Ernstige financiële problemen en forse kritiek op de ploegleiding bij Lotto Dstny: dit is wat we weten
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zaterdag 12 oktober 2024 om 07:30

Ernstige financiële problemen en forse kritiek op de ploegleiding bij Lotto Dstny: dit is wat we weten

Achter de schermen rommelt het al geruime tijd bij Lotto Dstny. Uit de brede omkadering van de ploeg stappen bronnen naar voren om hun verhaal te doen bij WielerFlits. Dit doen ze anoniem uit angst voor represailles. Zij schetsen een beeld van sportief mismanagement, pesterijen en intimidatie.

In dit artikel lees je:

  • Renners die na mondeling akkoord (te) lang moeten wachten op een concreet voorstel
  • Forse bezuinigingen die de renners raken
  • Mogelijke breuk met Vermarc, dat – net als Ridley tot vorig jaar – al jarenlang een relatie heeft
  • Kritiek aan het adres van Stéphane Heulot en op sportieve leiding Kurt Van de Wouwer

Het gaat momenteel niet goed bij het Belgische ProTeam Lotto Dstny. Dat is de laatste maanden onder meer duidelijk bij contractonderhandelingen. Zo bereiken de ploeg en Victor Campenaerts al in januari 2024 een overeenstemming om langer met elkaar door te gaan. Het komt echter nooit tot een concreet aanbod, waarna de Belg in juni besluit om voor drie jaar naar Visma | Lease a Bike te gaan. Harm Vanhoucke kiest afgelopen week nog voor Q36.5 Pro Cycling, omdat hij niet langer in de wachtkamer wil zitten. Dat doet Arjen Livyns nu nog wel. Hij heeft een mondeling akkoord, maar wacht nog altijd op zijn contract. Er is momenteel geen geld om dat concreet te maken.

Arjen Livyns – foto: Cor Vos

Kostenbesparingen waar renners voor opdraaien
Begin augustus komt er informatie bij ons binnen dat geldschieter Dstny het laatste deel van het sponsorgeld nog moet betalen. We confronteren de ploegleiding daarmee tijdens de Tour de France Femmes. “We gaan en kunnen daar niet op antwoorden”, is dan de officiële lezing. Met de toevoeging dat het ‘vooralsnog’ geen probleem is. Off the record: “Dat zal wel meevallen”. Maar in de praktijk blijkt dat niet zo te zijn, vertrouwen meerdere bronnen aan ons toe. Inmiddels heeft WielerFlits ook enkele e-mails en facturen in handen die de financiële problemen onderschrijven.

In twee fases is tevens de hoogtestage voor de Vuelta a España afgebroken, omdat de ploeg er geen budget voor blijkt te hebben. Ook krijgen renners geen reis- en verblijfkosten meer vergoed als ze op eigen gelegenheid afreizen. Ze kunnen in de ploegleiderswagens meerijden naar de koers. Als ze ervoor kiezen met eigen vervoer te reizen of een extra hotelovernachting nodig hebben, moeten renners dat zelf betalen. Daarnaast moet personeel soms al maanden wachten op terugbetaling van voorschotten in naam van Lotto Dstny. Normaal heeft de ploeg daar creditcards voor, maar daar kan het personeel niet altijd meer van gebruikmaken.

Na contractbreuk met Ridley nu ook met Vermarc?
De geldzorgen zijn niet nieuw. In juni vertelt CEO van de ploeg Stéphane Heulot al over liquiditeitsproblemen in Het Nieuwsblad: “Wij zullen geen geld uitgeven dat we niet hebben […] Financieel streef ik naar een hoger budget zodat we comfortabel kunnen verder werken en ons niet permanent moeten afvragen hoe we de rekeningen betalen”, stelt de Fransman in dat interview. 

Veel renners vertrekken bij Lotto; zwaait Maxim Van Gils hen binnenkort ook uit? – foto: Cor Vos

Dat kwam in 2023 al naar voren. Na een samenwerking van twaalf jaar verscheurt het management het nog tot eind 2025 lopende contract met het Belgische Ridley, tot ongenoegen van het fietsmerk. Het mondt uit in een rechtszaak. Het Baskische Orbea is sinds dit jaar de nieuwe fietsleverancier. “We kiezen voor een ander merk omdat we ons financieel willen verbeteren”, zegt Heulot eind 2023 bij Het Laatste Nieuws. 

Op dit moment staat er nog een jarenlange relatie op knappen. Kledingmerk Vermarc levert al sinds 2004 de kleding voor de Belgische formatie, maar dat kan wel eens stoppen. Of het zo ver komt is nog maar de vraag, want we horen op dat gebied verschillende geluiden. Een van de geruchten is dat er onder andere gesprekken zijn gevoerd met het Italiaanse sportkledingmerk FILA. In die slipstream zou Danny van der Tuuk voor Lotto gaan rijden in 2025.

De deal met de Nederlandse Pool Van der Tuuk is afgeketst. Ook hij zit met een eenzijdig ondertekend contract waarop de handtekening van de ploeg nog altijd ontbreekt. De uitleg die hem werd gegeven is dat ze meer willen inzetten op Belgen. Een andere bron stelt dat ook gezegd is dat er momenteel geen budget is om Van der Tuuk vast te leggen.

Overigens gaat de overeenkomst met FILA ook niet door. Of die potentiële deal door Heulot is gebruikt om Vermarc onder druk te zetten om meer geld in zijn ploeg te pompen, is niet bevestigd. Het lijkt onze bronnen echter wel aannemelijk.

Heulot (links) en Van de Wouwer (rechts) – foto: Cor Vos

Heulot verantwoordelijk, kritiek op Van de Wouwer
Interne en externe bronnen schetsen aan WielerFlits een beeld van Heulot met wie moeilijk is samen te werken. Verschillende renners zeggen de laatste periode slachtoffer geweest te zijn van treiteringen door Heulot. Dat was vorig jaar ook het geval bij Caleb Ewan, die door de Fransman in de media zelfs openlijk werd aangevallen. In een interview met Het Laatste Nieuws zei hij daar later over: “Ik had dat intern moeten afhandelen en heb spijt.”

Qua resultaten draait Lotto Dstny desondanks een sterk seizoen. Nu 2024 bijna ten einde is, staan ze negende op de UCI Ranking en zijn ze het beste ProTeam. Ze wonnen 21 keer, waaronder de UAE Tour (Lennert Van Eetvelt), het Belgisch kampioenschap (Arnaud De Lie) en een rit in de Tour de France (Campenaerts). 

Desondanks zijn er twijfels over sommige tactische en strategische keuzes van sportief directeur Kurt Van de Wouwer. Renners klagen over rustperiodes tussen wedstrijden die hij hen niet gunt en naar voorkeuren voor wedstrijdprogramma’s zou hij evenmin luisteren, aandringen van ploegleiders en performance staf ten spijt. De sfeer binnen het Lotto Dstny-team is momenteel niet te benijden.

Minder wedstrijden in 2025
Bezuinigingen, gebroken beloftes, verbreken van jarenlange relaties, onvrede over het sportieve beleid van Van de Wouwer én teammanager Heulot die op gespannen voet met een aantal renners leeft. Ook is er voor volgend jaar vooralsnog geen tweede naamsponsor die Dstny vervangt. De Belgische Loterij is bereid het budget iets te vergroten om het ontstane gat – naar verluidt circa zes miljoen euro – te verkleinen. 

Een gevolg hiervan is dat de Lotto-ploeg in 2025 minder wedstrijden zal rijden, en dus ook kan inkrimpen in het aantal gecontracteerde renners. Dit seizoen bestaat Lotto Dstny uit 29 coureurs.

Van paniek is bij het Belgische ProTeam vooralsnog geen sprake. De Lotto-ploeg zou voor 2026 en daarna een grote, nieuwe sponsor gestrikt hebben. Deze partij wil pas instappen zodra er een WorldTour-licentie voor 2026 tot 2028 is verzekerd. Met twee van de drie jaren in deze cyclus achter de rug, kan Lotto die licentie qua UCI-punten bijna niet meer ontgaan. Met nog één seizoen te gaan heeft de Belgische formatie een kleine 26.000 UCI-punten verzameld. Nummer achttien – de laatste veilige plek – is momenteel Cofidis met ruim 17.500 UCI-punten. Nummer negentien Arkéa-B&B Hotels heeft nu een kleine 15.750 UCI-punten.

Het voorjaar van De Lie verliep nog desastreus – foto: Cor Vos


Reactie vanuit Lotto Dstny
Twee dagen voor publicatie heeft WielerFlits het artikel ter inzage gegeven aan Lotto Dstny, om hen de kans te geven erop te reageren. Die reactie lees je hieronder:

“De ploeg heeft in 2024 uitstekende resultaten behaald, wat heeft geleid tot een negende plaats in de ranglijst en de status van beste ProTeam. Deze prestaties garanderen opnieuw toegang tot alle WorldTour-wedstrijden in 2025 en ter voorbereiding hiervan werd op 2 oktober de bankgarantie ingediend.

De raad van bestuur van de ploeg onderstreept dat het budget met zorg is opgesteld zodat maximale zekerheid kan gegarandeerd worden voor de aangegane engagementen voor 2025. Van financiële problemen of onzekerheid is dus geen sprake.

Verder betreurt de ploeg het dat interne zaken of zelfs geruchten naar buiten komen op deze manier, blijkbaar met het doel een negatief klimaat te creëren. Ook bij onze ploeg, kloppen nieuwe potentiële partners aan. Wat de kledijsponsor betreft is er een lopende overeenkomst met de firma Vermarc die beide partijen wensen te respecteren. Er is geen sprake van dat die door een of andere partij zal stoppen.

De afspraken en regels rond de voorbereidingen en stages en de ermee gepaard gaande kosten behoren tot de interne keuken van de ploeg. De programma’s worden steeds opgesteld in samenspraak met de renners en het performance team, waarin ook de trainers en de dokters van het team zetelen. Beslissingen worden steeds in onderling overleg genomen, maar moeten ook het beschikbare budget respecteren. Hetzelfde geldt voor de sportieve beslissingen waarbij steeds naar de juiste balans wordt gezocht tussen de ploegbelangen en de individuele wensen en verwachtingen van de renners.

Tot slot bevestigt de ploeg nog dat gesprekken met potentiële sponsors lopen met als doel zekerheid te creëren dat we de komende vier jaar op dezelfde weg kunnen doorgaan en vanaf 2026 opnieuw als WorldTour-team. Dat wil zeggen met een grote focus op talentontwikkeling en met respect voor onze waarden passie, dapperheid en moed.”


flag-be Voorlopige selectie Lotto 2025

RIDE Magazine
63 Reacties
11-10-2024 13:20
Even de feiten in het artikel samengevat:

- Ze geven geen geld uit dat ze niet hebben
- Ze doen het sportief goed
- Voor 2026 ziet het er zelfs heel goed uit als er al een extra sponsor zou zijn voor de WT

Al de rest is speculatie of komt van een of twee personen die niet met Heulot overeenkomen en nu naar Wielerflits gestapt zijn.
    11-10-2024 13:25
    Het laatste is natuurlijk niet de fout van WF. Eenkhoorn is bv. beste maatjes met enkele redactieleden hier (en geen fan van de ploegleiding) en Van Der Tuuk zal ook wel gebeld hebben...
    11-10-2024 13:31
    Precies dit. Het is gewoon verstandig om op de financiën te letten en de broekriem aan te halen als dat nodig is. En dan moeten enkele zaken geschrapt worden. Daar kan wellicht wat beter over gecommuniceerd worden intern, maar ieder mens is daarin anders.

    Maar om dan meteen over ernstige financiële problemen etc. te spreken lijkt me nogal overdreven.
    11-10-2024 13:44
    Nu het klopt wel dat het er achter de schermen niet altijd even mooi aan toe gaat en dat er problemen zijn. Dat mag aangehaald worden, en eerlijk, Heulots communicatie daaromtrent de laatste dagen is een beetje onnozel (dat overdreven ontken), maar je hebt gelijk dat ze wel alles in een heel slecht daglicht stellen.
    11-10-2024 13:50
    "Het laatste is natuurlijk niet de fout van WF. Eenkhoorn is bv. beste maatjes met enkele redactieleden hier (en geen fan van de ploegleiding)"

    Euh wat? Jij vindt het dus normaal dat roddels onder vrienden (Eenkhoorn en iemand van de redactie) gepubliceerd worden op een (wieler)nieuwssite?

    Een dik jaar geleden maakte WF al dezelfde fout toen 'bronnen aan WielerFlits bevestigde dat er een fusie kwam tussen SQS en Jumbo', en ze dit zonder boe of bah als een feit presenteerden.

    @hieronder: De berichtgeving van WF ging niet over de 'mogelijke' fusie, maar over de 'aanstaande' fusie. Net als in dit artikel werd nuance bij ongefundeerde beweringen en halve waarheden bewust achterwege gelaten om extra commotie teweeg te brengen. Iets wat je kortweg ook riooljournalistiek kan noemen.
    11-10-2024 13:56
    Volgens mij was de berichtgeving vorig jaar dat er verwerkt werd aan een fusie. Dat is toch gewoon bevestigd door betrokkenen later?

    Ik zou in dit artikel ook niet zoveel om aan te twijfelen. Wellicht is er meer nuance nodig, maar dat er problemen zijn bij Lotto lijkt me duidelijk.
    11-10-2024 13:59
    Stel me wel de vraag of dat sportieve succes kan toegeschreven worden aan het huidige management, of dat zij gewoon de vruchten plukken van het goede werk dat in het verleden werd gedaan.

    Met talenten als De Lie, Van Gils, Van Eetvelt, enz. in de rangen is het misschien ook niet zo moeilijk om succes te hebben en is het aandeel van bv. Heulot daarin wel beperkt?

    Voor alle duidelijkheid: ik stel mij de vraag, ik heb er zelf geen zicht op hoe dat zit. Het gaat de laatste tijd natuurlijk ineens veel beter maar misschien hebben ze vooral de meevaller gehad dat er jong talent is doorgebroken dat al jaren aan het rijpen was bij de ploeg.
    11-10-2024 14:05
    Aangezien het er sterk op lijkt dat Van der Tuuk indirect voor z’n eigen salaris moet instaan, is het ook niet heel vreemd dat hij geen contract heeft zolang de kledingdeal niet rond is.
    11-10-2024 14:18
    Dat van Eenkhoorn wisten we eigenlijk al. Dat klonk onlangs overal in door tijdens de Rode Lantaarn podcast. Dat raakt ook een aantal elementen uit het artikel.

    Maar zoals anderen al aangeven, het is een prima samenvatting van de situatie. Dstny betaalt een factuur kennelijk niet met directe gevolgen voor de kwaliteit van de randvoorwaarden. Een gat in het budget voor in ieder geval 2025 want geen co-sponsor. Ook dat zal gevolgen hebben voor de omkadering en de kwaliteit van de selectie. Dat stuk over die kledingsponsor vind ik een beetje ver gezocht en niet zoveel toevoegen.

    Het vage gerucht van de nieuwe sponsor 2026 snap ik ook niet helemaal. Geef dan aan wie of wat dat is. Dat ze starten in 2026 is natuurlijk ook een kul argument. Je kan natuurlijk in 2025 al instappen met de voorwaarde voor 2026 en verder dat het team gegarandeerd WT wedstrijden rijdt. Ook de sponsor heeft een belang dat de omkadering en de selectie tevreden en op niveau blijven.
    11-10-2024 14:44
    @Ronellenfitsch
    Dat is misschien wel het vreemdste uit heel het artikel. Als Van der Tuuk vast zit aan de deal met FILA (via de papa, zeer logische insteek dus, enige reden waarom Lotto die ook zouden aan boord nemen, laten we eerlijk zijn) dan heeft zijn eigen deal natuurlijk niets te maken met de financiële problemen bij Lotto. Het is niet dat ze daar hem niet kunnen betalen, het is dat ze hem niet willen hebben als het niet moet.
    11-10-2024 18:13
    @RiccardoRicco, waarom een kulargument? Nogal kort door de bocht en ook wat naïef dat een (hoofd- en/of grote-) sponsor zomaar zonder meer direct geld kan vrijmaken om sneller in te stappen. Het is niet dat de meeste bedrijven wat dozen hebben klaarstaan met miljoenen aan (marketing-) euro's , als ze iets sponsoren of doen dat vallen er waarschijnlijk gewoon andere dingen weg. Misschien dat het toch lukt, maar om het gewoon kul te noemen vind ik ook wat fel.
    11-10-2024 21:04
    Inderdaad, prima mogelijk dat de beoogde sponsor nu in een andere sport actief is, en dat die contracten eerst uitgediend moeten worden voordat men nieuwe verplichtingen kan of wil aangaan.

    Er zijn niet veel bedrijven waar abrupt kan worden besloten om het komend jaar 5 a 6 miljoen meer uit te geven.
    11-10-2024 23:23
    Waarom zou je naar W stappen als het seizoen afgelopen is en je vertrekt. De angst cultuur onder de Belgen voor hun baas. Hahaha. Wees eens recht voor je raap en zeg waar het op staat.
11-10-2024 12:37
Wat een goed artikel! Kudos voor de redactie!!
    11-10-2024 13:17
    Eens, mag ook wel eens gezegd worden.
    11-10-2024 13:22
    Ik ben niet zeker of je dit ironisch bedoelt?
    11-10-2024 14:40
    @peetvader: nee. Ik heb redelijk vaak kritiek op de redactie, maar dit is gewoon een uitstekend artikel waar veel werk in heeft gezeten, ook goed dat ze de ploeg om een reactie hebben gevraagd, hoor en wederhoor voegt altijd wat toe. Prima journalistiek en dan mag dat ook gezegd worden!
    11-10-2024 16:16
    @bswinkelss, ik dacht eerlijk gezegd ook dat je post ironisch bedoeld was.

    "een jarenlange relatie op knappen", "mismanagement, pesterijen en intimidatie", "angst voor represailles".
    De schrijver van dit artikel kan zich gerust wagen aan een misdaadroman. Liefst iets in het maffia-genre. Maar voor een nieuwsartikel is het vooral veel geblaat, maar weinig wol.
    11-10-2024 18:59
    Dit artikel is alleen geplaatst uit eigen belang en niet even nadenken of de ploeg zo verder in de problemen komt. Echt kudos ja haha
    12-10-2024 07:46
    Het is toch knap dat je over zo'n relatief saaie en middelmatige ploeg als Lotto zo'n smeuïg artikel kunt schrijven.

    Persoonlijk had ik nou ook niet verwacht dat het geld daar over de plinten zou stromen. Sportief gezien doen ze het wat dat betreft best lekker.
11-10-2024 14:00
Anonieme bronnen. Krijg ik altijd koude rillingen van. Dat zien we in die hele grensoverschrijdend gedrag discussie ook. Je kunt anoniem mensen compleet kapot maken.

De ploeg krijgt hier gelijk een negatief imago en ondanks dat ze zich verweren trekt de publieke opinie helaas gelijk te vaak de kant van de anonieme bronnen. Ze hebben volgend jaar minder budget en moeten dus bezeuinigen en zijn toekomstgericht bezig met het zoeken van sponsoren voor 2026.

Echte helden die anonieme bronnen. Mogen wat mij betreft snel bekend worden en met pek en veren wieberen. Wees dan een echte held en doe je verhaal openbaar.
11-10-2024 15:32
Sorry maar wat heeft die ploeg hier eigenlijk gedaan om zo vaak in een slecht daglicht geplaatst te worden? Er wordt over geen enkele andere ploeg zo negatief hier gedaan. Spelen er andere zaken mee? Hopen de redacteurs van WF dat deze ophoudt te bestaan in de hoop dat de betere renners naar hun favoriete ploegen (Jumbo-Visma/Soudal QS/...) zullen gaan?
De uithaal in de titel alleen al... Sorry maar dit is er toch wel over! Die ploeg doet het eigenlijk met de beperkte middelen toch goed en kweekt veel eigen renners op. Hoe kan je dan zo tegen deze ploeg zijn... Neem deze ploeg weg in België en er zullen veel renners op straat staan en zeker jongere renners.
    11-10-2024 19:09
    Volledig mee eens!
    Hetzelfde laken een pak bij team dsm
    12-10-2024 07:44
    Recent artikel mbt TDT was ook behoorlijk ‘scherp’
11-10-2024 14:15
Ik vind dit toch niet zo'n sterk artikel, eerlijk gezegd. Het is niet na te trekken of de kritiek komt van de grote jongens in de ploeg of van de jongens die nog geen contract hebben. De afgelopen twee jaar zijn er toch heel aardige resultaten geboekt en ontwikkelen jonge renners zich prima. Er zal ongetwijfeld het nodige mis gaan binnen de ploeg, maar dit riekt toch naar even natrappen en afrekenen.
11-10-2024 14:16
Deze zaak komt toch een beetje over als een paar gefrustreerde figuren die anoniem de ploeg c.q. het management in een kwaad daglicht willen zetten. En nu zal het er heus wel eens heftig aan toe gaan binnen de ploeg maar waar is dat niet zo? Bovendien: dit zijn geen nieuwe verhalen, er wordt al decennia lang over de sfeer binnen die ploeg geroddeld.

Maar laten we even naar de feiten kijken: ernstige financiële problemen? Volgens mij valt dat wel mee. Het lijkt eerder op verstandig beleid: geen geld uitgeven dat je niet hebt. Dan kun je mopperen over een hoogte stage minder maar als dat we het uitbetalen van je salaris en het voortbestaan van de ploeg helpt garanderen lijkt het mij een klein offer. Het is voor de renners die een mondeling akkoord hadden heel frustrerend, ben ik het helemaal mee eens. Maar een getekend contract hebben bij een ploeg die jou niet kan betalen lijkt mij nog veel erger.

Overigens wel apart dat ze een nieuwe sponsor voor 2026 zouden hebben maar dat die alleen instapt als de ploeg een WT licentie heeft? Die licentie is al vrijwel zeker natuurlijk, zelfs als ze volgend jaar weinig tot niets presteren. Bovendien: door hun prestaties dit jaar krijgen ze gegarandeerde uitnodigingen voor alle WT wedstrijden dus in zekere zin zijn ze in 2025 al WT. Dat zou zo'n sponsor toch ook moeten zien?
11-10-2024 13:12
De reactie van de ploegleiding doet me overigens erg denken aan die Irakese generaal die zei dat er niets aan de hand was terwijl de bommen om zijn oren vlogen.

Edit redactie: Bedankt, aanpassing is doorgevoerd.
    11-10-2024 13:31
    Comical Ali was dat!
11-10-2024 19:52
Is dit Het Dossier dat Wielerflits de komkommertijd door moet helpen, zoals vorig jaar 'de fusieploeg' die zogenaamd al in kannen en kruiken was?
11-10-2024 13:16
Ik ben niet de grootste fan van Van de Wouwer, maar om hem toch een beetje te verdedigen, de ploeg heeft als we het vergelijken met WT ploegen en top PT ploegen een beneden gemiddeld aantal wedstrijddagen. Ze rijden natuurlijk niet zo weinig als menig topploeg, maar dat is gewoon niet mogelijk aangezien zij vol voor punten moeten gaan. Ik kan geloven dat er heel wat mindere renners (vooral de kopmannen rijden relatief weinig) weinig rust krijgen, maar dat zal bij ploegen als Arkea, Cofidis, Intermarché, ... (alle ploegen die met punten in hoofd zitten) niet anders zijn natuurlijk. Niet ideaal, maar ik zie niet in hoe je het anders kan doen.

Heulot, dat is een andere zaak natuurlijk. Die komt gewoon heel slecht over, zowel publiek als blijkbaar intern. Maar het lijkt me ook echt niet makkelijk om als CEO voor deze ploeg, eigendom van de nationale loterij, te werken. Veel bewegingsruimte heb je niet.
    11-10-2024 14:35
    Waar baseer je het op dat het moeilijk samenwerken is met de Lotto en dat er weinig bewegingsruimte is?
    11-10-2024 14:40
    Op basis van verschillende getuigenissen van de laatste 10(!) jaar. Het is niet uit de lucht gegrepen dat bij de Lotto ploeg alles (van grote tot heel kleine zaken) constant via de Raad van Bestuur moet passeren en dat vertraagt gewoon heel veel. Verschillende CEO's en ploegleiders hebben de laatste jaren laten weten dat het daarom niet altijd even makkelijk werken is. De loterij heeft heel veel gedaan voor de ploeg (en voor het Belgisch wielrennen in het algemeen ook) en daarvoor is iedereen hen dankbaar, maar het is en blijft een overheidsbedrijf (en ook eentje met een niet zo aangenaam persoon aan het roer), dat werkt niet altijd even snel.
    11-10-2024 15:51
    Blijft de achilleshiel van deze ploeg. Het is de facto een overheidsbedrijf waarmee het extreem moeilijk manoeuvreren is. Het voordeel is natuurlijk de financiële zekerheid (ook nu fietsen ze weer een gat toe). Groot dilemma, want het feit dat je weinig sponsors vindt is ook weer rechtstreeks gelinkt aan de samenwerking (of het gebrek eraan) met Lotto.
12-10-2024 00:11
De schrijvers hebben echt geen journalistieke opleiding gehad.

"Dit doen ze anoniem uit angst voor represailles."
Je hoort hier te melden wat voor represailles, of dat reëel is en of het huidige of vertrekkende renners of teamleden betreft. Zeker als het er 'meerdere' zijn, kun je dat prima beschrijven zonder identiteit prijs te geven. Nu haal je zelf de betrouwbaarheid van je bronnen onderuit.

"Renners die na mondeling akkoord (te) lang moeten wachten op een concreet voorstel."
Met onderbouwing; het kan niet uit. Dat zeggen ze toch ook? Dat is al bekend bij de gesprekken. Als er een sponsor bij komt, kan het direct, verder zijn ze bezig met de huidige sponsoren om daar meer van te krijgen. Dat is uiteraard afwachten.

"Kostenbesparingen waar renners voor opdraaien"
Natuurlijk praten ze niet met de pers over achterstallige betalingen van sponsoren. Dat zou niet echt professioneel zijn.

"Daarnaast moet personeel soms al maanden wachten op terugbetaling van voorschotten in naam van Lotto Dstny."
Is dat contractbreuk en hoeveel bronnen zijn hiervoor?

"Na contractbreuk met Ridley nu ook met Vermarc?"
Contractbreuk met Ridley is allang afgewikkeld en tot tevredenheid want het heeft geleid tot een hoger budget. Wat is daar mis mee? Bovendien gaan de fietsen als de brandweer.

Ze mogen niet praten met andere kledingsponsoren? Waarom niet?

"Danny van der Tuuk"
Dat is overduidelijk gelinkt aan Dhr Van der Tuuk die bij Fila werkt. Dus als die deal niet doorgaat, dat contract ook niet. Lijkt me sterk dat Danny daar verbaasd over is.

"Heulot verantwoordelijk, kritiek op Van de Wouwer"
Tsjonge. Heel concreet die treiteringen beschreven (Not…) maar wel stellen dat iemand verantwoordelijk is. Dat is nogal wat. Kritiek is er op iedereen op aarde, de voorbeelden over Van de Wouwer zijn nou niet echt heel schokkend.

"Minder wedstrijden in 2025"
Prima toch?

Om - na een soort PANIEK artikel - te concluderen dat er voor de langere termijn geen problemen zijn. Wat is het probleem dan, dat er door tekorten die nu even spelen wat mensen ontevreden zijn? Dat is nauwelijks een verrassing te noemen.
11-10-2024 12:36
En dan beweert Heulot ook nog dat ze gelijkwaardig zijn aan VLB op gebied van begeleiding. Ze moeten daar zsm van die Fransman af anders gaan de drie grote talenten heel snrl vrrkassen. Als ze dat al niet gaan doen...
    11-10-2024 13:17
    Die Heulot doet minder prietpraat dan voorganger Lelangue. Het probleem lijkt me niet (enkel) Heulot, maar vooral ook dat er eigenlijk geen serieuze sponsor zich aan semi-staatsbedrijf Lotto wil verbinden (tenzij een vaag bedrijf met medeklinkers dat traag van betalen is blijkbaar)
    11-10-2024 14:59
    VLB... TVL... TVLab..

    Zullen we afspreken om die ploeg gewoon "Visma" te noemen? Lijkt me voor iedereen duidelijker.
    12-10-2024 00:12
    Moesten we niet iets met bijen zeggen? Die marketing-stunt werkte duidelijk heel goed!
11-10-2024 14:12
Maar hoe zal die nieuwe sponsor omgaan met de Lotto?

De baas van Lotto schijnt nogal een bullebak te zijn die altijd zijn zin wil krijgen. Als grote sponsor (of zelfs de grootste) zou ik al niet zitten te wachten op zo'n dwingeland.
    11-10-2024 16:18
    Dit vraag ik mij ook af.
    Daarnaast vraag ik me af of de problemen bij de ploeg die in het artikel benoemd worden niet deels verklaard kunnen worden door het toedoen van de raad van bestuur die (in mijn beleving) nog steeds uit mensen van de Nationale Loterij en mensen van DSTNY bestaat.
11-10-2024 13:32
Als (anonieme) bronnen vanuit de organisatie deze punten aan de orde stellen zal het vrij duidelijk zijn dat de ploeg Lotto/??????? het ticket voor de World Tour 2026 en verdere jaren kan gaan vergeten.

Zou mij ook niet verbazen dat enkele toppers (de Lie, van Gils, van Eetvelt c.s.) de verlaagde beloningen aan gaan grijpen om zo snel mogelijk weg te geraken uit dit wespennest.

De tijd zal het leren.

De reactie vanuit het team zegt ook meer dan genoeg; "lopende onderhandelingen met nieuwe sponsors".
Aan mijn hoela, het is oktober 2024 en het nieuwe seizoen begint over bijna 2 maanden.
Dan wordt de tijd wel heel erg kort.
Maar....ze wisten al vanaf maart 2024 dat Dstny niet zou verlengen!

Lotto/?????????? vertoont gelijkenissen met de Titanic, de ijsberg is groter dan de kapitein (Heulot) denkt.
    11-10-2024 13:35
    Er staat toch net dat die onderhandelingen bedoeld zijn voor 2026 en dat ze het in 2025 desnoods alleen met Lotto gaan doen. Daarnaast zijn ze sportief zo goed als zeker van de WT. Arkea zie ik echt geen 10.000 punten goedmaken op Lotto. Financieel is een andere zaak natuurlijk. Maar als die sponsor er in 2026 echt komt, is dat van de baan.
11-10-2024 13:54
Dat het rommelt bij die ploeg is natuurlijk al een tijdje duidelijk. Als een sponsor vervroegt vertrekt en er wordt moeilijk een vervanging gevonden geeft dat zeker onrust. Zeker als er dan slecht gecommuniceerd wordt (renners die geen zekerheid krijgen over hun contract) zal de onrust snel toenemen. Nog wat renners erbij die ervaren dat ze teveel moeten rijden of niet de koersen die ze graag zouden willen. Allemaal redenen voor een flinke portie onrust en onzekerheid en ontevreden renners.
Of die financiële positie zo slecht is als men hier laat uitschijnen is de vraag. Lotto als sponsor zal zeker niet verdwijnen en als er voor 2026 wel een extra sponsor gevonden kan worden zullen ze tot dan zeker op hun geld moeten letten, maar daarna verder kunnen met een WT licentie in het vooruitzicht. Dat je dan aan iedereen vraagt om daarin te ondersteunen is natuurlijk niet heel erg raar, mits het binnen het redelijke blijft. Vervelend is het zeker.

Zijn de conflicten tussen leiding en renners enkel een gevolg van de onduidelijke financiële positie of is daar meer aan de hand (de pesterijen)? Dat wordt uit het artikel niet duidelijk. Als er sprake is van praktijken die niet deugen dan is het te hopen dat er daadwerkelijk actie ondernomen wordt en dat het niet blijft bij een anonieme getuigenis in de pers.
    11-10-2024 14:48
    Een beetje raar dat ze beginnen over pesterijen, maar daar eigenlijk nauwelijks of niets over uitweiden. Je moet toch echt oppassen met dat woord in de mond te nemen als je niet echt zekerheid hebt dat over zoiets ergs gaat. Het voorbeeld van Ewan wordt dan aangehaald, maar vraag bij Jayco een wat ze ondertussen van hem denken. Ze willen die daar al zo snel mogelijk buiten.
11-10-2024 13:29
Hehe, wordt hoog tijd dat Heulot vertrekt Sam met de zeer dominante Kurt. Het is niet normaal hoe ze met renners omgaan. Contract niet verlengen = geen programma meer. Amateurploeg wat betreft begeleiding.
    11-10-2024 13:42
    Wie heeft er dan geen programma meer? Er is geen enkele reden voor Lotto om jongens geen programma meer te geven aangezien ze veel rijden voor punten. Als ze zielig zouden zijn en problemen zouden hebben met die jongens zouden ze die juist naar Turkije of China sturen en nog uitpersen.

    Guarnieri heeft ontzettend weinig gereden, die gaat op pensioen. Ik heb er ook mijn vraagtekens bij, maar die rijdt nu wel nog de laatste Italiaanse koersen opeens.

    Eenkhoorn (ik neem aan dat je hem bedoelt), maar die is toch gewoon vroeg gestopt met zijn seizoen om te trouwen?

    Voor de rest hebben vertrekkers allemaal een normaal programma.
    11-10-2024 14:17
    Koen Bouwman heeft ook al maanden al niet meer een normaal programma bij Vlab.
    11-10-2024 23:46
    Bouwman is begin September hard gevallen.
11-10-2024 16:21
Wat een negatief bericht!!! Sportief gaat het goed, niet alleen met de Lie. Ook de anderen presteren naar behoren. Financieel staan ze dus niet sterk. Mss niet handig om eenzijdige contracten te geven maar ze geven niet meer uit dan ze hebben. Dit geldt ook voor hoogtestages, vervoer en andere onkosten. Dat personeel geen creditcard meer heeft is in de meeste gevallen maar goed ook omdat er vaak onnodig veel geld wordt uitgegeven!!! Er zijn mss hooguit een paar renners niet tevreden die nu hoog van de toren blazen.
11-10-2024 13:29
Mooi stukje onderzoeksjournalistiek.
11-10-2024 19:09
doet denken aan Scorpions Racing Team met Heulot in de rol van Fidder.. “nothing to see here..”
11-10-2024 22:08
Waar rook is, is vuur.
    12-10-2024 00:00
    Niet bepaald het beste spreekwoord voor een houthakker..
    12-10-2024 00:06
    @LeoR16
    Blijft een rake opmerking....
11-10-2024 22:38
Ook dat is van jouw kant een roddel. Waarom de niet presterende Nederlanders en niet de Belgen die graag vertrekken ondanks doorlopend contract.
12-10-2024 00:23
Begrijp ook nog steeds niet welke meerwaarde als CEO deze Heulot als Fransman brengt bij een typisch Belgische wielerploeg. Als je al die verhalen hoort en leest ziet het er eerder een heel hautin persoontje uit. Blijkbaar was er dan geen enkele van de 11 miljoen Belgen bekwaam om deze post in te vullen dat ze daarvoor een Fransman moesten gaan halen.
    12-10-2024 08:40
    Dat is inderdaad merkwaardig, snap daar ook weinig van.
11-10-2024 12:59
Dit clubje houdt op te beslaan let maar es op .
    11-10-2024 13:13
    Zal niet snel gebeuren natuurlijk, aangezien de loterij altijd wel zal instaan voor de ontwikkeling van Belgische talenten, alleen zal dat snel op een veel lager niveau gaan gebeuren ja.
    11-10-2024 13:13
    Zeggen we ook al jaren over Astana natuurlijk... De Nationale Loterij blijft gaan hoor. Je moet denken dat ze eigenlijk nog 4 jaar lang zeker zijn van de Tour, al moeten ze met de bakkerszoon en slagerszoon gaan, dan gaat de Lotto hoor
11-10-2024 13:12
De Transfer van Craps is toch nog niet officieel
12-10-2024 00:30
Het zal dzn met de huidige cultuur onder Heulot ook niet makkelijk worden een grote kapitaalkrachtige nieuwe naamsponsor te vinden
12-10-2024 09:18
Is toch al jaren zo. De ploeg wordt niet professioneel geleid, is algemeen bekend. Talenten verbloemen dit jaar veel, maar het blijft een bak ellende daar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine