Elia Viviani slaat Giro d’Italia over met oog op Olympische Spelen

zaterdag 23 november 2019 om 18:52
Elia Viviani slaat Giro d’Italia over met oog op Olympische Spelen

Elia Viviani - foto: Cor Vos

Europees kampioen Elia Viviani heeft de knoop doorgehakt: hij zal komend jaar de Giro d’Italia niet betwisten. Dit tekent La Nazione op uit de mond van Viviani.


Het eerste doel van de pijlsnelle Italiaan ligt in het voorjaar, zo zegt hij in gesprek met de Italiaanse krant: “Mijn eerste doel is Milaan-San Remo en ook de andere voorjaarsklassiekers zijn belangrijk. Daarna ga ik niet naar de Giro d’Italia om tijdens de Olympische Spelen honderd procent te kunnen zijn. Wel rijd ik de Tour de France.”

Viviani, die onlangs voor de tweede achtereenvolgende keer werd uitgeroepen tot de beste Italiaanse renner van het jaar, won in 2016 het Olympische omnium en dat kunstje hoopt hij in 2020 te herhalen. Dat wordt echter geen eenvoudige opgave, beseft ook de dertigjarige sprinter. “Naast het omnium rijd ik ook de ploegenachtervolging en de madison. Er is nog werk aan de winkel, maar er liggen in Tokio mogelijk drie medailles in het verschiet.”

Viviani verruilt aan het einde van het seizoen het tenue van Deceuninck-Quick Step voor dat van Cofidis. Bij die ploeg tekende hij een contract voor twee seizoenen.

Dit artikel delen:

8 Reacties

lander luypaert 23 november 2019 om 19:30

De broer mag dan in de Giro gaan sprinten?

Kannibaal van Schepdaal 23 november 2019 om 21:08

Eerder Consonni of Laporte.

Bouvage 23 november 2019 om 20:16

Misschien begrijp ik er geen reet van, maar dan is de tour toch niet handig? Kan je lijkt me beter giro fietsen en daarna alles op de baan gooien.

Panache 24 november 2019 om 09:11

Cofidis betaalt zijn salaris en die willen exposure in de Tour. Aan die gouden plakken heeft Cofidis niet zo veel. Daarom moet Viviani ook in de Tour niveau tonen.

leegloper 23 november 2019 om 20:47

Na de titel was ik ook erg verbaasd om te lezen dat hij wel de Tour rijdt. Ik snap dat Cofidis hem graag in de Tour heeft, maar dat heeft toch niets met een optimale voorbereiding op de baanonderdelen te maken?

Cochise 23 november 2019 om 21:12

De Tour moest hij sowieso rijden natuurlijk. Geen Giro betekent vooral geen combinatie Giro-Tour.
Bovendien zijn de baanfinales bijna 2 weken na de wegrit op de OS. Dat maakt de combo wel mogelijk, zeker voor een niet-klassementsrenner (die er voor hetzelfde geld al na twee weken uit stapt).

Viktrodriguez 23 november 2019 om 21:21

Een sprinter met baanambities in Tokio inderdaad niet te vergelijken met een klassementsrenner met wegambities. Daarnaast zal het makkelijker qua vorm pieken zijn van Tour-OS dan Giro-OS. Juist door die korte periode.

john 24 november 2019 om 09:40

De tour is makkelijk te doen ,de tweede etappe buiten tijd binnen komen,en hub op weg naar Tokio