‘Giro-organisatie overweegt Colle dell’Agnello te schrappen’

‘Giro-organisatie overweegt Colle dell’Agnello te schrappen’

Mogelijk komt de Finestre voor de Agnello in de plaats - foto: Cor Vos

De organisatie van de Giro d’Italia overweegt de route van de voorlaatste etappe aan te passen door onder meer de beklimming van de Colle dell’Agnello te schrappen. Op die bergpas, op de grens tussen Italië en Frankrijk, neemt de kans op grote sneeuwval deze maand toe.

Het is het Italiaanse weekblad L’Eco del Chisone, dat in de regio van Pinerolo wordt uitgegeven, dat het nieuws lanceerde. Vooralsnog is het plan dat de twintigste etappe van start gaat in Alba en dan de bergen in trekt met eerst de Colle dell’Agnello, de Col d’Izoard en na Briançon de Montgenèvre. De streep ligt dan in Sestriere na een slotklim van eerste categorie.

Maar naar verluidt denkt de Giro-organisatie erover na om Agnello, de Izoard en de Montgenèvre te schrappen. Vanuit het vertrek in Alba zou dan via Vigone, Buriasco en Pinerolo naar de Colle delle Finestre lopen, waar de Ronde van Italië sinds 2005 al viermaal eerder omhoog reed. Het sluitstuk naar Sestriere zou vervolgens behouden blijven.

Dit artikel delen:

32 Reacties

xistnc 7 oktober 2020 om 21:52

Hoe minder sneeuwmuren hoe beter.

Rufusvb 7 oktober 2020 om 22:06

Hadden ze een paar jaar geleden ook moeten doen…

Arie den Blanken 8 oktober 2020 om 09:59

Sneeuw muren zullen er dan echt nog niet zijn. Dat is pas in het tweede deel van de winter en in het voorjaar. Sneeuwmuren zijn ook niet erg want dan kunnen ze in op die plekken niet het ravijn terecht komen.

JumbowintdeGiro 7 oktober 2020 om 21:54

Gewoon tijdens de Giro de Finestre erbij nemen. Heerlijk.

Sammysosa 7 oktober 2020 om 22:48

Dit. Maakt allemaal niet uit, die Italianen doen maar wat, maar wat ze doen is vaak wel magistraal.

KnightBiker 7 oktober 2020 om 21:55

Goed plan, maar het zou zelfs beter geweest zijn een alternatief voor alle noordelijke routes te maken: dit kon men al veeeel eerder zien aankomen.

Hetzelfde geld voor de Vuelta, waar de Tourmalet die in de route zat al onder gesneeuwd was: men had het beste de volledige Vuelta naar het zuiden verplaatst.

Groetjesaandevoetjes 7 oktober 2020 om 23:51

Inderdaad. Het rare is alleen wel dat nu de Agnel, Izoard worden ingeruild voor de Finestre. Allemaal cols boven de 2000 meter en binnen een straal van 100km, dus denk dat het voor de sneeuwval en temperaturen niet heel veel uitmaakt toch?

KnightBiker 8 oktober 2020 om 13:05

@groetjesaandevoetjes
Opzich, ja, maar de Angelo tikt toch wel +2700 meter aan… je hebt echter gelijk, dat het allemaal op een zakdoek zit daarom zou men beter wat zuidelijker kijken naar alternatieve & alternatieve aankomsten anders is het goed mogelijk dat er een hoop etappes geannuleerd moeten worden.

Romāns Vainšteins 7 oktober 2020 om 22:01

Finestre esthetisch de mooiste van Italië zowat, doen.

Mac-S 7 oktober 2020 om 22:01

Zou jammer zijn, want zo’n loodzware etappe lijkt me prachtig… om te kijken ;-)

Finestre is ook niet mals natuurlijk, en in ieder geval goed dat ze een plan B hebben.

Arie den Blanken 8 oktober 2020 om 10:01

Ja vanwege de imponerende landschapsbeelden. Voor de koers niet want meestal gebeurt er tot de slotfase op sportief gebied niets.

adelaarvanantwerpen 8 oktober 2020 om 10:16

Op de finestre is er toch altijd strijd. Kijk naar 2015 en 2018 of tijdens de giro van 2005.

Polleke 7 oktober 2020 om 22:06

Tja, dat kan je verwachten als je in mei de bergen in trekt…

SteelHorseCowboy 7 oktober 2020 om 22:13

Lijkt me verstandig.

Turtlehead 7 oktober 2020 om 22:15

lol, dat was op voorhand al een ondoenlijke etappe in normaal weer. Op zich niet zo erg als hij aangepast wordt.
Eerst maar is daar in de buurt komen en dan kijken wat het weer doet…

nasibal 7 oktober 2020 om 22:38

Goed nieuws voor Stevie

Derierre de la course 7 oktober 2020 om 22:58

Of juist niet. Hoe zwaarder de derde week hoe beter voor hem.

nasibal 8 oktober 2020 om 00:09

Je mist duidelijk even wat er specifiek op de Agnello gebeurde ;)
https://www.youtube.com/watch?v=1Py1Tr97x5o&ab_channel=inCycle

Jean Dumas 8 oktober 2020 om 00:18

Zwaar is het sowieso.

Zjoske 8 oktober 2020 om 09:05

Ach, als er iemand nu beducht is op die afdaling, dan is het Steven wel.
Ik zie die Agnello niet als een probleem.

Sven.99 7 oktober 2020 om 23:02

Wanbeleid

Basjee 7 oktober 2020 om 23:29

In het geval de Stelvio ook te hoog is gegrepen zouden ze eventueel via de westelijke kant (Passo Tonale) richting Bormio en de eindbeklimming kunnen gaan, door de Mortirolo of Aprica+ Mortirolo op te nemen in het parcours. Dan heb je ook nog steeds een zeer zware maar wat kortere etappe.

Jean Dumas 8 oktober 2020 om 09:16

Finish Cancano zal wel door kunnen gaan, is zuidflank. Stelvio-oost wordt lastig. Zal idd wel Tonale worden als alternatief.

Arie den Blanken 8 oktober 2020 om 10:07

Passo Tonale en via “Houten Brug” via de zuidkant over de Gavia. Krijgen we tijdens de rechtstreekse tussendoor de prachtige beelden van “L’Uomo di Gavia”

Basjee 8 oktober 2020 om 10:51

Als de Stelvio niet verantwoord is, dan is de Gavia dat ook niet helaas. Maar een Mortirolo zou dan een zeer mooie alternatief zijn om bij Bormio en de eindbeklimming te komen. Liever wel gewoon de Stelvio natuurlijk, volgens mij is het ook al even geleden dat ze die via de oostkant omhoog zijn gegaan. Gelukkig wordt die weg zeer goed bijgehouden.

Jean Dumas 9 oktober 2020 om 11:17

Zuidzijde Mortirolo (vanaf Monno) als een na laatste klim moet wel lukken, al is die afdaling natuurlijk molto pericoloso. Klim nog steeds bijna 10 aan 10% trouwens,

Corné 't Glansarm 8 oktober 2020 om 06:17

Het zal sowieso psychologisch een voordeel zijn voor Kruijswijk zijn om langs andere sneeuwmuren dan die van de Agnello af dalen. Zoiets speelt onbewust altijd in je achterhoofd, maar nooit sterker dan op de “plaats delict”. Dus voor hem is elke alternatieve route te hopen.

elrio 8 oktober 2020 om 07:38

Ik snap alleen het ‘nieuwe’ parcours niet helemaal. Als je van Pinerolo naar de Finestre rijdt (kortste weg) dan moet je dalen over de sterrata… als je de lange weg rijdt dat kom je niet in Cesana en dan is de slotklim naar Sestriere niet echt zwaar.

Groetjesaandevoetjes 8 oktober 2020 om 10:04

Ik ga ervanuit dat ze in gedachten hebben om de Finestre van zuid naar noord te fietsen en dan de Sestriere van dezelfde kant als al gepland (via Cesana)

Jungle Man 8 oktober 2020 om 08:24

Sneeuw is overmacht. Goed dat er al aan een eventueel alternatief word gedacht voor het geval dat het weer een rit belemmert.

Marszzz 8 oktober 2020 om 08:29

Die etappe was ook niet gepland om te verreden worden eind oktober maar begin juni. We zullen vast wel ergens een (nat) sneeuwbuitje gaan zien op de route in het noorden.

Scibby 8 oktober 2020 om 13:12

Gewoon Tony Martin een sneeuwschuiver aanbinden en voorop laten fietsen. Probleem opgelost

Headlines

Materiaalzone

Populair