‘Giro-winnaar Carapaz tekent tweejarig contract bij Team Ineos’
Het Franse L’Equipe weet het zeker: Richard Carapaz rijdt komend seizoen voor Team Ineos. De Giro-winnaar zou afgelopen vrijdag zijn handtekening hebben gezet onder een tweejarig contract. De 26-jarige Ecuadoraan verlaat na drie seizoenen het Spaanse Movistar.
Er waren al langer geruchten dat Carapaz de overstap zou maken naar de Britse sterrenformatie. Zo werd na de Giro d’Italia bekend dat de ronderenner tien keer zoveel kon verdienen bij Team Ineos. De teammanager van Movistar – Eusebio Unzué – wilde dit voorkomen en beloofde zijn poulain een flink verbeterd contract.
Het bleef vervolgens een tijdje stil rondom Carapaz, maar enkele dagen geleden kwam dan weer het gerucht dat de klimmer toch op weg is naar Team Ineos. Nu laat L’Equipe weten dat Carapaz een tweejarig contract heeft getekend, waardoor hij vanaf 2020 aan de zijde zal koersen van onder meer Geraint Thomas, Chris Froome en Egan Bernal.
Voor een officiële bevestiging is het nog ruim twee weken wachten, aangezien ploegen pas vanaf 1 augustus transfers mogen bekendmaken. Carapaz is inmiddels in voorbereiding op de Vuelta a España, die op 24 augustus begint.
Als wielerfan ben ik echter teleurgesteld. Ineos maakt het echt kapot. Hoeveel kopmannen wil je daar in vredesnaam hebben? Hoeveel extreem goede klimknechten kan je überhaupt hebben? Ze hebben alle goede klimtalenten al weggekaapt en nu kapen ze gewoon een Giro winnaar weg om te gaan gebruiken als knecht.
Vond het trouwens een saaie giro-winnaar..
kunnen halen en de rest die mag opleiden.
De renner in kwestie kan dan naar die BV de aanvullende salarisbedragen factureren, en komt zo aan het uiteindelijk bedrag waarvoor hij (of zij) de afspraak heeft gemaakt.
Broekzak, vestzak principe.
De wielersport is ook echt een afspiegeling van de maatschappij.
Waarschijnlijk komt daar Mas bij, die het meteen in de Tour mag (moet) gaan bewijzen.
Valverde, Mas en Soler, dat is toch maar karig.
Ineos zal wel veel beter betalen en het blijft tenslotte gewoon zijn werk, maar vanuit sportief oogpunt lijkt dit geen goede zet.
Carapaz mag misschien wel wat in de toekomst, maar anderzijds Sivakov, Hart, Bernal, Sosa... allemaal van dat soort mega talenten. Dus Carapaz kiest voor het geld en geen garantie op kopmanschap in een grote ronde. Het zal mij niet verbazen als Carapaz een eendagsvlieg gaat worden met 1 giro winst en hierna enkel nog knecht.
Ik gun Carapaz zo zijn eigen carriere, maar op deze manier zie ik het somber voor hem in.
Hij heeft al bewezen van een bovengemiddeld niveau te zijn. Kiezen voor Ineos is als kiezen voor het bankje bij REAL Madrid.
Wat dat betreft ben ik blij dat Dumoulin waarschijnlijk naar Jumbo Visma gaat en niet naar Ineos. Maar zelfs dat, met Roglic ernaast is niet in het voordeel voor de wielersport. Ik zie ze liever tegen elkaar strijden dan naast elkaar.
T.o.v. Ineos is het dan weer wel goed dat Jumbo ook sterker wordt in de breedte.
Maar wat moeten al die andere ploegen straks met Jumbo Visma en Ineos.
Waarschijnlijk zijn ze kansloos.
Ik ben zelfs geen uitgesproken Dumoulin-fan, maar hij staat op het podium met Nibali en Quintana en verder in de top-10 vinden we o.a. Pinot, Yates, Mollema, Zakarin en Pozzovivo terug. Je mag zwak bezet noemen wat je wil, maar ik heb al fletsere top-10's gezien in grote rondes.
Te vaak een mindere dag en moeite met de druk van een heel team dragen.
Van het sterke Movistar blijft nu nog maar heel weinig over als de kopmannen vertrekken. Blijft alleen Valverde over (te oud voor klassementen) en waarschijnlijk dan Mas, die zich eerst nog moet bewijzen na het Vuelta podium.