In de veertiende etappe van de Giro d’Italia moet het peloton over een berg van de eerste categorie, maar zijn er toch kansen op een massasprint. Hoe dat kan in deze etappe met start in Zwitserland en finish in Cassano Magnago in de provincie Varese? WielerFlits blikt vooruit.
Parcours
In de veertiende etappe starten de renners op Zwitsers grondgebied en eindigen ze na 194 kilometer in Lombardije. Alhoewel er genoeg bergen in de buurt liggen, gaat deze etappe waarschijnlijk eindigen in een massasprint.
Aan startplaats Sierre kleeft een zwart randje. Elf jaar geleden crashte hier een Belgische bus met basisschoolkinderen, waarvan er 28 overleden. Een deel daarvan had de Nederlandse nationaliteit. De renners zullen daar zaterdag ongetwijfeld bij stilstaan als ze vertrekken.
Daarna gaat de focus weer op de koers. Dat moet ook, aangezien het eerste deel van de rit meteen lastig is met de beklimming van de Passo del Sempione (19,9 km aan 6,6%). De beklimming, ook wel de Simplonpass brengt de renners naar een hoogte van meer dan 2000 meter, dus reken er maar op dat de sprinters hier overboord zullen gaan.
Eerst volgt een lange afdaling van zeker 50 kilometer, waarin de renners door meerdere tunnels rijden. De rest van de etappe is vlak. Als de coureurs na 55,5 kilometer boven komen op de Passo del Sempione, zijn er nog bijna 140 kilometers te gaan tot Cassano Magnago waarin de sprinters en hun ploegen alle ruimte zullen krijgen om weer terug te keren.
Een deel van de etappe loopt langs het Lago Maggiore, een bekend en groot meer vanaf waar je een mooi uitzicht hebt op de Alpen. De tweede tussensprint in Stresa ligt aan het meer. Vanaf daar is het nog iets minder dan 60 kilometer tot de finish in Cassano Magnago. Die loopt ook nog eens licht op. De laatste kilometer kent stroken van 2% tot 2,8%.
In 2006 vond er ongeveer eenzelfde etappe plaats in de Giro, die door Robert Förster in een massasprint werd gewonnen voor Maximiliano Richeze en Olaf Pollack. Ook toen zat de Passo del Sempione in het parcours en eindigde de etappe in Lombardije (Milaan).
Officieuze start: 12.05 uur
Officiële start: 12.15 uur
Finish: Tussen 17.00 en 17.30 uur
Afstand: 194 kilometer
Favorieten
Deze etappe kan alle kanten op. In eerste instantie waren we van plan om de sprinters naar voren te schuiven, in de wetenschap dat Trek-Segafredo, Bahrain Victorious en Jayco AlUla er graag een sprint van wilden maken voor hun kopmannen Mads Pedersen, Jonathan Milan en Michael Matthews. Maar na de opgave van Pedersen vrijdag is de kans op dat scenario plots veel kleiner geworden.
Toch bekijken we de opties mocht het uitdraaien op een massasprint, al hebben Jonathan Milan en Bahrain Victorious weinig redenen om er een massasprint van te maken. De leider in het puntenklassement heeft een voorsprong van liefst 76 punten op de nummer twee, Pascal Ackermann. In de rit naar Cassano Magnago zijn aan de streep 50 punten te verdienen voor de winnaar. Mocht het uitdraaien op een sprint, dan zal Milan willen proberen zijn paarse trui nog meer te verstevigen.

Neemt Jonathan Milan een voorschot op het paars? – foto: Cor Vos
En bij afwezigheid van onder meer Pedersen en Groves is de sterke Italiaan een van de grote favorieten in een spurt. Dat het licht oploopt, is een extra voordeel voor hem. Lukt het Milan niet om te sprinten, dan zal hij hopen dat geen van zijn concurrenten wint en 50 punten inloopt.
De meest recente massasprint werd echter gewonnen door Pascal Ackermann. De Duitser van UAE Emirates won woensdag in Tortona en maakte daardoor een sprong in het puntenklassement. Eerder was Ackermann ook al derde in Napoli en vijfde in Viareggio. Een andere kanshebber in een eventuele spurt is Brits kampioen Mark Cavendish. In Tortona was hij al erg dichtbij, en dit is een van zijn weinige resterende kansen. Ook in etappe 17 en etappe 21 zal de kopman van Astana Qazaqstan nog hopen op sprintsucces.
De pechvogel van deze Giro, als het gaat om de sprinters, is toch wel Fernando Gaviria. De Colombiaan van Movistar lag vaker op de grond dan hem lief was en een vijfde plaats is zijn beste uitslag tot nu toe. De licht oplopende aankomststrook is een voordeel voor Gaviria ten opzichte van pure spurters als Ackermann en Cav. De vraag is of Movistar zich de hele dag op kop gaat zetten. Net als Gaviria mag ook Vincenzo Albanese dromen van succes als het sprinten wordt op een hellende finish.

Bepaalt Jayco AlUla de uitkomst van deze rit? – foto: Cor Vos
Andere sprinters die we nog willen noemen, voor het geval alles bij elkaar in aanloop naar Cassano Magnago: Marius Mayrhofer (Team DSM), Davide Ballerini (Soudal Quick-Step), Simone Consonni (Cofidis), Filippo Fiorelli (Green Project-Bardiani CSF Faizanè), Arne Marit en Niccolò Bonifazio (beiden Intermarché-Circus-Wanty).
Allemaal namen van wie we weten dat ze op de Simplonpass zullen lossen. Vormen ze een grote bus, of krijgen we straks allemaal losse groepjes die proberen terug te keren in het peloton? Dat kan nog wel eens het verschil maken tussen wel of geen massasprint zaterdag.
Dan missen we nog Michael Matthews in het rijtje met sprinters. De Australiër van Jayco AlUla, winnaar van de heuvelrit naar Melfi in de openingsweek, heeft namelijk iets wat bovengenoemde sprinters niet hebben. Dat zijn zijn klimkwaliteiten. Mocht Matthews vroeg in de rit meespringen in de ontsnapping van de dag, welke sprintersploeg gaat dan nog de hele dag achtervolgen na de Simplonpass? Bling komt namelijk veel makkelijker die col over dan andere spurters en kan daar een grote voorsprong pakken. Voor hem zijn meerdere scenario’s mogelijk om te winnen dus.

Alberto Bettiol (midden) en Ilan Van Wilder (rechts) – foto: Cor Vos
De optie van de kopgroep die het haalt moeten we ook serieus bekijken. De enige ‘maar’ is dat het na de afdaling nog 93 kilometer volledig vlak is. Wil je op de Simplonpass wegrijden, dan moet je van goede huize komen. Daar gaan we vooral goede klimmers van voren zien, misschien wel mannen als Thibaut Pinot en Davide Bais in de strijd om de bergtrui. Alleen, zijn zij sterk genoeg om stand te houden op het vlakke? Dat hangt ook af van de groep waarmee ze wegrijden.
Wat dat betreft is de rit van donderdag naar Rivoli een goed voorbeeld. Daar reed een vlucht van 30 man weg met daarbij goed klimmende hardrijders zoals Nico Denz en Toms Skujins, maar vooral Alberto Bettiol zien we in deze rit weer in de aanval, net als zijn ploegmaat Ben Healy van EF Education-EasyPost. Stefano Oldani zal zich nog eens willen tonen en kan bovendien terugvallen op een sterke sprint, wat ook geldt voor Italianen als Simone Velasco en Lorenzo Rota.
In die categorie valt ook Patrick Konrad. Ja, we noemen hem weer! Op weg naar Rivoli zat de Oostenrijker ook mee en zag hij uiteindelijk ploeggenoot Denz er met de ritzege vandoor gaan. Is het nu aan Konrad zelf? En natuurlijk Bauke Mollema, die er steeds beter in komt en met Trek-Segafredo vol op de aanval mikt nu Pedersen naar huis is.

Ben Healy voor zijn tweede zege? – foto: Cor Vos
En wat met de favorieten dan? De Simplonpass ligt veels te ver van de eindstreep om klassementsrenners in het offensief te dwingen. Het gedecimeerde INEOS Grenadiers van roze trui Geraint Thomas zal niet met krachten willen smijten en na de etappe naar Crans Montana is duidelijk dat Primož Roglič en Jumbo-Visma voorlopig de roze trui nog niet willen.
Wel is het interessant om te zien of een renner van de tweede of de derde lijn meeschuift in de vlucht om zo eventueel een sprong te maken in het algemeen klassement. Renners als Velasco, Ilan Van Wilder, Jonathan Lastra, Alessandro Tonelli, Lorenzo Fortunato of Bruno Armirail staan op ruime achterstand. Voor hen zal ritwinst het meest interessant zijn, maar een korte uitslag in het klassement staat toch mooi op je palmares.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Michael Matthews
*** Jonathan Milan, Pascal Ackermann
** Mark Cavendish, Fernando Gaviria, Alberto Bettiol
* Ben Healy, Bauke Mollema, Stefano Oldani, Patrick Konrad
Weer en TV
In startplaats Sierre wordt het zaterdagochtend bewolkt, verwacht Weeronline. De temperatuur schommelt er tussen de 14 en 17 graden Celsius. Op de top van de Simplonpass is het 7 graden Celsius en is er lichte kans op neerslag. In finishplaats Cassano Magnago… regent het! De temperatuur schommelt rond de 16 graden en de wind komt met windkracht 3 uit het noorden.
Eurosport zendt de hele Giro d’Italia van start tot finish uit. Zaterdag begint de uitzending om 11.45 uur.
40 Reacties
Echt een gedrocht van een etappe. Hoe krijg je het verzonnen.
Ik moest heel hard om deze reactie lachen. Ik snap dat je soms overgangsetappes hebt met een bijzonder profiel om van A naar B te geraken.
Maar ik speel ook mee met spelletjes en mijn eerste gedachte bij dit profiel was ook: wat moet ik hier nu weer mee?
Ik dacht precies hetzelfde. En dat op een zaterdag…
“ In 2006 vond er ongeveer eenzelfde etappe plaats in de Giro, die door Robert Förster in een massasprint werd gewonnen voor Maximiliano Richeze en Olaf Pollack. Ook toen zat de Passo del Sempione in het parcours en eindigde de etappe in Lombardije (Milaan).”
Daar klopt toch echt helemaal niets van. De Sempione zat in het parcours van de Giro 2006, ja, maar dan wel in de 14e etappe (Aosta- Domodossola) gewonnen door de Colombiaan Luis Laverde. De etappe die Förster won was de slotetappe die startte op de Ghisallo en waar in Milaan nog 11 rondjes op een circuit van 4,8 km moest worden afgelegd.
Verder mag de naam Ivan Basso niet ontbreken als je deze etappe voorbeschouwt. Basso is in finishplaats Cassano Magnago opgegroeid, en was in zijn jeugd lid van de plaatselijke wielervereniging San Pietro. Hij woont er overigens nog altijd. Het kantoor van zijn Eolo-ploeg bevindt zich in Busto Arsizio, een paar kilometer verderop. Of Ivan nog steeds blauwe bessen teelt weet ik eerlijk gezegd niet.
Prachtige aanvulling weer Jacco! Dank.
Ps Kunnen jouw bijdragen hier niet een structureler karakter krijgen?
Geef de man een column. Krikt het literaire niveau op
Ze zouden kunnen beginnen met het redigeren van artikelen. Maar de fouten waar Jacco mee komt zijn van andere orde. Dat getuigt gewoon van slechte journalistiek.
Wat een negativiteit over het profiel van deze rit. En waarom? Omdat het geen uitgesproken sprint- of bergrit is?
De diversiteit aan mogelijke scenario’s maakt deze rit in mijn ogen juist een stuk interessanter dan alle vlakke ritten waarin je niet eerder dan de laatste 5km hoeft in te haken.
Meestal zijn dit soort ritten de saaiste kopgroep 20 minuten voor peloton heeft een rustdag
Voorlopig geldt dat vooral voor de ritten met aankomst bergop.
In omgekeerde richting was hij wellicht een stuk leuker geweest.
Voorbeschouwingen van etappe 14, Veenendaal – Veenendaal en Antwerp Port, maar gek genoeg niet van de Rund um Köln, wat mij betreft de mooiste koers dit weekend.
En ontstaan in 1908, wat een mooi jaar was dat…
Met vaak prachtige uitzendingen van het WDR. Vooral door de kleine documentaire achtige onderbrekingen.
De lichte kans op neerslag op de Simplonpas is volgens de laatste weerkaarten eerder een grote neerslagkans. Ook vannacht valt daar al regen en natte sneeuw. Het zou mij niet verbazen als ook deze etappe wordt ingekort en we toch een massasprint gaan krijgen.
Interessante reactie, dank
Chasse dit wordt sowieso een massa sprint ..
In de bus over de Simplonpass. Prima, ook voor ons. Met slecht weer zijn er toch geen mooie beelden van het berglandschap. En nog groot voordeel is dat we dan alleen maar als commentatoren Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon. Voor mij de enigen die een rechtstreekse uitzending ee beetje amusant maken.
Voor mooie beelden moet je bij de Tour zijn. Die laten veel meer zien vanuit de helikopter. Bij de Giro valt het eigenlijk best tegen. Zonde vind ik dat. Ik zat te wachten op shots van de Matterhorn of de Aletsj. Helaas helemaal niets van dat. Zeker de Aletsj had gekund.
De tv gaat bij mij nu af. Dit wordt zoals hierboven aangehaald verder niet om aan te gluren. Ik kijk de laatste vijf minuten wel weer.
Bezopen profiel en al helemaal voor een weekendetappe.
Ik zou niet weten wie zich kapot gaat rijden voor massasprint na die zware klim.
Maakt ook nogal uit dat de sprinter van Trek en Alpecin uit koers is, twee ploegen die zich richtten op de sprints. Van de ploeg van bv Ackermann gaat het niet komen
Die van Milan ook niet. DSM niet. Blijven over Movistar, Cofidis en Jayco.
Die eerste twee geloof ik niet in en ik denk dat Bling eerder zelf in de vlucht gaat.
De Astana’s hebben toch niks beters te doen in deze Giro. Kopman Velasco staat al ver, en Cav gaat morgen blijkbaar naar huis. Dus die zullen het initiatief wel nemen.
Wat een gedrocht van een Giro buiten de grote hoeveelheid afvallers is dit weer zo n etappe in het weekend die niet om aan te gluren zal zijn daar ga je toch op je vrije zaterdagmiddag niet voor de tv zitten
Ik ben wel blij met deze etappe. We hebben hier een burenborrel en je moet er toch niet aan denken dat net op zo’n middag de koninginnenrit wordt verreden. Dan liever zo’n etappe waar je niks aan mist.
Maar na zaterdag mag de Giro onderhand wel eens beginnen ja!
Hoe laat zijn we welkom? Als het een koninginnenrit was dan bleven we thuis natuurlijk, maar nu toch niets beters te doen.
‘De SimplonpasS ligt veelS te ver…’ Dat is tweemaal een ‘s’ te veel.
Verder geen klachten.
Die eerste S is volgens mij niet te veel. Vanuit Wallis wat in dat deel duitstalig is heet die Simplonpass.
Ach ja,zolang ik al graag naar wielrennen kijk zie ik bijna altijd hetzelfde voorbij komen,een kopgroepje laten zwemmen waarbij ze het af en toe ‘halen’ en anders gaan we sprinten,een tussenetappe waarbij een (grote ) groep wegrijd en de ruimte krijgt om het met elkaar uit te maken of een bergetappe waarbij de kleppers naar elkaar kijken of waarbij 1 ploeg het tempo zo hoog houd dat er weinig mogelijk is en je ze er aan de achterkant afwaaien. Zoiets en dat was het.
Je omschrijft precies waarom ik het na een halve eeuw koers volgen verschrikkelijk saai ben gaan vinden, Zeker die uitzendingen van start tot aankomst.
Dus als ik het goed begrijp Arie, dan zet jij de koers aan van start tot finish, om je vervolgens enorm te ergeren aan het feit dat de koers in zijn geheel wordt uitgezonden én dat het koersverloop ook nog eens heel voorspelbaar is? Het moet niet makkelijk zijn om Arie te zijn.
Klassementsrenners gaan (weer) niets doen. Voor sprinters is die berg veel te zwaar dat halen ze nooit meer in. Hopen dat de aanvallers er nog wat leuks van weten te maken…
Het is weer hetzelfde liedje, snel de etappe om zeep helpen en naar de streep sukkelen
Helemaal gelijk.. geen donder meer aan zo maar de (top) renners zullen zich wel weer ‘sparen’ voor morgen
Tip voor Eurisport:vervang Karsten Kroon met onmiddellijke ingang door Jip vd Bos! Luisteren naar Kroon is vergelijkbaar met het aanhoren van een filosoof zonder opleiding..
Her is nog altijd minder vervelend dan jouw dagelijkse rant te moeten lezen….
Morgen wederom voor de vluchters ……
Wanneer begin die laatste week nou eindelijk ..?
Meestal op dinsdag. Omdat maandag meestal een rustdag is. Jij volgt nog niet lang wielrennen hè?
Dramaqueen