Geraint Thomas verrast snelle mannen in Critérium du Dauphiné

donderdag 3 juni 2021 om 15:54
Geraint Thomas verrast snelle mannen in Critérium du Dauphiné

foto: Cor Vos

De vijfde etappe in het Critérium du Dauphiné is gewonnen door Geraint Thomas. De Brit van INEOS Grenadiers speelde in de laatste kilometer op de verrassing en wist na een ijzersterke laatste kilometer de opkomende Sonny Colbrelli nipt van zich af te houden.

De individuele tijdrit van woensdag heeft het klassement in het Critérium du Dauphiné flink op zijn kop gezet, al mocht Lukas Pöstlberger ook vandaag weer rondfietsen in het geel. Met die nieuwe verschillen begon het peloton aan de vijfde etappe, een heuvelrit van Saint-Chamond naar Saint-Vallier. In de finale kregen de renners nog de Côte de Montrebut voor de wielen geschoven, een bijzonder steile helling van 1,3 kilometer aan 12%

Onderweg waren er ook bergpunten te verdienen op de toppen van de Côte du Planil (3,7 km aan 6,4%), Côte de la Sizeranne (2,5 km aan 6,5%), Côte de Hauterives (2,1 km aan 5,2%) en de Col de Barbe Bleue (2,1 km aan 6,2%). Tim Wellens liet zich niet afschrikken door het lastige parcours en besloot al vroeg in de aanval te gaan. De Belg van Lotto Soudal, dat eerder deze week al een etappe wist te winnen met Brent Van Moer, was een van de aanstichters van de vroege vlucht.

foto: Cor Vos

Sterke kopgroep krijgt weinig ruimte
Wellens kreeg onderweg het gezelschap van twee renners van Deceuninck-Quick-Step (Kasper Asgreen en Josef Černý), drie coureurs van Trek-Segafredo (Julien Bernard, Jasper Stuyven en Ryan Mullen), de voor Team BikeExchange uitkomende Tsgabu Grmay en ook B&B Hotels-Vital Concept had met Cyril Gautier weer een renner in de vuurlinie. De voorsprong van de acht koplopers bedroeg op een gegeven moment iets meer dan twee minuten.

In het peloton was men niet van plan om de vluchters zomaar een vrijgeleide te geven richting de finish, gezien de aanwezigheid van Asgreen in de voorste groep. De Deense hardrijder begon de dag als de voorlopige nummer drie in het klassement, op slechts negen seconden van leider Pöstlberger. Intussen werd er ook een valpartij gemeld van onder meer Ilan Van Wilder, de kopman van Team DSM, en Lennard Hofstede. Die laatste gaf er meteen de brui aan.

Onrust in het peloton
Met nog ruim vijftig kilometer te gaan viel de kopgroep uiteen door versnellingen van Černý en Mullen. De twee hardrijders begonnen met een beperkte voorsprong aan de voet van de Côte de Hauterives, de op twee na laatste klim van de dag, terwijl de overige vluchters werden opgeslokt door het peloton. Černý en Mullen probeerden met de moed der wanhoop vooruit te blijven, maar bleken niet veel later ook twee vogels voor de kat.

foto: Cor Vos

De dappere Černý werd met nog veertig kilometer te gaan als laatste vluchter ingerekend. Vijf kilometer later besloot Sven Erik Bystrøm weg te springen uit het peloton. De Noor van UAE Emirates wist in z’n eentje een minuut uit te lopen en de voormalig wereldkampioen bij de beloften leek als eerste te beginnen aan het laatste klimmetje van de dag. Door een nieuwe valpartij waren sprinter Clément Venturini en hardrijder Ivo Oliveira inmiddels uit koers.

Geen spektakel op de Côte de Montrebut 
Nog voor het opdraaien van de Côte de Montrebut (1,3 km aan 12%) werd Bystrøm opgepeuzeld door de voorwacht van het peloton. Op de flanken van de steile helling werd er reikhalzend uitgekeken naar een gevecht tussen de betere puncheurs, maar INEOS Grenadiers wist met een strak tempo de boel lam te leggen. Alleen Lawson Craddock voelde zich geroepen om aan te vallen, maar de Amerikaan van EF Education-Nippo reed niet écht ver weg.

In de vlakke slotkilometers na de Côte de Montrebut, richting de streep in Saint-Vallier, besloot Bahrain Victorious de koers in handen te nemen voor zijn sprinter Sonny Colbrelli. De winnaar in Saint-Haon-Le-Vieux en drager van de groene puntentrui wist zonder problemen de laatste helling te overleven en werd zo plotsklaps de grote favoriet voor de dagzege. Met nog drie kilometer te gaan werd Craddock weer bijgehaald en leek een nieuwe sprint in de sterren geschreven.

Thomas speelt op de verrassing 
Geraint Thomas dacht daar echter anders over en besloot in de laatste kilometer, net na een scherpe bocht, een ultieme versnelling uit zijn benen te persen. De klassementskopman van INEOS Grenadiers wist in geen tijd een flink gaatje te slaan, maar moest nog wel 300 meter doorvlammen tot de finish. Colbrelli rook het gevaar, ging zijn sprint iets eerder aan en kwam bijzonder snel opzetten. Het bleek echter net niet genoeg om Thomas nog van de zege te houden.

foto: Cor Vos

Thomas won uiteindelijk met miniem verschil, voor Colbrelli (andermaal tweede) en de Spanjaarden Alex Aranburu en Carlos Barbero. Lukas Pöstlberger wist voor de derde dag op rij de gele leiderstrui te behouden, al is het maar de vraag of de renner van BORA-hansgrohe ook na de etappe van vrijdag nog leider is in het Critérium du Dauphiné. In rit zes finishen de renners namelijk bergop met aankomst in Le Sappey-en-Chartreuse.

Dit artikel delen:

45 Reacties

THE90 3 juni 2021 om 15:58

Mooie actie van Thomas!

CechRepublic 3 juni 2021 om 16:28

En schitterende ode aan veiligheid door de organisatie met een haarscherpe u-bocht in de laatste kilometer. Echt top.

Marsellus 4 juni 2021 om 10:32

Heel veel veiliger kan je het niet krijgen. Volledige snelheid eruit gehaald door de bocht.

Le Blaireau FR 3 juni 2021 om 15:59

Dit soort ondernemingen in de laatste kilometer vind ik wondermooi als ze met wat meer marge gewonnen worden want nu baal ik ook mee met Sonny.

Theo H 3 juni 2021 om 16:11

Sonny maakt fout door nog maar eens op Haig te vertrouwen, die was op en gaf dat ook direct aan. Hij had meteen zelf op wiel moeten springen, want dit was een aangekondigde demarrage.

FritsvanHoefelen 3 juni 2021 om 16:00

Grote klasse, G

vervelenderitus 3 juni 2021 om 16:18

Ja wat dan??

007 3 juni 2021 om 16:00

Heerlijke actie van Thomas. Goed gebruik gemaakt van die bocht op 900m.

Valgren volgend jaar in dienst van Colbrelli?

LyndaLid 3 juni 2021 om 16:01

Wat een schitterende actie van Ineos!

Dit was echt team tactiek van het hoogste niveau. Je zag Kwiatkowski een kilometer of twee eerder al overleggen en zeggen dat ze in een positie zaten om dit te flikken. Althans het leek mij toen al dat ie zoiets zei, en dan zo perfect uitvoeren. Heerlijk!

Jean Dumas 3 juni 2021 om 16:01

José de Cauwer: ‘Ik wit it niet, ik wit it niet’.

havana 3 juni 2021 om 17:52

Jammer jammer jammer
wachten wachten wachten

Martijn Arensman 3 juni 2021 om 22:26

Nì, nì, nì, nì…
Ij is der aan voor de moeite.

Koers 3 juni 2021 om 16:02

Mooie zege, hij zegt zelf dat het niet het plan was, maar als je de andere ineos rijders ziet krijg je wel dat idee. Niet onbelangrijk: met deze actie neemt ie afstand van voormalig ploegmaat en kopman Froome.

xistnc 3 juni 2021 om 16:20

En zouden ze geweten hebben van de bonificaties?

WernerFranke 3 juni 2021 om 18:13

Die laatste zin snap ik niet. Afstand op welke manier? In het klassement, palmares, manier van rijden?

Coureurs du Courage 3 juni 2021 om 22:38

Ja deze begrijp ik ook niet. Froome rijdt hier nu niet echt rond als kandidaat winnaar. En als je doelt op defensief rijden stel ik voor dat je de Tour van 2016 eens goed terugkijkt, specifiek de etappes naar Bagneres de Luchon en Montpellier.

Marik 3 juni 2021 om 16:03

Een mooi en spectaculair einde van opnieuw een wat teleurstellende etappe. De Dauphiné valt me tot nu toe wat tegen. Hopelijk trekken de etappes van het weekend dit recht.

Abdoe 3 juni 2021 om 16:05

Schitterende actie, laat een glimp zien van de 'oude' eendagscoureur Thomas. En Ineos lijkt opeens het nieuwe Quick Step.

Coureurs du Courage 3 juni 2021 om 22:43

Als dit de voorbode is van een aanvallende en agressieve manier van koersen tijdens de Tour door Ineos (wat ik vanuit hun selectie zou aanraden, gezien de dominantie van de Slovenen), dan ga ik er deze zomer goed voor zitten!

Bazzz 3 juni 2021 om 16:05

Thomas gewoon bang om het kopmanschap te moeten delen met Porte

Fast Freddy 3 juni 2021 om 16:12

Gelukkig heeft Colbrelli er ook één wèl gewonnen. Met een sterkere ploeg had hij op 4 gestaan.

heuvelcolombia 3 juni 2021 om 17:13

Bahrein heeft de hele dag gewerkt, hun selectie lijkt me ook redelijk sterk in deze Dauphiné. Colbrelli heeft van begin tot eind steun gehad, alleen werden ze wat opgehouden in die haakse bocht. Het ligt niet aan de ploeg.

vervelenderitus 3 juni 2021 om 16:20

Kruiswijk weer een ATV dag??

YogiBear 3 juni 2021 om 17:05

Weet eigenlijk niet waarom ik ga happen, maar vooruit; verklaar je nader?

Scibby 3 juni 2021 om 17:49

Ja echt he, topsprinter Kruijswijk die had hier natuurlijk ergens vooraan moeten eindigen….

Panache 3 juni 2021 om 16:23

Mogelijk gemaakt door de 180 graden bocht.

bartp25 3 juni 2021 om 16:28

Wat zal Colbrelli balen, die had hier al 4 etappes kunnen en misschien wel moeten winnen. Wel een mooie actie van Ineos en Thomas, gewoon goed verkend.

Pizzi 3 juni 2021 om 16:46

Sonny weer 2e, de orde is hersteld.

Wheely 3 juni 2021 om 16:48

De Nizzolo van de Dauphiné.

Groetjesaandevoetjes 3 juni 2021 om 16:46

Colbrelli had zelf achter Thomas aan moeten springen. Zn knecht was op en het gat werd alleen maar groter. Sowieso afgesproken spel van Ineos. Op 1,2 km van de finish zie je ze kijken naar Thomas en op een geoorloofde manier de rest van het peleton te blokeren in die rare bocht. Leuke tactiek.

VespavanBern 3 juni 2021 om 16:57

Geweldig! Meer van dit aub!
Schitterend ook hoe je kwiat en co de weg alvast ziet blokkeren, thomas er tussendoor glipt en de vogel is gevlogen.

Ik hoop met heel mijn hart dat we dit soort dingen de aankomende jaren ook vaker in de tour gaan zien. Een beetje a la 2016, toen froome met sagan wegreed in de finale van een vlakke rit. Zou de aantrekkelijkheid van de sport ten goede komen.

Wheely 3 juni 2021 om 17:13

Andere klassementsploegen lagen wel beetje te slapen. Ken niet he.

heuvelcolombia 3 juni 2021 om 17:14

Als dit niet het plan was volgens G. Wat was dan wel het plan? Peloton blokkeren op de klim en Craddock een cadeautje geven?

KennyKlimmen 3 juni 2021 om 17:15

Mooie actie van de Ineos mannen. Het zijn duidelijk geen Skybots meer…

S. Morgenstern 3 juni 2021 om 17:25

Ja? Ik vond het rijden op de klim nu net een schoolvoorbeeld van het wattage rijden.

Daarna een slimmigheidje inzetten voor een overwinning is ook niet nieuw toch? Froome won ook nog wel eens anders dan als laatste pion van een rijtje robots.

RLM 3 juni 2021 om 17:22

Het kwam er nu niet van, maar ik denk dat hier een peloton foor jagen alleen kan leiden tot valpartijen. Deze finish was vrij link. Maar goed, omwille van het zware parcours was het u een kleine groep, en Colbrelli kwam op het einde nog heel sterk opzetten

denistel 3 juni 2021 om 17:56

Jammer dat er niet meer renners iets probeerden op dat klimmetje want dat kon zeker wel daar.

rennerske 3 juni 2021 om 18:28

Wel mannetje die G. Gaan de Slovenen nog rekening mee moeten houden.

Dolfy 3 juni 2021 om 19:05

Leuke overwinning van Thomas. Leuk te zien dat ze bij Ineos de teugels genoeg hebben laten varen voor dit soort acties en andere soorten aanvallen.

En het allerbelangrijkste nieuws van de dag; Buren komt niet meer te vervallen voor het wielrennen, de VRT neemt afscheid van de Australische soapserie, die met regelmaat moest worden geschrapt wegens het uitlopen van het wielrennen. Vanaf 14 juni is het op VTM 2 te zien…

Kannibaal van Schepdaal 3 juni 2021 om 19:27

Nooit meer ‘de aflevering van Buren schuift door naar morgen’. Een einde van een tijdperk.

vervelenderitus 3 juni 2021 om 19:58

Die omroepwereld in Vlaanderen moet eens helemaal op de schop.

Verweggistan 3 juni 2021 om 20:23

Droevig nieuws :(

rennerske 3 juni 2021 om 22:03

@dolfy. Weet je al welke serie nu de klos wordt?

Schollekop 3 juni 2021 om 19:13

Mooi hoor. Alle acties van renners die sprinters een hak zetten zijn geweldig om te zien.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair