Gianni Moscon: “De persoon die je in Parijs-Roubaix zag, is wie ik ben”

maandag 13 december 2021 om 12:26
Gianni Moscon: “De persoon die je in Parijs-Roubaix zag, is wie ik ben”

foto: Cor Vos

Persona non grata, enfant terrible en wat nog meer is er de laatste jaren op het vege lijf van Gianni Moscon geschreven. Logisch ook na zeer discutabele incidenten met Kévin Reza, Sébastien Reichenbach, Élie Gesbert en Jens Debusschere. De 27-jarige Italiaan bijt bij CyclingNews van zich af: “De mensen die me écht kennen, weten hoe ik ben.”

Het talent van Moscon op de fiets staat echter buiten kijf. Begin oktober leek het er lange tijd op dat hij na een lange solo Parijs-Roubaix zou winnen. Een lekke band en een valpartij in de finale zorgden ervoor dat hij op Carrefour de l’Arbre werd gegrepen en vrijwel meteen werd achtergelaten door latere winnaar Sonny Colbrelli, Mathieu van der Poel en Florian Vermeersch. Na pech zou je voor minder kwaad zijn, maar de renner van INEOS Grenadiers bleef na afloop – ondanks zijn ontvlambare karakter – opvallend kalm.

“Misschien had de buitenwereld die reactie niet verwacht”, stelt Moscon nu. “Mensen die dichtbij mij staan, weten dat ik zo ben. Natuurlijk zijn er de laatste jaren zaken gebeurd en die zijn op een bepaalde manier gepresenteerd. Daar moet ik aan toevoegen dat ik ook zelf heb bijgedragen aan een imago van mezelf die niet correspondeert met de werkelijkheid. Helaas is het voor journalisten vaak moeilijk om te begrijpen hoe een situatie echt is. Iedereen schrijft wat hij voelt, maar soms zijn de situaties verkeerd opgeschreven.”

De Italiaan stelt vast dat hij nog altijd dezelfde persoon is. “Het was een serie met gebeurtenissen, maar ik ben nooit veranderd. De Gianni Moscon die je in Roubaix zag, is wie ik ben. Natuurlijk ben ik meer volwassen, maar in beginsel ben ik dezelfde persoon. Vijf jaar geleden had ik misschien anders gereageerd. Maar op een lekke band kun je niemand afrekenen en heeft het ook geen zin om je boos te maken, niet op iemand anders en ook niet op jezelf. Woede is er als iemand anders verantwoordelijk is. Maar als niemand een fout maakt, heeft het geen zin om boos te zijn.”

Moscon op een van de vele zeiknatte stroken tijdens Parijs-Roubaix – foto: Cor Vos

Nieuwe kansen in komende klassiekers
De Italiaan stapt deze winter over van INEOS Grenadiers naar Astana Qazaqstan. Bij zijn nieuwe ploeg is Moscon kopman; hij kijkt daarom liever vooruit naar de komende Hel van het Noorden. “Ik voelde me goed bij mijn oude ploeg, maar het moment om van team te wisselen was nu hier. In de laatste jaren heb ik niet veel goede resultaten voor mezelf neergezet, maar ik heb veel ervaring opgedaan. Persoonlijk kijk ik tevreden terug op mijn zes seizoenen bij Team Sky en INEOS Grenadiers. Ik heb er veel voor teruggekregen.”

Moscon werd dus vierde in de jongste Roubaix, waar hij tevens al eens vijfde werd (2017). In datzelfde jaar eindigde hij ook als derde in de Ronde van Lombardije. Op het WK werd hij in 2018 en 2019 respectievelijk vijfde en vierde. “De ploeg besloot de laatste jaren dat ik mijn rol vooral had in de ondersteuning van onze kopmannen in de grote rondes. Daar bouwde ik dan mijn seizoen omheen, waardoor koersen die me goed liggen vaak werden opgeofferd. Dat zijn langeafstandswedstrijden, ik ben een duuratleet. Na vijf uur koersen ben ik op mijn best. Maar ik zeg altijd: de mooiste koers is degene die je wint. Het maakt me niet uit welke.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Michelangelo 13 december 2021 om 12:40

Zo’n beetje als de pitbull die weer eens iemand gebeten heeft, maar waarvan het baasje zegt: “normaal is het een hele lieve hond”.

Moscon valt voor mij in de categorie “goede renner met een hele dikke foute rand”. En dit keer was er niemand die hij de schuld kon geven van de lekke band, maar als de mogelijkheid er was dan had ie dat volgens mij ook gewoon gedaan. En ik denk dat Reza en Reichenbach de lekke band met een glimlach zagen gebeuren.

Romāns Vainšteins 13 december 2021 om 12:50

Aangezien Moscon gewoon een goed katholiek is vind ik de protestantse benadering die sommigen er op nahouden niet toepasselijk. Ongezond om zo onvergeeflijk en met zucht naar negatief karma alle kanten op het leven te leiden, ik denk ook eigenlijk niet dat een Réza & Reichenbach per se zo ongelukkig in elkaar zitten dat ze een beetje smiechterig gaan lachen bij malheur van iemand waar ooit eens mot mee hadden en dicht ze uit Rogeriaans oogpunt een stabiele persoonlijkheid toe.

KnightBiker 13 december 2021 om 12:50

+1 – ik had graag een diepere analyse gezien van de voorgaande incidenten. Er is geen concreet voorbeeld van voortschrijdend inzicht.

Beer 13 december 2021 om 13:47

Toprenner; die Moscon. Gestraft voor zijn fouten en zo ook klaar voor een nieuwe kans. Zit bij Astana bij een team dat hem beter past dan Ineos, met die aanvallende vrijbuiters-mentaliteit. Wat mij betreft had hij PR 2021 mogen winnen en intrinsiek is hij één van de mannen die het VDP-WVA heel moeilijk moet kunnen maken.

Turtlehead 13 december 2021 om 12:41

Een modderfiguur? Gevallen held?… Kom er maar in :)

Van mij had hij mogen winnen, hield het onwaarschijnlijk goed vol.

Wheely 13 december 2021 om 12:48

Roetveegpiet?

Turtlehead 13 december 2021 om 14:39

@Wheely: zo ken ik er nog wel een paar, maar ik houd me in…

Wheely 13 december 2021 om 12:47

“De mooiste koers is degene die je wint”

Prachtige uitspraak, zal in het Italiaans nog fraaier klinken ook. Hier kan Johan nog een puntje aan zuiden.

De hongerklop 13 december 2021 om 14:31

La corsa più bella è quella che vinci.

Tja, valt niet tegen.
Nu klinkt alles in het Italiaans wel mooier dan in het Nederlands, op de overwinning speeches van Niki Terpstra na dan…

KnightBiker 13 december 2021 om 12:47

Dus, als ik heb goed begrijp: bij een lekke band is niemand anders betrokken en dan reageert Moscon zich niet af.
Als Moscon bij voorbeeld per ongeluk of express wordt afgesneden kan de betrokkenen een retributie verwachten? Nog maar te zwijgen over de racistische aantijgingen.
Zoals het hier beschreven staat, is er geen voorbeeld van verandering tenzij Moscon voorheen bij een lekke band wel andere renners op hun bakkes sloeg… (kan zijn dat het interview wat belangrijke nuances weghaalt…)
Ik had gehoopt dat Moscon wat dieper op de voorgaande voorvallen was ingegaan, inplaats van parijs-Roubaix aan te halen waar geen andere renners waren om op hun bakkes te slaan.

ThorHushovd 13 december 2021 om 13:29

Sneue reactie. Als je zijn heetgeblakende imago nog wilt volgen, dan had hij op z’n minst de organiserende beleidsbepalers of supporters de schuld van z’n lekke band gegeven. Deed ie dus ook niet.

En in het heetst van de strijd niet correct reageren gelden geen excuses voor, maar het bewijst wel dat ‘menselijkheid’ heel natuurlijk is. Praten we niks mee goed. En zeker niet na recidivisme. Dus dat doe ik hier ook niet. Echter een Verstappen is nu een held (ook bij mij) maar heeft ook in zijn beginjaren moeten leren waar de grens lag. Voor de britten is het hij wellicht nog steeds een ‘Moscon’, maar voor ons al heel lang niet meer en nu al zeker niet. Hij is verheven tot een Johan Cruyff-status. Wat ik snap. Punt mbt Moscon is alleen dat niemand hier enige sympathie voor zijn prestatie en talent meer schijnt te hebben omdat hij een hork was met asociaal gedrag, maar waarvan hij zelf zegt te hebben geleerd en zich verbeterd heeft. Dit seizoen (2021) bewijst toch ook dat hij zonder incidenten aan het koersen is en wellicht dat hij a-la Max daadwerkelijk (later) omarmt kan worden obv prestaties.

Michelangelo 13 december 2021 om 13:47

@ThorHushovd,
Ik vind niet dat je de reactie van Knightbiker af moet doen als “sneu”. Het is gewoon een reactie met argumenten, maar met een mening die misschien niet de jouwe is.

Overigens ben ik ook nog steeds niet overtuigd van de hervonden goedheid van Moscon. Zet hem in een omgeving of situatie waar hij weer de prikkels krijgt voor zijn eerdere gedrag, en dan kun je pas echt goed oordelen. Vossen verliezen doorgaans wel hun haren, maar niet hun streken.

Waarbij voor mij persoonlijk zijn kunnen als renner geen punt van discussie zijn. Pannekoeken rijden niet jarenlang bij Ineos of in de nationale ploeg. Maar je kunt een fantastisch renner zijn en een K-personality hebben. En ja, ook gewoon je gedrag veranderen. Maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard…

ThorHushovd 13 december 2021 om 15:42

@Mich; agreed

Michelangelo 13 december 2021 om 15:52

@Thor,
Fijn!

Murcia 13 december 2021 om 13:53

Ik geloof er geen reet van als hij zegt dat hij is veranderd, die formulering over de zaken in het verleden is ook zo gekunsteld met de schuld voor 75% bij de media leggen en een minimaal schuldbesef bij hemzelf. Is een in potentie geweldige winnaar op tal van terreinen maar de jaren om te oogsten zijn nu ook wel aangebroken dus spreken met de benen graag.

Rondje 25 13 december 2021 om 14:09

Wat er ook allemaal gezegd wordt van Moscon, reken maar dat hij gaat oogsten aankomend jaar. Daar gaat het uiteindelijk om.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair