Giro-baas Vegni haalt uit na protest renners: “Iemand zal hiervoor moeten opdraaien”
Update Mauro Vegni, de grote baas van de Giro d’Italia, is niet te spreken over de gang van zaken rondom de ingekorte etappe naar Asti. Vlak voor de herstart van de rit haalt hij bij RAI Sport uit naar een deel van de renners.
“We hebben geen enkel voorstel van de renners geaccepteerd. Dit is ons overkomen”, vertelt Vegni. “Dit is wat er gebeurt als renners niet komen opdagen aan de start. Hier zal iemand voor moeten opdraaien. Wat zich vanmorgen afgespeeld heeft, zet alles wat we hebben gedaan om deze ronde te organiseren in de een slecht daglicht. Iedereen wist dat deze Giro in oktober verreden zou worden, en vandaag was het 13 graden…”
#Giro – Vegni: "We didn't accepted riders proposal, we have suffered it. This is what happened when riders doesn't show up at start. Someone will pay for it"
— La Flamme Rouge (@laflammerouge16) October 23, 2020
Daaruit blijkt dat Vegni het niet eens is met de redenering van de renners dat het te koud en te nat was om in de slotweek een vlakke etappe van bijna 260 kilometer te rijden. “Ik heb met een paar renners gesproken, maar veel waren het niet eens met de inkorting. Dan weet je hoe dat gaat. Een paar willen niet koersen en de rest volgt”, bromt de RCS-voorzitter.
Vegni: “Dit verhaal is nog niet klaar”
“We hebben gisteren geen enkel verzoek gehad om deze rit in te korten. Ja, we zijn vanmorgen benaderd door een paar renners van Lotto Soudal. Maar ik wees ze erop dat de ploegbussen al weg waren en dat de renners in de kou zouden blijven staan. Toen we van start wilden gaan in Morbegno waren de renners van Lotto Soudal er niet”, legt Vegni uit.
Volgens hem is het laatste nog niet gezegd over deze situatie. “Dit verhaal is nog niet klaar. Laten we deze etappe uitrijden en Milaan bereiken. Dan zal iemand hiervoor moeten boeten.”
De start van de negentiende etappe is door het rennersprotest verplaatst naar Abbiategrasso. De finish blijft in Asti. Mis niets van de sprintersrit in ons liveblog.
Update 15.05 uur – John Lelangue over rol Adam Hansen
Lotto Soudal-manager John Lelangue heeft op social media gereageerd op de uitspraken van Mauro Vegni over Lotto Soudal. Lelangue zegt dat Adam Hansen zich uitsprak als vertegenwoordiger van rennersvakbond CPA. “Er is nooit een beslissing genomen door ons team Lotto Soudal, om de wedstrijd te staken of de rit in te korten. Wij staan als ploeg aan de zijde van RCS Sport om door te gaan tot Milaan”, vertelt Lelangue.
To clarify the situation today @giroditalia ;our rider @HansenAdam was only acting as representative @cpacycling. There are never been any decision taken by the team @Lotto_Soudal to strike or shorten the stage. We, as a team, are on the side of @rcssport to race to Milano
— John Lelangue (@johnlelangue) October 23, 2020
Geen klimmen, geen afdalingen, alleen droog weer en maximaal windkracht twee..
Ploegen als Bora, Ineos en Groupama begrepen ook geen snars van de staking. Blijkbaar was het plots Lotto-Soudal die hiermee op de proppen kwam en anderen meenamen in hun verhaal. Adam Hansen en Thomas De Gendt zouden de motoren achter deze actie zijn, wat denken die wel dat ze mogen beslissen. Het zijn renners en geen politici. Vegni lijkt me er al op aan te dringen dat Lotto-Soudal hiervoor economisch verantwoordelijk gesteld zal worden.
Madiot regeerde ook met de woorden: Als Adam Hansen moe is, dan is hij vrij om te stoppen, mooie samenvatting van wat er gebeurd is vandaag.
Dat gezegd hebbende, als je geen zin hebt in koersen dan stap je lekker uit. De koers wacht op niemand...
Goed dat renners een vuist maken. Het wordt tijd dat renners op allerlei vlakken (veiligheid, kalender, en ook dit soort ad-hoc beslissingen) een serieuze gesprekspartner worden. Koersdirecteuren die denken dat ze de paus zijn mogen best eens een toontje lager zingen.
Ik snap best dat een rit van 260km over vlak terrein onzin is, maar datga je niet op de dag van de desbetreffende etappe aankaarten.
@ Rob, dat zal, maar de renners hebben ook een ronde nodig om hun talent te laten zien. Hij zou nu eens met een redenering moeten komen dat de giro geen winnaar krijgt, omdat de renners niet de kilometers willen rijden, dan is het hek van de dam
Volgend jaar geen enkele etappe onder de 300km
Edit: je was me net voor....
Zoiets moet je van te voren al aangeven en niet op het allerlaatste moment: hiermee zaai je alleen maar onbegrip.
Er is altijd de optie om niet deel te nemen.
Hoewel 260 ver is, valt deze afstand nog wel mee als je deze vergelijkt met de etappe afstanden van de eerste paar Tour de France's. Bij een grandtour hoort heroiek.
cement zakken van 50 kg of meer. Arbeidsomstandigheden zijn gelukkig enorm veranderd. Ook in het wielrenen moeten we gewoon met de tijd mee. Zeker met dat slechte weer van vandaag juich ik de actie van de stakende renners alleen maar toe.