Giro 2022: Koen Bouwman kan eerste Nederlandse bergkoning ooit worden

vrijdag 27 mei 2022 om 12:17
Giro 2022: Koen Bouwman kan eerste Nederlandse bergkoning ooit worden

foto: Cor Vos

Koen Bouwman verdedigt in de laatste twee bergetappes een voorsprong van 115 punten ten op zichte van naaste belager Giulio Ciccone. Dat lijkt een geruststellende marge, maar vrijdag en zaterdag zijn er nog 206 punten te verzamelen. In de slottijdrit van zondag krijgt de renner die het hardst het klimmetje op rijdt, ook nog drie punten. Zorgt Bouwman voor een unicum?

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Er is namelijk nog nooit een Nederlander erin geslaagd om het bergklassement in de Giro d’Italia te winnen, sinds de intrede in 1933. Sterker nog: alleen Johan van der Velde en Steven Kruijswijk eindigden ooit bij de eerste drie. Beiden werden derde, in respectievelijk 1987 en 2015. Bouwman kan zondag dus voor het eerst in de geschiedenis gehuld in de blauwe bergtrui het bijbehorende klassement op zijn naam schrijven op het eindpodium in Verona.

Afgelopen maandag sprak Bouwman met WielerFlits nog over zijn ambities om het bergklassement naar zich toe te trekken. “Voor mij zou het speciaal zijn, zeker op een eindpodium van een grote ronde naast alle andere truiwinnaars. Dat zou een supermooie kers op de taart zijn!”, aldus Bouwman, die toen nog aangaf liever een tweede ritzege te boeken. “Natuurlijk zou het blauw ook speciaal zijn, want er zijn niet zo veel Nederlanders die een trui in een grote ronde hebben gewonnen.”

Bergkoningen uit Nederland zijn zeldzaam
Een bergkoning uit Nederland is bijzonder. In de Tour de France was Wout Poels er afgelopen zomer dichtbij, maar hij moest in de slotdagen alleen Tadej Pogačar voorlaten. In 1988 en 1989 namen respectievelijk Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse wel de bolletjestrui mee naar huis. Joop Zoetemelk was in 1971 de enige Nederlander die datzelfde presteerde in de Vuelta a España. Bauke Mollema (2018) en Robert Gesink (2016) eindigden de laatste jaren ook op het podium van het Spaanse bergklassement.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Turtlehead 27 mei 2022 om 12:22

… in de Giro.

Youri IJnsen 27 mei 2022 om 14:29

Waar begint de titel mee? ;-)

Romāns Vainšteins 27 mei 2022 om 12:41

Is dit nu nu zo’n situatie waar dan van niet jinksen zegt?

Klimkater 27 mei 2022 om 12:58

Het is uit pure armoede dat er door JV gereden worden voor de bergkoning. Als er ook maar een beetje gepresteerd werd in het AK stond Koentje nooit in deze positie, maar dat weten hij en team ook wel.

Emergo 27 mei 2022 om 13:07

Er wordt meer dan een beetje gepresteerd !

Klimkater 27 mei 2022 om 13:30

@Emergo
Ja, maar niet in het AK.

Brabander 27 mei 2022 om 13:53

Nou ja. Ik vind dat dus juist wel anticiperend. Het klassement is op een fiasco uitgelopen, maar als je dan toch het geweer van schouder kan veranderen (jaja. Daar is-ie weer :) ) vind ik dat toch chapeau

Klimkater 27 mei 2022 om 14:13

@Brabander
Dat is waar. En het is natuurlijk ook enorm mooi om Bouwman bezig te zien deze Giro. Hopelijk wint hij vandaag zijn tweede rit. Het is hem gegund. Vertrouwen doet wat met een persoon.

Wim Kruithof 27 mei 2022 om 14:16

Klimkater, zure monoloog hoor. Natuurlijk lag het disfunctioneren van kopmannen aan deze trui ten grondslag, maar ik hoop dat dit – en de publiciteit die ermee gepaard gaat – maakt dat Jumbo-Visma in de toekomst vaker zich op nevenklassementen richt. Het groen voor van Aert bijvoorbeeld.

Ik zie persoonlijk veel liever Bouwman in het blauw, dan een Dumoulin of Oomen ergens hangend en wurgend in de top 10 van een GC.

Gebruikersnaam 27 mei 2022 om 13:10

Wel een beetje vermoeiend, die artificiële spanning die altijd wordt gecreëerd bij bergklassementen, waarbij er in de slotdagen nog zoveel punten te verdienen zijn dat ook iemand zonder punten nog kan winnen.

Bardet won ooit de bollen op basis van een rit of 2, had echt nauwelijks punten voor rit 18 of zo.

Jacco van Stierop 27 mei 2022 om 13:30

“podium van het Spaanse bergklassement.”

Mijn hemel, waar hebben we het over. Er zijn maar 3 nevenklassementen die er toe doen: punten- en bergklassement van de Tour, en het puntenklassement van de Giro. En alleen de eerste plaats is dan van belang. De rest is klein grut.
Straks zien we ook nog een renner vol voor het podium gaan van het bergklassement in de ronde van de Algarve.

Laat onverlet dat voor een renner als Bouwman het winnen van het bergklassement van de Giro een heel leuk prijsje is.

Brabander 27 mei 2022 om 13:49

Dit vind ik nogal downgraden hoor. Voor een renner als Bouwman vind ik dit een topprestatie. En dat vindt hij ook, want hij zit wederom in de kopgroep.
Met dat podium ben ik het eens. Dat doet er niet toe. Maar als je echt dat ding binnenhengelt. En dan ook nog met een ritzege

Marijn vd meulen 27 mei 2022 om 15:43

Voor een knecht als Bouwman is een rit in de Giro + overwinning in het bergklassement een prestatie van jewelste hoor. Hij komt daarbij in een bijzonder rijtje terecht met grote namen uit het verleden. Zeer knap!

Brabander 27 mei 2022 om 16:47

Klopt. Dit ga je ook echt wel onthouden

uitdewaaier 27 mei 2022 om 18:45

Eindelijk weer een berggeit.

Wheely 27 mei 2022 om 18:50

A Mountain GOAT!

Headlines

Materiaalzone