Gerben de Knegt: “Als Van der Poel de Tour uit wil rijden, dan moet-ie dat doen”

Gerben de Knegt: “Als Van der Poel de Tour uit wil rijden, dan moet-ie dat doen”

foto: KNWU/Sportfoto.nl

zondag 4 juli 2021 om 09:17
Interview

Zondag staat in Les Gets de laatste Wereldbeker in het mountainbiken op het programma, voordat het hele circus naar Tokio verhuist. Een laatste meetmoment voor vrijwel alle toppers, behalve uiteraard Mathieu van der Poel. Bondscoach Gerben de Knegt verwacht te kunnen zien wie er straks in Tokio gaan meedoen voor de medailles en hij kijkt alvast vooruit naar de voorbereiding van Van der Poel. “De Tour uitrijden is wel plan-C”, verduidelijkt de mountainbike-bondscoach in gesprek met WielerFlits.

Wat kunnen we van Les Gets leren in functie van Tokio, wetende dat het klimparcours in de Alpen niet lijkt op de technische omloop in Japan?
“Tom Pidcock is erbij. Ik ben heel benieuwd hoe hij het hier gaat doen. Vrijdag kwam hij in de shortrace ten val, maar ik vond wel dat hij er daar weer sterk uitzag. Ik ben benieuwd of hij alles op een hoop gaat rijden, of knap als zevende of achtste eindigt. Daarnaast zegt dit weekend wel iets over hoe de verhoudingen er op dit moment – zo kort voor de Spelen – uitzien. Niemand gaat zich hier wegstoppen. Dat kan ook niet op dit parcours, daarvoor is het te zwaar. Renners zoeken ook altijd naar bevestiging van hun vorm. Voor Pidcock zal dat na zijn sleutelbeenbreuk toch wel een belangrijk item zijn. Hij zal hier toch met een lekker gevoel vandaan willen gaan. Als dat niet zo is, dan gaat iedere renner twijfelen.”

Hoe ziet het weer eruit daar?
“Zaterdagmiddag is het begonnen met regenen, terwijl het juist kurkdroog was. Maar ook zondagmiddag voorspellen ze regen. Bergop zal dat met al het gravel hier niet zo veel uitmaken. Maar ze hebben het parcours hier flink op de schop gegooid in vergelijking met twee jaar geleden. Toen waren de twee lange afdalingen redelijk simpel. Nu hebben ze veel gemaakte steenpassages toegevoegd en heb je een aantal afdalingen met boomwortels. Er zit ook een gevaarlijke drop in, waarbij je op wortels landt. Als het regent, dan gaan die wortels heel glad zijn. Dat maakt de afdalingen echt heel moeilijk.”

Gezien de snelle terugkeer van Pidcock: brengen die natte weersomstandigheden dan risico’s met zich mee?
“Zeker wel. Hij ging vrijdag ook best hard op z’n plaat. Dan zal hij zondag toch ook vooral moeten zoeken naar het goede gevoel. Ik kan me best voorstellen dat als het zondag heel erg glad is, dat hij denkt van: ‘Ja… Moet ik hier nu risico’s gaan nemen of niet?’. Dat zal zeker meespelen. Maar ik hoop het natuurlijk niet voor hem.”

De drie mannen om op te letten dit weekend:

Mannen in vorm zijn Mathias Flückiger – die het gehele seizoen al vliegt – en Ondřej Cink, beiden ook klimmende types. Wat gaat er aan hen te doen zijn dit weekend?
“Zij kunnen hier allebei goed meedoen, maar ik vond onze eigen Milan Vader ook erg sterk tijdens de shortrace. Hij had echt een heel slechte start, maar hij kwam goed terug. En dan blijft er – zoals al het hele seizoen – nog het grote vraagteken over: hoe is het met Nino Schurter? Hij is niet super, maar hij is ook niet ver van de prijzen verwijderd. Maar ook wereldkampioen Jordan Sarrou is een vreemde vogel. De ene week is-ie wat minder en een week later rijdt hij alles kapot. Anton Cooper is eveneens goed in orde de laatste tijd.

Het mooie aan dit parcours is wel dat we precies kunnen zien wie er écht goed zijn. Op een technische omloop zoals Nové Mesto en straks in Tokio, wint niet altijd de beste. Maar het parcours in Les Gets is dermate zwaar, dat hier altijd de sterkste renner wint. Dat is absoluut 100% waar. Het zijn twee lange beklimmingen en dito afdalingen. Er zit bijna geen vlak stuk in, het is echt flink bergop. Daarnaast ligt het parcours op 1200-1300 meter boven zeeniveau. Dat begin je toch al te merken. Niet iedereen kan daar even goed tegen.”

Die Schurter blijft maar onder de radar vliegen, hè?
“Dat doet-ie goed! (lacht) Maar ik weet het niet, hoor. Ik onderschat hem nooit, laat ik dat vooropstellen. Maar om hier in Les Gets te winnen, dat zie ik toch niet meer gebeuren. Hij speelt ook geen verstoppertje. Tijdens de shortrace probeerde hij het bijvoorbeeld nog, maar dan zie je op een gegeven moment dat hij op dat korte klimmetje dat in dat parcours zat tekort komt.

Waar let jij nu als bondscoach vooral op zondag?
“Voor beide Anne’s is het wel een belangrijk weekend. Anne Tauber reed een goede shortrace, Anne Terpstra niet. Beiden zijn nog op zoek naar het allerbeste gevoel. Tauber zit wel weer in de lift en hopelijk kan zij zondag die vorm bevestigen en dat geldt ook een beetje voor Terpstra. Zij moeten deze Wereldbeker met goede moraal afsluiten. Maar zoals je zelf ook al aanhaalt, moet je op dit parcours niet te veel conclusies verbinden met het zicht op Tokio. Milan is dan weer echt in goeden doen. Die kan hier echt een resultaat rijden.”

Waar moeten we dan aan denken?
“Nou, dat kan best weleens top-5 zijn. Ik zie hem daartoe echt in staat en misschien kan het zelfs nog wel beter. Of winnen ook kan? Je weet het nooit. In het allerbeste geval denk ik dat hij zou kunnen zegevieren.”

Van der Poel gaf zich helemaal de eerste Tourweek – foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel ontbreekt. Hij heeft er net een heel intensieve week opzitten in de Tour de France. Heb jij nu niet iets van: Jongen, jongen, doe rustig aan?
“Ik ken hem ondertussen een beetje: hij luistert toch niet (lacht)! Zijn doel was om in de eerste Tourweek proberen een rit te winnen en eventueel het geel te pakken, om er het maximale uit te halen. Daarna zou hij pas bekijken tot wanneer hij in de Tour zou blijven. Maar goed, die Tour is natuurlijk allang geslaagd. Ik vind het geweldig hoe hij het doet. Het brengt ook alleen maar rust richting Tokio. Zijn Tour-campagne is ieder geval al klaar en goed, dus we kunnen straks rustig daar naartoe.”

Toch hoor ik Van der Poel al een aantal keer zeggen – zaterdagmiddag nog – dat hij de Tour ook wel zou willen uitrijden. Hoe denk jij daarover?
“Dat snap ik wel. Hij mag dat ook zeker doen. Maar dan zullen wij wel een aantal zaken moeten veranderen. Dan moet-ie later komen.”

Wat moet er dan veranderen?
“Dan zullen we het reisplan nog een keer goed onder de loep nemen. Hoe dat eruitziet? Leuk geprobeerd, maar daar ga ik geen antwoord op geven (lacht). Plan-A is op dit moment om met alle mountainbikers in één vlucht af te reizen naar Tokio. Als Mathieu wel besluit om de Tour uit te rijden, dan zit er echt heel weinig tijd tussen de finish van de Tour en de start van de mountainbikewedstrijd. Denk aan warmteaanpassingen en het tijdsverschil. Dat zou een lastig verhaal zijn.

Maar dat moet Mathieu zelf beslissen. Ik kan niet voor hem bepalen hoe hij dat wil doen. Ik heb eerder al gezegd dat we al heel blij moeten zijn dat Mathieu op de mountainbike wil rijden. Ik ben niet in de positie om zaken te eisen of te doen. Als Mathieu per se de Tour wil uitrijden, dan moet-ie dat doen. De vraag is dan wel of het ideaal is. En nee, dat is het niet. Maar Van der Poel is nu eenmaal een uitzonderlijk iemand. Het niet-ideale kan voor hem ook nog goed uitpakken. Moeilijk kan ook. Je weet het nooit met hem en het mooie is dat hij dat zelf vaak ook nog niet weet.”

Wanneer verwacht jij dat hij uitstapt, áls-ie dat doet?
“Hij is zaterdag het geel kwijtgeraakt. Er is voor hem dan weinig meer te winnen en dan gaat de lol er misschien ook een beetje af. Dan kan het zomaar zijn dat hij maandag op de rustdag naar huis toe gaat. Even thuis zijn, een beetje aanpassen en herstellen richting Tokio. Dat kan. Maar hij kan ook zo maar vijf of zes dagen langer doorrijden. En helemaal uitrijden bestaat ook nog, ja. Dit zijn A-, B- en C-scenario’s.”

Hoe lang blijft circus Van der Poel (achter Van Aert) de mensen nog vermaken? – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

32 Reacties

vanSpringel 4 juli 2021 om 09:31

Uitrijden ? Verwacht niet dat MvdP daar inspiratie en plezier uit put.

Dion 4 juli 2021 om 09:41

Hij gaf gister zelf aan van wel. Er komen ook nog etappes waar hij om de prijzen mee kan doen.

super 4 juli 2021 om 10:26

Het “probleem” met Mathieu is dat hij alles leuk vindt en wil doen.

Groetjesaandevoetjes 4 juli 2021 om 11:56

Vooraf is al bepaald wat de ultieme datum is dat vd Poel naar huis gaat, zodat hij met de rest naar Tokyo kan vliegen. Waarschijnlijk op of vlak voor de 2e rustdag. Alhoewel het nu al helemaal logisch is om na de eerste rustdag naar huis te gaan. Een tweede etappe pakken zou mooi zijn, maar zal nooit hetzelfde zijn als die 1e etappe + geel. Zijn tour is geslaagd, dus focus op zijn komende doel.

Beer 4 juli 2021 om 09:39

Lijkt me evident dat als je in een wedstrijd als de Tour start je hem ook wil uitrijden. Je geeft toch niet op als je niet geblesseerd bent.

Merlinappa 4 juli 2021 om 09:56

Mathieu is gestart met het idee om halverwege ergens te stoppen. Dus nee, niet per se evident.

Dumoulinke 4 juli 2021 om 09:43

Ik tel geen enkele etappe meer die hem op het lijf is geschreven. Of te vlak, of te bergachtig allemaal. Ik zie hem niet meer winnen. Doorrijden verkleint alleen maar zijn kansen op succes op de Spelen. Liefst zie ik hem vandaag nog afstappen (in deze etappe heeft hij sowieso geen schijn van kans, dus waarom onnodig krachten verliezen?).

Dion 4 juli 2021 om 10:10

Etappe 14 om een voorbeeld te noemen.

Renaissance 4 juli 2021 om 10:36

Wat is een betere training dan de Tour? Komende dagen lekker mee peddelen en etappe 14 nog 1x alles geven voor de overwinning. Dan heb je 16 dagen om je voor te bereiden op de spelen met 2 trainingsweken waar elk ander aan de start van de MTB race van mag dromen. Je vliegt door naar Tokio, gaat daar rustig 2 dagen acclimatiseren en wat leuks doen met je familie en vrienden, dan heb je daarna nog 14 dagen trainingstijd. Dat is toch meer dan genoeg?

Peet Gute 4 juli 2021 om 11:25

Tenzij hij op een mountainbikefiets mag meepeddelen lijkt me het alles behalve een prima voorbereiding. Het gevoel op een mountainbikefiets is nu éénmaal helemaal anders.

xistnc 4 juli 2021 om 09:51

Voor iemand met zijn mogelijkheden valt er altijd nog wat te rapen in de Tour, dus hij hoeft zich niet per se tot uitrijden te beperken. Maar hij zal wel elke inspanning moeten afwegen tegen hetgeen hij wil kunnen doen en kunnen bereiken in Tokio. Daarbij komt dan bovendien dat elke etappe die hij meepakt, de tijd tussen de Tour en Tokio met een dag verkort.

Pietspeed 4 juli 2021 om 10:41

Naar verluidt rijdt hij de Tour op z'n MTB uit…
Hij zou misschien gedoseerd voor groen kunnen gaan. Of iets terug willen doen voor het team en de ervaring hoe het is de Tour uit te rijden. Hij zegt dat hij er plezier in heeft tenminste.

Wheely 4 juli 2021 om 09:53

VdP is helemaal het mannetje nu natuurlijk in de Tour, snap wel dat hij het daar naar zijn zin heeft. Dit is een onvergetelijke ervaring en een ronde uitrijden wordt je ook sterker van. Toch zal die af moeten stappen met het oog op de spelen.

Jean Dumas 4 juli 2021 om 10:13

VDP zal vandaag naar waarschijnlijkheid nog starten, maar itt gisteren gelijk in de goede bus stappen (Col des Saisies, bestuurders Luke Rowe/Tony Martin). Zonder doelen en met twee weken te gaan tot Tokio vanavond of morgenochtend naar huis.

Turtlehead 4 juli 2021 om 10:14

Tom Dumoulin reed in 2016 ook ‘lekker door naar Parijs’, na de koninginnerit en de tijdrit gewonnen te hebben.
En toen ging ie ergens lullig op zijn plaat en de rest weten we…

the student 4 juli 2021 om 10:23

Hela als we nou een precendent gaan scheppen dat iedereen maar uit de tour stapt als die niks meer kan winnen dan rijden hooguit 50 renners de tour uit.

Michelangelo 4 juli 2021 om 10:37

Heeft niks met precedent scheppen te maken.

Voor 9 van de 10 renners is de finish halen in de belangrijkste wedstrijd altijd een heel belangrijk nevendoel. Maar voor een paar uitzonderingen zijn er andere, grotere belangen. Zeker in een olympisch jaar.

Ik heb geen moeite met de keuze om uit te stappen. Dan maar een kleiner peloton in Parijs.

Turtlehead 4 juli 2021 om 10:42

@stident: MvdP heeft nog nooit langer dan de BinckBankTour op zijn fiets gezeten. Stapte in Zwitserland na 4 dagen af. Rijdt voor het eerst in zijn loopbaan in de grote cols, in het meest rommelige peloton van het jaar.
Hij is vast Superman, maar een ongelukje en overmoed zitten in een klein hoekje…
Ik vind dat MTB-gedoe totaal oninteressant, maar dat is wel waar hij het al drie jaar over heeft gehad.

Peet Gute 4 juli 2021 om 11:28

helemaal mee eens met schilpadkop, misschien dat hij volgende week nog meepakt maar denk dat hij het op de rustdag morgen het voor bekeken houdt.

Pietspeed 4 juli 2021 om 10:37

Ligt ook aan de afspraken die Van der Poel met KNWU / De Knegt heeft gemaakt. De Knegt moet voor zichzelf ook geloofwaardig blijven.

Nillus 4 juli 2021 om 10:43

Zo mooi om te zien, laatste foto onder dit artikel.
Mvdp en Wva overleggen en grijnzen samen, omdat ze de rest gewoon op de pijn bank leggen.
Altijd aan elkaar gewaagd, zo’n zege voor de wielersport !
Hoop dat zij het ook zo zien.

josemanuelfuente 4 juli 2021 om 10:48

Mag MVDP doen wat hij wil? Ik neem aan dat sinds hij geselecteerd is, hij zich aan bepaalde afspraken moet houden.

Turtlehead 4 juli 2021 om 11:31

Volgens mij geeft DeKnegt het antwoord al: hij mag doen wat hij wil.

Wheely 4 juli 2021 om 11:52

Hij doet maar, zegt de Knegt. Als hij wil uitrijden moet hij dat maar lekker doen. (maar kom niet bij mij uithuilen als blijkt dat je net dat procentje te kort komt op de spelen) Dat zegt hij eigenlijk.

Martijn Arensman 4 juli 2021 om 12:25

Nee Wheelie, dat staat er niet. Dat is jouw interpretatie.

hjjanssen1973 4 juli 2021 om 10:48

Matje is eerzuchtig en ziet dat hij een rol van betekenis speelt in de Tour. Bovendien, elke renner wil Parijs halen. Zijn eerste kennismaking met de Tour was an instant addiction.

Michelangelo 4 juli 2021 om 10:53

Tel daarbij op dat hij samen met zijn ploeg een fantastische tourweek heeft gehad. Heel veel te vieren, nauwelijks op de grond gelegen.

Ik ben benieuwd of hij net zou enthousiast zou zijn als hij net als die andere mannen in het geel zo vaak op de grond had gelegen, en overal net naast had gepakt zoals zijn veldrit-kompaan in het rood geel zwart…. Dan was hij van ellende nu al naar Les Gets afgereisd denk ik.

Peet Gute 4 juli 2021 om 11:31

Klopt dat voor de meeste renners Parijs halen het opperste doel is maar Matje is nu éénmaal gene gewone en zijn opperste doel voor dit jaar ligt voor hem al heel veel jaren vast en dat is de Olympische Mountainbikerit. In deze tour heeft hij alles al bewezen en heeft nu ook miljoenen extra fans, vooral fransozes, die idd wel wat ontgoocheld zullen zijn bij het vroegtijdig verlaten van de Tour maar dat zal Matje worst wezen.

Michelangelo 4 juli 2021 om 11:43

Vergeet ook niet dat het MTB-en in Frankrijk wel een serieuze sport is. Ik denk dat iedere Fransoos snapt dat VdP gaat proberen om ook in die discipline olympisch goud te pakken. En als hij daarvoor eerder uit moet stappen… ze hebben nu al volop van hem genoten, en belooft heel veel voor volgend jaar.

Stel: Veldrijden was olympisch, en Van Aert zou eerder uitstappen uit de TdF om voor goud te gaan. Daar zou je geen Belg over horen klagen volgens mij.

Peet Gute 4 juli 2021 om 12:17

idd, daar had ik niet direct aan gedacht en vandaag is het de wereldbeker in Frankrijk maar missschien blijft Matje toch nog een week om zijn vriendje Pogi wat bij te staan, diens ploeg lijkt me niet zo sterk om nog 2 weken de koers te controlern ….. ;)

Mystery Rider 4 juli 2021 om 11:55

Gewoon houden aan Plan A en tijdens de eerste rustdag naar huis.

Ik denk dat Canyon nu graag heeft dat hij het goud haalt op de OS.

Vandaag nog eens een goeie trainingsdag en even kijken hoe ver hij kan komen in een echte bergrit en dan zit zijn TDF erop!

Alvast gefeliciteerd met zijn debuut!

Pole Pole 4 juli 2021 om 14:50

M.a.w: ‘ik heb niks te zeggen en Mathieu is baas.’ ‘Ik hoop dat hij goud haalt’.

Headlines

Materiaalzone

Populair