Giro 2021: UCI gaat soepeler om met regels over weggooien van bidons

dinsdag 18 mei 2021 om 18:15
Giro 2021: UCI gaat soepeler om met regels over weggooien van bidons

foto: Cor Vos

De UCI gaat de regels over het weggooien van bidon soepeler interpreteren tijdens de Giro d’Italia. De aanwezige commissarissen hebben in overleg met RCS, CPA en AIGCP besloten om vanaf de elfde etappe renners niet meer te bestraffen als ze tijdens beklimmingen in de laatste 50 kilometer een bidon weggooien.

Het is daarbij wel belangrijk dat de renners die een bidon wegwerpen geen collega-renners en aanwezige toeschouwers in gevaar brengen. Bovendien zal de UCI met de hand over het hart strijken als er waaiers zijn of andere incidenten plaatsvinden, waardoor een renner niet in de daarvoor bestemde afvalzone zijn vuil kan weggooien. De wielerunie gaat de afvalzones ook verlengen, die worden één tot twee kilometer lang.

Sinds 1 april heeft de UCI een strenge regelgeving ingevoerd wat betreft het weggooien van afval en bidonnen. Zo werd Michael Schär uit de Ronde van Vlaanderen gezet omdat hij een bidon aan publiek gaf. Binnen twee weken werd de strafmaat wel al versoepeld. Zo krijgen renners die de regel overtreden eerst een boete en dan pas een diskwalificatie. In rittenkoersen volgt herhaaldelijk overtreden van de regel een tijdstraf.

Cesare Benedetti gooit een zakje weg in de speciale afvalzone – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

15 Reacties

FDJ 18 mei 2021 om 18:25

Nog niet helemaal hun eigen ongelijk toegeven, maar stap 1 terug naar hoe het was… bij de Tour is het weer normaal.

Polleke 18 mei 2021 om 18:29

Dus het mag gewoon weer… welkom bij circus UCI…

Gilberto 18 mei 2021 om 20:11

Het circus word veroorzaakt door lui als jij, huilerige renners en ploegleiding en andere Thijs Zonneveldjes

Polleke 19 mei 2021 om 08:59

Na jouw wijze raad heb ik mijn mening aangepast, bedankt Gilberto…

Koers 18 mei 2021 om 18:44

In een ravijn is juist waar je die dingen nooit weer terug vind. Gelukkig blijft de regel dat je sokken niet hoger mogen zijn dan de helft van de afstand tussen je enkel en de onderkant van je knie wel gehandhaafd.

Michelangelo 18 mei 2021 om 19:25

Wat een zwaktebod van de UCI.

Je kunt bidons halen, waarom kun je ze niet terugbrengen? Het is uiteindelijk voor alle ploegen hetzelfde.

Ik heb me altijd gestoord aan de wegwerp-mentaliteit van de renners, en daar leek de UCI eindelijk wat aan te doen. Door duidelijke en strakke regels, gecombineerd met handhaving. Maar bij het eerste zuchtje tegenwind gaan ze terug om.

Als je al wat wilt doen, organiseer dan in de laatste 50 km een extra zone. Maar nu zal je zien dat op een warme dag weer vrolijk de bidons en andere rotzooi alle kanten op gaan vliegen.

Gemiste kans!

FDJ 18 mei 2021 om 20:25

Omdat je het publiek er blij mee maakt? Wielrennen is de sport van het volk. Elke liefhebber weet nog zijn eerste bidon die hij van straat raapte toch?

Michelangelo 18 mei 2021 om 20:33

@FDJ,
voor mij mag er een uitzondering gemaakt worden voor het daadwerkelijk AFGEVEN van een bidon aan een liefhebber. En met name in beklimmingen is dat prima mogelijk.

Maar je bidon bij een groepje mensen wegflikkeren en HOPEN dat het liefhebbers zijn die graag een gebruikt stuk plastic willen meenemen naar huis, dat is zo 2020…

Maar wat mij betreft mag er zo snel mogelijk een eind komen aan een peloton dat een spoor van folies en plastic achter laat in de natuur.

Aerosolo 18 mei 2021 om 21:21

@FDJ,
En denken die liefhebbers ook weemoedig terug aan het eerste uitgezogen gelletje dat ze opraapten?

FDJ 18 mei 2021 om 21:24

Kromme vergelijking. Ik ben het eens met het niet zomaar nodeloos weggooien van dat soort dingen op elke plaats. Die kun je zo in je achterzakken stoppen, maar een Bidon moet gewoon kunnen. Ik heb er geen enkele moeite mee in elk geval.

evanderwel 18 mei 2021 om 22:07

Je moet bijna een advocaat meenemen in de ploegleiderswagen met al die regels en uitzonderingen.

Huubi 19 mei 2021 om 00:12

De regels gaan en blijven erom gaan dat je niet zomaar iets weggooit. Dat is goed. Dit maakt mogelijk dat je gewoon aan een groepje fans een bidon toegooit. Dat is ook goed. Prima dus

reusjen 19 mei 2021 om 01:04

Dat was al mogelijk. Dit is gewoon het failliet van de regel, maar hij is niet uit het boek. Ik ben wel benieuwd hoe die afvalzones schoongemaakt worden. Ik zie het afval en bidonnen in dichte bosjes, ravijnen etc. vliegen. Heb ik gemist dat er vanuit het peloton geklaagd werd dat het op deze manier echt niet te doen was?

Koers 19 mei 2021 om 10:23

Maar het maakt het dus ook mogelijk om bidons weg te gooien op plekken waar geen mensen staan. Wat mij betreft moet je als renner gewoon denken aan je voedsel/drinken inname maar ook het tijdig weggooien van bidons hoort bij de ‘moderne renner’. Geven aan publiek is wat mij betreft prima, maar weggooien in (regelmatig beboste) bergen is onnodig.

josemanuelfuente 19 mei 2021 om 09:23

Kan de bezemwagen niet ingezet worden om op te ruimen?

Headlines

Materiaalzone

Populair