Grote onrust bij Veranda’s Willems-Crelan

Door , woensdag 29 november 2017 om 11:22

Cordeel in de kopgroep tijdens de BinckBank Tour - foto: Sirotti

De chemie bij Veranda’s Willems-Crelan lijkt totaal verdwenen. Tegenover Het Nieuwsblad doen drie renners hun verhaal. Otto Vergaerde, Sander Cordeel en Gaëtan Bille moeten alledrie vertrekken. “Alles wat wij hebben meegemaakt, dat kan niet bij een professionele ploeg”, oordeelt de laatste van de drie. Het probleem zit hem in de Felt-fietsen.


‘Nuyens wilde van niets weten’
Teammanager Nick Nuyens is bij de drie de gebeten hond. De renners merkten bij de start van het seizoen al op dat de fietsen van sponsor Felt niet stijf genoeg waren. “Maar Nick wilde er niets van weten”, vertelt Bille. “Het lag niet aan de fietsen, het lag aan ons. We mochten ook niet met de journalisten praten over de fietsen. Daar was hij heel duidelijk in. Nick wilde wachten tot Wout van Aert aan zijn wegcampagne zou beginnen. Want Wout zou zogezegd wel resultaten halen op de nieuwe fiets. Zo hebben we drie maanden verloren.”

Oude Skil-Shimano-fietsen gekocht op internet
Nadat Van Aert in de Tour of Norway ook constateerde dat er problemen met zijn fiets waren, ondernam Nuyens actie. Bille: “Voor de Baloise Belgium Tour hebben ze voor vier renners een oud Felt-kader gekocht, waar Skil-Shimano nog mee gereden had. Timothy Dupont, Wout van Aert, Dries De Bondt en Huub Duijn hebben er toen één gekregen.” Volgens Cordeel ontstond er toen consternatie binnen de ploeg. “Wie er één kreeg en wie niet, hing af van je naam. Je moest ook wat geluk hebben dat ze er net één in je maat hadden gevonden.”

Bille kocht zelf een nieuwe fiets, maar mocht er niet op rijden
Bille (29) was einde contract en besloot voor het Belgisch kampioenschap eieren voor zijn geld te kiezen. “Ik heb toen zelf een nieuwe Felt-fiets gekocht. Die was helemaal uitgerust met materiaal van de sponsors, maar Nuyens reageerde furieus. Ik mocht die fiets niet gebruiken. Ik werd betaald door de ploeg en moest rijden op de fiets die zij mij gaven. Vanaf dan ben ik nauwelijks nog opgenomen in selecties voor wedstrijden. Eén keer om de vijf weken, wat blijkbaar het minimum is voor de UCI. En ook toen moest ik op de fiets van de ploeg rijden.”

Profcarrières zo goed als ten einde
De ploegleiding van Veranda’s Willems-Crelan besloot de contracten van de drie niet te verlengen. Bille en Cordeel (30) – die zelfs helemaal stopt – moeten daardoor noodgedwongen hun profcarrière vaarwel zeggen. Ook Vergaerde kende een triest einde van het seizoen toen hij hoorde dat hij Parijs-Bourges en Parijs-Tours niet mocht rijden. “Ik zou te weinig gemotiveerd geweest zijn. Ik hoorde het op hotel in Mechelen. Ik moest met mijn fiets in een zak te voet naar het station van Mechelen. Daar is er emotioneel iets gebroken bij mij.”

‘Daarom wil ik mijn verhaal doen’
Voor Vergaerde (23) zit er mogelijk nog iets in het vat, al is dat afwachten. “Ik zat bij Topsport Vlaanderen, toen ik overstapte naar Veranda’s Willems-Crelan. Ik moest daar niet weg. Nu heb ik spijt van mijn keuze.” Volgens Bille is het probleem met de fietsen nog altijd niet opgelost. “Daarom heb ik mijn verhaal willen doen. Het is een situatie die alle renners binnen de ploeg gijzelt. Ik begrijp dat zij zich niet kunnen uitspreken zolang ze een contract hebben. Daarom doe ik het in hun plaats. In de hoop dat het iets kan veranderen.”

Dit artikel delen:

59 Reacties

HoofdIsVrij 29 november 2017 om 11:29

Wat is die van Aert toch ook een janker….

Bille een aantal jaar geleden nog erg sterke resultaten, zonde dat hij nu naar een continentale ploeg gaat.

Sebas 29 november 2017 om 11:35

@ HoofdIsVrij Of niet .. neemt het op als een leider en spreekt zich INTERN uit. Nogmaals, klasbak met het hart op de juiste plek.

Nu wel benieuwd naar het verhaal van Nuyens.

Arry1337 29 november 2017 om 11:36

Wat een slechte reclame voor Nick en z’n ploeg. Zo zie je maar dat managen niet iedereen aangeleerd kan worden. . .

Jorrit4561 29 november 2017 om 11:37

Raar dat deze onrust naar buiten wordt gebracht door journalisten van een krant die de ploeg sponsort.

Gabriel Melching 29 november 2017 om 11:42

Waren er dit jaar ook niet problemen met Timothy Dupont bij deze ploeg?
zou dat dan niet aan hem hebben gelegen maar aan de ploeg/Nick Nuyens?
Zet mij in ieder geval wel aan het denken dit.

(edit) http://www.wielerflits.nl/nieuws/287763/timothy-dupont-om-disciplinaire-redenen-uit-binckbank-tour.html 4e reactie, van Cycling Lover, daar geeft ook hij de schuld aan de ploeg, ik begin er nu wel heel erg in te geloven hoor

Noud89 29 november 2017 om 11:46

Ligt het aan mij of heb ik al regelmatig nieuws voorbij zien komen waaruit blijkt dat Nick Nuyens een enorm naar mannetje is?

nietram 29 november 2017 om 11:50

Vrij triest. Krijg toch een beetje een naar gevoel bij deze ploeg nu.

west 29 november 2017 om 11:55

Het was ook vanaf het begin een vrij minimaal project… Een volledige profploeg op poten zetten omdat 1 veldrijder Parijs-Roubaix moet rijden. Het samenvoegen van 2 ploegen. het feit dat de ploegleider nog 0,0 ervaring heeft. Waardoor men geen doordacht plan had voor het wegseizoen. Waardoor een aantal knechten misschien oneerlijk behandeld worden. Niet het juiste materiaal, wat ook weer te maken heeft met naïviteit en onervarenheid van de leiding. Gooi daar bovenop dat hun superster dit veldritseizoen volledig overschaduwd wordt. Dan krijg je een grote puinhoop.

rahimns 29 november 2017 om 11:55

Het is ook een lastig verhaal voor hem als teammanager. Je zit met een fietssponsor waar je ook recht aan wilt doen. Het lijkt me niet echt leuke situatie waar je als manager dan mee om moet gaan. Vreemd trouwens dat Felt dan niet met andere frames komt, die ze blijkbaar dus wel hebben gezien het verhaal van Bille. Zelf kopen ze dan 4 oude kaders maar als Bille zelf een nieuw kader koopt dan is dat weer niet goed. Vreemd verhaal is het in ieder geval wel.

marehoek 29 november 2017 om 12:28

En die Nuyens komt over als een professor , dus alleen arrogantie , en de
kleine renner vernederen.
Dus dat wordt weer” studeren” voor Nuyens.

WernerFranke 29 november 2017 om 12:31

Gisteren lekt een interne mail van Wout Van Aert uit: “JANKER!!!”
Vandaag stappen drie renners naar de pers en doen heel hun verhaal, nu is er plots niets dan begrip.

Als het verhaal hier klopt, (zal wel), dan is dit echt zeer slecht nieuws voor de ploeg. Wildcards afdwingen zal een pak moeilijker gaan, renners zijn minder gemotiveerd dus slechter, materiaal is niet OK… Zonder de nieuwe regels van de UCI die minder renners per ploeg willen, had ik al lang naar een manier gezocht om mijn contract als renner te verbreken obv wanprestaties van de ploegleiding. Nu nog een nieuwe ploeg zoeken is onbegonnen werk, dus beter een dode mus in de hand dan tien in de lucht. WVA had gewoon moeten inleveren en naar Lotto-Soudal gaan. Eén of twee jaren alles op de weg, als dat tegenvalt kan hij op zijn 25e nog altijd voor 10 jaar terug in het veld.

Imbatido 29 november 2017 om 12:33

Het enige dat Wout van Aert zelf heeft gezegd is:
“Laat ik het hierop houden: ik ben inderdaad niet honderd procent gelukkig met de ploeg.”

De rest komt niet uit zijn eigen mond, maar is erbij gehaald door Sportwereld en HLN. De kritiek die hier en in het vorige topic op Wout is gegeven is dus ook volledig onterecht. Hij heeft niks de media ingegooid maar wel iets intern aangekaart. Als je dit leest is die kritiek ook niet onterecht. Het komt op mij een beetje over als dat de ploeg vorig jaar koste wat kost PCT wilde worden om zo Van Aert te behouden, maar daar eigenlijk niet de juiste (financiële) middelen voor heeft.

achtpuntzes 29 november 2017 om 12:42

ik ben dan wel niet zo fel geweest, maar moet toch mijn excuses maken aan van Aert. als dit klopt ligt de schuld toch echt bij de ploeg en niet bij hem.

LucasR 29 november 2017 om 12:43

Wat een amateurisme, oude SKILL-Shimano-fietsen, hahaha. Wow.

zipp404 29 november 2017 om 12:57

Fietsen lijken mij toch wel rap? Kittel won er zo een aantal deftige sprints mee

FietsPanKrukVor 29 november 2017 om 13:03

@Zipp404 Misschien moeten ze dan ook de oude fiets van Eddy Merckx eens proberen.

Imbatido 29 november 2017 om 13:10

@LucasR: Die Skil-Shimano fietsen zijn pas in de Ronde van België gekomen. En alleen voor Van Aert, Dupont, De Bondt en Duijn. Die waren zelfs nog een verbetering (!) ten opzichte waar ze eerst mee reden.

delgado 29 november 2017 om 13:15

@zipp404
Als je het artikel zou gelezen hebben, had je gezien dat ze zich inderdaad zijn gaan behelpen met oude kaders. Het zijn de nieuwe Felt-fietsen die het probleem zijn/waren.

Je moet het trouwens maar voor hebben. Door puur amateurisme je carrière mogelijk om zeep.

Samlambeej 29 november 2017 om 13:18

WVA zijnde heb je tog correct gehandeld als je het eerst intern aankaart. Nu is duidelijk dat klachten geen gehoor krijgen. Als dat klopt van die jongen die alleen mocht vertrekken met fiets in de tas is dat compleet stijlloos

Zjoske 29 november 2017 om 13:22

Wat heeft Van Aert toch misdaan dat hij altijd meteen een lading kritiek over zich heen krijgt van de volgers hier?
Te weinig tegenstand geboden aan VDP? Is dat het?

Col du Bramont 29 november 2017 om 13:23

De laatste Felt frames zijn juist nog wat stijver dan de oudere, die er al om bekend stonden behoorlijk stijf te waren.

Quote:
The Felt's are known for having great stiffness to weight characterists and for their racing pedigree and value. In the August 2013 issue of Velo Magazine, they rated the F1 over 3 other Tour de France bikes (Focus Izalco Team, Pinarello Dogma, Cervelo R5ca (or something like that).

http://forums.roadbikereview.com/felt/felt-f-series-stiffness-316970.html

Argos Shimano reed inderdaad op Felt frames en Kittel won daar in de Tour van 2013 4 etappes mee. Renners waren er juist heel tevreden mee.
Het is een erg vreemd zeer ongeloofwaardig verhaal. De oude frames zouden dus juist beter zijn en het nieuwe frame ook wat Bille dus niet mocht kopen?
Dus de ploeg reed net op een frame wat niet goed zou zijn dus niet het nieuwste frame? Zou kunnen dat ze op de F series reden en niet de FR, geen idee.
Maar het verhaal rammelt aan alle kanten.

Stijfheid is ook de enige klacht die ik me kan voorstellen, geometrie en gewicht daar zie je weinig verschillen tegenwoordig onderling tussen de frames.

Het zit lijkt me wel goed mis binnen de ploeg, vertrekkende renners zitten vaak vol met rancune niets klopt dan meer maar zelf reflectie ontbreekt helaas dan.

Stenalic 29 november 2017 om 13:37

Wauw, wat fantastisch dit. Hoe krijgen ze het voor elkaar. Nuyens denk ik word even de nieuwe Lefevere. Wat een amateur…

delgado 29 november 2017 om 13:38

@Col du Bramont
Het is helemaal geen vreemd verhaal. De klachten begonnen al meteen van het begin, maar Nuyens wou er niet van weten. Tot Van Aert dit bevestigde. Vermoedelijk is er dan bij Felt aan de alarmbel getrokken en zijn zij opnieuw gaan produceren.

Vandaar dus dat Bille één van die nieuwe fietsen op eigen houtje wou aankopen.

Vergaerde en Cordeel hebben trouwens uiteindelijk in augustus-september ook een nieuwe gekregen, volgens het artikel in HNB.

DeGroteMolen 29 november 2017 om 13:39

Maar even geen Felt kopen dan..

Imbatido 29 november 2017 om 13:41

@Col du Bramont: De vertrekkende renners trekken hun mond open omdat de renners met een doorlopend contract logischerwijs niks kunnen zeggen.

Stond nog een interessante passage in het stuk van Sportwereld:
“Het was meteen duidelijk dat er een probleem was. De fietsen waren niet stijf genoeg. Als je rustig fietste ging het wel, maar bij hoge wattages kreeg je niet de snelheid die je op andere fietsen zou halen. Vooral in bochten was het verschil enorm. Met Kristof De Kegel hebben we een topwetenschapper in de ploeg. Hij zag ook dat het niet klopte.”

Het is dus niet dat ze zomaar wat roepen, maar dat de kracht kennelijk niet wordt omgezet in snelheid. En dat kan je gewoon meten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.