Giro 2020: Driemaal Sestriere omhoog in gewijzigde voorlaatste etappe

woensdag 21 oktober 2020 om 16:55
Giro 2020: Driemaal Sestriere omhoog in gewijzigde voorlaatste etappe

foto: Cor Vos

De twintigste etappe van de Giro d’Italia is grondig onder handen genomen. De passage over de Agnello, Izoard en Montgenèvre is vervangen door een drievoudige beklimming naar het skidorp Sestriere.

“We gaan zeker de Stelvio omhoog,” vertelde Vegni in Italiaanse media., “maar we moeten de voorlaatste rit wijzigen. De toestemming van de Franse prefectuur voor de passage van de koers is ingetrokken. Op grond van de aangescherpte coronamaatregelen die zijn aangenomen door de trans-Alpijnse autoriteiten, werd ons verteld dat we niet over Frans grondgebied kunnen trekken.”

Daardoor kunnen de Colle dell’Agnello, de Col d’Izoard en de Montgenèvre niet omhoog worden gereden. In plaats daarvan wordt drie keer geklommen naar Sestriere; een keer vanuit Pragelato, vanaf de oostkant, en tweemaal vanuit Cesana (de westkant). Vegni: “Het is een etappe die ons de garantie geeft dat die ook plaatsvindt in geval van slecht weer.”

Ook in de hertekende etappe wordt het startsein gegeven in Alba, in de heuvels van Zuid-Piēmont en niet zo gek ver van de bekende steden Milaan en Turijn. De passage over Frans grondgebied is echter geschrapt. Beginnend vanuit Alba liep de route in eerste instantie via Brossasco naar de Colle dell’Agnello, waar de grens werd overgestoken.

Nu gaat de route nog voor Brossasco naar het noorden, naar de tussensprint in Saluzzo. Vandaar wordt in noordwestelijke richting via Pragelato omhoog naar Sestriere gereden. Daar passeren de renners na 137,9 kilometer voor het eerst. Via Cesana wordt in twee ronden van 26 kilometer nog twee keer geklommen naar Sestriere, waar na 190 kilometer wordt gefinisht.

Om 11.00 uur wordt het startsein gegeven in Alba voor de gewijzigde twintigste etappe. De finish wordt verwacht tussen 16.08 en 16.47 uur.

Colle delle Finestre
Het oorspronkelijke etappeprofiel van de twintigste etappe stond al langer ter discussie. In eerste instantie was er sprake van dat de Colle delle Finestre zou worden ingepast in plaats van de drie Franse cols. Maar daarna kwam ook al een plan C te sprake, want naar verluidt zou ook de Colle delle Finestre amper begaanbaar zijn.

Dit artikel delen:

17 Reacties

mollemarijden 21 oktober 2020 om 17:09

Prima oplossing, goed geanticipeerd in ieder geval!

fietsvriend 21 oktober 2020 om 18:02

Jammer zeg

koos1 21 oktober 2020 om 18:15

Goed dat er een alternatief parcours is gevonden, maar blijft heel jammer dat ze niet over de Agnello kunnen. De rit is nog altijd voldoende zwaar, maar toch minder zwaar dan de oorspronkelijke rit.
Het zal nu morgen moeten gebeuren voor het klassement.

Als de Giro niet door Frankrijk mag rijden, dan zal de Vuelta rit met de Tourmalet ook niet mogen of is dit alleen voor de Alpen regio? Benieuwd of ze in de Vuelta ook een mooi alternatief vinden als de Tourmaler eruit gaat.

Lalsacien 21 oktober 2020 om 20:22

Dat is per regio verschillend. Wellicht dat dat wel mag.

Sassenees 21 oktober 2020 om 18:44

Weet iemand wat de stijgingspercentages zijn? Is de klim zwaar genoeg voor Kelderman om Almeida te kunnen lossen?

mollemarijden 21 oktober 2020 om 18:55

De stijgingspercentage niet super stijl. Maar na 3 weken koers en als je vanaf de 1e col begint ga je echt wel breken als je niet top bent
https://www.cyclingcols.com/col/Sestriere

Cayolle 21 oktober 2020 om 20:36

De eerste keer via Pragelato stelt inderdaad niet veel voor. De twee laatste keer vanaf Cesana wel iets meer: Er zitten dan langere stukken van 8% gemiddeld in. Zie de link van mollemarijden.

SprintMaster 21 oktober 2020 om 18:53

Volgens het kaartje 490 meter op 6.8 km is 7.2 %. Niet heel zwaar dus.

Groetjesaandevoetjes 21 oktober 2020 om 18:54

Kan de grupeto niet ingehaald worden door de koplopers?

Basjee 21 oktober 2020 om 19:39

Zolang ze binnen ongeveer 45 minuten blijven zal dat niet gebeuren.

Dikke Vrouw 21 oktober 2020 om 19:29

Die Sestriere is niet zo zwaar.
Beter dat het morgen al gebeurt dan

japio 21 oktober 2020 om 19:41

Op Sestriere zal het verschil niet zo snel gemaakt worden vrees ik. Dus het is morgen te doen!

Dr op en dr over 21 oktober 2020 om 19:48

De bevoorrading ligt wel mooi. Mannetje vooruit sturen die acht eetzakjes aanneemt, en daarachter volle bak met 60 per uur door de bevoorrading knallen.

Niemand die tijd heeft om iets aan te nemen, en vijf kilometer daarna laat je het tempo zakken. Mannetje dat voorop zat deelt z’n zakjes uit… team komt even terug op krachten terwijl de rest van het veld geen proviand heeft.

En dan die laatste 90 kilometer volle bak ……

Hup Kelderman :D

Marco Willems 21 oktober 2020 om 20:50

Goed dat ze een backup plan hebben maar da’s wel even een gigantisch verschil in zwaarte van de etappe. Veel meer een loper met gematigde %s en ook het hoogteverschil is een wereld van verschil.

jappe666 21 oktober 2020 om 21:41

Ik noteer alvast Thomas De Gendt voor de vlucht, met die gematigde steigingspercentages.

Sven.99 21 oktober 2020 om 22:04

Heel erg jammer dat de Franse autoriteiten niet even meedenken. Wat kan die paar km over frans grondgebied nou kwaad? Maarja de ASO als Franse organisatie gunnen ze de wereld en de RSC als concurrent natuurlijk niet.

DeepBlue 22 oktober 2020 om 09:49

Behoorlijk goed geschakeld van de organisatie.
Alsnog een bergrit is natuurlijk beter dan een gehele afgelasting op het laatste moment of bergen schrappen op het laatste moment.
Natuurlijk is 3x Sestriere een wereld van verschil met wat er eerst gepland stond maar toch kan de opvolging zonder vallei echt wel voor verschillen zorgen.

La Flame Rouge:
Sestriere (2037 m, 6.1 Km at 6.7%, Km 127.4
Sestriere (2026 m, 11.0 Km at 6.1%, Km 153.1)
Sestriere (2041 m, 11.2 Km at 6.2%, Arrive)

Headlines

Materiaalzone

Populair