Flanders Classic stak stokje voor Cyclocross Rucphen tegelijk met Val di Sole
foto: Cor Vos
Nick Doup
woensdag 6 december 2023 om 07:30

Flanders Classic stak stokje voor Cyclocross Rucphen tegelijk met Val di Sole

De Cyclocross Rucphen keert donderdag na een jaar afwezigheid terug op de UCI-kalender. Camiel van den Bergh is naast manager van de Cyclocross Reds ook organisator van de Brabantse wedstrijd, en hij geeft aan dat het een hels karwei was om een nieuwe datum te vinden om zijn veldrit te organiseren. Het werd uiteindelijk 7 december 2023.

“Wij zijn in juli pas gestart met het idee om toch een cross te organiseren”, blikt Van den Bergh terug in gesprek met WielerFlits. “Eigenlijk veels te laat, maar eerder kon het niet. Sindsdien hebben we alles in werking gezet, alleen moesten we eerst een datum zoeken.”

Lastige puzzel
Rucphen dacht al snel aan deze periode in het seizoen. “Wij hadden eigenlijk zondag 10 december voor ogen, tegelijk met de Wereldbeker in Val di Sole”, vertelt hij. “De Exact Cross in Essen is bij ons om de hoek, die is op 9 december. Wij dachten: dan doen we dat weekend en slaan we twee vliegen in een klap. Op die manier konden renners na Essen gelijk door naar Rucphen en hoefden we alleen hun verblijf te regelen, zodat ze konden blijven.”

Het was echter Flanders Classics dat daar niet blij mee was als organisator van de Wereldbeker veldrijden. Een ‘aantrekkelijk’ crossweekend met Essen en Rucphen zou er mogelijk voor kunnen zorgen dat minder renners de reis maken naar Val di Sole. “Dat ging hem niet worden”, wist Van den Bergh al snel. “Dus dan ga je zoeken naar andere data.”

“We hebben toen naar de woensdagavond 6 december gekeken. Dat is voor veel nieuwelingen en junioren een vrije avond, alleen zit je dan met Sinterklaas in België. Dus werd het toen donderdag 7 december. De laatste weken is het rennen, rennen, rennen en werk verzetten om het voor elkaar te krijgen.”

Ervaring uit Woerden en Diegem
“Een avondcross, dat is wel een georganiseer, zeker weten”, lacht Van den Bergh. “Ten eerste moesten we de vergunning regelen bij de gemeente, omdat je maar tot een bepaalde tijd geluid mag maken. Ook zit je met de verlichting op de baan. Is dat voldoende voor de cross? Dat komt er allemaal bij kijken. Ik heb zelf altijd in Woerden gereden en reed ook in Diegem, dus ik weet wat er moet gebeuren. Dat is niet zo’n grote last.”

Camiel van den Bergh – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
3 Reacties
Sorteer op:
5 december 2023 08:33
Echt ongezond, die macht van Flanders Classics. In iedere andere sector zouden ze de mededingingsautoriteit achter zich aan krijgen.
    5 december 2023 10:33
    Op papier is Flanders Classics het verlengstuk van de UCI, maar in praktijk werkt het precies omgekeerd: de UCI is een verlengstuk van Flanders Classics geworden.
    5 december 2023 10:34
    Dat is zeker zo, maar dat valt dan weer in het niets als we kijken naar de ASO. Dan lijkt Flanders Classics toch weer een lieve organisatie.

Reacties zijn gesloten.