Ernstig zieke Gert-Jan Theunisse is diep teleurgesteld in Nederland: “Alsof ik een gelukszoeker ben”
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 23 april 2026 om 13:35

Ernstig zieke Gert-Jan Theunisse is diep teleurgesteld in Nederland: “Alsof ik een gelukszoeker ben”

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw bracht Gert-Jan Theunisse Nederland nog in vervoering met zijn klimprestaties in de Tour de France, maar zo’n veertig jaar later is er van een warm welkom bij zijn terugkeer geen sprake. En dat doet de ernstig zieke Theunisse heel veel pijn.

De voormalig bergkoning in de Ronde van Frankrijk bleef na zijn wielercarrière in Spanje wonen, maar is inmiddels weer terug in zijn thuisland. Dit was geen keuze uit luxe, want in Spanje moest hij onder zeer moeilijke omstandigheden leven. “Ik heb een dwarslaesie, moest door een ernstige ziekte aan de chemo en heb ook nog grote problemen met mijn hart”, vertelt de gevallen wielerheld in een interview met het Eindhovens Dagblad.

De inmiddels 63-jarige Theunisse werd de voorbije jaren meerdere keren getroffen door een hartaanval. “Het was echt niet langer verantwoord om daar in mijn eentje te blijven, hoewel ik heel graag iets voor mijn kinderen (Theunisse is gescheiden, red.) wil betekenen. In Nederland heb ik nog de nodige familie en is het toch wat makkelijker om te leven met mijn gezondheidstoestand.”

Bureaucratische nachtmerrie 
Maar daar wringt het: de oud-topwielrenner botste bij terugkeer in Nederland op een bureaucratische muur. Hij wil dat papieren van Spaanse autoriteiten over zijn kinderen én zijn echtscheiding erkend worden, maar na vier maanden is dit nog altijd niet geregeld. “Dat is toch te gek voor woorden? Ik ben in Spanje gescheiden en heb twee kinderen, van twaalf en negentien.”

Theunisse in de bolletjestrui, op weg naar de ritzege op Alpe d’Huez – foto: Fotopersburo Cor Vos

“Dat heb ik allemaal aangegeven, maar er waren officiële documenten nodig. Mijn ex-vrouw heeft dat in Spanje allemaal netjes geregeld en toen was er weer een stempel van de ambassade in Madrid nodig.” Deze documenten moeten ook nog vertaald worden. “Omdat het Spaans zogenaamd geen officiële taal is. Gelukkig is het contact met mijn ex-vrouw goed, maar zij ergert zich hier ook enorm aan.”

“Ik wil rechtvaardig behandeld worden”
Het doet Theunisse zichtbaar veel. “Op het gemeentehuis stellen ze daarnaast allemaal tenenkrommende vragen, alsof ik een of andere willekeurige gelukszoeker ben. Ze willen weten wie je vriendinnen in het verleden zijn geweest. Over mijn al overleden ouders wilden ze van alles weten en nog veel meer. Maar ik ben gewoon Nederlander hè en ik heb helemaal niks te verbergen. Een document inschrijven is moeilijker dan een Alpencol oprijden.”

Het conflict met de gemeente liep deze week zo hoog op, dat de politie hem zelfs moest verwijderen uit het ambtsgebouw in Boxmeer. “Ik wil dat er snel een oplossing komt en hopelijk wordt daar nu aan gewerkt”, schetst Theunisse, die zich fysiek een ‘wrak’ voelt en wellicht niet lang meer te leven heeft. “Maar ik ben niet zielig”, wil hij benadrukken. “Wel wil ik rechtvaardig behandeld worden en niet als iemand die zich overal maar voor moet verantwoorden alsof hij hier de boel komt besodemieteren of zo. Wat een onzin.”

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
37 Reacties
23-04-2026 14:07
Geen touw aan vast te knopen dit 'artikel', niet vaak zoiets vreemds gezien hier.
    23-04-2026 14:23
    Is volgens mij artikel van Duk dus dan weet je het wel. Gert-Jan gaat emigreren want alles is zo kut in Nederland om dan later terug te keren als de relatie is mislukt en de zorg hier beter lijkt. En dan moet alles maar in orde zijn. Nog niks verandert ten opzichte van vroeger.
    23-04-2026 15:01
    Duk is een prima journalist. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar hij brengt wel stukken aan de orde waar een groot deel van de bevolking mee bediend wordt. Dat is nog wat anders dan je werk en hoor/wederhoor niet goed doen.
    23-04-2026 15:06
    Dit is gewoon een heel erg raar artikel. Wat is hier wielerflits aan? Iemand heeft last van bureaucratie (joh, vervelend) en is daar chagrijnig over?

    Je kunt ook stellen 'Theunisse misdraagt zich op gemeentekantoor' want daar is nooit een goede reden voor.

    En hoewel dat een betere titel zou zijn... heeft ook dat niets met wielrennen te maken. Tenzij hij zwaaide met een racefiets. Dan wel. Een beetje.
    23-04-2026 15:09
    (Overigens is dit artikel van "Rik Elfrink"... niet Wierd Duk. En hij doet ook niet aan Hoor en Wederhoor want hij heeft wel vragen gesteld aan de gemeente maar niet gewacht op de antwoorden. Terwijl dit toch niet bepaald breaking news is dat per direct gepubliceerd moest worden. Misschien familie van Duk :-))
    23-04-2026 15:10
    Duk is geen journalist (meer) staat tegenwoordig ook in zijn bio. De stukken zijn altijd hetzelfde qua toon en als je Gert-Jan zo laat leeglopen is het wel zo netjes om de andere kant ook te belichten. Als Theunisse over besodemieteren begint kan ik alleen maar terugdenken aan al zijn bullshit over te hoog testosteron ipv de waarheid over doping. Hij zat prima daar op Mallorca maar de centjes zijn op en de relatie is uit. Ja, dan kom je in de molen bij terugkeer, is niet prettig maar ook een consequentie van je eigen keuzes.
    23-04-2026 15:32
    Duk is een kleine volksmenner, met veel achterhaald gedachtengoed en beperkt intellect.

    Past qua type wel prima bij de groep ‘benadeelden’ die de laatste jaren zo erg het publieke debat en domein naar hun hand willen zetten met gestook en gezeur.
    23-04-2026 15:32
    Helemaal geen artikel van Duk, die schrijft voor de Telegraaf.
    23-04-2026 15:42
    @RV: Heel vaag artikel inderdaad, vooral wat nu het issue is, is me volstrekt onduidelijk.

    Zover ik weet is er vrij verkeer van mensen binnen de EU dus problemen om zich te vestigen zouden niet moeten bestaan.
    Wat dat erkennen van een scheiding er toe doet geen idee. Er bekruipt me het gevoel dat-ie graag Nederlandse gezondheidszorg wil maar er nog in slaagt een berg geklaag tegenaan te gooien.
    23-04-2026 16:04
    @FDJ Duk is het woord journalist niet waardig. Als er iemand is die niet aan hoor/wederhoor doet of fatsoenlijke bronvermelding...
    23-04-2026 16:20
    Duk is natuurlijk helemaal geen goede journalist, maar vooral iemand die ultrarechtse ophef probeert te creëren. Wederhoor is'm vreemd. Hij zoekt medestanders voor zijn eigen mening. De T. noemt hem ook al geen journalist meer.
    23-04-2026 16:47
    Zo voelen wij ons als we die """erudiete""" bijdragen van RV lezen..
    23-04-2026 20:38
    ‘brengt wel stukken aan de orde waar een groot deel van de bevolking mee bediend wordt’

    Niks zeggen: ‘het volk’?
    23-04-2026 23:08
    @Romans ik ben het niet vaak met je eens maar deze keer wel!
23-04-2026 14:17
waar woonde Gert-Jan Theunisse tijdens zijn hoogtijdagen. Heeft hij toen belasting betaald over zijn inkomen? Meestal is het zo dat sporters ergens anders residentie zoeken om zo min mogelijk belasting te betalen. Na zijn carriere heeft Theunisse in Spanje gewoond. Nu komt hij terug naar Nederland op het moment dat hij de zorg nodig heeft. Als hij altijd keurig belasting en premies heeft betaald is dat natuurlijk prima. Maar moet hij anders behandeld worden als elke andere Nederlander omdat hij toevallig hard tegen een berg kon opfietsen, daar is toch ook rijkelijk voor beloond?
    23-04-2026 22:31
    In de tijd dat de heren Rooks, Theunisse, Breukink en co nog fietsten reed je gewoon voor een iets meer dan modaal salaris, dus dat rijkelijk beloond kan je echt wel weglaten. Van wielermiljonairs was destijds echt nog geen sprake... (Natuurlijk werd er wel wat bij verdiend door middel van criteria te rijden en of extra sponsordeals. Maar de meeste ex renners van die generatie hebben ook vandaag nog steeds een baan nodig om rond te komen.)

    Daarnaast heeft Gert-Jan gedurende zijn gehele loopbaan gewoon in Nederland gewoond en daar altijd belasting afgedragen. Het is pas nadat hij zijn dwarslaesie heeft gehad in 1997, dat hij in 2001 naar Spanje is verhuist. Maar dat soort belangrijke zaken worden in dit belachelijk gebrekige artikel hierboven niet vermeld, waardoor mensen dus gelijk al een totaal verkeerd plaatje krijgen van wat er daadwerkelijk gaande is.

    Je reactie is dan ook wat voorbarig. Maar ik neem het je uiteraard geen seconde kwalijk, maar Wielerflits wel.
    23-04-2026 22:51
    @SwissZiggy
    Dat klopt niet over dat modale salaris. Bij de Post ploeg alleen al stond hij voor miljoen per jaar op de loonlijst. Vrij makkelijk te checken, ook al omdat hij in 2020 bevestigde aan HLN dat hij voor een bedrag met zes nullen de beruchte certificaten van de Rabobank had gekocht.
    24-04-2026 09:46
    @Murcia ... > Dankjewel voor de informatie. maar deze is niet geheel correct... Als je iets beter leest zie je duidelijk vermeld dat het bedrag met zes nullen, al het geld was dat hij gedurende zijn actieve loopbaan als wielrenner heeft opgebouwd. De budgetten van de ploegen in de eind jaren tachtig waren op geen enkele manier te vergelijken met wat ze vandaag de dag zijn, dus renners een miljoen per jaar betalen was in die tijd niet iets wat je tegenkwam. Ik heb daarnet expres even een onderzoek van de universiteit Leuven naar de sponsoring in de wielersport zitten doorlezen. Als je dan beseft dat Rabobank in 1996 met een budget werkte van acht miljoen gulden, dan beseft men gelijk dat dit tien jaar eerder echt niet hoger was... Helaas is de wielersport niet zo transparant dat alle bedragen van alle ploegen, per jaar zijn terug te vinden. (Want ik hou er zelf niet van om uitspraken te doen zonder geldige bron. Dus jammer genoeg zijn de budgetten van PDM en Panasonic in de jaren tachtig niet exact terug te vinden.)

    Aan de hand van je reactie heb ik het één en ander opgezocht, en het is inderdaad correct dat in april 2021 via de klachtenprocedure van Kifid naar buiten kwam dat de Rabobankcertificaten zijn enige bron inkomsten waren. (Tenminste dat is wat er op Wikipedia over terug te halen valt. Misschien niet de allerbeste bron dat geef ik toe.)

    Het bedrag met zes nullen waar over gesproken word is echter niet wat hij per jaar verdiende, maar het bedrag dat hij gedurende zijn gehele loopbaan had opgebouwd, wat nogal een verschil is. (Ik zit nu een artikel te lezen uit Het Laatste Nieuws van 5 mei 2020. Waarschijnlijk het artikel waar jij aan refereert ? Waarin beschreven word dat Rabobank de mensen met dergelijke Rabo-certificaten niet meer verder vergoed werden.) ... Wat in Gert-Jan z'n geval dus betekende dat hij geheel zonder inkomsten kwam te zitten omdat hij al zijn zuur verdiende centjes daarin had gestoken. Met die certificaten was hij verzekerd geweest van een inkomen van tweeduizend Euro per maand t/m 2035.. Quote "Geen vetpot, maar voldoende om in Spanje van te leven."

    Maar het doet verder ook helemaal niets af aan het feit dat hij destijds gewoon in Nederland woonde (t/m 1997), en daar dus ook gewoon belasting betaalde. Dus of hij nu honderd miljoen verdiend zou hebben of een paar ton doet in principe niet ter zake.

    De beste man heeft na zijn ongeluk in 1997, waarbij hij buiten eigen schuld door een wagen werd aangereden tijdens een mountainbiketraining, na enkele jaren besloten dat hij graag in Spanje wilde gaan wonen.

    En ook ginder heeft hij behoorlijk tegenslag gehad met zijn gezondheid. (Wat overigens geheel los staat van enig dopinggebruik, zoals ik sommigen hier de link automatisch maar zie leggen. Mensen staan in Nederland nogal rap met hun verzonnen veroordelende mening klaar tegenwoordig. Of trouwens.. dit is misschien meer de trend van deze tijd, en niet per sé iets Nederlands.) ...

    Dus zijn keuze om nu naar Nederland terug te keren is te begrijpen in sommige opzichten.. En dat je ginder tegen de muren omhoog loopt en continue van het kastje naar de muur, en terug word gestuurd, is iets wat bij vele miljoenen Nederlanders wellicht bekend is.

    Raar toch hé Murcia, dat jij en ik samen in vijf minuten tijd een veel duidelijker plaatje kunnen schetsen dan de zogenaamde journalisten van Wielerflits.
    24-04-2026 10:35
    Het is vooral lullig voor Theunisse zelf dat er zo'n halfgaar artikel afgeleverd wordt, waarbij de lezer grofweg kan kiezen/gedwongen wordt te kiezen tussen:

    'Wappie ex wielrenner zet à la Wij zijn Nederland gemeentehuis op stelten'

    en

    'Dit land gaat naar de verdoemenis, de staat is staatsgevaarlijk'
23-04-2026 14:36
Even in een bijzin: de politie moest hem verwijderen.... En ja: die ambtenarij kan soms gekmakend zijn maar als zelfs de politie er bijgehaald wordt dan heeft deze ernstige zieke invalide het wel heel erg bont gemaakt!
    23-04-2026 15:01
    Net als tijdens zijn loopbaan, te veel testosteron.
23-04-2026 15:22
Jaja dat had hij zich moeten bedenken voordat hij naar Spanje ging, het is daar niet alles rozengeur en maneschijn. En de instanties zijn ook niet gek om meteen maar voor Sinterklaas te spelen, daarvoor is er in het verleden teveel misbruik van gemaakt. En hij komt natuurlijk niet voor niets terug naar Nederland. Ik ben geen medicus maar heb mij al vaker afgevraagd of zijn klachten niet van zijn snoepjes komen die hij genomen heeft en daardoor toch teveel roofbouw op zijn lichaam gepleegd heeft.
    23-04-2026 21:12
    Sinterklaas zelf komt natuurlijk ook uit Spanje naar Nederland…
    (I’ll get me coat)
23-04-2026 14:45
Mjah, ook voor GJ gelden die regels. Nu hij ziek is is NL wel weer goed genoeg blijkbaar. Dan kom je dus ook gewoon in de mallemolen terecht om je hier te kunnen huisvesten. Omdat je een tour goed gereden hebt wil het nog niet zeggen dat je dan een andere behandeling krijgt of je voorrang verleend wordt etc etc..
Gewoon achteraan aansluiten, je formulieren invullen, stempeltjes halen en wat nog meer..
23-04-2026 15:13
Goed dat hij de tenenkrommende bureaucratische en onmenselijke behandeling van immigratiediensten aankaart
23-04-2026 18:49
Bij een groot deel van de verslaggeving van het AD ontbreekt wederhoor. Een deel van de redenering hierachter is dat de wederhoor weer een nieuw artikel oplevert.

Ook had de auteur wat informatie kunnen verwerken hoeveel tijd het normaal kost en wat voor moeilijkheden gemeentes hebben bij het verwerken van dit soort procedures. Bij geen gehoor van deze gemeente had hij ook informatie kunnen inwinnen bij een andere (hoewel gemeentes soms andere werkwijzen hanteren) en zo het één en ander verduidelijken.

23-04-2026 14:59
Blijkbaar krijgt Gert-Jan Teunissen op zijn minst een podium in de media. Ik kan me goed voorstellen dat het inmiddels enorm bureaucratisch geworden is in Nederland.

Volgens mij maken we dat allemaal ook wel eens mee.
23-04-2026 19:20
Veel succes gewenst Gert-Jan... Je hebt hebt portie pech al gehad de laatste twintig jaar..

Sterkte !
23-04-2026 15:13
System says no, Gert-Jan. Vergeleken me onze obsese overheid, waar nog eens honderdduizend ambtenaren zijn aangenomen sinds Rutte, is de UCI een toonbeeld van competentie, een geoliede machine. Een vrijbuiter zoals jij kan uiteraard niet aarden in een procedurele moloch, gezien het politie-ingrijpen is het gekmakend geweest. Sterkte!
23-04-2026 18:14
Wat een nare reacties hier. Allemaal negatief en er wordt vanalles bijgehaald wat totaal niet relevant is. Gun die man zijn laatste levensfase zo goed als mogelijk bij zijn familie.
24-04-2026 04:40
Ergens heeft Theunisse natuurlijk wel gelijk dat je in Nederland waarschijnlijk beter behandeld wordt als je een gelukszoeker bent dan wanneer je Nederlander bent.
    24-04-2026 08:19
    Gelukszoeker, zijn we dat niet allemaal?
23-04-2026 23:10
Volgensmij moet je dan ook gewoon niet scheiden of dan gewoon niet trouwen en elkaar geen eeuwige trouw beloven dan heb je deze problemen ook niet! Kom op zeg!
    23-04-2026 23:25
    Zodra je jouw kinderen erkent, kun je deze problemen krijgen.
24-04-2026 00:41
“Omdat het Spaans zogenaamd geen officiële taal is."

Dit soort onzin ook. Nee, Spaans is geen officiële taal in Nederland, Gert-Jan. Wat verwacht je nou? Dat ze bij Boxmeer Spaans gaan leren speciaal voor jou?
26-04-2026 10:57
Wielerflits en andere begaande zouden ook met een andere insteek over Gert-Jan kunnen schrijven. Bijvoorbeeld een inzamelingsactie voor Gert-Jan te starten, waarmee de liefde voor oud sporters niet met woorden maar juist met daden te tonen.
26-04-2026 19:40
Wat een formele reacties allemaal over Gertjan. Wat maakt het mij nou uit wat hij allemaal buiten de sport om gedaan heeft. De man is en blijft een held en verdient een standbeeld met zijn optredens in de tour en de diverse rondes. Iedereen was destijds gek van wielrennen. Steven Rooks, Peter Winnen, Johan van det Velde, Henk Lubberding. Noem maar op. Zij hebben de sport in Nederland groot gemaakt. En hebben de criteriums op de kaart gezet. Nederland moet trots zijn op zo’n man. Zeker nu het land gigantisch aan het verloederen is met zo’n linkse regering. Hij is en blijft mijn en onze held. Punt. Gertjan het ga je goed. HELD.

Reacties zijn gesloten.