Youri IJnsen
woensdag 11 maart 2026 om 07:00

Erik Dekker: “Heel bijzonder als je Mathieu van der Poel met Joop Zoetemelk gaat vergelijken”

Discussie Na Omloop Het Nieuwsblad won Mathieu van der Poel op indrukwekkende wijze ook de lastige tweede etappe in Tirreno-Adriatico 2026. In een finale met een lange gravelstrook en venijnige hellingen hield hij toptalent Isaac Del Toro en Giulio Pellizzari af. Later dit voorjaar mikt hij opnieuw op de Monumenten en rakelt de discussie ongetwijfeld weer op: is Mathieu van der Poel de grootste Nederlandse wielrenner aller tijden? Erik Dekker durft die discussie niet aan te gaan.

De voormalig klassiekerspecialist was zelf ook geen koekenbakker. Op Dekkers palmares staan onder andere zeges in de Amstel Gold Race, Clásica San Sebastián, Parijs-Tours, Tirreno-Adriatico, de Ronde van Nederland (drie keer eindwinnaar, zelfs), vier ritten in de Tour de France, de Wereldbeker (2001), een tweede plek in de Ronde van Vlaanderen en een olympisch zilveren medaille (1992). Na het abrupt beëindigen van zijn loopbaan na een zoveelste zware val, dook Dekker nog datzelfde jaar de ploegleidersauto in. Tien jaar geleden kwam ook dat ten einde.

“Ik ben lang profwielrenner geweest, ben tien jaar ploegleider geweest”, somt Dekker op in de Alpecin Barbershop. “En dan stop je van de ene op de andere dag. En ja, dat was op zich wel spannend waar dan je leven heen gaat. Omdat je een beetje richting kwijt bent. Maar ik heb het niet gemist. En dat wil helemaal niet zeggen dat ik blij was dat ik er vanaf was. Want ik heb het tot de laatste dag met heel veel plezier gedaan. Maar toen er een eind aan kwam, was het ook goed. Ik kijk nog altijd uit naar de Ronde van Vlaanderen, maar niet meer met die extra spanning.”

Erik Dekker in de Alpecin Barbarshop – foto: Raymond Kerckhoffs

Grootsheid van Pogačar en MVDP
Wel kijkt hij met veel bewondering naar de huidige toprenners. “De suprematie van Tadej Pogačar – en ook die van Mathieu van der Poel in de wedstrijden die hem liggen, maar bij Pogačar is het nóg extremer – daar zit wel een bepaalde schoonheid in. Alleen zijn we zo langzamerhand wel op een punt dat we eraan toe zijn dat hij ook eens geklopt wordt. […] Ikzelf vind de schoonheid wel groter dan het gemis aan spanning. Dat komt ook omdat je natuurlijk wel weet hoe verschrikkelijk bijzonder het is wat de supersterren van deze wielerwereld laten zien. En het eigenlijk bijna op bestelling kunnen doen. Daar zit wel een bepaalde schoonheid in wat ik super kan waarderen.”

De vraag is vervolgens waar hij Mathieu van der Poel plaatst in de Nederlandse wielerhistorie. “Goh, dan kom je op een punt waarop je generaties met elkaar moet vergelijken. Als we ervan uitgaan dat de huidige sport en dus ook het wielrennen steeds moeilijker wordt om je te onderscheiden, omdat de verschillen steeds kleiner worden. Dan wordt het eigenlijk nog knapper dat een renner zo vaak scoort.”

“We kunnen Mathieu op een heel hoog voetstuk plaatsen en dat is absoluut terecht”, vervolgt Dekker. “En hoe hoog, het wordt ook heel bijzonder als je Mathieu van der Poel met Joop Zoetemelk gaat vergelijken. Met beiden hun eigen kwaliteiten. Maar Mathieu heeft wel heel veel in zich natuurlijk dat het een superster is. De manier waarop hij op zijn fiets zit met zijn witte schoentjes en witte sokjes en witte broek… Ja, dat benadert de perfectie ook wat je ziet.”

Is Zoetemelk nogaltijd dé koning van het Nederlandse wielrennen?



De Zomergids 2026 van Wielerflits Magazine is maar liefst 220 pagina's dik en staat barstensvol mooie wielerverhalen. Een van de verhalen gaat over de band tussen Mathieu van der Poel en zijn opa Raymond Poulidor. Wat zijn hun gelijkenissen? Welke invloed heeft Poulidor gehad op de wielrenner en de mens Mathieu? En hoe wordt in Frankrijk aangekeken tegen MVDP? In de Zomergids lees je verder alles over de Tour de France en de Tour Femmes, Jonas Vingegaard over de knechten van Tadej Pogačar, Lucien Van Impe, Nienke Vinke en nog veel meer!

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
17 Reacties
11-03-2026 10:47
Dekker heeft natuurlijk gelijk dat ze lastig te vergelijken zijn, ten eerste door de verschillende generaties maar vooral ook omdat het erg lastig is om zeges en podia in grote rondes af te wegen tegen zeges en podia in monumenten. Veiligere uitspraak lijkt het om te stellen dat Joop onze beste ronderenner is en MvdP onze beste klassiekerrenner.
    11-03-2026 11:14
    Helemaal mee eens. Allebei super renners.
    11-03-2026 11:28
    Idd Van der Poel kun je vergelijken met Jan Raas niet met Zoetemelk. Zoetemelk won grote rondes en klassiekers, hij werd wereldkampioen en won een gouden medaille op de Olympische Spelen. Ik geloof niet dat iemand die het tijdperk-Zoetemelk heeft meegemaakt voor Van der Poel stemt.
    11-03-2026 11:33
    Helemaal waar @platteprijs.

    Als je het op data wil baseren, moet je kijken naar de procyclingstats aller tijden ranking.
    https://www.procyclingstats.com/rankings/all-time

    Dan is het op dit moment: Zoetemelk, Raas en dan MvdP. Maar MvdP gaat er dit jaar wel overheen. Maar hij is nog ver af van Zoetemelk.

    Uitgangspunten PCS:

    Summation of points in professional races. Only the points of the top-10 are considered, in stages the top-3. The points are computed according to the following formula: (PCS Points) / result / 10 . If a rider received 100 points for 2nd place, it contributes 100/2/10 = 5 points to his all time total. A rider winning the final GC in the Tour de France contributes 500/1/10 = 50 points to this total. A rider needs at least 50 points to make it to the ranking.
11-03-2026 14:26
Als je geschoren wordt moet je stil zitten. Dit leek me een geknipt moment om Dekker eens over zijn doping verleden te vragen.
Boogerd is door het stof gegaan, maar Dekker heeft de dans toch al die tijd kunstig ontsprongen.
Ik begrijp dat dit als een leuke sponsor-gadget is bedoeld en wat licht van aard wil blijven, maar ik vind Dekker bij uitstek degene die wat mij betreft van zijn voetstuk valt omdat hij niet open is over zijn doping verleden. Moeten wij hem dan serieus over wielrennen bevragen?
    11-03-2026 16:56
    100% eens. Dekker is zelfs verkozen tot sportman van het jaar in Nederland (in 2001). Doordat hij nooit openheid van zaken heeft gegeven en om de hete brij heen blijft draaien verliest de Jaap Eden die nog steeds jaarlijks op het Sportgala wordt uitgereikt behoorlijk wat van zijn glans.

    Het journaille laat hier ook ernstige steken vallen mijns inziens. Zo zou ik graag eens de vraag gesteld willen hebben hoe het toch kan dat Dekker blijkbaar volkomen naturel een vrijwel compleet gedrogeerd peloton maar liefst driemaal wist te kloppen in de Tour de France van 2000.

    Mocht de wielrennerij ooit weer afglijden naar het niveau van weleer dan weten we in elk geval dat we van Wielerflits weinig kritische vragen of vroegtijdige signalering hoeven te verwachten.
    14-03-2026 22:57
    Zo mee eens. Wederom weer als een clown zich laten interviewen over wie was er beter....en nog steeds geen enkele schaamte en openheid over het misbruik. Nog steeds is het er de halve waarheid. Hoe ontliepen deze gasten nu de controles? Ook Armstrongs story geeft hier slechts impliciet antwoord op. Ook btw bizar dat een Bloogert nog steeds facturen mag sturen voor commentaar werk, terwijl ook al zijn prestaties met oplichting zijn bereikt.
11-03-2026 11:44
Aan Van der Poel beleef ik het meeste plezier. En Peter Winnen, maar dat is een persoonlijke afwijking.
11-03-2026 10:14
Erik Dekker bestaat helemaal niet als wielrenner….sorry maar het is gewoon zo…..en MVDP steekt over alle Nederlandse wielrenners.
    11-03-2026 11:29
    Beiden zonder onderbouwing absolute kolder... Erik Dekker's erelijst is bv langer dan Boogerd, maar iedereen herinnert zich altijd de hoogtijdagen van Boogerd. Zie ook bovenstaande. Dekker komt behoorlijk hoog uit.

    Erik Dekker qua "grootsheid" de beste Nederlandse renner tussen de succesvolle generaties uit de jaren 70/80 (Zoetemelk/Kuiper/Raas/etc) en daarna Dumoulin/MvdP.
    11-03-2026 13:11
    Heeft een mooie erelijst maar niet langer dan Boogerd. Qua overwinningen ongeveer gelijk. Maar Boogerd heeft 7 x podium gereden in een monument en Dekker 1x
11-03-2026 12:02
Bijzonder dat een reactie waarin ik een kanttekening plaats over het dopingverleden van Dekker pardoes wordt verwijderd.
11-03-2026 12:56
Ik denk dat je bij Zoetemelk ook niet moet vergeten dat hij het tegen twee van de vijf, misschien wel drie, beste renners aller tijden moest opnemen. Beetje vergelijkbaar met Vingegaard nu, die ook veel beter is in het rondewerk dan iedereen in het rondewerk, behalve Pogacar.
    11-03-2026 13:26
    En niet vergeten dat Zoetemelk 12 x top 10 gereden heeft in de tour waarvan 6x 2e en 1x 1e.
11-03-2026 14:41
Misschien een interessante manier om te vergelijken de ranglijst van prestigelisten.dk. Deze site heeft een puntenverdeling met verschillende categorieën per koers, waar koersen over tijd belangrijker of minder belangrijk worden (dus Parijs-Tours gaat in stappen bijvoorbeeld categorieën omlaag en Strade Bianchi omhoog). Dit probeert dus een goed overzicht te geven van hoe goed renners over tijd te vergelijken zijn (ik denk beter dan de PCS alltime ranglijst die hier net al even genoemd werd).

Hier staat Zoetemelk 21ste tussen Froome en Cancellara in, en bijvoorbeeld 3 plekken boven Sagan. De enige actieve renners die boven hem staan zijn Pogacar (2e) en Roglic (17e).
Van der Poel staat 42ste, 1 plek boven Fignon, 3 boven Boonnen (er staan niet echt namen uit Zoetemelks tijd in de buurt om Van der Poel heen om mee te vergelijken). Evenepoel is de enige nog niet genoemde actieve renner die nog boven Van der Poel staat (34e).

Het verschil tussen Van der Poel en Zoetemelk is ongeveer 200 punten, dat zijn 4 monumenten. Ik zie het dus niet als onmogelijk dat Van der Poel nog langszij komt. (Als hij dit voorjaar bijvoorbeeld 1 van MSR, RvV of PR wint en twee op het podium rijdt krijgt hij daarvoor al 50 + 2*13 = 76 punten. Met ook nog winst in E3 (14 punten) en Gent-Wevelgem (20 punten) zou hij al 110 punten kunnen pakken.)

Andere Nederlandse renners daar zijn Raas (55), Janssen (64), Kuiper (82), Kneteman (114) en Dumoulin (124).
11-03-2026 15:30
Onvergelijkbaar, Zoetemelk was een echte ronderenner. Had mogelijk vaker de TdF gewonnen als er niet ene Eddy Merkx in dezelfde periode rondreed.
MvdP is de ultieme klassiekerspecialist en sowieso nummer 1 op dit terrein. Hij gaat Raas, Knetemann en Kuiper ver voorbij.
Zoetemelk is gewoon beste Nederlandse ronderenner ooit.
    11-03-2026 15:52
    Joop was op latere leeftijd ook bepaald geen koekenbakker in eendagskoersen. Maar vergelijken is onmogelijk, omdat je in een grote ronden drie weken top moet zijn.

Reacties zijn gesloten.