Giro 2022: Voorbeschouwing etappe 13 naar Cuneo
foto: Cor Vos
vrijdag 20 mei 2022 om 11:00

Giro 2022: Voorbeschouwing etappe 13 naar Cuneo

De dertiende etappe in de Giro d’Italia is er op papier een voor de sprinters. De enige beklimming van de dag, de Colle di Nava, is weliswaar pittig, maar ligt waarschijnlijk te ver van de streep om echt brokken te maken. Toch zijn ook de vluchters niet bij voorbaat kansloos. Als zij er vol voor gaan, kan het een zeer interessante koers worden. WielerFlits blikt vooruit!

Parcours

De dertiende etappe tussen San Remo en Cuneo telt bijna 1.500 hoogtemeters, maar kan toch een kolfje naar de hand van de sprinters worden. De renners bereiken na 54 kilometer de top van de Colle di Nava (10,1 kilometer aan 6,7%). Hierna begeeft het peloton zich op een plateau tot aan Cuneo en zijn de laatste honderd kilometer bijna vlak.

Planimetria / Map Tappa 13 Stage 13 Giro d'Italia 2022

Vanaf het vertrek in San Remo rijden de renners langs de Ligurische kust in tegenovergestelde richting van de finale van Milaan-San Remo. Vanuit Imperia trekt het peloton het binnenland in over golvende wegen richting de Colle di Nava. Deze klim is het zwaartepunt van deze etappe en normaal gesproken te lastig voor de pure sprinters.

Doordat deze rit na de Colle di Nava nog ruim honderd kilometer duurt, valt te bezien of klimmersploegen hier doortrekken om de sprinters te lossen. Als dit wel gebeurt, dan is er nog altijd genoeg tijd voor de sprinters om de schade te repareren. Na de Colle di Nava volgt een lange afdaling die na de tweede tussensprint, op 38 kilometer van de finish, wordt opgevolgd door licht oplopend wegdek richting finishplaats Cuneo.

Cuneo was in 2019 startplaats van de twaalfde rit, die werd gewonnen door Cesare Benedetti van BORA-hansgrohe. Tijdens de etappe van vandaag, die niet start maar arriveert in Cuneo, zal waarschijnlijk een massasprint of sprint van een uitgedunde groep de uitslag bepalen.

In de laatste kilometer ligt nog één listige rotonde, waar de renners een 180-graden bocht maken. Positionering is voorafgaand aan de rotonde is daarom zeer belangrijk, want na deze lastige bocht gaat de weg in een rechte lijn naar de aankomst die licht omhoog loopt. De laatste twee kilometer lopen aan gemiddeld 2,2% op.

Officieuze start: 13.20 uur
Officiële start: 13.35 uur
Finish: tussen 17.05 en 17.30 uur
Afstand: 150 kilometer

Tijdschema belangrijke passages:
Tussensprint Pieve di Teco: tussen 14.35 en 14.40 uur
Passage Colle di Nava: tussen 15.00 en 15.15 uur
Tussensprint San Michele di Mondovì: tussen 16.10 en 16.30 uur


Favorieten

De rit van vrijdag naar Cuneo is qua parcours enigszins vergelijkbaar met de etappe van vorige week woensdag naar Messina. Toen moest er na de Portella Mandrazzi (20 kilometer aan 4%) nog honderd kilometer verreden worden, nu wacht diezelfde afstand na de Colle di Nava (10,1 kilometer aan 6,7%). Hoewel wat minder lang, boezemt die laatste klim de sprinters waarschijnlijk wat meer angst in. Met zulke percentages kunnen in korte tijd flinke verschillen gemaakt worden.

Het is dan ook de vraag welke sprintersploegen de koers willen controleren in de wetenschap dat hun kopman de slag weleens zou kunnen missen. Alpecin-Fenix heeft hier misschien belang bij, omdat Mathieu van der Poel de Colle di Nava beter verteert dan de andere snelle mannen, maar wie weet vindt Van der Poel het ook weleens een keer goed. Donderdag reed hij weer eens lang in de vuurlinie. Het is bovendien twijfelachtig of zijn team, dat gisteren voor een deel met hem ten strijde trok, sterk genoeg is om de koers zonder hulp te dragen. En er zijn waarschijnlijk maar weinig ploegen die deze steun zullen willen geven.

Intermarché-Wanty-Gobert zag Biniam Girmay opgeven en UAE Emirates, het team van Fernando Gaviria, zal ook niet de hele ploeg willen oproken. Er staat immers een weekend voor deur waarin João Almeida alle hulp kan gebruiken. Israel-Premier Tech heeft met Giacomo Nizzolo dan weer een sprinter die wellicht niet overleeft, als er hard wordt doorgetrokken op de Colle di Nava. Voor Groupama-FDJ, dat rekent op Arnaud Démare, geldt hetzelfde.

Van der Poel zat in rit twaalf weer mee in de vroege vlucht – foto: Cor Vos

Anderzijds zullen Démare en co de op een na laatste sprintkans maar wat graag benutten. De Franse formatie is volledig gebouwd rond hun sprinter, waardoor er in de bergachtige slotweek nog maar weinig voor hen te halen is. En wie weet krijgen ze een handje toegestoken van bijvoorbeeld EOLO-Kometa (Vincenzo Albanese), Cofidis (Simone Consonni) of Team DSM (Alberto Dainese).

Indien deze ploegen ervoor kunnen zorgen dat het inderdaad een sprint met een groot peloton wordt, dan is Démare de grote favoriet. De Fransman won deze Giro al twee ritten en draagt de puntentrui. Nu Caleb Ewan heeft opgegeven, is hij bovendien een belangrijke concurrent kwijt. Daarnaast zal Mark Cavendish, die Démare nog versloeg in de allereerste massasprint van deze ronde, waarschijnlijk genekt worden door de Colle di Nava. De Brit heeft niet zijn beste klimbenen meegenomen naar Italië, zoals bleek in de rit naar Messina. Daar moest Cav als een van de eersten passen, waarna hij nooit meer de aansluiting zou maken.

Fernando Gaviria gaat daarentegen juist behoorlijk goed naar boven. Op de Portella Mandrazzi kwam de Colombiaan totaal niet in de problemen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Démare. Die laatste wist echter terug te keren en won vervolgens de sprint, voor een balende Gaviria. Afgelopen woensdag zagen we een vergelijkbaar beeld, toen de renner van UAE opnieuw net naast de zege greep. Twee tweede plaatsen en een derde plek laten evenwel zien dat er met Gaviria zijn benen niets mis is. Hij hikt tegen een ritzege aan en is de te kloppen man, als een peloton zonder Démare op de streep afkomt. Al kan Gaviria de drager van het paars ook zomaar verslaan in een rechtstreeks duel.

Dainese klopt Gaviria in Reggio Emilia – foto: Cor Vos

In de elfde rit was Gaviria bijvoorbeeld sneller dan Démare, maar toen kwam in de laatste meters Alberto Dainese plots voorbij. De Italiaan van DSM maakte een droom waar door zijn eerste Giro-rit te winnen. Vrijdag zou daar zomaar een tweede aan toegevoegd kunnen worden, want Dainese kan een iets zwaardere koers ook wel aan. Zo werd hij vorig jaar nog derde in de Giro del Veneto, waar hij de sprint van een stevig uitgedund peloton won, achter de ontsnapte Xandro Meurisse en Matteo Trentin. In de eerder aangehaalde rit naar Messina kwam hij als zevende over de streep.

Tiende in die etappe was Simone Consonni, die deze Giro ook al een keer zevende, achtste en derde werd. In Reggio Emilia hoefde hij enkel Dainese en Gaviria voor te laten. Dankzij zijn bouw – Consonni is 1.65 en 60 kilo – kan de renner van Cofidis prima een klimmetje over. Dat liet hij in de Giro van 2021 nog zien. In de door Alberto Bettiol gewonnen rit naar Stradella, die een pittige finale kende, eindigde hij als tweede. Van een klim op honderd kilometer van de aankomst zal hij geen schrik hebben.

Voor Vincenzo Albanese gaat dat ook op. De renner van EOLO-Kometa eindigde deze Giro ook al eens als derde, in de door Biniam Girmay gewonnen tiende etappe. Een pure sprint zal Albanese niet gauw winnen tegen de echte kleppers, maar als het peloton stevig uitgedund wordt, is hij een man om rekening mee te houden. Bovendien zal hij er niet voor terugdeinzen om zelf mee in de aanval te gaan, zoals hij ook donderdag deed. Mits hij daarbij niet te veel kracht heeft verspild, kan hij dus in verschillende scenario’s zegevieren.

Consonni sprintte in rit elf naar een derde plek – foto: Cor Vos

Magnus Cort beschikt eveneens over de kwaliteiten om op meerdere manieren te winnen. Tot nog toe heeft de Deen echter niet de benen van de Ronde van Spanje 2021, toen hij drie keer de beste was. Cort begon nochtans sterk aan de Giro, waar hij zijn rentree maakte na een sleutelbeenbreuk. Hij werd vierde in de openingsrit. Zelf gaf hij aan dat hij pas later in de wedstrijd op topniveau zou zijn, dus wie weet is dit zijn dag. Giacomo Nizzolo zal ook hopen dat hij beter doet dan de voorbije twee weken, want hoewel hij tweemaal in de top-vijf eindigde – een keer vijfde, een keer derde – houdt het nog niet bepaald over voor de Italiaan van Israel-Premier Tech. Misschien lukt het wel als de snelste mannen overboord zijn.

Nizzolo zal hopen op een sprint, maar zoals gezegd, is het nog maar afwachten of die er ook komt. Het is niet uitgesloten dat een vlucht het haalt. Alles zal afhangen van de inzet van de ploegen met een snelle man in de gelederen. Kiezen die ervoor om het om zijn beloop te laten, bijvoorbeeld omdat ze al een mannetje mee hebben, dan zouden de aanvallers het weleens kunnen redden. Vaak is het dan gelijk kijken naar de sterke en avontuurlijke klimmers, maar vrijdag lijkt dat niet per se nodig. Veruit de meeste kilometers zijn vlak, en dus zijn hardrijderscapaciteiten minstens zo belangrijk.

De Gendt maakt het af in Napoli – foto: Cor Vos

Daarom is Thomas De Gendt bijvoorbeeld iemand om op te letten. De Belg was deze Ronde van Italië al eens aan het feest, tien jaar nadat hij zijn eerste Giro-rit won. In Napoli ging De Gendt met de zege lopen. Hij klopte, met de hulp van Harm Vanhoucke, zijn medevluchters, waarmee hij ook nog eens liet zien nog immer over snelle benen te beschikken. Dat kan hier opnieuw van pas komen. Mauro Schmid is ook een gevaarlijke klant, als de aanvallers het uit mogen maken om de overwinning. In de Napoli-rit reed hij bijzonder sterk in de rondte, nadat hij in de individuele tijdrit ook al had bewezen over de juiste vorm te beschikken. Hij werd daar negende.

Het aantal mogelijke vluchters is legio, maar we noemen toch nog wat namen: Matteo Sobrero, Christopher Juul-Jensen (BikeExchange-Jayco), Alessandro De Marchi, Alex Dowsett (Israel-Premier Tech), Will Barta (Movistar), Edoardo Affini, Jos van Emden (Jumbo-Visma), Fabio Felline (Astana Qazaqstan), Dries De Bondt (Alpecin-Fenix) en Lawrence Naesen (AG2R Citroën). Laatstgenoemde, die ook gisteren meezat, kan ook in een eventuele sprint nog een ereplaats uit de wacht slepen, net als zijn ploeggenoot Andrea Vendrame. Let ook op Davide Ballerini (Quick-Step-Alpha Vinyl), Edward Theuns (Trek-Segafredo) en Sacha Modolo (Bardiani-CSF-Faizanè).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Arnaud Démare
*** Fernando Gaviria, Mathieu van der Poel
** Alberto Dainese, Simone Consonni, Magnus Cort
* Giacomo Nizzolo, Vincenzo Albanese, Thomas De Gendt, Mauro Schmid

Giro 2022: Deelnemerslijst


Weer en TV

Vrijdag tijdens de dertiende etappe verandert er heel erg weinig aan het weerbeeld, aldus Weeronline. In San Remo is het 20-25 graden, maar bij de finish in Cuneo is het een graad of 29. Het weerbeeld laat veel zon zien, maar zo nu en dan trekt er ook bewolking voor de zon. Het blijft droog.

De uitzendrechten van de Giro d’Italia in Nederland en Vlaanderen zijn in handen van Eurosport. De ritten van de Italiaanse ronde zijn elke dag van start tot finish te volgen op Eurosport 1 of via Eurosport Player. Donderdag is Eurosport er vanaf 11.40 uur live bij.


RIDE Magazine
22 Reacties
Sorteer op:
19 mei 2022 18:20
Als ik Allan Davis was zou ik proberen om met Thomas en Roger in de vlucht te gaan
19 mei 2022 18:52
In principe moet je heel wat snelle mannen kunnen lossen op die klim. De vraag is alleen welke ploeg er dan nog tientallen kilometers op kop wil sleuren om te voorkomen dat ze weer komen aansluiten.
    19 mei 2022 19:16
    Geen enkele ploeg
    19 mei 2022 20:14
    Inderdaad: niemand. Wel zijn dan mogelijk een stuk of wat sterke mannen al gevlogen, en komen de sprinters netjes terug in een kansloos peloton, waarin de status quo bewaard blijft.
    20 mei 2022 07:47
    De enige ploeg die dan heel misschien zou willen rijden is UAE. Vandaag liggen er aan de finish 50 punten te wachten - als Gaviria die pakt en Démare is er niet bij, dan verkleint het gat tussen beide tot 26 punten +/- het verschil bij de 1e tussensprint . Hoe minuscuul ook, dat zou Gaviria weer een sprankeltje hoop kunnen geven op Paars. (Zonder zijn domme actie vorige week met een slechte uitslag en puntenaftrek tot gevolg had het nu nog heel wat spannender kunnen zijn...)

    Trouwens, UAE heeft nog niets gewonnen, dus als Gaviria behoorlijk klimt vandaag (en Ulissi/Covi komen niet in potentieel winnende posities te zitten in een 'goede' vlucht) zouden ze ook gewoon kunnen beslissen om met een uitgedund peloton puur voor ritwinst te gaan.

    Dat allemaal gezegd zijnde schat ik de kans dat vluchters voor de winst gaan strijden ook gewoon groot in. In de WF-voorbeschouwing wordt de zwaarte en invloed van de klim volgens mij danig onderschat, zeker omdat de rit slechts 150 km lang is. O.a. Affini en Van Emden als mogelijke winnende vluchters bestempelen vind ik opmerkelijk, met een vlucht-bepalende klim van 10 km aan bijna 7% in het parcours...
19 mei 2022 19:30
Ik zou toch zeggen dat deze weer voor de ontsnapping moet zijn. Ewan is weg, UAE gaat het gat niet dichten voor Gaviria, die hebben andere prioriteiten. Quickstep moet eerst maar Cavendish in het voorste peloton krijgen en Demare heeft er al 2 gewonnen. Als er een kopgroep weg is van een man of 12 maken die een prima kans.
19 mei 2022 19:34
Wordt er wind verwacht ?
19 mei 2022 20:32
Probleem is alweer dat de tussenspurt net voor de eerste hindernis ligt.
De kans is dan ook groot dat enkel een Bardiani en een Drone Hopper op pad mogen gaan (of die gekke Diego Rosa) omdat Démare nog eens zoveel mogelijk punten gaat willen scoren. Al gaat hij op de klim nooit of te nimmer zijn karretje kunnen aanhaken, de kans dat er dan nog voorbij de top echt doorgekoerst wordt door nieuwe aanvallers (waar ik op hoop), en dat Démare nooit meer terug vooraan komt, is klein.
Gaat QS toch iets ondernemen in de finale? Schmid is dan de enige echte pion, want Ballerini gaat na vandaag opgerookt zijn.
Als het samenblijft (zonder Cav dan toch vermoed ik) is de kans groot dat Gaviria uiteindelijk echt zijn gram haalt.
19 mei 2022 20:46
De tweede tussensprint wordt niet toevallig betwist in San Michele Mondovì: het is het geboortedorp van Eugenio Camillo Costamagna, journalist en mede-oprichter van La Gazzetta dello Sport in 1896.

De Colle di Nava werd voor het laatst in 2001 opgenomen in het Giro-parcours, als hindernis in de etappe Imperia- Sant’Anna di Vinadio. De rit werd echter geannuleerd naar aanleiding van de ‘blitz’ de avond ervoor van de NAS, de speciale eenheid van de carabinieri die zich bezighoudt met delicten betreffende de gezondheidszorg. Dario Frigo (“Ja, die doping is van mij, maar nee, ik heb niets gebruikt, ik had het alleen bij me voor het geval dat”.) mocht zijn hoop op een Girozege vaarwel zeggen.
    19 mei 2022 21:37
    Dat was dood jammer dat die rit niet doorging dat was een stevige bergrit herinner ik me
    20 mei 2022 10:59
    Lekker blijven copypasten en doen alsof jij dit bedacht hebt
19 mei 2022 21:51
Affini morgen voor tjv??
20 mei 2022 00:17
(Naesen) "kan ook in een eventuele sprint nog een ereplaats uit de wacht slepen,".
LOL: 'in de wacht slepen' of 'uit de brand slepen'.
    20 mei 2022 13:13
    Lol: uit de brand helpen, of uit het vuur slepen.

    Blijft lastig, spreekwoorden.

    -edit: blijkt verschillend gebruikt te worden in NL/BE
20 mei 2022 00:46
Dat wordt weer vechten het eerste uur.
20 mei 2022 07:29
Het wordt wel een beetje tijd om Schmid in dit soort ritten buiten de voorspelling te laten he
20 mei 2022 07:49
Schmid kan perfect dit soort ritten hij is explosief en kan klimmen bovendien is hij sterk bezig
    20 mei 2022 08:02
    Hij is een betere klimmer dan dat ie snel is en deze rit is voornamelijk vlak. Ik zie hem hier niet voor winst meedoen eerlijk gezegd. Dan geef ik hem morgen meer kans.
20 mei 2022 08:08
Als De Bondt gaat anticiperen, boer let op uw ganzen (Vlaams spreekwoord)

Bardiani X - Drone Hopper Y - De Bondt - Naesen - Theuns - De Gendt samen op stap, lijkt me een leuk clubje. Theuns kan weer eens naar een anonieme 6de plek in de pelotonspurt zeilen, of eens alles op alles zetten voor winst.
20 mei 2022 11:06
Als ik dit profiel zie en die van het weekend aanschouw zeg ik : vlucht, 101%,.. Als MvdP weer mee is met een teammakker grote kans op nr 2.
20 mei 2022 11:51
Ik ben er ook van overtuigd dat de vlucht gaat winnen. Te weinig sprintersploegen die nog op sterkte zijn om de vluchters terug te halen.

Reacties zijn gesloten.