Groenewegen, Dumoulin, Terpstra, Van der Poel en Hoogland op shortlist Sportman van het Jaar

zondag 25 november 2018 om 18:51
Groenewegen, Dumoulin, Terpstra, Van der Poel en Hoogland op shortlist Sportman van het Jaar

Foto: Sirotti

De NOS heeft de shortlists voor de verkiezing van Sportman en Sportvrouw van het Jaar bekendgemaakt. Bij de mannen maken met Dylan Groenewegen, Tom Dumoulin, Niki Terpstra, Mathieu van der Poel en baanrenner Jeffrey Hoogland vijf wielrenners kans op de titel, bij de vrouwen vinden we Anna van der Breggen, Annemiek van Vleuten en Kirsten Wild terug in de lijst.

Het was voor Nederland een uitermate succesvol wielerjaar. Zo won Groenewegen twee Touretappes, werd Dumoulin tweede in de Giro én de Tour, was Terpstra de beste in de Ronde van Vlaanderen, en reed Van der Poel zowel op de weg, het veld als de mountainbike alles op een hoopje. Hoogland ging op de piste met de wereldtitel in de teamsprint en de 1 kilometer tijdrit aan de haal.

Bij de vrouwen zorgde Anna van der Breggen voor furore met winst in de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik, Waalse Pijl en het WK op de weg. Annemiek van Vleuten deed hetzelfde door de Giro Rosa en de wereldtitel in het tijdrijden op haar naam te schrijven. Kirsten Wild was dan weer goed voor drie wereldtitels op de piste, met name in de scratch, het omnium en de puntenkoers, terwijl Laura Smulders indruk maakte met goud op het WK BMX.

Daarnaast maken de teamsprinters (baanwielrennen), Peter Schep (baanwielrennen) en Jetze Plat (wielrennen en triatlon) nog kans op de titels van respectievelijk Sportploeg van het Jaar, Coach van het Jaar en Paralympiër van het Jaar.

Uit de lijsten met voorgeselecteerde atleten zal volgens de NOS een vakjury drie genomineerde sporters kiezen. Die namen worden op 2 december bekendgemaakt. Vervolgens worden op het Sportgala, op 19 december, de winnaars gekozen en gehuldigd.

Shortlist Sportman van het Jaar
Rico Verhoeven (kickboksen)
Dick Jaspers (biljarten)
Tom Dumoulin (wielrennen)
Anish Giri (schaken)
Dylan Groenewegen (wielrennen)
Jeffrey Herlings (motocross)
Jeffrey Hoogland (baanwielrennen)
Sjinkie Knegt (shorttrack)
Sven Kramer (schaatsen)
Kjeld Nuis (schaatsen)
Mathieu van der Poel (wielrennen)
Patrick Roest (schaatsen)
Dorian van Rijsselberge (zeilen)
Niki Terpstra (wielrennen)
Max Verstappen (Formule 1)
Ferry Weertman (zwemmen)
Epke Zonderland (turnen)

Shortlist Sportvrouw van het Jaar
Kiki Bertens (tennis)
Carlijn Achtereekte (schaatsen)
Esmee Visser (schaatsen)
Jorien ten Mors (schaatsen, shorttrack)
Ireen Wüst (schaatsen)
Anna van der Breggen (wielrennen)
Carolijn Brouwer (zeilen)
Lilian de Geus (zeilen)
Sifan Hassan (atletiek)
Sharon van Rouwendaal (zwemmen)
Laura Smulders (BMX)
Annemiek van Vleuten (wielrennen)
Kirsten Wild (baanwielrennen)

Suzanne Schulting (shorttrack)

Dit artikel delen:

31 Reacties

krypton 25 november 2018 om 19:15

Ik verwacht bij de laatste drie vrouwen Suzanne Schulting, Kirsten Wild en Kiki Bertens. Bij de mannen denk ik Tom Dumoulin, Kjeld Nuis en (ik vrees) Jeffrey Herlings.

dikkechaap 25 november 2018 om 23:46

Kirsten wild zou me zeer verbazen. Ik vermoed vd breggen of v vleuten.

Romāns Vainšteins 25 november 2018 om 19:23

Mathieu van der Poel (wielrennen)

Was het maar waar …

Brabander 25 november 2018 om 19:50

Het is Olympische Winterspelen geweest. Dat zal wel een zware stempel op de verkiezingen drukken. Wielrennen is ook niet populair in Nederland. Zie Rico Verhoeven en Max Verstappen juist wel hoge ogen gooien. Dumoulin zou in mijn ogen ook onterecht zijn. Die heeft vrijwel niks gewonnen. Anna van der Breggen zou het wel eens mogen winnen van mij, maar ik verwacht het niet.
Trouwens bizar dat er een schaker tussen staat. Dan moet je Michael van Gerwen ook eens nomineren. Hoewel ik vind dat ze er beide niet tussen horeen

krypton 25 november 2018 om 20:01

Waarom zou je per se iets moeten winnen voor deze prijs dan? Is het WK korfbal winnen ook beter dan tweede worden op het WK voetbal?

Cadellie 25 november 2018 om 20:14

@krypton
Ja, want winnen is altijd beter dan tweede

Brabander 25 november 2018 om 20:20

Ik vind ‘iets winnen’ wel een pre ja bij zoiets. Vond het al waardeloos toen Verstappen won. En die won dan nog 1 GP en dat is mijns inziens toch echt te weinig

assen 26 november 2018 om 10:27

Ja, mee eens, Verstappen verdiende die prijs niet, al is verdienen niet het goede woord. Immers, hij won geheel volgens de regels. Maar kijkend naar de prestatie… neen.

ParijsTours2004 25 november 2018 om 20:41

Het heet toch ‘sportman/-vrouw van het jaar’? Zoals krypton al zegt: er is denk ik niet één Nederlandse sportploeg al zo lang zo dominant als de Nederlandse korfbalploeg, en tóch vindt (zo hoop ik toch) iedereen het terecht dat er ándere ploegen, die mínder vaak winnen, sportploeg van het jaar worden.
Het is niet meer dan logisch dat, naast de klassering, het gewicht van de sport en het gewicht van de wedstrijden meewegen. Dus weegt tennis zwaarder dan darten, en voetbal zwaarder dan korfbal, en dus telt een tweede plek in het eindklassement van de Tour zwaarder dan een wereldtitel op de scratch.

Brabander 25 november 2018 om 21:11

Ik denk dat iedereen dat wel voor zichzelf mag bepalen. Daarom zet ik er ook duidelijk 'ik vind' bij.
Daarom vind ik zulke verkiezingen ook niks. Het is appels met peren vergelijken en iedereen hanteert andere criteria en heeft andere favoriete sporten

tendam 25 november 2018 om 21:16

Iene-miene-mutte… Anish Giri zou ik wel leuk vinden. Omdat hij Magnus Carlsen altijd zo lekker trollt.

Thijs E 25 november 2018 om 21:20

Jeffrey Herlings presteerde in een sterk veld wat geen enkele Nederlander ooit presteerde: wereldkampioen MX1. En hij domineerde de sport, won het WK de race voor de laatste race en versloeg levende legende Cairoli.

En anders Terpstra.

Maar het zal wel weer een schaatser worden.

Haanaf 25 november 2018 om 22:54

Ik heb toch een zwak voor sporters uit disciplines waarin we doorgaans weinig of (lang) niet succesvol zijn (geweest).

Dus dan toch Herlings en Bertens.

Maar voor Van Poel, Terpstra, Van der Breggen en Van Vleuten wel een eervolle vermelding.

aardappeljager 26 november 2018 om 07:06

Herlings en Bertens kan ik me in vinden ja. Juist om de reden dat we in die sporten weinig succesvol zijn.

Giri lijkt me ook mooi als hij kan winnen. Schaken toch een andere vorm van topsport die naar mijn mening ondergewaardeerd is

yo-eddy 25 november 2018 om 21:56

Stuk voor stuk toppers, kiezen kan eigenlijk nooit objectief gebeuren. Van mij mag Herlings wel winnen. Niet een sport die iedereen volgt maar deze jongen is echt maniakaal goed. En aangezien we hier op Wielerflits zitten een 2e plek voor Mathieu, iedereen aan gort rijden in de (kleine) veldrij wereld, wereldtop op de MTB en als hij dan toch eens op veler verzoek een racefiets onder de bips schuift “gewoon” alle andere Nederlandse (en Europese) toppers op een hoop rijden. Altijd actie, nooit laf koersend en een erg sympathieke gast.

Jungle Man 25 november 2018 om 23:21

Herlings, dat lijkt me duidelijk, voor Verhoeven

dikkechaap 25 november 2018 om 23:51

Verhoeven komt echt niet in de buurt. Hij heeft geen serieuze tegenstand in de bond waarvoor hij vecht. Het grote geld wordt in MMA verdient tegenwoordig, daar zitten dan ook de sterkste vechters nu (helaas, want die grondgevechten zijn niet om aan te gluren vaak).

Mwielerfan 26 november 2018 om 06:16

Olympische spelen weegt waarschijnlijk door. Koning kjeld die won omdat diegene waar hij al jaren verliest er niet waren: joeskov en kulishnikov. Zonder dat ze de jaren ervoor positief waren. Kramer die zwaar teleurstelt en het allemaal weer niet waarmaakt op 10 en achtervolging.

FDJ 26 november 2018 om 10:19

Nuis heeft de wereldbeker en de wereldtitel op die afstanden al gewonnen. Daarnaast heeft hij de Grand World Cup gewonnen. Daarnaast is Kulizhnikov in zijn jeugd al geschorst geweest en in 2016 positief geweest op Meldonium. Sharapova werd geschorst. Hij niet. Yuskov is een ander verhaal, maar je reactie is wel erg kortzichtig…

Fast Freddy 26 november 2018 om 08:43

Herlings, van der Poel, Verstappen, maar ook van Gerwen. Er komen nogal wat wonderboys uit ons kikkerlandje.

FDJ 26 november 2018 om 10:14

Kjeld Nuis sportman van het jaar.
Suzanne Schulting sportvrouw van het jaar
Coach van het jaar Jac Orie

In een Olympisch jaar is het bijna een zekerheid dat de prijzen die kant opgaan. Al hoort van der Breggen ook zeker eens deze prijs te winnen.

assen 26 november 2018 om 10:28

Helemaal eens met FDJ!

Taliesin 26 november 2018 om 11:54

Echt lastig dit.
Qua renners zou ik dan Dumoulin en vd Poel net wat hoger waarderen dan Terpstra ( geweldig voorjaar en alle credits daarvoor, maar voor de rest van het seizoen te onzichtbaar), Hoogland ( geweldig wat hij daar presteerde, alleen niet zo continu dominant als Tom en Mathieu) en Groenewegen ( paar mooie wins maar niet voldoende in dit rijtje krachtpatsers).

In de andere sporten moet je Verhoeven, Herlings, Max, Zonderland en Weertman ( beestachtig zwaar wat die moet doen) ook echt hoog inschatten.

Samlambeej 26 november 2018 om 12:03

Gisteravond nog eens stukjes van het NK 2018 bekeken. De vlucht met Poelie en z’n legendarisch duwtje aan Sinkeldam. Herinneren jullie ook hoe Terpstra op het laatste moment de boel dichtreed en iedereen kletsen gaf op de tussenstrookjes?

Kosmonaut 26 november 2018 om 12:27

Appels met peren vergelijken, eigenlijk compleet onzinnig zo’n verkiezing maargoed. Zal ongetwijfeld wel gewonnen door een schaatser en schaatster. Feitelijk zou Zonderland deze prijs moeten krijgen, wereldtitel in mondiaal gezien de allergrootste sport van alle genomineerden. Mijn keuze echter zou zijn vd Breggen (nipt voor Bertens) en Dick Japsers, ongekend hoe lang hij al aan de top is in een onderschatte sport en Epke heeft tenslotte al 4 van die beeldjes op de schoorsteenmantel staan.

Ultras100 26 november 2018 om 12:54

Olympisch jaar, dus —> Nuijs
Ik vind dat anders van de Poel had mogen winnen, vooral als je naar de “breedte” kijkt.
Diegenen die “tegen” van de Poel zijn zou ik gelijk geven als hij niet NL kampioen op de weg was geworden EN 2e op het EK op de weg.
Ik heb het idee dat er soms wordt gedaan of die 2 wedstrijden niet ECHT mee tellen….
Echter als Gesink of Dumoulin na een episch EK had gewonnen telde dit waarschijnlijk wel zwaarder mee…?

kiryienka 26 november 2018 om 13:31

Het is nog niet zo vanzelfsprekend dat er een schaatser wint omdat het een olympisch jaar is. 4 jaar geleden hadden we 4 olympisch kampioenen en toen ging de prijs naar Arjen Robben.
Desalniettemin is het overduidelijk dat Nuis deze prijs verdient.

Mijn keuze/voorspelling:
Kjeld Nuis
Suzanne Schulting
Jac Orie

Taliesin 26 november 2018 om 13:32

Zeker mee eens dat die weg resultaten van vd Poel zwaar moeten/mogen meetellen.
Dumoulin natuurlijk ook wel heel knap, twee keer tweede.

Nuijs- Ik kijk dan ook naar context en Joeskov klopt hem vaak op de afstand waarop hij Olympisch Kampioen is geworden, vraag me dan af of dat ook gebeurd zou zijn nu.
Vind dat de schaaters tocg in een te kleine sport bezig zijn om deze award te winnen.

Baik-Baik 26 november 2018 om 14:20

Ik vind de sport verschrikkelijk maar Herlings lijkt mij inderdaad een terechte kampioen. Wint zelfs met een gebroken sleutelbeen nog het kampioenschap.

Fast Freddy 26 november 2018 om 14:27

Laat vd Poel nog maar ff in de wachtkamer tot hij een monument heeft gewonnen. Volgend jaar? :-)
Shortlist met Terpstra, Herlings en Nuis, Herlings wint.
Bij de dames Bertens, Vd Breggen en Schulting, vd Breggen wint.

sooike 26 november 2018 om 17:33

Ik twijfel tussen Van der Poel en Herlings. Bij de vrouwen Van der Breggen.