Giro 2019: Tom Dumoulin kent zijn zeven ploeggenoten

woensdag 1 mei 2019 om 13:35
Giro 2019: Tom Dumoulin kent zijn zeven ploeggenoten

foto: Cor Vos

Team Sunweb heeft flink moeten puzzelen, maar de Duitse formatie heeft zijn selectie voor de Giro d’Italia nu definitief op papier. Kopman Tom Dumoulin kan rekenen op onder meer Sam Oomen en Jan Bakelants.


Dumoulin hoopt dit jaar weer een gooi te doen naar Giro-winst. De 28-jarige ronderenner schreef twee jaar geleden nog geschiedenis door als eerste Nederlander La Corsa Rosa te winnen. Vorig seizoen kwam hij dichtbij titelprolongatie, maar Dumoulin moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Chris Froome.

Dumoulin hoopt dit jaar wél zijn tweede grote ronde te winnen. Hij kan rekenen op de eerder genoemde Oomen en Bakelants. Daarnaast vertrouwt Team Sunweb op een voornamelijk Angelsaksisch gezelschap, bestaande uit Chad Haga, Chris Hamilton, Jai Hindley en Robert Power. De selectie wordt aangevuld met de Belg Louis Vervaeke.

“Iedereen heeft een specifieke taak”, zo vertelt ploegleider Marc Reef. “Dit is wat ons betreft de sterkst mogelijke selectie. Iedereen heeft als doel om Tom zo goed mogelijk te ondersteunen.” Dumoulin zal echter vooral hopen een sterke Oomen, aangezien hij vorig jaar bijzonder lang bij zijn kopman wist te blijven.

Cruciale rol voor Oomen? 
“We verwachten dat Sam zal groeien tijdens de Giro”, aldus Reef. “Hij zal Tom moeten helpen in de tweede en derde week, als er enkele cruciale etappes op het programma staan.” Team Sunweb rekende aanvankelijk op Wilco Kelderman en Martijn Tusveld, maar beide renners liggen in de lappenmand. Daardoor zijn Oomen en Hindley alsnog opgeroepen.

Selectie flag-de Team Sunweb voor flag-it Giro d’Italia (11 mei-2 juni)
flag-be Jan Bakelants
flag-nl Tom Dumoulin
flag-us Chad Haga
flag-au Chris Hamilton
flag-au Jai Hindley
flag-nl Sam Oomen
flag-au Robert Power
flag-be Louis Vervaeke


Giro 2019: Deelnemerslijst

Dit artikel delen:

44 Reacties

Covadonga 1 mei 2019 om 13:38

Ik vind het best een aardige ploeg. De vraag is alleen of Dumoulin het kan waarmaken. Ik hoop het.

hartstikkebedankt 1 mei 2019 om 13:40

Het zal vooral afwachten zijn of een Hindley of Hamilton een aantal dagen verrassend lang bergop mee zal kunnen, want voor de rest is Dumoulin op Oomen aangewezen. Erg smal toch wel deze selectie.

Random wielerliefhebber. 1 mei 2019 om 13:44

Vervaeke en vooral Power zijn ook gewoon klimmers die langer meegaan als Hindley waarschijnlijk

hartstikkebedankt 1 mei 2019 om 13:47

Vervaeke betwijfel ik, wanneer heb je die dat voor het laatst zien doen?

boenk 2 mei 2019 om 00:33

Vervaeke lijkt me aan de betere hand. Zag ik vorige week in Luik Bastenaken Luik nog voorin het peloton zitten, de laatste 40 km.

Had veel potentieel, maar buiten die éne Pais Vasco is het er nooit uitgekomen. Hopelijk komt het er nog uit.

Random wielerliefhebber. 1 mei 2019 om 13:42

Aan de ploeg zal het niet liggen, extra berggeit die tot de laatste 20 meekan naast Oomen was handig geweest maar niet essentieel.

Jonge ploeg nog wel

Jotto-Lumbo 1 mei 2019 om 13:43

Ik denk dat Dumoulin een heel eind kan komen met dit team. Ben benieuwd hoe zijn vorm zal zijn, ik denk dat hij er wel gaat staan.

Off topic: het Nederlandse karakter van deze ploeg is langzaam aan het wegzakken. De trouwe Nederlandse knechten van weleer (Skil, Argos, Giant) worden vervangen door tropische Australiers of talenten uit Europese landen alles behalve Nederland en Duitsland. De identiteit en affiniteit met deze ploeg raakt hierdoor bij mij ook een beetje verloren.

hartstikkebedankt 1 mei 2019 om 13:46

Poels en Van Baarle lijken me mooie targets met een aflopend contract. Daarnaast zou ook Formolo een mooie renner met een aflopende verbintenis zijn als extra kopman binnen de ploeg en Jan Hirt als ondersteunende klimmer.

Marcel1112 1 mei 2019 om 14:16

Geldt in iets mindere mate ook wel voor JV.

Tripodboom 1 mei 2019 om 14:19

Mee eens. Net als bij Jumbo Visma.

Niklas 1 mei 2019 om 14:33

@Marcel1112 en @Tripodboom, dat is natuurlijk onzin. Er rijden bij Sunweb nog 7 Nederlanders en bij TJV 15. Dat is nogal een verschil. Bovendien gaat TJV met de opleidingsploeg en de academy investeren in de opleiding van met name Nederlands talent. Dat kun je van de opleidingsploeg van Sunweb ook niet zeggen.

laupie 1 mei 2019 om 14:40

Wat Niklas zegt. En bovendien rijdt sunweb gewoon met talenten Cees Bol en Sam Oomen als Nederlanders en zijn er van Duitse bodem nog Kamna Stork en Kanter.

Wat je wel moet inzien is dat de vijver niet oneindig diep is en dat er meerdere ploegen aan het vissen zijn. Logisch dat Sunweb dan kijkt waar mogelijk nog meer sterke renners gehaald kunnen worden.

Marcel1112 1 mei 2019 om 14:41

@Niklas daarom zei ik ook in mindere mate. Het Nederlandse karakter is bij TJV (en voorgangers) wel groter geweest. Ik hoop dat ze de belofte gestand doen om de opleidingsploeg te vullen met Nederlands talent. Liever nog: uitsluitend Nederlands talent.

r525 1 mei 2019 om 15:37

Ja, alle buitenlanders het land uit!
Even serieus, wat maakt het nou in godsnaam uit waar iemand vandaan komt. Als iemand een leuke renner is, is dat toch voldoende om er affiniteit mee te hebben.

Marcel1112 1 mei 2019 om 16:02

@r525 Als Roglic de Giro wint vind ik dat leuk, maar ik zie toch liever Dumoulin winnen, ook al omdat dit Nederlandse jongeren stimuleert te gaan wielrennen. V.w.b. de opleidingsploeg: liefst volledig Nederlands zodat jonge landgenoten optimaal begeleid worden in hun ontwikkeling.

Witte Trui 1 mei 2019 om 13:45

Kelderman = Oomen, Tusveld = Hindley. Per saldo niet zwakker geworden als beoogde ploeg (i.t.t. TJV). Ik had van verschillende ploeggenoten gehoord dat Vervaeke sterk verbeterd zou zijn t.o.v. vorig jaar. Als dat zo is hebben ze met hem en Power 2 renners die bij de laatste 40 horen te zitten (en dan Oomen nog). Prima ploeg wanneer het omhoog gaat.

Ik mis wel een loods op het vlakke voor Tom, type Curvers/SKA.

boenk 2 mei 2019 om 00:39

Goed nieuws ivm Vervaeke, ik hoop het voor hem. Was me wel al opgevallen dat hij in LBL nog voorin meedraaide toen de finale begon.

Voor de duidelijkheid, je hebt persoonlijk contact gehad met enkele renners van Sunweb die je dat verteld hebben?

Samlambeej 1 mei 2019 om 14:05

Ploeg die redelijk lang kan meegaan… tot op het moment dat het echt telt.
=> laatste 5 km van de laatste col

Samlambeej 1 mei 2019 om 14:07

Behalve Oomen maar elke etappe in de hele Giro wordt lastig.

Veloburto 1 mei 2019 om 20:40

Ach joh. Dumoulin haakt gewoon aan in de ineos/jumbo/ms trein en pakt de winst in de tijdrit

ParijsTours2004 10 mei 2019 om 14:39

De laatste kilometers van een col waarop gefinisht heb je echt geen knechten nodig, tenzij het ver onder de tien procent is en er wind tegen is.
Het verschil met knechten maak je in afdaling/op vlakke stukken tússen de cols in, denk aan de achtervolging op Kruijswijk in de etappe naar Alpe d’Huez vorig jaar, of toen Nibali Tom Dumoulin de winst afsnoepte.
Als het langzamer gaat dan twintig per uur heb je nauwelijks voordeel van een knecht, boven de veertig wordt dat een heel ander verhaal.

Marcel1112 1 mei 2019 om 14:10

Mijn geheugen kan me hier in de steek laten, maar ik kan me even niet herinneren dat Oomen ooit zo nuttig geknecht heeft voor Dumoulin als bijvoorbeeld de Plus dit jaar voor Roglic heeft gedaan?

boenk 2 mei 2019 om 00:37

Ronde van Italië vorig jaar heeft hij denk ik wel nuttig werk opgeknapt. En de reden waarom hij niet nog nuttiger was, was door tactische blunders van de ploegleiding. Heeft zich een aantal keren op de verkeerde momenten leeggereden.

LaurentJalabert 1 mei 2019 om 14:14

Ja we kunnen lullen en speculeren wat we willen, maar alles is daadwerkelijk afhankelijk van de vorm van Dumoulin zelf en die leek in LBL niet per se heel goed.
Ik heb de ritten van de eerste week bekeken en je moet er echt wel vanaf dag 1(tijdrit met behoorlijke klim op het einde) staan.

Simon1 1 mei 2019 om 15:27

Heb jij ooit nibali/froome gezien op een moment dat er niet toe doet?

LaurentJalabert 1 mei 2019 om 15:32

@Simon hangt ervan af wat je bedoelt.

LBL is de voor vele (niet voor mij overigens) de belangrijkste eendagskoers die er is.

Nibali won vorig Milaan- San Remo. Volgens mij ook wel eens koersje met vallende bladeren.

Froome heeft zoveel rondjes van een week gewonnen dat ik ze niet eens meer op een hand kan tellen.

Simon1 1 mei 2019 om 15:57

Ok..je dacht dat Tom wel even LBL ging winnen? Dat lijkt mij wat overdreven.

LaurentJalabert 2 mei 2019 om 09:09

@simon uhm nee. Waar zie je dat staan dan? Ik vind het verschil tussen 15e op een minuutje en 50e op 7 minuten nogal groot. Een top 20 plek kunnen ligt toch wel in de lijn der verwachting, zelfs wanneer hij nog wat last heeft van zijn hoogtestage. 50e is echt het andere uiterste.

josi 1 mei 2019 om 14:29

Wat mij betreft een ploeg met nogal wat vraagtekens over hoe ze het zullen doen. Als iedereen zijn topniveau haalt, is het gewoon een prima team. Maar als het een beetje tegenzit, zit Dumoulin in de lastigere etappes al gauw geïsoleerd.

Pascal De Kooning 1 mei 2019 om 14:45

Ik had Roche meegenomen. Daar heb je in de bergen ook wat aan. Of heb ik iets gemist en is die geblesseerd oid.?

Cadellie 1 mei 2019 om 15:08

Gevallen in Ronde van Baskenland zonder erg volgens mij. Hij was wel een van de mogelijke vervangers van Kelderman.

Marcel1112 1 mei 2019 om 15:19

Reed gisteren nog een redelijke proloog in Romandie.

Pascal De Kooning 1 mei 2019 om 17:54

Klopt. Hij rijd idd in Romandie. Als je de Giro het hoofddoel is dit jaar voor Tom had ik Roche meegenomen. Hij heeft ook klassementen gereden in grote rondes en is ervaren. Bergop kan die ook nog van waarde zijn. Als nu Oomen weg zou vallen heb je niemand meer die heel lang bergop mee gaat. Volgens mij is hij juist aangetrokken om een sterke ploeg te creëeren voor TD. Roche zal dan de Tour wel rijden maar ik blijf het gek vinden dat als de Giro het hoofddoel is dat je dan Roche niet laat starten in de belangrijkste grote ronde van het jaar.

Renzeva 2 mei 2019 om 15:35

Buiten die proloog om rijd hij volgens mij niet in goeie doen. Werd gister in de klim ook vroeg gelost en was eerder dit jaar ook echt niet goed bergop.

aru123 1 mei 2019 om 14:54

Grootste verschil met de selectie van tjv is de mankracht op het vlakke, zo laat mogelijk dus het roze pakken tom.

kiryienka 1 mei 2019 om 15:36

Viel me ook al op. Iedereen heeft het over de steun bergop, maar op het vlakke mis ik echt goede krachten. Buiten Haga en Tom zelf zit er weinig tempo in deze selectie. Toch iemand als Curvers of Frohlinger verwacht. Ben überhaupt benieuwd naar de rolverdeling binnen de ploeg, Reef zegt dat iedereen een specifieke rol maar licht dat vervolgens niet toe…

Simon1 1 mei 2019 om 15:26

Top.

Canard de Toilet 1 mei 2019 om 15:48

zwak team, als het even spannend gaat worden bergop zit TD alleen. Wellicht Oomen nog mee maar die kan ook niet 10 dagen vol iedereen terug halen.

ikbenprocycling 1 mei 2019 om 16:41

toch verdomd handig om je giro-ploeggenoten te kennen

wilbertdh 1 mei 2019 om 19:09

* eerste Nederlandse man

Romāns Vainšteins 1 mei 2019 om 19:38

Wie…. is ….. de Preidler ?

ikbenprocycling 2 mei 2019 om 07:28

dat is de hamvraag…

laten ze er ondertussen maar Radler op nemen

kampie 2 mei 2019 om 10:46

Er wordt veel naar namen gekeken (terecht, doe ik ook) maar de vraag is in welke vorm de ploeg aan de start komt, met TD voorop. Denk dat veel mensen wat twijfels hebben hierbij, ik wel. Mocht het nou super tegenvallen, moet je misschien niet aanploeteren 3 weken lang maar halverwege besluiten de pijlen op TdF te richten. Ik kijk in ieder geval uit naar weer eens een grote ronde.

gerardhaan 3 mei 2019 om 00:37

Wat een onvoorstelbaar zwakke ploeg ! Ze gaan geen deuk in een pakje boter rijden, let maar op. Sky( Bernal, Sivakov) Movistar( Valverde, Landa, Carapaz ), Jumbo , de Plus)en Mitchelton ( Yates, Chaves ) sturen echt sterke teams naar de giro, om je vingers bij af te likken. En dan praat ik nog niet eens over Quick Step( Jungels ) UEA Emirates ( Aru ), Katusha ( Zakarin ) en Bora ( Schachmann en Majka ). Als Dumoulin top tien kan rijden met deze concurentie, dan mag hij zijn handen dichtknijpen ! Maar ik vrees het ergste.