Elmar Reinders stapt volgende week al over naar BikeExchange-Jayco
Na de Ronde van Denemarken stapt Elmar Reinders volgende week per direct over naar het WorldTeam van BikeExchange-Jayco. De 30-jarige hardrijder uit Emmen rijdt in het thuisland van zijn huidige ploeg deze week zijn laatste wedstrijd voor het Deense Riwal Cycling Team dat op Continental-niveau uitkomt.
Eerder meldde WielerFlits reeds dat Reinders in 2023 en 2024 uitkomt voor de Australische formatie. Die overstap is dus vervroegd.
Natuurlijk is het degradatie-systeem van de UCI een reden waarom Bike-Exchange-Jayco de Nederlander eerder in dienst neemt. De ploegen in de gevarenzone zijn enorm op puntenjacht. Eerder deze maand nam Israel-Premier Tech al Dylan Teuns per direct over van Bahrain Victorious.
De Ronde van Denemarkten start aanstaande dinsdag in Allerød en eindigt zaterdag in Vejle.
Reinders won dit seizoen in barre weersomstandigheden de Visit Fryslân Elfstedenrace en de Arno Wallaard Memorial, alsmede ritten in de Tour de Bretagne, Circuit des Ardennes en Olympia’s Tour. In die laatste rittenkoers ging hij ook soeverein aan de leiding, maar pech in de slotrit kostte hem uiteindelijk de eindzege. In de Deense Fyen Rundt kon alleen ex-wereldkampioen Mads Pedersen hem voorblijven.
https://www.procyclingstats.com/rankings.php?date=2022-08-09&nation=&age=&zage=&page=smallerorequal&team=1207&offset=0&continent=&teamlevel=&filter=Filter&p=me&s=uci-individual
Renners bij continentalploegen halen mag ook, dat gebeurt wel vaker gedurende het jaar. CT werken daar vaak wel aan mee omdat ze zichzelf zien als opleidingsploegen.
Renners bij een andere profploeg vandaan halen mag alleen tussen 1-14 augustus en lijkt mij het meest in de buurt komen van niet helemaal eerlijk. Dat is echt renners kopen die punten kunnen gaan halen, zoals Israel (Teuns) en EF (Piccolo, Cepeda) hebben gedaan. Het lijkt mij inderdaad niet zo wenselijk als dat veel vaker gaat gebeuren. Vooral op het moment dat een team in degradatiezorgen komt.
Maar ik vraag mij af of het veel invloed gaat hebben op die strijd, want die renners moeten eerst maar eens bij de beste 10 van de ploeg komen om bij te dragen. En dan is nog de vraag hoeveel ze dan netto bijdragen.
Volgende stap is het gaan werken met transferbedragen, en voor je het weet wordt het wielrennen zoals voetballen...
Nu zit ik de renners van EF met een aflopend contract te bekijken.
Maar:
Nakane sinds mei al niet meer gekoerst
Arroyave alleen paar koersen in juli gereden
Morton alleen In februari gekoerst
Howes sinds maart niet meer gekoerst
En zo zullen ze ook nog wel wat geblesseerden hebben gehad dit seizoen. Ik snap wel dat ze extra renners hebben gehaald. Komen gewoon renners te kort.