Giro-baas Vegni haalt uit na protest renners: “Iemand zal hiervoor moeten opdraaien”

vrijdag 23 oktober 2020 om 14:31
Giro-baas Vegni haalt uit na protest renners: “Iemand zal hiervoor moeten opdraaien”

foto: Cor Vos

Update

Mauro Vegni, de grote baas van de Giro d’Italia, is niet te spreken over de gang van zaken rondom de ingekorte etappe naar Asti. Vlak voor de herstart van de rit haalt hij bij RAI Sport uit naar een deel van de renners.

“We hebben geen enkel voorstel van de renners geaccepteerd. Dit is ons overkomen”, vertelt Vegni. “Dit is wat er gebeurt als renners niet komen opdagen aan de start. Hier zal iemand voor moeten opdraaien. Wat zich vanmorgen afgespeeld heeft, zet alles wat we hebben gedaan om deze ronde te organiseren in de een slecht daglicht. Iedereen wist dat deze Giro in oktober verreden zou worden, en vandaag was het 13 graden…”

Daaruit blijkt dat Vegni het niet eens is met de redenering van de renners dat het te koud en te nat was om in de slotweek een vlakke etappe van bijna 260 kilometer te rijden. “Ik heb met een paar renners gesproken, maar veel waren het niet eens met de inkorting. Dan weet je hoe dat gaat. Een paar willen niet koersen en de rest volgt”, bromt de RCS-voorzitter.

Vegni: “Dit verhaal is nog niet klaar”
“We hebben gisteren geen enkel verzoek gehad om deze rit in te korten. Ja, we zijn vanmorgen benaderd door een paar renners van Lotto Soudal. Maar ik wees ze erop dat de ploegbussen al weg waren en dat de renners in de kou zouden blijven staan. Toen we van start wilden gaan in Morbegno waren de renners van Lotto Soudal er niet”, legt Vegni uit.

Volgens hem is het laatste nog niet gezegd over deze situatie. “Dit verhaal is nog niet klaar. Laten we deze etappe uitrijden en Milaan bereiken. Dan zal iemand hiervoor moeten boeten.”

De start van de negentiende etappe is door het rennersprotest verplaatst naar Abbiategrasso. De finish blijft in Asti. Mis niets van de sprintersrit in ons liveblog.


Update 15.05 uur – John Lelangue over rol Adam Hansen

Lotto Soudal-manager John Lelangue heeft op social media gereageerd op de uitspraken van Mauro Vegni over Lotto Soudal. Lelangue zegt dat Adam Hansen zich uitsprak als vertegenwoordiger van rennersvakbond CPA. “Er is nooit een beslissing genomen door ons team Lotto Soudal, om de wedstrijd te staken of de rit in te korten. Wij staan als ploeg aan de zijde van RCS Sport om door te gaan tot Milaan”, vertelt Lelangue.

Dit artikel delen:

68 Reacties

HF2013 23 oktober 2020 om 15:31

Snap niet waarom er niet eerder georganiseerd protest is geweest. Daarmee hoef je niet tot op de ochtend van de start te wachten als je echt een punt hebt.
Qua weer lijkt jet ook mee te vallen.
Benieuwd wie er allemaal niet wilde starten, want als dat om 1 ploeg gaat, lijkt me dat je gewoon die koers kan rijden en die ploeg de weg naar huis weet te vinden.

IlPirata 23 oktober 2020 om 15:33

Eens met Vegni hier. Als je dit blijft toestaan, de etappe was al weken bekend, kan het bij iedere koers wel weer iets zijn. De renners bepalen de koers, maar de organisatie bepaald met humane overwegingen de parkoersen.

Jungle Man 23 oktober 2020 om 15:41

als een organisatie aan dit soort acties gaat toegeven, is het einde zoek, en kan zo’n organisatie wel helemaal opdoeken.

S. Morgenstern 23 oktober 2020 om 15:46

Als een organisatie zijn werk goed doet, kan hij dit soort acties gewoon voorkomen. Dit ondermijnt niet zoveel wezenlijks, buiten het ego van Vegni gerekend.

moa 23 oktober 2020 om 15:50

De heer Vegni snapt wel een paar zaken niet. Als je zo’n rit plant tussen al deze zware bergritten dan ben je enkel met jezelf bezig. Zo’n rit brengt zelfs geen extra spektakel.

Rennersprotest kwam uiteraard te laat, het is hen vergeven wegens de omstandigheden dit jaar.

Hansen treed hier op als vertegenwoordiger van de renners, wat wel blijkt uit tweets uit alle hoeken. Lotto Soudal shamen hoeft dus niet.

Murcia 23 oktober 2020 om 16:04

Het was al eerder duidelijk dat veel ploegen kritiek hadden op de RCS met betrekking tot het Corona-protocol dus het krediet van Vegni was al aan het opraken. Deze rit na de zware bergetappe van gisteren was al een fout bij het uittekenen. Hij is notabene langer dan de RVV, zorgde ervoor dat bij diverse renners/ploegen de emmer was overgelopen. Hun weerstand is in deze slotdagen al minimaal en dan zeven uur in de regen fietsen, hoe kun je het bedenken. Dan als een soort wannabe Godfather uitlatingen doen over een prijs die betaald moet worden, zielig. Renners moeten veel meer voor hunzelf opkomen. Dit is een mooie eerste aanzet.

Verweggistan 23 oktober 2020 om 16:17

Hup renners! Het is altijd goed als ze voor zichzelf opkomen.

Ward 23 oktober 2020 om 17:25

Volmondig mee eens. Het zijn ook geen circusapen!

Ouwe Taaie Bask 23 oktober 2020 om 16:17

Renners moeten niet zeiken en mogen blij zijn dat mensen hun nek uit durven te steken in deze tijden.

kkv81 23 oktober 2020 om 16:25

Dhr. Vegni, zou ook eens zo stevig moeten reageren als het over de veiligheid in zijn koers gaat. Geld en spektakel op de eerste plaats, veiligheid van de renners een sluitpostje.

vanSpringel 23 oktober 2020 om 18:03

Volledig mee eens. Renners zijn verworven tot geldverdienmodellen. De sommen geld die met de wielerwereld gemoeid zijn, komen niet ten goede van de renners.
Prima initiatief vandaag. Je kloten nog eens afdraaien met die afstand kan met zonnetjes etc. misschien nog kunnen, maar onder deze omstandigheden, waarin uren in de bagger wordt gefietst, niet meer dan normaal. Renners zijn verdomme geen poppen.

guyremgabdel 23 oktober 2020 om 16:27

Beide partijen hebben een stuk gelijk en dus ook een stuk ongelijk. Het klopt dat het rittenschema al langer dan van gisteren bekend is. En dat de kans op slecht weer in oktober veel groter is dan in mei/juni. Waar echter niet over gesproken wordt en ook weken op voorhand niet bekend is, is waar de hotels zich bevinden. Als renners na een zware etappe als gisteren eerst nog 2u de bus opmoeten vooraleer in het hotel toe te komen om 20u waar ze zich dan nog tengronde moeten douchen, masseren en eten, ja dan begrijp ik ook wel ergens de renners. Vanmorgen moesten sommige ploegen nog eens een anderhalf uur rijden naar de startplaats.

Chippen 23 oktober 2020 om 16:29

renners hebben uiteraard het recht om te protesteren en hebben ook gewoon goede argumenten. alleen zijn ze natuurlijk rijkelijk laat met hun protest, dat is wel héél onhandig uitgevoerd. misschien bewust zo lang gewacht zodat de organisatie geen tegenzet meer kon doen, beetje zwak.

daarna ook wel slappe hap van vergni. wat laten uitschijnen alsof het enkel van zijn "vijanden" van lotto komt en de rest het er niet mee eens was. want als het machtige lotto-soudal spreekt (de ploeg zonder geld, uitstraling, invloed en renners), dan trillen de miljoenenploegen? ik ziet het al voor me, fuglsang, sagan, nibali die staan te beven van de schrik omdat ze moeten ingaan tegen adam hansen, want die heeft de ster elektrotoer gewonnen, dat is een god uit het wielrennen, een gerespecteerd wielericoon die zijn gelijke niet kent.

al lijkt het wel te werken, want er zijn precies genoeg figuurtjes die nu roepen dat lotto dan maar gewoon moet opstappen, alsof het enkel uit die hoek kwam. zelf nadenken, het blijft een uitdaging

vanSpringel 23 oktober 2020 om 18:04

Wanneer het een prima najaarsdag was geweest vandaag, had er waarschijnlijk niemand zijn mond opengedaan en was de rit conform schema verreden. Maar onder deze barre omstandigheden een juiste keuze.

KennyKlimmen 23 oktober 2020 om 16:36

De stakende renners kunnen dit niet maken. Dit is competitievervalsing. Begin dan gewoon niet aan de giro. De etappe van vandaag is geen ingelaste ad hoc beslissing, maar stond al meer dan een jaar bekend. Zo ver ik weet zijn alleen de eerste 3 etappes anders gegaan de geplande etappes deze giro.

Chippen 23 oktober 2020 om 16:37

en los van wie er wat beslist heeft en waarom, vind ik de "someone will pay for it" uitspraak van vegni totaal onacceptabel

Wildebert 23 oktober 2020 om 16:39

Kelderman laat zich direct mooi zien als patron van het peloton. Dat zijn geen halve maatregelen.

$kedel 23 oktober 2020 om 16:41

Wat was er nu zo bijzonder vandaag qua weer of andere omstandigheden?
Helemaal eens met Vegni in deze kwestie alleen had hij van mij ook gewoon zonder Lotto-Soudal mogen starten.

Tripodboom 23 oktober 2020 om 16:44

Tijdens de wedstrijd Ajax – Feyenoord aan het eind van de competitie steekt in de rust plotsklaps de wind op en begint het te regenen. Dit is te gek zeggen de spelers, het was al een zware eerste helft en een zware competitie, we gaan niet meer verder. Laten we allemaal nog even een penalty nemen en dan gauw de kantine in: bitterballen met bier!

$kedel 23 oktober 2020 om 16:48

Helaas gaan we qua mentaliteit wel de richting uit van die breekbare voetballertjes.

KennyKlimmen 23 oktober 2020 om 16:51

Nee, nee! Ajb wielrennen nooit vergelijken met een spelletje voetbal. Das niet appels met peren vergelijken, maar nog veel erger…..

dynamo 23 oktober 2020 om 16:45

volgende keer starten in Madurodam

Kpenty 23 oktober 2020 om 17:06

Manmanman wat verschrikkelijk dit. Dacht dat Adam Hansen een beest was. Valt me vies van hem tegen dit. Een organisator beslist het parcour. Je weet waar je aan begint, kilometers maken horen ook bij een grote ronde. Als je zo’n rit niet wilt dan blijf je maar weg. Zo maak je het wielrennen kapot met dit diva gedrag. Verwende gastjes

zacht 23 oktober 2020 om 17:23

De volgende keer gewoon starten. Andersom werkt het namelijk ook met renners, als er een paar starten komt de rest vanzelf.

Massimo Bataille 23 oktober 2020 om 17:33

Man ik zie hier toch wel een heleboel negatief commentaar over de renners.
Ik vraag me af welke wieler’fans’ er liever naar een vlakke etappe van 260!!!! km willen kijken.
Ze hebben volledig gelijk dat dit nergens op slaat en dat ze dit niet willen.
We komen anders terug heel dicht bij ‘slaven’ van de weg en de oude ‘gladiatoren’.
En inderdaad de rit staat al heel lang vast, maar wees er maar zeker van dat vele renners toen al dachten, daar heb ik geen zin in.
En voor iedereen die zegt, ze moesten het maar eerder gedaan hebben, in wielrennen is er zelden tot nooit solidariteit, laat staan dat ze mid corona hierover gaan discussiëren. Tegelijk zijn de renners die moeten rijden nog niet bekend, dus moeten ze in juni gaan zeggen” ja de renners willen liever dat de etappe ingekort wordt. Wie dan wel? Ja, dat is nog niet bekend”

Jonathan 23 oktober 2020 om 19:13

Ik had hier toch de hele dag voor vrij gekomen.
Hoe de hardrijders het vandaag met elkaar aan de stok gingen krijgen. Drie dagen uitbollen in de bus, en dan spektakel over zo’n lange etappe er is niets mooiers, zekers als het ook nog guur wordt. Een soort van Omloop t’volk, zonder kasseien maar dan in de Giro.

xistnc 23 oktober 2020 om 19:41

Had je opeens een halve dag over, bof jij even!

kaalpani 23 oktober 2020 om 19:30

Ook renners hebben rechten. Zover ik het heb meegekregen is het een optelsom van een x aantal zaken. Lengte/zwaarte etappes, lange verplaatsingen, matige voorzieningen (hotels), en het schenden van bubbels e.d..

Arie den Blanken 23 oktober 2020 om 20:10

Eens , alles mag moderner maar het wielrennen blijkbaar niet van veel mensen hier die warm op de zetel kunnen kijken.
Ik heb alleen de laatste 5 km van zowel deze Giro rit en de Vuelta etappe van vanmiddag gezien. Niets gemist.

Haanaf 24 oktober 2020 om 06:55

Helemaal mee eens.

De renners mogen toch voor zich zelf opkomen.

Daarnaast ben ik van mening dat je best wijzigingen mag doorvoeren in het programma als het blijkt dat dit, gelet op de omstandigheden, verstandig is. Meerdere sporten worstelen met het Europese herfstweer en de invloed hiervan op de wedstrijden. Het blijkt dat ideeën van achter een bureau nu anders uitpakken. In de o.a. de MotoGP zie je dit terug in veranderende wedstrijdschema’s.

Als laatste heb ik persoonlijk een pleuris hekel aan mensen die inhoudsloos zitten te dreigen. “Als je niet doet wat ik zeg, dan zwaait er wat en ga ik je terugpakken.” Dus de stakende renners worden na de finish allemaal in elkaar geslagen? Of de organisatie geeft, bij de volgende RCS wedstrijden, Lotto-Soudal k*t hotels oid.

We leven toch niet meer in 1870.

Headlines

Materiaalzone

Populair