Greg Van Avermaet mist thuis-WK: “Voelde het nieuws zelf ook aankomen”

maandag 6 september 2021 om 19:54
Greg Van Avermaet mist thuis-WK: “Voelde het nieuws zelf ook aankomen”

foto: Cor Vos (archief)

Geen Greg Van Avermaet op het WK wielrennen in Vlaanderen dit jaar. De olympisch kampioen van Rio de Janeiro mist voor het eerst in veertien jaar (!) het wereldkampioenschap. “Het is toch een enorme ontgoocheling”, reageert de kopman van AG2R Citroën bij Sporza.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Veertien jaar ben ik erbij en net nu, in eigen land, maak ik geen deel uit van de selectie. Leuk nieuws is dat niet. “Ik hoopte er stiekem nog op, maar voelde het nieuws zelf ook aankomen. Met mijn normale niveau was ik een de van de eersten op het selectieblad”, aldus Van Avermaet over zijn niet-selectie door bondscoach Sven Vanthourenhout.

Onlangs gaf Van Avermaet aan dat hij dacht dat zijn coronavaccinatie invloed heeft op zijn mindere vorm. “Ik ben niet vaak geblesseerd geweest in carrière, de laatste tijd heb ik wel wat met mijn gezondheid gesukkeld. Dat heb je niet in de hand. De laatste dagen begon ik wel beter te koersen, onvoldoende om aan de start te staan helaas”, zegt de 36-jarige coureur. Afgelopen zondag werd hij nog knap achtste in de slotrit van de Benelux Tour op de Vesten in Geraardsbergen.

De acht renners die er wel bij zijn, verdienen hun selectie. Helaas heeft de bondscoach twee anciens zoals ik en Philippe Gilbert moeten ontgoochelen. Ik heb me voorgenomen om de knop zo snel mogelijk om te draaien en een goede Parijs-Roubaix te rijden. Daar wil ik mijn niveau weer halen, want als ik in orde ben, finish ik normaal gezien altijd in de top-5 of de top-10 van een grote koers”, kijkt Van Avermaet vooruit.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Maartensmits 6 september 2021 om 20:20

GVA heeft een groter palmares dan remco ooit bij elkaar zal fietsen. Jammer dat een groot afscheid hem niet gegund is, zelfde geldt voor Phil. Grote meneren waar evenepoel altijd tegen op zal blijven kijken.

Yeez 6 september 2021 om 20:24

Wat heeft evenepoel hiermee te maken? En kun jij in de toekomst kijken? Evenepoel heeft op zijn 21ste alvast meer gewonnen dan v avermaet

Landeirovic 6 september 2021 om 20:51

Evenepoel 21 overwinningen
GVA 41 waaronder 2x Omloop, 2x Montreal, Parijs Roubaix, 2 ritten Tour, Olympische spelen, Gent Wevelgem, 2 ritten Tirreno+ eindklassement, E3 Harelbeke.

Zit nog wa verschil he ;)

wimvl 6 september 2021 om 20:57

@Maartensmits. Met alle respect voor Greg maar hij is helemaal niet goed. Was een top renner maar komt nu te kort. Remco kan je niet vergelijken met Greg. Ik denk ook niet dat Greg al zoveel gewonnen had op 21 jarige leeftijd.

Romāns Vainšteins 6 september 2021 om 21:06

Het is geen criterium maar het wk, daar neem je de renners mee naar toe die in de beste vorm verkeren. Gva en Gilbert hebben het momenteel niet en bovendien is het België, die hebben nogal wat goede coureurs.

Rawolf Rawolf 6 september 2021 om 21:11

GvA heeft alsnog een palmares waar 90% van de renners in het peloton van droomt, wat je ook beweert.

Ik snap de keuze om hem thuis te laten volledig. Aan de andere kant is het een klasbak, 8e in de rit naar Geraardsbergen en hij heeft nog enkele weken om in vorm te komen. Mocht ik Vanthourenhout zijn had ik hem meegenomen want het is natuurlijk wel een brok ervaring die er bijna altijd staat bovendien is GvA zeker niet te beroerd om te knechten. Maar nogmaals, de geselecteerden doen niet voor hem onder puur fysiek gezien als iedereen zijn vorm vasthoudt.

Angelo Pauwels 6 september 2021 om 21:39

GVA was op zijn 21ste zelfs nog geen prof, dus totaal niet te vergelijken.

NiM 7 september 2021 om 07:52

Hadden beter Merckx en De Vlaeminck geselecteerd. Hebben beiden een veel groter palmares dan deze volledige selectie samen

zietemgaan 7 september 2021 om 08:16

@Maartensmits: die Remcohaat wordt een beetje belachelijk: 36 vs 21 en totaal ander type renner. Greg zou nooit een tijdrit titel kunnen pakken, bv. En on topic: het gaat om de vorm nu he. Dit jaar is Greg echt ver van zijn beste vorm.

renevaert 7 september 2021 om 09:36

Remco mag de schoenveters van greg (nog) niet vastmaken. Palmares zeggen alles. Remco nadat de verrassing eraf was eigenlijk alleen nog in b-koersjes gewonnen. Op gravel rijdt greg hem er easy vanaf, en in de bergetappes wint hij het ook van Remco omdat ie hem dan in de afdaling weer terugpakt. Maar goed, evenepoel misschien wel een betere knecht voor Wout dan Greg zou zijn.

Peetvader 7 september 2021 om 10:34

Maar op basis van opgewekte reacties (zelfs op artikels waar hij weinig mee te maken heeft) haalt Remco het van iedereen lijkt me.

Jongens toch wat een haat van sommigen hier tegen hem.

Kopinkas 6 september 2021 om 21:20

‘Thuis-WK’ klinkt gek. Zou Mollema het over een ‘thuis-WK’ hebben bij een kampioenschap op de Cauberg? Tuurlijk niet.
Voor Oost-Vlaming GVA is Leuven een andere wereld…
De enige échte thuisrijder is Stuyven…

Iets meer on topic: GVA meenemen was een rustfactor geweest. RE meenemen creëert enkel onrust.

Maartensmits 7 september 2021 om 08:39

Stop maar met dat regiodenken. Altijd maar dat ‘hij is niet van hier, hij is van Lokeren, zijn vrouw is van Hasselt’. Jullie zijn allemaal belgen, of jullie nu in Wallonië, Vlaanderen of Germaans gebied wonen. Een andere wereld, goh. Nog steeds dezelfde slechte wegen, de Colruyt en de Chiro.

Maillot à Pois 7 september 2021 om 09:30

@Maarten
Mooi, we zijn gewoon allemaal Belgen, dat geef ik door, dan kan die hele staatsvorming van ons ook eindelijk eens de prullenbak in. Ik zou er persoonlijk niet rouwig om zijn.

En Nederland, is dat dan wel een andere wereld?

Pietgat 6 september 2021 om 21:28

Klasse reactie. Logische teleurstelling, alsook logische niet-selectie. Spijtig voor hem, WK in eigen land was een mooi orgelpunt geweest voor zijn ferme carrière, en spijtig voor de Belgische ploeg, want een GVA in vorm is voor elke ploeg van goudwaarde.

Mohorietsj 6 september 2021 om 22:24

De liefhebber/coureur was er graag bijgeweest maar de nuchtere realist en mens Van Avermaert snapt dit. Je moet er ook geen drama van maken. Zonder vorm moet je geen WK rijden en ik denk dat er genoeg adoratie is (geweest) voor hem in Vlaanderen.

Michelangelo 6 september 2021 om 22:25

Had hem hier graag gezien, als een soort eerbetoon. Net als Gilbert had ik hem dit WK in eigen land wel gegund.

Maar het is geen afscheidscriterium, het is een WK. En daarvoor heeft hij de afgelopen tijd gewoon niet genoeg laten zien… en Gilbert helaas ook niet.

Reiger 7 september 2021 om 01:21

Greg heeft een mooie palmares maar heeft door die belachelijk lelijke gouden helm nooit meer wat gewonnen. En terecht.

Maillot à Pois 7 september 2021 om 08:15

Arme Carapaz, gouden helm én gouden fiets, ziet er niet goed uit voor hem

Massimo Bataille 7 september 2021 om 09:01

Ik denk dat je vergeet dat 2017 zijn wonderjaar was waar hij alles won (dus na zijn OS-winst).
Met winst in de omloop, E3, Gent-Wevelgem en Roubaix. Plus tweede plaatsen in Strade Bianchi en Ronde v.Vl.
Al weet ik niet of hij al direct na zijn OS-winst met zijn gouden helm rondreed ( maar ik vermoed van wel)

Reiger 7 september 2021 om 09:48

@Massimo Kijk voor de zekerheid nog even de foto’s na van die (inderdaad) prachtige zeges van Greg in 2017. Ik deed dat namelijk wel en kon daarom vrijuit losgaan op die gouden pispot. Had ie écht niet moeten doen. Je ziet wat er van komt. En Carapaz doet er nog een gouden fiets bovenop. Miljaar!

Pietgat 7 september 2021 om 10:12

Les gouts et les coureurs. Liever een gouden helm dan een witte broek.

Reiger 7 september 2021 om 10:22

Ik zat al af te tellen wanneer er weer een NED-BEL kaart tevoorschijn werd getoverd..
Het geduld wordt zoals altijd beloond..