Giro-baas Vegni haalt uit na protest renners: “Iemand zal hiervoor moeten opdraaien”
foto: Cor Vos
vrijdag 23 oktober 2020 om 14:31

Giro-baas Vegni haalt uit na protest renners: “Iemand zal hiervoor moeten opdraaien”

Update Mauro Vegni, de grote baas van de Giro d’Italia, is niet te spreken over de gang van zaken rondom de ingekorte etappe naar Asti. Vlak voor de herstart van de rit haalt hij bij RAI Sport uit naar een deel van de renners.

“We hebben geen enkel voorstel van de renners geaccepteerd. Dit is ons overkomen”, vertelt Vegni. “Dit is wat er gebeurt als renners niet komen opdagen aan de start. Hier zal iemand voor moeten opdraaien. Wat zich vanmorgen afgespeeld heeft, zet alles wat we hebben gedaan om deze ronde te organiseren in de een slecht daglicht. Iedereen wist dat deze Giro in oktober verreden zou worden, en vandaag was het 13 graden…”

Daaruit blijkt dat Vegni het niet eens is met de redenering van de renners dat het te koud en te nat was om in de slotweek een vlakke etappe van bijna 260 kilometer te rijden. “Ik heb met een paar renners gesproken, maar veel waren het niet eens met de inkorting. Dan weet je hoe dat gaat. Een paar willen niet koersen en de rest volgt”, bromt de RCS-voorzitter.

Vegni: “Dit verhaal is nog niet klaar”
“We hebben gisteren geen enkel verzoek gehad om deze rit in te korten. Ja, we zijn vanmorgen benaderd door een paar renners van Lotto Soudal. Maar ik wees ze erop dat de ploegbussen al weg waren en dat de renners in de kou zouden blijven staan. Toen we van start wilden gaan in Morbegno waren de renners van Lotto Soudal er niet”, legt Vegni uit.

Volgens hem is het laatste nog niet gezegd over deze situatie. “Dit verhaal is nog niet klaar. Laten we deze etappe uitrijden en Milaan bereiken. Dan zal iemand hiervoor moeten boeten.”

De start van de negentiende etappe is door het rennersprotest verplaatst naar Abbiategrasso. De finish blijft in Asti. Mis niets van de sprintersrit in ons liveblog.


Update 15.05 uur – John Lelangue over rol Adam Hansen

Lotto Soudal-manager John Lelangue heeft op social media gereageerd op de uitspraken van Mauro Vegni over Lotto Soudal. Lelangue zegt dat Adam Hansen zich uitsprak als vertegenwoordiger van rennersvakbond CPA. “Er is nooit een beslissing genomen door ons team Lotto Soudal, om de wedstrijd te staken of de rit in te korten. Wij staan als ploeg aan de zijde van RCS Sport om door te gaan tot Milaan”, vertelt Lelangue.

RIDE Magazine
68 Reacties
Sorteer op:
23 oktober 2020 14:34
Je hebt wel deze renners nodig om je koers te kunnen organiseren vriend... Gewoon rustig doen en af en toe luisteren naar de renners. Kom je verder mee dan met die dreigementen...
    23 oktober 2020 14:40
    Inderdaad. Verder is het ook niet nodig om een etappe van 260km te verrijden in de laatste week.
    23 oktober 2020 14:44
    Maar eerlijk is eerlijk dit was al weken bekend hoe de etappe liep.
    23 oktober 2020 15:08
    De renners hebben de organisatoren harder nodig dan andersom..
    23 oktober 2020 15:08
    Ze hebben elkaar nodig.. Organisaties hebben al uitzonderlijke prestaties moeten leveren om in Corona-tijd nog een koers neer te kunnen zetten.. Dat wordt door enkele ploegen nogal eens over het hoofd gezien..
23 oktober 2020 14:41
En hoe gaat hij zorgen dat iets of iemand gaat boeten? En alles zo goed mogelijk georganiseerd? De hele test protocol en de gevolgen eraan was maar wat onduidelijk
23 oktober 2020 14:43
Misschien beter om voortaan de etappes in te korten tot zo'n 40 kilometer.
Geen klimmen, geen afdalingen, alleen droog weer en maximaal windkracht twee..
    23 oktober 2020 15:11
    ... en wind mee.
23 oktober 2020 14:44
Toon dan ballen en haal alle renners die niet willen starten uit koers. Nu is het voor een vlakke etappe van 260 kilometer, de volgende keer is het wellicht voor een koninginnenrit van 220 kilometer...
23 oktober 2020 14:44
Helemaal akkoord met Vegni. Renners wisten al maanden over dit parcours, plots niet starten is een gebrek aan respect. Er was ook helemaal geen sprake van een extreme wheater protocol.

Ploegen als Bora, Ineos en Groupama begrepen ook geen snars van de staking. Blijkbaar was het plots Lotto-Soudal die hiermee op de proppen kwam en anderen meenamen in hun verhaal. Adam Hansen en Thomas De Gendt zouden de motoren achter deze actie zijn, wat denken die wel dat ze mogen beslissen. Het zijn renners en geen politici. Vegni lijkt me er al op aan te dringen dat Lotto-Soudal hiervoor economisch verantwoordelijk gesteld zal worden.

Madiot regeerde ook met de woorden: Als Adam Hansen moe is, dan is hij vrij om te stoppen, mooie samenvatting van wat er gebeurd is vandaag.
23 oktober 2020 14:46
Eens, het parcours was allang bekend. Je wist dat het een slopende 3e week zou worden. Dan moet je niet op de dag zelf tot protest komen maar gewoon voor de giro.
23 oktober 2020 14:47
Is natuurlijk onzin, een vlakke etappe van 260 km net na 3 zware bergetappes, wie verzint zoiets, en dan krijg je natuurlijk automatisch zo'n protest, Vegni kan beter zelf opkrasselen als hij zoiets niet snapt
23 oktober 2020 14:48
Beetje huilen met de wolven in het bos. Of je breekt de staking, of je gaat er in mee, maar er in mee gaan en dan roepen dat je iemand aansprakelijk gaat houden... Nee, dat zie ik niet gebeuren.
23 oktober 2020 14:48
Een voorjaarsklassieker van 260km achterin een rittenkoers van 3 weken in oktober plempen direct na de koninginnenrit in de sneeuw en dat de normaalste zaak van de wereld vinden? Doe maar even rustig een bakkie en haal diep adem. Het is echt niet raar dat hier wat weerstand tegen is als het met bakken uit de hemel komt.

Dat gezegd hebbende, als je geen zin hebt in koersen dan stap je lekker uit. De koers wacht op niemand...
    23 oktober 2020 15:11
    Dien dan een klacht in zodra het parcours bekent werd tijden geleden ..
    23 oktober 2020 15:50
    Tijden geleden wist men niet eens of de Giro wel door zou gaan. Laat staan wat het weer doet. Het was 7 graden en regen bij de start.
23 oktober 2020 14:51
De man staat een beetje bol van de stress, geef hem eens ongelijk. Maar, hij had natuurlijk nooit zo'n belachelijk lange etappe aan het eind van de Giro moeten plannen.
    23 oktober 2020 15:01
    Als organisator ben je uiteindelijk afhankelijk van welke plaatsen een start of finish willen organiseren. Als dit de enige mogelijkheid was, of het alternatief een bizarre verplaatsing zoals de Vuelta met regelmaat doet, welke keuze maak je dan? Daarnaast ook niet de schuld van RCS dat de route omgeleid moest worden omdat enkele burgemeesters vanwege corona de Giro niet binnen de gemeentegrenzen wilden hebben...
23 oktober 2020 14:53
Als 1 ploeg niet aan de start verschijnt so be it. Fiets gewoon door met de rest. Het is toch 'de koers wacht op niemand'? Niet, 'de koers kan gekaapt worden mits 1 ploeg een deel van het peloton weet te beïnvloeden'. Als je duidelijk genoeg communiceert en zegt dat je gewoon start op het normale uur zullen er zat renners toch maar zich haasten om aan de start te verschijnen.
    23 oktober 2020 14:54
    Eens
    23 oktober 2020 17:27
    Helemaal eens. En er zijn al 2 ploegen uit de giro gestapt en die hebben we ook niet gemist tot nu toe. Blijf dan lekker weg Lotto Soudal.
23 oktober 2020 14:55
Als het een scheidsrechter was zou ik zeggen: hij voelt de wedstrijd niet aan.

Goed dat renners een vuist maken. Het wordt tijd dat renners op allerlei vlakken (veiligheid, kalender, en ook dit soort ad-hoc beslissingen) een serieuze gesprekspartner worden. Koersdirecteuren die denken dat ze de paus zijn mogen best eens een toontje lager zingen.
23 oktober 2020 14:55
Groot gelijk heeft hij, gaat toch nergens over!
Ik snap best dat een rit van 260km over vlak terrein onzin is, maar datga je niet op de dag van de desbetreffende etappe aankaarten.

@ Rob, dat zal, maar de renners hebben ook een ronde nodig om hun talent te laten zien. Hij zou nu eens met een redenering moeten komen dat de giro geen winnaar krijgt, omdat de renners niet de kilometers willen rijden, dan is het hek van de dam
23 oktober 2020 14:55
Lijkt me duidelijk: boete voor Jumbo-Visma!
23 oktober 2020 14:57
Misschien is hij zelf wel degene die moet boeten. Iedereen mag fouten maken maar je moet ook in staat zijn om die fouten in te zien en de juiste beslissingen te nemen.
23 oktober 2020 15:01
Kan beter rustig aan doen. Die 260km slaat nergens op, dat snapte iedereen wel. Dat is langer dan de meeste klassiekers, in week 3 van een grote ronde. Met een zonnetje en 20 graden had je een wandel etappe gehad waar geen hond naar kijkt.
23 oktober 2020 15:02
Helemaal mee eens, als renners moet je daar veeeel eerder mee komen. Nu dupeer je ook nog eens ploegen als Ineos en Bora die juist wel baat hadden bij deze idioot lange rit.
23 oktober 2020 15:02
"Iemand gaat boeten"

Volgend jaar geen enkele etappe onder de 300km
23 oktober 2020 15:04
Misschien dat Vegni er zelf voor moet boeten. Heeft zich deze week niet van z'n beste zijde getoond door op vervelende wijze te dreigen na eerdere uitlatingen van Thomas de Gendt. Dat zal ook vast meespelen.
23 oktober 2020 15:07
Ik denk dat Vegni de Gendt ook niet meer zo vriendelijk vindt na zijn eerdere beschuldigingen. Lijkt hem nu terug te willen pakken, door ook bewust de naam van zijn ploeg te noemen.

Edit: je was me net voor....
23 oktober 2020 15:20
Nu al de tweede keer dat ze bij Lotto kruiperig hun excuses aanbieden. Ofwel heb je een standpunt en sta je er achter, no matter what, ofwel zwijg je gewoon.
23 oktober 2020 15:20
Iedereen voor straf dezelfde tijd als Mollema
23 oktober 2020 15:27
Wat een kansloze manier van die zogenaamde vakbond CPA om op deze manier hun standpunt door te drukken... Dit geeft aan dat ze heel erg zielig bezig zijn en helemaal niet de renners op een goede manier vertegenwoordigen.

Zoiets moet je van te voren al aangeven en niet op het allerlaatste moment: hiermee zaai je alleen maar onbegrip.
23 oktober 2020 15:29
Vegni is flink wat Giro-krediet aan het verspelen met dat voortdurende intimideren.
23 oktober 2020 15:30
Als je aan de Giro begint, dan mag je aannemen dat je een beetje weet wat je te wachten staat qua parcours.
Er is altijd de optie om niet deel te nemen.
Hoewel 260 ver is, valt deze afstand nog wel mee als je deze vergelijkt met de etappe afstanden van de eerste paar Tour de France's. Bij een grandtour hoort heroiek.
    23 oktober 2020 15:34
    @Jungle Man Eens
    23 oktober 2020 15:41
    In de beginjaren van de Tour werden 6 of 7 etappes verreden in een periode van een maand, ofzo.
    23 oktober 2020 20:05
    Wat een onzin. Bouwvakkers moesten vijftig jaar geleden ook sjouwen met
    cement zakken van 50 kg of meer. Arbeidsomstandigheden zijn gelukkig enorm veranderd. Ook in het wielrenen moeten we gewoon met de tijd mee. Zeker met dat slechte weer van vandaag juich ik de actie van de stakende renners alleen maar toe.

Reacties zijn gesloten.