‘Giro-winnaar Carapaz tekent tweejarig contract bij Team Ineos’

zondag 14 juli 2019 om 08:21
‘Giro-winnaar Carapaz tekent tweejarig contract bij Team Ineos’

foto: Cor Vos

Het Franse L’Equipe weet het zeker: Richard Carapaz rijdt komend seizoen voor Team Ineos. De Giro-winnaar zou afgelopen vrijdag zijn handtekening hebben gezet onder een tweejarig contract. De 26-jarige Ecuadoraan verlaat na drie seizoenen het Spaanse Movistar.

Er waren al langer geruchten dat Carapaz de overstap zou maken naar de Britse sterrenformatie. Zo werd na de Giro d’Italia bekend dat de ronderenner tien keer zoveel kon verdienen bij Team Ineos. De teammanager van Movistar – Eusebio Unzué – wilde dit voorkomen en beloofde zijn poulain een flink verbeterd contract.

Het bleef vervolgens een tijdje stil rondom Carapaz, maar enkele dagen geleden kwam dan weer het gerucht dat de klimmer toch op weg is naar Team Ineos. Nu laat L’Equipe weten dat Carapaz een tweejarig contract heeft getekend, waardoor hij vanaf 2020 aan de zijde zal koersen van onder meer Geraint Thomas, Chris Froome en Egan Bernal.

Voor een officiële bevestiging is het nog ruim twee weken wachten, aangezien ploegen pas vanaf 1 augustus transfers mogen bekendmaken. Carapaz is inmiddels in voorbereiding op de Vuelta a España, die op 24 augustus begint.

Dit artikel delen:

65 Reacties

vevie 14 juli 2019 om 08:28

Zo zonde, dit. Maar goed, ga dan maar in het treintje van Froome, Thomas en Bernal plaatsnemen… Een Giro-winnaar die gaat knechten. SMH

krypton 14 juli 2019 om 09:22

Onzin natuurlijk. Froome en Thomas zijn volgend seizoen 35 en 34 jaar oud. Carapaz en Bernal gaan dus de komende jaren ook echt wel hun eigen kansen krijgen in grote rondes.

vevie 14 juli 2019 om 09:54

Ik hoop echt van harte dat het onzin is. Niet dat ik het niet begrijp. Hij vult zijn zakken nu goed en kan zijn naaste omgeving onderhouden, wat dat betreft prima. Echter kunnen Thomas en Froome (Ineos kennende) nog jaren mee met hun marginaal gains daar. Die rijden gerust tot 37 a 38 daar door als kopman. Ik hoop voor Carapaz dat hij heeft geeist dat hij in de Giro of Vuelta kopman mag zijn. En, dit is ook zonde voor Hart en Sivakov die nu weer een renner voor zich moeten dulden.

pirazzi 14 juli 2019 om 08:34

Zijn familie zal ook blij zijn, of de buurt waar zijn familie woont.

Johnny7 14 juli 2019 om 08:46

Ik begrijp het helemaal van Carapaz. Die is ook niet de jongste meer, hij is al 26 en wie zegt dat hij nu elke ronde in de top3/5 zal rijden. Pak lekker dat geld!

Als wielerfan ben ik echter teleurgesteld. Ineos maakt het echt kapot. Hoeveel kopmannen wil je daar in vredesnaam hebben? Hoeveel extreem goede klimknechten kan je überhaupt hebben? Ze hebben alle goede klimtalenten al weggekaapt en nu kapen ze gewoon een Giro winnaar weg om te gaan gebruiken als knecht.

VerstandOpNul 14 juli 2019 om 08:51

Pakken wat je pakken kan..
Vond het trouwens een saaie giro-winnaar..

Plavka 14 juli 2019 om 08:55

En dus is er nu genoeg budget voor Dumoulin.

pirazzi 14 juli 2019 om 09:19

Bij Movistar bedoel je of ook bij Ineos.

Plavka 14 juli 2019 om 13:18

Nee, movistar natuurlijk. Daar rijden ze tenminste volledig voor hem, met echte goede klimknechten.

benjo maso 14 juli 2019 om 09:12

Waarom niet net als in de NBA/NFL enz.. een limiet per franchise stellen, het wielrennen gaat op deze manier het voetbal achterna….Enkele teams die alles
kunnen halen en de rest die mag opleiden.

vanSpringel 14 juli 2019 om 09:30

De voorgestelde limiet is ook een wassen neus. Een sponsor richt een andere BV op waarvoor de betreffende renner dan b.v. marketing-, of advieswerkzaamheden verricht.
De renner in kwestie kan dan naar die BV de aanvullende salarisbedragen factureren, en komt zo aan het uiteindelijk bedrag waarvoor hij (of zij) de afspraak heeft gemaakt.
Broekzak, vestzak principe.
De wielersport is ook echt een afspiegeling van de maatschappij.

wielrenner 14 juli 2019 om 10:20

Benjo maso heeft helemaal gelijk, slechte zaak voor het wielrennen.

fietsvriend 14 juli 2019 om 09:12

Welke ronderenner blijft er wel bij Movistar?

Kannibaal van Schepdaal 14 juli 2019 om 09:42

Een die volgend jaar 40 wordt en stilaan tekenen van ouderdom begint te vertonen en een die volgend jaar 26 jaar is en nog niets bewezen heeft in een grote ronde.

Waarschijnlijk komt daar Mas bij, die het meteen in de Tour mag (moet) gaan bewijzen.

Valverde, Mas en Soler, dat is toch maar karig.

marius 14 juli 2019 om 11:19

Landa blijft daar toch ook, Of heb ik wat gemist?

Olly 14 juli 2019 om 09:23

Goede zet. Hij wint toch nooit meer een grote ronde, en hier vult hij zijn portefuille ff goed.

Mathieu Moller 14 juli 2019 om 09:24

Ik vind het altijd wat vreemd om te zien dat eenmaal een renner iets groots presteert, hij meteen zijn ploeg bij wie dat mogelijk was, de rug toekeert. Hij heeft bij Movistar de ruimte gekregen om de Giro te winnen en zeker als Quintana en Landa weggaan, zal hij die kans weer kunnen krijgen.
Ineos zal wel veel beter betalen en het blijft tenslotte gewoon zijn werk, maar vanuit sportief oogpunt lijkt dit geen goede zet.

Sephiroth 14 juli 2019 om 09:24

Pfff zonde hoor, movistar wordt leeggehaald en het speelveld wordt nog verder ontwricht door Ineos. Dit kan en is gewoon niet in het belang van de sport. Dit is het geheel saai maken, zoals Formule 1 ook vandaag de dag.

Carapaz mag misschien wel wat in de toekomst, maar anderzijds Sivakov, Hart, Bernal, Sosa… allemaal van dat soort mega talenten. Dus Carapaz kiest voor het geld en geen garantie op kopmanschap in een grote ronde. Het zal mij niet verbazen als Carapaz een eendagsvlieg gaat worden met 1 giro winst en hierna enkel nog knecht.

McMulenga 14 juli 2019 om 12:10

Carapaz heeft tot nu toe veel meer gepresteerd dan de namen die je noemt bij elkaar, daar hoeft hij echt niet bang voor te zijn. Daarnaast tekent hij voor 2 jaar dus kan over 2 jaar weer weg zijn als zijn positie in gevaar komt, maar dan met een salaris waar hij bij een andere ploeg 10-20 jaar voor moet fietsen.

vanSpringel 14 juli 2019 om 09:27

Zoveel mogelijk concurenten opkopen. Is ook een tactiek. Maar dan van de centen.
Ik gun Carapaz zo zijn eigen carriere, maar op deze manier zie ik het somber voor hem in.
Hij heeft al bewezen van een bovengemiddeld niveau te zijn. Kiezen voor Ineos is als kiezen voor het bankje bij REAL Madrid.

Romāns Vainšteins 14 juli 2019 om 09:41

Gadverderrie.

peervaneynthoven 14 juli 2019 om 20:32

In de poep getrapt? Of ging je voor 13.573?

Fast Freddy 14 juli 2019 om 09:51

Ziek

Jan Blokland 14 juli 2019 om 09:55

Echt jammer dit. Froome zal zijn langste tijd wel gehad hebben, maar Thomas zie ik nog wel even doorgaan. Bernal wordt daar dan de man. Ik had Carapaz liever bij een ander team gezien als kopman.
Wat dat betreft ben ik blij dat Dumoulin waarschijnlijk naar Jumbo Visma gaat en niet naar Ineos. Maar zelfs dat, met Roglic ernaast is niet in het voordeel voor de wielersport. Ik zie ze liever tegen elkaar strijden dan naast elkaar.
T.o.v. Ineos is het dan weer wel goed dat Jumbo ook sterker wordt in de breedte.
Maar wat moeten al die andere ploegen straks met Jumbo Visma en Ineos.
Waarschijnlijk zijn ze kansloos.

vevie 14 juli 2019 om 10:10

In de Tour zijn ze wel kansloos, ja. Maar dat zouden ze ook zijn zonder Carapaz. In de Tour wint zonder valpartij of pech een renner van Ineos. Sinds 2012 winnen zij de Tour. Het ene jaar, 2014, dat ze niet wonnen; juist door een valpartij. De Giro en Vuelta zijn wat dat betreft toch opener. Daar heb je toch altijd minder het gevoel dat de winnaar al vaststaat. Als die rondes ook iedere keer naar Ineos gaan, dan kunnen we net zo goed ophouden.

john 14 juli 2019 om 10:21

@vevie .En de Vuelta winnen ze ook ,met een vies smaakje (doping maar dank zij een paar goeden advocaten winnen ze de Vuelta wel)

miguelon 14 juli 2019 om 10:27

Je kan daar TJV niet naast zetten… Roglic behaalde, net als Thomas De Gendt, éénmaal het onderste trapje van het podium van een grote ronde. Dumoulin won een zwak bezette Giro, z’n tweede plaats in de Tour van vorig jaar was wel straf, maar nog eens een grote ronde winnen zal niet meer gebeuren…

goldfinger 14 juli 2019 om 11:39

LOL – een zwak bezette Giro?

Ik ben zelfs geen uitgesproken Dumoulin-fan, maar hij staat op het podium met Nibali en Quintana en verder in de top-10 vinden we o.a. Pinot, Yates, Mollema, Zakarin en Pozzovivo terug. Je mag zwak bezet noemen wat je wil, maar ik heb al fletsere top-10’s gezien in grote rondes. :)

martini151 14 juli 2019 om 12:04

Miguelon is weer de rasoptimist zelf. Het gaat lastig worden misschien, maar met Roglic en Dumoulin heb je gewoon 2 kanshebbers voor een grote ronde.

miguelon 14 juli 2019 om 14:50

Hij rijdt Quintana in een ronde met 70 km ITT op 31s… Tjah … zoals gezegd, de Tour van vorig jaar was indrukwekkender. Maar nog een GR? Neen

Scott Sunderland 14 juli 2019 om 10:13

Bij INEOS wil men ook Tom Dumoulin nog aantrekken. De kopmannen struikelen straks nog over elkaar heen daar…

wielrenner 14 juli 2019 om 10:21

Mag TD wel oppassen voor zijn knieën.

Johan110 14 juli 2019 om 10:28

En Poels was beloofd dat hij binnen afzienbare tijd voor zijn eigen kansen zou mogen rijden in een grote ronde. Vergeet het maar. Hij wordt gewoon aan het lijntje gehouden en slikt het allemaal. Deze jongen had zoveel kunnen winnen. Twee klassen beter dan Mollema, die al jaren als kopman start in de grote rondes.

HennieK 14 juli 2019 om 10:38

Ik denk dat Poels ook wel beseft dat hij geen echte kandidaat grote ronde-winnaar is.
Te vaak een mindere dag en moeite met de druk van een heel team dragen.

Evan Evans 14 juli 2019 om 10:54

Poels kan een een dagwedstrijd winnen, maar geen grote ronde. In de tour zullen we hem nog wel zien, maar hooguit één of twee dagen.

xistnc 14 juli 2019 om 10:35

Ineos ging in eerste instantie voor Campenaerts. Dus Carapaz is eigenlijk tweede keus.

Kannibaal van Schepdaal 14 juli 2019 om 22:05

Gelukkig maar, dan kan Campenaerts gewoon voor Lotto de Giro winnen.

opdekant1 14 juli 2019 om 10:42

Prima ploeg toch voor die jongen.

koos1 14 juli 2019 om 10:42

Een woord jammer. Vrees dat hij bij Ineos vooral word ingezet als super knecht, waar hij bij Movistar zeker een van de kopmannen zou zijn.
Van het sterke Movistar blijft nu nog maar heel weinig over als de kopmannen vertrekken. Blijft alleen Valverde over (te oud voor klassementen) en waarschijnlijk dan Mas, die zich eerst nog moet bewijzen na het Vuelta podium.

Lapjestrui 14 juli 2019 om 10:50

10x meer verdienen in de gloria. Sympathieke ploeg en het houdt niet op. Doet denken aan de overheersing van het Romeinse Rijk. Mooie tijd. Nog zonder bebuikte wielertoeristen in een Sky/INEOS-shirt a 90 pond. Met grote rondes over 3.500 kilometer karrespoor van Napels naar Noordpolderzijl en terug.

Jean Dumas 14 juli 2019 om 10:55

Bij INEOS gaan ze eigenlijk alleen vol voor de Tour, waar hij nooit volledig kopman zal zijn. Bij Movistar is hij ook beter af in de Giro en de Vuelta.

Jungle Man 14 juli 2019 om 11:10

Ineos is hard bezig een mooie sport als het wielrennen kapot te maken door overal met geld elke vorm van tegenstand weg te kopen. Als dit zo door gaat zal het wielrennen aan populariteit inboeten

peervaneynthoven 14 juli 2019 om 20:37

De macht van het kapitaal, terug naar het communisme, dat zal ze leren!

assen 14 juli 2019 om 11:10

Niet goed voor het wielrennen, m.i., als alle goede renners zich verzamelen in een paar ploegen.

Fish-180 14 juli 2019 om 11:11

Ben benieuwd als dit waar is of Movistar hem dan laat starten in de vuelta? Zonde dat die gaat knechten voor Bernal.

Wildebert 14 juli 2019 om 11:20

Kunnen beter de naam veranderen in Moneyos!

Headlines

Materiaalzone

Populair