Aderlating voor Dumoulin: Geen Giro voor Kelderman

vrijdag 5 april 2019 om 10:40

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin zal in de Giro d’Italia niet kunnen rekenen op Wilco Kelderman. Die laatste is inmiddels succesvol geopereerd aan zijn gebroken sleutelbeen, maar zal naar verwachting vijf weken een nekbrace moeten dragen.


Kelderman kwam in de vijfde etappe van de Ronde van Catalonië zwaar ten val. De ronderenner reed in de finale op kop van het peloton, toen hij weggleed in een bocht. De 28-jarige renner viel hard op de grond, waardoor hij niet direct kon opstaan. Uiteindelijk moest hij worden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Diezelfde avond kwam Team Sunweb met het nieuws naar buiten dat Kelderman een gebroken sleutelbeen heeft opgelopen. Daarnaast kampt de renner met een breukje in de nekwervel. De klimmer is enkele dagen geleden succesvol geopereerd aan zijn sleutelbeen, maar hij zal nog aan enkele medische onderzoeken worden onderworpen.

Deelname aan de Giro d’Italia kan Kelderman definitief vergeten. “Wilco’s sleutelbeenbreuk geneest goed, maar het is afwachten hoe snel hij herstelt van zijn gebroken nekwervel”, zo vertelt ploegarts Anko Boelens in een persbericht. “Hij zal maandag enkele onderzoeken ondergaan in het ziekenhuis van Utrecht.”

Dumoulin zal in de Giro niet kunnen rekenen op Kelderman – foto: Cor Vos

Nekbrace 
“Als de uitkomst positief is, zal Wilco minstens vijf weken een nekbrace moeten dragen. Dit betekent dat hij moet passen voor de Giro d’Italia.” Kelderman zelf baalt uiteraard als een stekker. “Ik ben blij dat de operatie is geslaagd, maar het is zeer teleurstellend dat ik weer een groot deel van het seizoen moet missen.”

Het is nog onduidelijk wanneer Kelderman weer een rugnummer kan opspelden. “Ik hoop later dit jaar mijn comeback te maken”, aldus de Nederlander.

Dit artikel delen:

71 Reacties

LightPhoenix 5 april 2019 om 10:43

Kelderman valt wel vaak zeg, hopelijk is hij er snel bovenop. Ben benieuwd wie sunweb mee zal nemen als ondersteuning.

Gok in elk geval:
– Sam Oomen
– Soren Kragh Andersen
– Nickolas Roach
– Robert Power

Baik-Baik 5 april 2019 om 10:47

De selectie van Sunweb was al voor het seizoen bekendgemaakt:
Dumoulin
Bakelants
Vervaeke
Tusveld
Power
Hamilton
Haga
Kelderman

Kelderman moet dus vervangen worden en het is ook de vraag of Tusveld op tijd fit zal zijn.

Kannibaal van Schepdaal 5 april 2019 om 12:05

Oomen in plaats van Kelderman lijkt de logische keuze. Maar de vraag is of Kelderman op tijd fit zal zijn voor de Tour, want Oomen zie ik nog geen twee grote ronde na elkaar rijden.

Fast Freddy 5 april 2019 om 12:25

Nickolas, de onbekende broer van Cock

Mwielerfan 5 april 2019 om 14:27

Lol at ff

Front-runner 5 april 2019 om 10:44

De ondersteuning van Dumoulin was al niet om over naar huis te schrijven, maar wordt nu bergop wel erg zwak.
Ze kunnen dan beter toch nog Oomen aan de selectie toevoegen. En dan Kelderman in plaats van Oomen in de Tour.

dikkechaap 5 april 2019 om 11:03

Dat zou voor de giro het best zijn, maar de tour is belangrijker helaas.

kielabokki 5 april 2019 om 10:44

Beter deze aderlating dan die andere aderlating. Desondanks goed k… voor zowel Kelderman als Dumoulin. Sunweb mag nog eens goed na gaan denken over de ondersteuning in de grote ronden in 2020.

Wheely 5 april 2019 om 15:57

Als Dumoulin daadwerkelijk aan aderlatingen zou doen dan zou dat ook een streep door de Giro zijn voor Sunweb lijkt me.

“Aderlating voor Dumoulin; geen Giro voor Kelderman en co”

Brummel 5 april 2019 om 10:45

Die zullen een potje balen daar bij Sunweb.

ikbenprocycling 5 april 2019 om 10:45

Geen verrassing, geen tijd. Arme Tom, Giro 2019 wordt nog meer een struggle.

martini151 5 april 2019 om 11:00

Arme Tom? Serieus? Ik denk in de eerste plaats vooral arme Wilco

ikbenprocycling 5 april 2019 om 14:01

ja serieus, ik bedoel arme Tom.

ChefSpijker 5 april 2019 om 14:16

Als Oomen de plek van Wilco inneemt heeft Tom toch gewoon weer een beter team dan een jaar geleden? En toen had ie de Giro ook gewoon kunnen winnen. Ja het is niet ideaal deze ondersteuning, maar nog alle kansen om de ronde te winnen als Tom zelf het niveau heeft van de afgelopen twee edities.

Mwielerfan 5 april 2019 om 14:29

Hoezo arme Tom? Hij kiest er zelf voor om bij een ploeg met weinig ondersteuning te rijden. Die een grote ronde niet kan dragen, terwijl dumoulin juits vaak vanaf begin grote ronde er staat en met zijn tijdrit leiderstrui moet verdedigen.
Kelderman die een ronde mist door val kun je ook niet echt meer onverwacht noemen.

ikbenprocycling 5 april 2019 om 14:33

mwielerfan, open deuren, maar ik gun je van harte het laatste woord hier

Covadonga 5 april 2019 om 10:49

Als Sky met een sterke ploeg start is er niets aan de hand. Lekker in de trein aanhaken en het verschil in de tijdrit maken.

west 5 april 2019 om 10:55

Alleen start Sky niet zoals gebruikelijk met een aan Dumoulin vergelijkbaar type zoals Froome of Thomas. Aanhaken bij een stuiterbal als Bernal wordt veel lastiger. Die gaat eerder en harder…

Ijzeren Briek 5 april 2019 om 11:00

Aangezien Roglic gelijkaardige belangen heeft kan Dumoulin hopelijk ook meeprofiteren van de gele brigade!

dikkechaap 5 april 2019 om 10:52

Och och wat sneu voor Wilco. Onkunde of pech, het gevolg blijft dramatisch.

jp.vanoosterhout 5 april 2019 om 10:52

dit vind ik toch wel een vrij matige ondersteuning voor dumoulin,daar moeten ze toch oomen en roche bijdoen !

Baik-Baik 5 april 2019 om 10:55

De tourselectie is een stuk sterker inderdaad:
-Dumoulin
-Matthews
-Oomem
-Kelderman
-Roche
-Kragh Andersen
-Kämna
-Arndt

Barry Batsbak 5 april 2019 om 10:59

Hoe lang zou Tom eigenlijk blijven rondrijden bij een ploeg die niet de omkadering kan garanderen die een rijder van zijn niveau “verdient”? Die zal er toch ook wel eens jeuk van krijgen?

Ijzeren Briek 5 april 2019 om 11:02

Team Ineos heeft nog budget over!

kielabokki 5 april 2019 om 12:24

Hij heeft er zelf bewust voor gekozen.

Barry Batsbak 5 april 2019 om 13:15

Ik kies ook wel eens iets. En soms blijkt die keuze niet zo handig. Kies ik indien mogelijk toch alsnog voor iets anders.

Turtlehead 5 april 2019 om 18:59

Net zolang als ze hem (en Matthews) een reuzensalaris betalen, waardoor er maar beperkt budget is voor helpers.

rvb 6 april 2019 om 07:05

Tom wint sowieso, de ploeg heeft hij niet nodig.

west 5 april 2019 om 11:09

Het gevaar is nu om uit opportunisme iedereen hun programma overhoop te gooien.
Oomen en Roche zijn al drie maanden bezig om in de Tour te pieken. Ga je die nu vertellen dat ze maar even over een maandje ook topfit moeten zijn in plaats van pas over drie? Dan zijn ze in de Giro halfbakken en de Tour halfgaar. Je wil die jongens topfit hebben in de tour. Hou je dan aan dat plan in plaats van met hen te gaan lopen prutsen.
Gooi er dan een Storer of Hindley in en geef die de kans boven zichzelf kunnen uit te kunnen stijgen. Of een zekerheid als Frohlinger. Heb je niks aan richting de 2000 meter, maar aan een half fitte Roche wel?
Dan kan je op volle oorlogssterkte aan de Tour beginnen en kan je met Kelderman topfit in de Vuelta starten. In plaats van hem ad hoc in de chaos van de Tour te gooien.

krypton 5 april 2019 om 11:22

Aan Fröhlinger heb je überhaupt niets in de bergen. Ja misschien twee bidonnen in de eerste 50 kilometer.

FrankyCerami 5 april 2019 om 11:15

Misschien kan Kelderman een andere sport gaan uitoefenen… Dit is geen pech meer maar onkunde. Jaar na jaar ligt die wel in de lappenmand.

HSV 5 april 2019 om 12:39

dat denk ik ook. de kans op een giga ongeluk wordt ook telkens groter. hoe sneu ook. je kan er als ploeg gewoon niet van op aan.

Mwielerfan 5 april 2019 om 14:31

Hoezo wordt die kans groter?

Slurpie Blauw 5 april 2019 om 11:16

Kelderman mag onderhand zijn fiets aan de wilgen hangen. Wat een brokkenpiloot. En het gaat allemaal ten koste van TD.

Mwielerfan 5 april 2019 om 14:33

Dumoulin z’n eigen keuze

Scott Sunderland 5 april 2019 om 11:21

De vraag is wel of dit de juiste sport is voor deze jongen. Zijn kwaliteiten als atleet zijn prima maar hij blijft elk jaar botten breken. Er blijft straks niks meer van hem over als hij deze lijn doortrekt. De Tour halen wordt ook lastig met zo’n gebroken nekwervel. En het risico dat hij er gelijk weer op valt.

HSV 5 april 2019 om 12:40

+1

Mwielerfan 5 april 2019 om 14:34

Halen kan misschien maar in topvorm de tour halen?

Pat McQuaid 5 april 2019 om 11:24

Een aderlating is een omgekeerde bloedtransfusie.

Mwielerfan 5 april 2019 om 14:35

Hehe heb je dat van Hein verbruggen?

krypton 5 april 2019 om 11:28

Tsja, Kelderman. Daar kun je als team en als kopman niet meer op vertrouwen. Zijn laatste uitgereden Giro of Tour is inmiddels van 2016.

toke 5 april 2019 om 11:29

Kelderman als knecht voor Tom Dumoulin scheelt 2 minuten in het eindklassement, Dus als tom voor iedere etappe gaat poepen inplaats van tijdens de etappe dan heeft hij Kelderman niet nodig.

horsm 5 april 2019 om 11:34

Echt enorm rot voor Kelderman. Ik hoop dat die nekwervel goed geneest.

Geit in mijn Kelderman 5 april 2019 om 11:37

Enorm klote voor Wilco. De pech kleeft aan zijn carrière.

En wat betreft Dumoulin, ik kan er toch niet echt medelijden mee hebben. Iedereen ziet al 3 jaar dat hij een veel te magere ploeg heeft voor een absolute wereldtopper in het rondewerk. Als Sunweb met zo’n gentleman als Dumoulin geen sponsor aan zich weet te binden die de poeplap bereid is te betalen zit daar commercieel gezien iemand te maffen. Dumoulin moet lekker naar een andere ploeg en niet zijn prijzenkast laten hypothekeren door het mismanagement van Spekenbrink en consorten.

platteprijs 5 april 2019 om 13:13

+2

Mwielerfan 5 april 2019 om 14:37

Ja ja ja

chasse patat 5 april 2019 om 11:45

Wilco sterkte!
Sunweb: Kiezen voor een andere tactiek in de Giro en alles gooien op het klassement in de Tour kan natuurlijk ook nog voorgesteld worden als wijziging van koers.

chasse patat 5 april 2019 om 11:52

Overigens impliceert het woord aderlating mogelijk dopinggebruik. Toch niet zo handig misschien voor Dumoulin?
Citaat: “Een aderlating wordt toegepast om twee redenen:
• wanneer er sprake is van een ijzerstapeling in de lever, ook wel
Hemochromatose genoemd;
• wanneer er sprake is van een te hoge productie rode bloedcellen, ook wel een te
hoog hemoglobine gehalte of Polycycthemie Vera genoemd.
Beide aandoeningen kunnen apart of tegelijk voorkomen. Deze kunnen leiden tot
een ernstige beschadiging aan organen, weefsels en gewrichten. ” (Bron: http://www.skbwinterswijk.nl)

Witte Trui 5 april 2019 om 11:51

@ chasse patat; dan is het argument dat Roche en Oomen niet naar de Giro kunnen ook minder waard: Tom focust zich juist op het goed zijn over een maand.

Ik vermoed dat Oomen óf Roche naar de Giro gaat en Tusveld vervangen wordt door Frohlinger.

platteprijs 5 april 2019 om 13:15

Als je Frohlinger opstelt, rijd je vanaf dag één met een man minder. Frohlinger staat vrijwel nergens aan de start, rijdt enkel nog als vulling of invaller.

LB117 5 april 2019 om 13:36

Ik heb het al vaker gezegd.. Frohlinger is de slechtste renner uit de worldtour..
Hij zal wel weinig klagen en een mager salaris opstrijken en tot het meubulair behoren. Een andere reden kan ik niet bedenken om zo’n knaker in je ploeg op te nemen.

martijnkh 5 april 2019 om 11:59

28 jaar en dan al zo vaak hard gevallen en zo veel botten gebroken
en als ie door blijft fietsen zal het hier waarschijnlijk niet bij blijven

ik hoop dat ie zich realiseert dat hij na het fietsen ook nog vele jaren met dat lichaam door moet

Wheely 5 april 2019 om 12:09

Wilco is een enorm talent maar doorgaan met fietsen lijkt me inderdaad niet verstandig. Ik zou er begrip voor opbrengen mocht hij besluiten iets anders te gaan doen.

Barry Batsbak 5 april 2019 om 13:16

Schansspringen! Misschien werkt het die kant op ook wel.

martijnkh 5 april 2019 om 12:00

En voor wat betreft het meenemen van Oomen naar de Giro: daar heeft Tom vorig jaar ook geen klap aan gehad.
Die heeft alleen maar voor zijn eigen klassement gereden.

Lionel Gesink 5 april 2019 om 13:55

Wat een onzin! Oomen heeft door het koersverloop inderdaad minder hoeven te doen maar Tom had op de belangrijke momenten wel elke keer een knecht erbij zitten. Dat is belangrijk voor het moraal maar schrikt ook af bij de concurrenten.

toke 5 april 2019 om 12:14

Edit: Dit is niet nodig

girardengo 5 april 2019 om 12:43

Dit is frustrerend voor alle betrokkenen, Wilco Kelderman in de eerste plaats. Kelderman moet herstellen en dan beslissen: hoe nu verder? Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat hij aan hardlopen o.i.d. gaat denken. Dumoulin moet zich gaan realiseren dat de ondersteuning in de bergen structureel onder de maat is voor een toprenner. En Sunweb moet de structurele onevenwichtigheid in de selectie op orde krijgen.

montventoux 5 april 2019 om 12:48

Had KPMG dit niet voorzien in de berekeningen? Flauw maar het was de goden verzoeken. Zeker met een smalle selectie.

Botte pech voor Kelderman. Beterschap! Fiets niet aan de wilgen hangen!

  • 1
  • 2