Giulio Ciccone mikt op top-5 in Vuelta: “Ploeg vertrouwt mij het kopmanschap toe”

dinsdag 12 januari 2021 om 10:02
Giulio Ciccone mikt op top-5 in Vuelta: “Ploeg vertrouwt mij het kopmanschap toe”

foto: Cor Vos

Giulio Ciccone krijgt dit jaar voor het eerst de kans als kopman in een grote ronde. De Italiaanse klimmer van Trek-Segafredo gaat de Vuelta a España rijden met als doel een goed klassement te rijden. “Ik heb de Vuelta nog nooit gereden, maar de ploeg vertrouwt mij wel de verantwoordelijkheid van het kopmanschap toe”, vertelt hij tegen Tuttobiciweb.

“Ik krijg de kans om mijn kaarten op tafel te leggen. Ik zal ook proberen te begrijpen wat ik kan doen in die wedstrijden van drie weken”, aldus Ciccone. “Ik heb nog geen referentiepunten. Ik denk terug aan 2019, het jaar waarin ik goed mee kon bergop. Maar het doel is om de top-5 te halen. Een andere plek lager in de top-10 zou ook een goed resultaat zijn. Niet dat het teleurstellend is, maar misschien wel onder de verwachtingen.”

Ciccone heeft ook de Giro d’Italia op zijn programma staan. Daar starten ook Vincenzo Nibali en Bauke Mollema. “Ik ben blij terug te keren naar de Giro, want ik heb nog zaken af te ronden. Vorig jaar deed ik mezelf pijn, zowel fysiek als mentaal. Mijn wens was om terug te keren naar de Giro en de ploeg stemde daarmee in”, zegt de 26-jarige klimmer.

Geen heuvelklassiekers
In de Ronde van Valencia begint Ciccone aan zijn seizoen, gevolgd door de Volta ao Algarve. Vervolgens rijdt hij Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo, waarna een trainingskamp volgt in aanloop naar de Giro d’Italia. De coureur van Trek-Segafredo verkiest een hoogtestage boven de Waalse klassiekers. Later in het seizoen hoopt hij ook nog de Olympische Spelen te rijden. “Dat is wel een doel, maar ik wil ook de intenties van de Italiaanse ploeg weten. Daar weet ik nog niets van”, geeft hij aan.

Dit artikel delen:

8 Reacties

ivo001 12 januari 2021 om 10:55

Ambitieus maar mooi doel! Top 5 weet ik niet of dat erin zit, misschien als een aantal toppers uitvallen. Top 10 moet zeker lukken.

AWestie 12 januari 2021 om 13:40

Waarom doe je jezelf dit aan Gulio? Hij lijkt me op afstand totaal niet het type voor dit werk. Ander referentiepunt is trouwens dat hij in de Tour de l’avenir 2015 nog best hoog kwam, daarna was het weinig soeps meer eigenlijk

ivo001 12 januari 2021 om 13:53

Hij werd nog wel 16e in de Giro van 2019 in dienst van Mollema die 5e werd.

hartstikkebedankt 12 januari 2021 om 14:46

Misschien omdat hij deze doelstelling nog nooit heeft nagestreefd? Bij Bardiani is hij voor ritten en/of de bergtrui gegaan (overigens op jonge leeftijd) en dat is gelukt in 2016, in 2017 niet en in 2018 werd hij tweede in het klassement voor de bergtrui. Bij Trek won hij in 2019 een rit en de bergtrui in de Giro, en werd 16e in het AK terwijl hij ook voor Mollema nog het een en ander moest doen. Vervolgens reed hij de Tour, maar niet voor een klassement, werd daar tweede op de La Planche BF en droeg geel. In 2020 nog naweeën van covid en afgestapt in de Giro. Dus nergens een AK nagestreefd. Buiten dat, bewijzen dat hij 3 weken constant kan zijn, dat heeft hij inderdaad nog niet gedaan.

ChefSpijker 12 januari 2021 om 15:03

16e in het klassement word je al snel als je niet bergritten gaat bussen. Meestal sta je dan op meer dan een halfuur. Dat zegt genoeg.

Panache 12 januari 2021 om 15:21

Mede vanwege het extreem hoge niveau dat sommige begin twintigers halen, vergeten wij soms dat het helemaal niet abnormaal is dat je ‘pas’ op je 25-26e een klassement probeert te rijden. Ik betwijfel ook of Ciccone de constantheid heeft, maar laat hem rustig experimenteren en ontdekken hoe hij zijn carrière na de talentenfase vormgeeft.

Jori 12 januari 2021 om 15:48

@HB: 2017 had hij toch iets als een hartklepstoornis? Enorm getalenteerde rijder die ook al dus enorme tegenslag heeft overwonnen.

hartstikkebedankt 12 januari 2021 om 15:59

@Jori ja wel in die tijd inderdaad. Hij heeft trouwens net een neusschotoperatie gehad dus nog een euvel verholpen