 renners staat, praat hij voor z'n beurt. In een ander WF bericht staat dat hij zich wil afsplitsen. Neem aan als sponsor van dus een zelfstandig UCI cross team wil verder gaan, en in zee met ome Pat. Lijkt me dat de renners op dit moment nog een contract bij Intermarche - Wanty hebben. Corrigeer me, als dat niet zo is.
    10-02-2022 15:36
    Wat zeker is, is dat de renners geen contract hebben met Van Kasteren. Niet als huidige ploeg, noch als makelaar. Wat is dan precies de huidige verhouding tussen Van Kasteren en die renners. En kan iemand als Van Kasteren zomaar renners "verkopen" aan Alpecin?
    10-02-2022 15:57
    Lees m'n reactie hierboven onder Mwielerfan. Of chech zelf de UCI regulations.

    Iig, elke renner kan zelf een arbovk aangaan, of zich laten vertegenwoordigen. Dat kan een ieder zijn via een mondelinge afspraak of via een schriftelijke ovk. Het eea onder bepaalde vw, bijvoorbeeld alleen mbt contractonderhandelingen of tav al zijn professionele renners activiteiten, zoals sponsoring. Algehele volmacht of lastgeving tav een bep. onderwerp. Nu is het zo dat de UCI zgn renners vertegenwoordigers opleidt via een eigen cursus. Is die geslaagd, dan is er zgn sprake van een 'uci makelaar' Daarnaast kunnen landelijke bonden misschien ook nog eisen stellen mbt het eea, voor zover relevant.
    Niettemin, als de 4 renners geen toezeggingen, afspraken met Tormans hebben, waar ze na afloop contract willen rijden, dan praat Tormans voor z'n beurt, en trekt hij mi een veel te grote broek aan. Dat hij plannen en of afspraken heeft met ome Pat, doet daaraan niets af.
    10-02-2022 16:20
    @Pietspeed: wat een vervlnde schrfstl hb j ? Van K. hft gn lctie, nt bij UCI n ook nt bij Vl Overh.
10-02-2022 12:46
Geen idee waarom, maar ik moet die Van Kesteren niet. Dat PatLef hem niet moet 8s nauwelijks in mijn voordeel, want die kan er ook wat van op alle gebied. Maar als Mijnheer Tormans, die overal door renners en entourages van renners de hemel in geprezen wed hem ook niet moet....Dat zegt toch al iets, en als bovendien Bart en Geert Wellens, die boven elke verdenking van smeerlapperij staan, hem óók rauw lusten....Tja., dan weet je genoeg denk ik zo.
    10-02-2022 13:01
    Het woord oplichter staat nog net niet op zijn voorhoofd gestempeld. Maar zoals hier al gezegd zijn ze wellicht allen elkaar waard.

    Het lijkt me duidelijk dat de zakelijke kant van het wielrennen, een wereld waar veel geld in omgaat, niet voor koorknapen is.
10-02-2022 13:45
En nog steeds geen opinie van A3??? Jammer ...
10-02-2022 13:48
Lefevere misdraagt zich altijd. Grote mond en openbare dronkenschap.
    10-02-2022 13:54
    Oei, valse betichtingen van openbare dronkenschap, dat ruikt naar smaad en eerroof ... :)

    Een grote mond hebben is dan weer niet strafbaar, anders was ook Van Kasteren hier al lang voor bestraft.
10-02-2022 14:05
Hoe registreren? Download de handleiding en start uw registratie als sportmakelaar met dit webformulier.

De registratie is geldig onmiddellijk na het inzenden van het webformulier. U ontvangt onmiddellijk een dossiernummer via e-mail. Binnen de vijf werkdagen na de registratie ontvangt u het registratienummer. Indien later blijkt dat u niet voldoet aan de registratievoorwaarden (zoals het tijdig storten van de waarborg) of de reglementering niet respecteert kan de registratie geschorst of ingetrokken worden.

In feite ben je in Vlaanderen sportmakelaar door een formulier in te vullen en een bedrag over te maken.

https://www.vlaanderen.be/sportmakelaars/registreren-als-sportmakelaar-wie-en-hoe
    10-02-2022 15:09
    Done. Dossiernummer inderdaad binnen. Nu wachten op het registratienummer, ik ben allereerst benieuwd of die termijn van 5 dagen waargemaakt wordt.

    Wat een aanfluiting.
    10-02-2022 15:27
    Nu nog een paar veldrijders vinden en die aan Tormans slijten.
    10-02-2022 15:36
    Eitje. Bij Wanty schijnen ook nog vacatures te zijn.

    Zijn er nog Nederlandse toerfietsers die interesse hebben? No QR no P.
    10-02-2022 15:41
    Je bent vergeten om je borg (25.000 euro) te betalen. O ja, je bent vanaf nu ook gebonden aan een reeks verplichtingen ....

    https://assets.vlaanderen.be/image/upload/v1590772319/Verplichtingen-voor-sportmakelaars_n7epx2.pdf
    10-02-2022 15:42
    En onze lieve Hans met zijn grote mond is deze registratie blijkbaar "vergeten". Vandaar de betichting van mensenhandelaar in plaats van makelaar. Want dat laatste is hij heel duidelijk niet ...
    10-02-2022 15:45
    Die borg is geregeld. Zoals je hebt kunnen lezen, is een bankgarantie ook voldoende.
    10-02-2022 15:54
    Het was 25.000 euro en geen 2,5 euro. :)

    Keep on dreaming ... maar Van Kasteren is tot op heden nog steeds geen makelaar. En ik begrijp ook wel waarom. Dan kunnen ze hem ook niet betrappen op eventuele overtredingen. Keerzijde is dat hij het beroep van makelaar niet mag uitoefenen.
    10-02-2022 16:24
    @panache @xisttnc: als je zo gemakkelijk je kan laten registreren als makelaar, waarom heeft van Kasteren dat dan niet gedaan?

    De man weet heel goed waarom hij zich niet registreert als makelaar. Dan is hij ook niet gebonden aan de wetgeving terzake en kan hij ook niet bestraft worden.
    10-02-2022 17:31
    "De man weet heel goed waarom hij zich niet registreert als makelaar. Dan is hij ook niet gebonden aan de wetgeving terzake en kan hij ook niet bestraft worden."

    Eerder vandaag schreef je nog dat hij vanwege het niet officieel makelaar zijn (als dat al zo is) hij juist wél bestraft zou kunnen worden, zelfs door de rechter schreef je.
    Antwoord op de vraag waarom van Kasteren de keuze heeft gemaakt die hij heeft gemaakt is een antwoord die Wielerflitsers jou niet kunnen geven, dat is een vraag voor van Kasteren zelf.
10-02-2022 14:16
schimmige charlatan zonder licentie

alsof hij dit uit liefdadigheid doet

    10-02-2022 15:43
    Inderdaad, jij begrijpt de kern van de zaak :)
    10-02-2022 15:49
    Van Kasteren is zo'n typische gladde aal die nergens verantwoordelijkheid voor draagt, (financieel noch juridisch)
    maar wel overal zijn graantje tracht mee te pikken.

    Wat voegt die man eigenlijk toe?
    Wat doen die nuchtere Vlaamse jongens eigenlijk bij zo'n parvenu?

    Ik weet het, hij belooft hun extra nullen op hun bankrekening. In werkelijkheid gaat het voor hun over komma's en op zijn rekening over nullen.
    10-02-2022 16:22
    Als hij klinkt als een charlatan en eruitziet als een charlatan, dan heb je veel kans dat het ook een charlatan is :)

    De man weet heel goed waarom hij zich niet registreert als makelaar. Dan is hij ook niet gebonden aan de wetgeving terzake en kan hij ook niet bestraft worden.
    10-02-2022 17:05
    Oke na 27 van de 93 reacties van Mark Peeters, vol met eindeloze herhalingen van twijfelachtige kwalificaties die uitstekend worden genuanceerd door reacties waar hij inhoudelijk niet op reageert, is het me wel duidelijk geworden dat ik je dus niet serieus hoef te nemen.
    10-02-2022 17:29
    mss kan dit artikel wat opheldering geven https://www.wielerflits.nl/nieuws/nxtg-team-wil-met-hans-van-kasteren-ook-focussen-op-het-veldrijden/

    Hans van Kasteren is de voormalige manager van onder meer Bart Wellens en oprichter van veldritteam Telenet-Fidea. Vijftien jaar later (in 2015) verkocht hij zijn ploeg aan Golazo en werd Sven Nys er manager. Van Kasteren heeft vandaag nog Quinten Hermans en Corné van Kessel in zijn portefeuille.
    10-02-2022 17:33
    @Morgenstern: geen probleem, iedereen heeft recht op zijn mening of zijn interpretatie. Was jij maar even tolerant ...

    De kern van het probleem is en blijft: Van Kasteren is helemaal geen “UCI licensed rider’s agent” en mag dus geen renners vertegenwoordigen en al helemaal niet aanbieden bij de ene of andere ploeg.

    Trouwens, ik neem jou ook niet serieus , heb ik nooit gedaan ...
    10-02-2022 19:33
    Mark Peeters, de man met een rancuneuze missie.
10-02-2022 18:41
Ik weet het, ik hoef de reacties en dit soort berichten niet te lezen maar vanwege de kleine wereld die de cyclocross is en de fans van de verschillende partijen zijn de reacties en nieuwsberichten toch altijd zo vreemd. Zo veel gekleurde reacties waarbij het duidelijk is dat sommige mensen niet rationeel meer kunnen nadenken en al helemaal geen gefundeerde discussie kunnen voeren. Neem Mark Peeters zijn reacties. Ieder bericht herhaalt hij hetzelfde waarbij duidelijk zijn banden met de familie Wellens hem gevormd hebben. Wat Hans ook doet, hij zal het nooit goed kunnen doen.

Begrijp mij niet verkeerd, Hans is geen heilige dat geloof ik zeker. Een harde zakenman die vast vijanden kan maken. Echter sec gezien is een renner met een aflopend contract vrij om te gaan en staan waar hij wil. Dat is dan ook wat hier gaande is toch? Even zonder de discussie of diegene die de belangen behartigd in de bespreking nu wel of geen papiertje heeft of moet hebben klopt het verhaal gewoon en zitten die jongens straks bij een mooie stabiele ploeg en niet bij een onbekend project. Prima keuze lijkt mij.

Betreffende de discussie over het papiertje is dat iets voor de beroepscommissie. Is duidelijk opgesteld hoe je een klacht kan indienen. Lijkt mij typisch zoiets wat alom bekend is maar waar Tormans geen probleem mee had toen hij er misbruik van kon maken maar nu ineens moord en brand schreeuwt.
    10-02-2022 19:30
    Hoe vervelend toch, de man is een topgozer maar heeft geen vodje papier …

    Een makelaar zijn is meer dan een vodje papier al dan niet hebben. Denk je trouwens ook zo over een rijbewijs of identiteitskaart?

    En ik banden met de familie Wellens, lachwekkend gewoon die ongefundeerde insinuaties. Jij hebt dan zeker banden met Van Kasteren? Via zijn dochter, of je werk je in zijn asbestverwerkingsbedrijfje misschien?
    10-02-2022 20:16
    Zoals verwacht weer geen enkele serieuze inhoudelijk reactie van je. Jouw heksenjacht is overduidelijk.

    Ik doe geen enkele uitspraak over het wel of niet wettelijk zijn van de werkzaamheden van dhr van Kasteren. Zonder de details te weten van de bewijsstukken is dat voor mij niet te oordelen. Ja gezien de feiten die nu voor mij in te zien zijn moet hij het papiertje hebben daar hij blijkbaar onderhandelingen doet voor een renner die betaald gaat fietsen voor een Vlaamse ploeg. Dit kan hem 50 tot 500 euro boete opleveren. Maar is aan de commissie/een rechter om te oordelen. Daarnaast is het net zo strafbaar voor de persoon die de renner een contract aanbied die bijgestaan wordt door een niet geaccrediteerde makelaar. Dat vergeet je gemakshalve even.

    De feiten blijven dat de renners zelf in een mooie ploeg terecht zijn gekomen en niet in een onzeker project. Daarnaast is mensenhandel totaal niet te vergelijken met een makelaar die zijn accreditatie niet op orde heeft. Wat dat betreft is de aanval dus gewoon gekleurd en zeker aangezien dhr Toemans er geen probleem mee had toen hij zelf zaken deed met iemand die in zijn ogen aan mensenhandel doet.
10-02-2022 18:55
Ook Toon Vandebosch gaat per 1 maart naar Alpecin, maar daar ligt niemand wakker van zeker?
    10-02-2022 19:32
    Zolang alles volgens de regels gebeurt, geen enkel probleem :)
    10-02-2022 20:21
    Wat is er niet volgens de regels aan het feit dat renners die einde contract zijn tekenen bij een andere ploeg?
10-02-2022 18:56
Ook Toon Vandebosch gaat per 1 maart naar Alpecin maar daar ligt niemand wakker van zeker?
10-02-2022 19:22
Hans van Kasteren is al vele jaren actief in de veldritsport. Als hij een charlatan zou zijn hoe is het dan mogelijk dat er nog renners en ploegen zijn waarvoor hij werkt?
Als je eenmaal als charlatan in de bekent staat, wil toch niemand meer iets met hem te maken hebben??? De heren Pat. Lev., Jan Tormans en de gebr. Wellens hebben allemaal een belang en kunnen of willen niet normaal reageren op een mislukte zakelijke transactie. En de opmerking van Lefevre dat een Nederlander met een grote bek de zaak heeft verziekt raakt kant nog wal omdat hij er ook wat van kan. Typisch geval van pot verwijt de ketel.
    10-02-2022 20:29
    Het verhaal zal altijd wel ergens in het midden liggen. Uiteindelijk is het gewoon een zakenwereld en doen alle partijen er alles aan om het meeste uit de situatie te halen. Voor Lefevre was het mooi geweest om de uithangborden van de ploeg aan het nieuwe project te binden om zijn sponsoren tevreden te krijgen, voor Tormans is het ook beter. Voor Wanty was het ook mooi geweest en Hans wou voor de renners vermoedelijk een extra nulletje zien om dit later eventueel uitbetaald te zien in een mooie vergoeding. Allemaal zijn ze nat gegaan en dat vinden ze niet leuk.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine